View Full Version : Southwest + AirTran
Sitter og leser USA Today og ser en artikkel som omhandler Southwest og AirTran. Er dette noe jeg ikke har fått med meg, men har de fusjonert med hverandre?
Jeg har vist om dette i værtfall over et år...men "Amerika" avdelinga vår husker vel mere..
EDIT: Joda her fant jeg den...http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=559011
Ja, og i dag nådde de en stor, stor milesten i prosessen ved at FAA godkjente at de kunne slå sammen sine operasjonssertifikater ...
http://www.ajc.com/business/southwest-airtran-get-faa-1368735.html
The two carriers received approval for a single operating certificate from the Federal Aviation Administration on Thursday, a major milestone in their combination. Dallas-based Southwest last year closed its deal to acquire Orlando-based AirTran, the second-largest carrier at Hartsfield-Jackson International Airport.
Og i dag gikk siste flight med 737,fra Birmingham (Alabama) til Atlanta. Kun en håndfull MD95'er igjen nå...
Baltimore, var det siste flight gikk fra .... Bildet er fraATL i går. Kjerra er i skrivende stund på vei til Everett for å bli omkonfigurert/ommalt til Southwest-standard.
https://scontent-b-atl.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/10714259_10152545989716234_7827858014838651944_o.j pg
(Foto: Shawn Early)
Og her er maskinen under landing på Everett og alle airTran 737'er er dermed ute av flåten ... Foto: Royal King
Og i kveld er det slutt. Siste flight (FL1) går fra Atlanta til Tampa sent i kveld, stort sett fylt med nåværende og ex-ansatte. Det er samme rute som var selskapets første i 1993.
http://airwaysnews.com/blog/2014/12/26/flashback-friday-the-airline-set-to-disappear-sunday-airtran-airways/
Og her kan dere se hva som gjøres med de siste 13-14 maskinene etter at deres siste kommersielle flight er gjennomført.
http://airwaysnews.com/blog/2014/12/28/final-airtran-717-ferry-flights/
Bye bye airTran....
https://image-store.slidesharecdn.com/63361f50-9542-41cb-8061-2fd6c3719b82-large.jpeg
Bye bye airTran....
https://image-store.slidesharecdn.com/63361f50-9542-41cb-8061-2fd6c3719b82-large.jpeg
Med så lave oljepriser som det er nå .. ser vi snart noen som øyner muligheten til å starte opp nytt selskap med lave kapitakostnader og basert på disse flyene mon tro?
Med så lave oljepriser som det er nå .. ser vi snart noen som øyner muligheten til å starte opp nytt selskap med lave kapitakostnader og basert på disse flyene mon tro?
De er jo allerede solgt til Delta
De bare venter på tur for konvertering og ommaling.
Alle Air Tran B737 omregistreres , om så også B717èrne også bliver det hos DL ved jeg.
Men SW fjerner jo effektivt alle påmindelser om Air Tran
hilsen Ole
Hva slags selskap var egenligt AirTran? Var de et lavpris selskap som Southwest og Virgin America? Kan ikke ha vært lett å konkurrere med Delta ut fra ATL.
airTran var et lavkostselskap med 'Business Class' (F-seter - man distanserte seg bevisst frs ordet 'First') og bonusprogram (som etterhvert ble integrert i Rapid Rewards), samtidig som man måtte betale for bagasje, sete osv ...
På det meste var de vel oppe i rundt 100 fly og var en god motvekt til Delta i ATL. Southwest har tatt over de fleste rutene, men de er ikke på langt nær så aggresive i prisingen som airTran var ...
Så vidt jeg husker startet de ut som Valuejet som lowcost Florida . De hadde en crash der og byttet navn til AirTran.. Men dette kan sikkert MOW meget godt .;)
http://avstop.com/history/historyofairlines/airtran.html