PDA

View Full Version : "Norwegian til New York?" og andre artige historier

Peterfsx
29-02-2012, 11:09
Jeg har et lite spørsmål, fløy Norwegian til New York sommeren 2011? Har 737-800w mulighet til å fly så langt uten å mellomlande?
mvh. Peter

Someone
29-02-2012, 11:13
Svaret er nei og nei* ;)

*Svaret på det siste er nei, selv om man kan argumentere for at flyet klarer å fly distansen, men da blir det ikke mange passasjerer ombord

Peterfsx
29-02-2012, 11:22
Jeg har en som mener bestemt på at han fløy norwegian fly over til New York sommeren 2011, jeg tror det ikke selv siden det ikke har hendt. Kan norwegian ha leigd inn fly?

Twin Otter
29-02-2012, 11:23
Nei, det har ikke skjedd. Jeg kan love deg at vi sannynligvis hadde diskutert saken her inne hvis så hadde vært tilfelle!

sail4fun
29-02-2012, 11:24
Utrolig hva propagandamaskineriet får inn i hode på folk

Jarlabanke Vking
29-02-2012, 11:32
noen jeg kjenner mente bevisst at DY fløy både til new york og Miami.

Someone
29-02-2012, 11:40
Jeg har en som mener bestemt på at han fløy norwegian fly over til New York sommeren 2011, jeg tror det ikke selv siden det ikke har hendt. Kan norwegian ha leigd inn fly?

Da enten lyver han eller så er han rimelig uoppmerksom

Dag Viking
29-02-2012, 11:43
noen jeg kjenner mente bevisst at DY fløy både til new york og Miami.

Og det kostet kanskje 2000kr?

Glenn
29-02-2012, 11:43
Ikke første gang jeg hører dette, egentlig litt skremmende ..

Christianz
29-02-2012, 11:47
Kan være delivery flighten?? KBFI-ENZV NAX1 ?

TOS
Jeg synes vel ikke akkurat det er skremmende og det har vel heller ikke noe med propaganda å gjøre, men det forteller oss vel at mange folk ikke er spesielt opptatte av hvem de flyr med, hvilket fly de flyr med, om det er widebody eller narrowbody, osv.

Martin
Jeg kjenner folk som mente at Lufthansa hadde direkteruter fra Norge til Brasil (Fra Tyskland via Norge, påstod han), og jeg kjenner folk som mente at de hadde flyrr Finnair fra OSL til KEF - at de hadde en rute som gikk noe ala HEL-OSL-KEF-USA...

Jeg kjenner også folk som ikke hadde fått med seg hvor mange midtganger det var i flyet de fløy med.

Twin Otter
29-02-2012, 11:48
Kan godt være han har fløyet SAS?

Dag Viking
29-02-2012, 11:55
Jeg synes vel ikke akkurat det er skremmende og det har vel heller ikke noe med propaganda å gjøre, men det forteller oss vel at mange folk ikke er spesielt opptatte av hvem de flyr med, hvilket fly de flyr med, om det er widebody eller narrowbody, osv.

Dette har med markedsføringen til Norwegian, og den mediedekningen de klarer å oppnå, å gjøre. Hvor mange hundre medieoppslag har de hatt der de har "vurdert" destinasjoner som Bangkok, Miami, New York og Brasil de siste 2-3 årene? Kjos snakker om det på tv titt og ofte, og det er klart at under middels flyinteresserte personer snapper opp dette. Når man i ettertid flyr ruta så husker man kanskje ikke hva man fløy med, men at Kjos har sagt noe om nettopp den destinasjonen de besøkte.
Hvor mange tror til sammenligning at de har flydd til USA med Widerøe?

All honnør til Kjos for at han er en fabelaktig markedsfører, og han er kanskje mer verdt enn merkenavnet Norwegian alene.

RSL
29-02-2012, 12:08
Jeg har også snakket med folk som påstår at det IKKE er mulig å fly direkte fra Norge til USA, og at jeg tar helt feil når jeg sier at jeg har flydd direkte 2 ganger. Jeg har visstnok glemt at jeg har mellomlandet i København.

SeatBelt
29-02-2012, 12:23
Man skal høre mye. Selvfølgelig har det mye med markedsføring å gjøre, men først og fremst handler det om uoppmerksomme folk som tror de vet ting. Noen eksempler fra det jeg har hørt:

- "Norwegian har jo veldig små fly sammenliknet med SAS, så jeg får litt klaustrofobi når jeg flyr med dem."
- "Grunnen til at det ikke går direktefly mellom Norge og Brasil er at flyene ikke klarer å fly så langt, så da må man mellomlande i Tyskland eller England."
- "Det er et par år siden nå, men jeg husker jeg fløy mellom to byer i Finland. Jeg aner ikke hvilke."
- "Nå skal vi ta av, mamma!" (Vi sto midt på taxebane H på OSL - stakkars lille gutten kan jo ikke noe for det, men jeg måtte bare ta det med.)
- "Se der, ja, dette er et av flyene som herfra og over til USA" (sa mannen og pekte ut mot en CRJ-700 fra Lufthansa mens kona fulgte interessert med).

OEH
29-02-2012, 12:36
LOL :lol:
Hvor ignorant er det mulig å bli?

Superhai
29-02-2012, 12:44
Det er ikke grenser hva man kan få folk som ikke gidder/ønsker å sette seg inn i ting, til å tro.

AirbusTrond
29-02-2012, 12:45
Hehe - pluss for humor i tråden i en så alvorlig sak, at DY får for mye opperksomhet. ;)

intransfer
29-02-2012, 13:00
"Alle fly blir demontert og sjekket etter hver tur"
En far forklarer sin sønn under åpen dag i Braathens hangaren på Sola mens de ser på et fly som er inne til C eller D sjekk.

"Braathens SAFE har mellom 200 og 300 fly"
En diskusjon jeg tapte en gang på 90-tallet, jeg hevdet 20+ men var ikke sikker på nøyaktig antall. 200-300 vant og jeg ble neste latterliggjort.

Jeg har flere slike merkelige utsagn.....men dette hadde jo fortjent en egen tråd.

Peterfsx
29-02-2012, 13:07
Ser det er mange som har mye artige ting som folk har sagt på hjertet, skriv ned dette nede her :)

litt-amatør
29-02-2012, 13:20
Må bare slenge meg på denne. Det er utrolig fascinerende hvor mange som tror de vet masse, men ikke gjør det. Vi snakker om oppegående folk som har flydd verden rundt, men som ikke har en fjern anelse om hva de har flydd, med hvem, og med hvilke typer fly. For meg, som aldri har vært utenfor Europa, føles det dermed litt vanskelig å være for bastant; selv om det ikke er så lett når alle er enige om at det er flott med Qantas som hat startet direkterute til Norge, eller alle Norwegians nye direkteruter til USA og Brasil.

Det at alle er overbevist om at DY er billigst alltid er også fascinerende. Mange sjekker ikke lenger andre selskaper...

Martin
29-02-2012, 13:31
selv om det ikke er så lett når alle er enige om at det er flott med Quantas som hat startet direkterute til Norge, eller alle Norwegians nye direkteruter til USA og Brasil.

Qantas (uten U ;)) minner meg om noe jeg leste på Flyertalk en gang. Det var en BA-flight som jeg tror hadde divertet til en annen flyplass enn dit de skulle. Jeg mener også å huske at det var et medlem av besetningen som kom med en kommentar, om at den flyplassen de hadde landet på måtte være stor med masse langdistanseruter, fordi vedkommende så masse fly der, bl.a. fra Qantas

Flyplassen de var på var Touluse ;)

Det at alle er overbevist om at DY er billigst alltid er også fascinerende. Mange sjekker ikke lenger andre selskaper...

Jeg tror jeg har fortalt denne før, men ifm. bestilling av en familieferie for mange år siden, hadde min far fått prisforslag fra et reisebyrå, der han hadde spesifisert at flightene skulle være med DY "fordi de var billigst, og kostet bare 199 kroner".

Jeg og min mor sjekket for moro skyld hva det ville kostet om man skulle booket alt selv (var tross alt ikke mer komplisert enn to flighter, et hotell og en hurtigrutebillett), og vi klarte å finne en mye lavere pris enn byrået - og da hadde vi søkt hos både DY og SAS, og SAS var betydelig billigere. Faren min fikk et greit hakeslepp da han kom hjem fra jobb og fikk greie på det. (Både SAS og DY kostet selvsagt mer enn 199 kroner).

JoeW
29-02-2012, 13:46
Gud, jeg har gitt opp sånt. Fra jobb husker jeg en gang, hvor vi hadde en KLM 739 på gate, at en far sa til sønnen sin "Se, det er sånn liten Cityhopper vi skal fly med igjen!" og pekte på 739'en.

RWY 24
29-02-2012, 14:02
Hehe, det er akkurat sånn jeg føler det når dere (med noen få unntak) uttaler dere skråsikkert om juss :D

SeatBelt
29-02-2012, 14:16
Et annet poeng er at vi, ja, i alle fall jeg, også har sagt mye rart opp gjennom årene, særlig da jeg var yngre og ikke kunne så mye om flytyper, flyplasser, flyselskap etc. Jeg husker jeg skrev en skoleoppgave om fly, og der la jeg ut om hvilke flytyper som var brukt som cargofly og hvilke som ikke var det, og mye annet sludder jeg kun baserte på hva jeg trodde, basert på egne observasjoner og ting jeg hadde lest litt, men ikke mye, om.

Jeg har med årene lært å si ting med varsomhet når jeg er inne på tema jeg ikke kan noe om, men gjerne vil kunne noe om. Men det er noe som ligger i oss - når vi snakker med andre om noe vi vet den andre ikke kan noe om, vil vi være overlegne og virke kunnskapsrike slik at vi får oppmerksomhet for det.

I andre miljøer er det kanskje oss de ler av.

litt-amatør
29-02-2012, 14:35
Qantas (uten U ;))

Takk. Uff jeg så den nå. Sorry, måtte ta den bort med en gang...;)

RSL
29-02-2012, 14:53
Min kjære far snakket for noen år siden om det fantastiske superflyet Boeing A320.

LN-BLO
29-02-2012, 15:03
jeg har selv hørt mange merkverdige tanker når det gjelder hvilke destinasjoner DY har til/fra OSL, og ikke minst hvor mange utenlandske flyselskaper fra fjerne himmelstrøk som opererer på OSL. At Krabi Air flyr OSL-BKK og Feel Air flyr OSL-BKK + OSL-NYC er det en stund siden jeg har hørt påstander om, men at DY flyr til både BKK og NYC fra OSL opplever jeg ofte at folk faktisk tror på. Like fullt er det også mange som tror at man kan komme seg non-stop fra OSL til destinasjoner TYO, SIN, HKG, SFO, LAX, ORD, SYD (!!!) etc med selskaper som SQ, UA, SK etc... Ja, fra tid til annen opplever jeg faktisk at mange tror at SK flyr til et tosifret antall oversjøiske destinasjoner fra OSL. Har en bekjent som senest for et par uker siden fortalte at han planla en NYC tur i sommer, men han ville vente med å bestille billetter for DY's direkterute var like om hjørnet med billetter helt ned i 2-3000 kr.

Men når det er sagt, jeg er selv varsom med å gjøre narr av disse menneskene. I motsetning til flypratere, ser ikke disse menneskene på fly som annet enn et transportmiddel fra punkt A-B, og når interessen er som sådan er vel kunnskapen ofte deretter. Man vet aldri når man selv står overfor en situasjon hvor man er underlegen hva kunnskap angår, og da hjelper det lite å være flynerd. Uansett, det er godt vi er forskjellige!

SeatBelt
29-02-2012, 15:30
At Krabi Air flyr OSL-BKK,

Det var jo lenge snakk om at de skulle starte opp direkterute til Thailand, så det var "nesten" riktig.

Like fullt er det også mange som tror at man kan komme seg non-stop fra OSL til destinasjoner TYO, SIN, HKG, SFO, LAX, ORD, SYD (!!!) etc med selskaper som SQ, UA, SK etc...

Ja, det er mange som tror det, men det kommer nok blant annet av at det på informasjonstavlene ofte står codeshare-partnere som AA, QF osv. - det er ikke lenge siden jeg hørte noen si "Jøss, så mange fly til London samtidig" - og jeg husker selv da jeg i begynnelsen av tenårene fant ut av dette.

Har en bekjent som senest for et par uker siden fortalte at han planla en NYC tur i sommer, men han ville vente med å bestille billetter for DY's direkterute var like om hjørnet med billetter helt ned i 2-3000 kr.

Jeg har også bekjente som venter på det, for da vil det bli så billig å reise. Jeg har dessverre drept entusiasmen deres.:p

RSL
29-02-2012, 15:43
I fjor, under en av mine reiser fra RYG til CRL, ble en kombigate benyttet, altså en gate både for schengen og non-schengen. Det vil si at du både kan komme til gaten via en låsbar dør, og en passkontroll. Av en eller annen grunn var ikke døren til gaten åpnet, så jeg stilte meg foran den, som eneste passasjer. Resten av bølingen sto selvfølgelig med passet i hånden foran passkontrollen, som selvfølgelig var stengt. De hadde stått der en god stund, med tanke på å få en god sitteplass på FR-flighten. Så åpnet døren seg, og jeg gikk ombord i flyet før alle andre. :P

LN-MOW
29-02-2012, 16:00
Ja, fra tid til annen opplever jeg faktisk at mange tror at SK flyr til et tosifret antall oversjøiske destinasjoner fra OSL.

Det hjelper jo ikke at jo Nesbø skildrer SAS' A340-rute til BKK fra OSL heller ... god bok, men kunne med fordel fått noen til å lese korrektur på det SAS-tekniske .. :old

LN-BLO
29-02-2012, 16:04
Det hjelper jo ikke at jo Nesbø skildrer SAS' A340-rute til BKK fra OSL heller ... god bok, men kunne med fordel fått noen til å lese korrektur på det SAS-tekniske .. :old

Litt OT, men hvilken bok er dette snakk om?

Someone
29-02-2012, 16:08
Litt OT, men hvilken bok er dette snakk om?

Gjenferd.

.......

LN-BLO
29-02-2012, 16:12
Gjenferd.

.......

OK, med TG B777 så hadde det jo vært 100% autentisk!

raskefot
29-02-2012, 16:15
DY var jo i Tokyo en tur...

SAS-Steward
29-02-2012, 16:23
DY var jo i Tokyo en tur...

Jeg har selv fløyet som crew på SAS fly fra Oslo til Kamerun og Syria. Men vil ikke påstå at det er SAS ruter fra Oslo av den grunn ;-)))

Ad-hoc chartere kan resultere i mange morsomme destinasjoner

Peterfsx
29-02-2012, 16:29
Noen som har flere artige historier på lur? :P

sukram
29-02-2012, 16:34
Hehe, det er akkurat sånn jeg føler det når dere (med noen få unntak) uttaler dere skråsikkert om juss :D

Hehe, den er du ikke alene om. Jeg så for ikke så lenge siden en bastant ytring om at en avgjørelse fra en eller annen klagenemnd "bare var å dra inn for domstolsystemet først som sist" (ingen ytrer nevnt, ingen glemt).

Vel folkens, vurderingen av søksmål/prosessrisiko o.l. er hakket mer komplisert enn: Her er det bare å ta ut stevning/anke.

Men sånn er det med spesialkunnskap, man må bare innse at resten av populasjonen stort sett ikke sitter med samme forutsetninger som en selv.

Dag Viking
29-02-2012, 16:43
OK, med TG B777 så hadde det jo vært 100% autentisk!

Den handlet vel blandt annet om en norsk SAS-pilot, så det hadde ikke gjort saken så mye bedre.
Et annet "problem" var at tidspunkt for avreise og ankomst ikke var reelle i det hele tatt. Husker ikke nøyaktig hva som var problemet, men det stemte ikke med en flight til BKK i det hele tatt.

Men sånn er det med spesialkunnskap, man må bare innse at resten av populasjonen stort sett ikke sitter med samme forutsetninger som en selv.

Slik er det med alle bransjer, men jeg aner at luftfarten utsettes for litt flere forståsegpåere enn gjennomsnittet. Dette pga at det er en bransje som de fleste har befatning med, det har vært en "interessant" bransje for mange og at det er relativt høy mediedekning om det som skjer relatert til denne bransjen.

sukram
29-02-2012, 17:03
Slik er det med alle bransjer, men jeg aner at luftfarten utsettes for litt flere forståsegpåere enn gjennomsnittet. Dette pga at det er en bransje som de fleste har befatning med, det har vært en "interessant" bransje for mange og at det er relativt høy mediedekning om det som skjer relatert til denne bransjen.

Mulig dette slår til i forhold til en del andre bransjer - dog ikke i forhold til jussens verden. Jeg tror det bor en minijurist i absolutt alle, ikke minst i forhold til strafferetten.

Dag Viking
29-02-2012, 17:41
Mulig dette slår til i forhold til en del andre bransjer - dog ikke i forhold til jussens verden. Jeg tror det bor en minijurist i absolutt alle, ikke minst i forhold til strafferetten.

Ja, jus er vel noe de fleste er borti både personlig og gjennom media, og dermed har et forhold til og en mening om.

Hpkris
29-02-2012, 17:52
Hadde en diskusjon med ei vennine som hadde flydd et stort Norwegian fly til Bulgaria. Det var ikke sånne mini fly som fløy på innenriks, men sånne med 10 seter i bredden som hu forklarte.

Prøvde å fortelle henne at DY ikke har sånne fly, hu ga seg ikke å prøvde å ringe den hu dro sammen med, joa de hadde kjørt ett stort DY fly. Etter mye frem og tilbake så måtte hu gi seg da hu kjente igjen 330'n til My Travel.....

Merrilfield
29-02-2012, 18:21
I Bergen tidlig åttitallet: Vi stod der m en DC10 --skulle til NYC. WF stod ved siden av oss med en Twin Otter. Plutselig sa en eldre kvinne: Det var da et stort fly til Florø (?) i dag. Vi fikk dama ned trappen og annonserte at vi skulle til The Big Apple --- 5 pax reiste seg og gikk av.

LN-MOW
29-02-2012, 18:26
Også i Bergen: En dame 'gikk feil' og endte opp i 747'en, som sto tom og forlatt etter ankomst fra JFK istedet for Twin Otter'n til Sogndal. Slik ble den kjent som Sogndalsjumboen.

Skal ikke nevne alle som prøvde å klatre over sperringer på FBU for å komme seg ombord i feil fly bare fordi det sto parkert nærmere....

Tosze
29-02-2012, 18:28
Hørt mye rart her å, den rareste er vel:
"Norwegian opererer med Dash Q-400 innenlands i Latvia"

netRud
29-02-2012, 18:34
Hahaha husker den tosze!

Balle Chlorin
29-02-2012, 19:27
Jeg stod i kø for å gå ombord på ett fly. Når vi var nesten framme, koblet noen stuere den gule AC/varmluftslangen fra flyet. En liten pjokk rett foran meg spurte faren sin hva den slangen var. "Det er bare bensinslangen, bensinen kommer nemlig i rør under bakken", var svaret fra besserwisseren :D

Twin Otter
29-02-2012, 19:44
Er jo noe sant i det. Hvertfall på OSL så kommer drivstoffet fra luker i asfalten.

Balle Chlorin
29-02-2012, 19:51
Er jo noe sant i det. Hvertfall på OSL så kommer drivstoffet fra luker i asfalten.

Etter å ha jobbet på OSL siden flyplassen åpnet, er jeg klar over det. Det var på en måte ikke akkurat det som var det morsomme....

raskefot
29-02-2012, 19:54
Kan prøve å gjenfortelle en konspirasjons-historie en SAS-kollega, en purser, fortalte. Dialogen er min improviserte gjenfortelling.

Purseren sto i galley foran da en kvinnelig passasjer kom frem. Hun ville gjerne vite hvor mye SAS fikk betalt av myndighetene for de dysene på vingene.
"Hvilke dyser?"
"De som sprayer gift på befolkningen og lager sånne hvite striper på himmelen"
Purseren: :wow:
"Ja, du skjønner min mann vil gjerne vite"

Behøver vel ikke legge til at den mannlige passasjeren fikk en aldri så liten skjennepreken av purseren :D

The Ticketor
29-02-2012, 19:57
Jeg kjenner folk som mente at Lufthansa hadde direkteruter fra Norge til Brasil (Fra Tyskland via Norge, påstod han), og jeg kjenner folk som mente at de hadde flyrr Finnair fra OSL til KEF - at de hadde en rute som gikk noe ala HEL-OSL-KEF-USA...

Jeg kjenner også folk som ikke hadde fått med seg hvor mange midtganger det var i flyet de fløy med.

Mange som blander sammen Icelandair og Finnair. FI-koden burde jo høre til Finnair, men den gjør jo ikke det. Den sammenblandningen skjer ofte og av mange. Når jeg jobbet på agentservice på AY var det mange reisebyråer som ringte til oss og hade spørsmål om vår rute til KEF...

jameson82
29-02-2012, 19:59
Svigers mente de flydde med Norwegian via Berlin til Miami så fullt mulig å blande Air Berlin med Norwegian også.

Cessna182
29-02-2012, 20:10
Jeg har fått spørsmålet, om enn noe lavmelt, om flyene har drift på hjulene når de taxer.

Futura
29-02-2012, 20:17
Jeg var på skoletur for en del år siden og var tidlig tilbake til dobbeltdekkeren vi reiste med, som stod på tulinløkka. Da kommer det en barnehage tante med 40 unger på slep og begynner å ta med seg ungene opp i andre etasje, hun så altså ikke forskjell på en hvit dobbeltdekker buss og en blå vanlig turbuss.

Eller da vi kom til mormor med vår nye hvite Volvo 360 og stelte den ved siden av mormors røde Volvo 343. Mormor skjønte overhode ikke at dette var samme type bil...
(Ja, ja ingen frekkheter om at det er der jeg har genene fra :-)

Det er helt utrolig hvor hjernedøde folk kan være, men alikavell regner de seg selv som inteligente....

Mjolnir
29-02-2012, 20:24
Jeg stod i kø for å gå ombord på ett fly. Når vi var nesten framme, koblet noen stuere den gule AC/varmluftslangen fra flyet. En liten pjokk rett foran meg spurte faren sin hva den slangen var. "Det er bare bensinslangen, bensinen kommer nemlig i rør under bakken", var svaret fra besserwisseren :D

Tror jeg hadde sagt akkurat det samme hvis jeg på død og liv måtte komme med et svar. Tror det er mange foreldre som helst unngår å svare "vet ikke" når barna spør. Jeg har helt ærlig null kjennskap til slangen du snakker om ;)

Vi snakker om oppegående folk som har flydd verden rundt, men som ikke har en fjern anelse om hva de har flydd, med hvem, og med hvilke typer fly.

Tror muligens mange av oss ville fått samme type kritikk fra tognerdene? :p

Ikke ekstremt morsom, men en kamerat hevdet at de hadde mellomlandet i Dubai med Thomas Cook fra Bangkok. Vil nok tro det var Sharjah.

En historie fra før "nerdetida": Fløy AMS-VCE med 737. Da vi skulle tilbake ba jeg check in agent om å plassere oss langt bak i håp om å redusere motorstøyen. Den italienske CAen gjorde som han ble bedt om. Følte meg kanskje litt snytt når det sto en Fokker 100 ved gaten :headbang

Norwing
29-02-2012, 20:24
Pleier å gå på quiz på en pub en gang i uken. For litt siden var et av spørsmålene noe ala:
"Europa lanserte for litt siden superjumboen Airbus A380, men russerne ligger ikke langt etter med sin tilsvarende Superjet 100. Hvilken produsent lager Suprjet 100?"
Også var alternativene Sukhoi, Tupolev, Antonov og Lada tror jeg...

Og ikke lenge siden en kunde på jobb hardnakket påstod at SAS hadde lansert direkterute KRS-NYC...

Mjolnir
29-02-2012, 20:35
Eller da vi kom til mormor med vår nye hvite Volvo 360 og stelte den ved siden av mormors røde Volvo 343. Mormor skjønte overhode ikke at dette var samme type bil...
(Ja, ja ingen frekkheter om at det er der jeg har genene fra :-)

Begynner å bli vacuum på flyrelatert innhold dette men...

Pensjonistparet i nabohuset til foreldrene mine hadde en liten, rød og ganske ny bil. Etter ei stund dukket det opp en ny, helt identisk bil i carporten der (med nytt registreringsnummer). Noen spurte kona i huset om dette. Hun var ikke klar over at mannen hadde skiftet ut bilen (antagelig krasjet den forrige) :p

Toffen
29-02-2012, 20:55
Sammen med noen kolleger sto jeg og speidet etter den første A380en som besøkte OSL. Sjefen utbrøt at "der kommer en sværing". Han var sikker på at det var 380en som var i anmarsj. Latteren var stor da flyet kom nærmere og vi gjenkjente Widerøe-maskinen.

Cecilie
29-02-2012, 23:23
En flyinstruktør kalte en DC8 for B747. Da jeg sa ham imot, forsvarte han seg med at den har jo 4 motorer. :rolleyes:

Flying-news
01-03-2012, 21:35
Moro hva enkelte sier. Men(!!) det finnes faktisk folk som burde vite litt mer om hvor hvilke selskaper flyr;
Tidligere i høst, på skolen, fortalte en kompis at han skulle til NYC til reiselivslæreren vår. Hun spurte om hvor mye han hadde betalt for den, og kompisen min sa at den turen hadde han betalt (ca) 2500 kr for. Reiselivslæreren spurte da retorisk "Ja, hvilket selskap er dette med da? Er vel Norwegian det vel". :lol: (Det var altså Lufthansa).

Putte
04-03-2012, 13:36
Fikk meg litt og le av på en tur i fjor når en jente spurte moren sin om dette:
Hva gjør den vingen utenfor flyet der mamma???
Morra så seg fortvilet rundt og prøvde å få svar fra mannen sin som satt på andre siden av midtgangen. Det utrolige svaret hun klarte og grave fram var litt imponerende egentlig:)
Den er der kun for oppbevaringsplass til bagasje og motorene...

Farmer
04-03-2012, 14:26
Folk flest er jo ganske så mye mindre opptatt over HVILKET selskap de reiser med.
På wideroe.no selges det jo reiser med en hel mengde flyselskap over hele verden, og i de siste ukene har vi fått tildels mange henvendelser fra "sure" kunder som slettes ikke liker at vi driver og endrer på flytidene på Widerøe innlands i USA .....
(CO/UA mergeren gjør at det er nå er store endringer på routings, og mange har jo kun fått med seg at de har booket på wideroe.no .. ikke at det faktisk er andre selskap som flyr)

TOS
04-03-2012, 14:42
Folk flest er jo ganske så mye mindre opptatt over HVILKET selskap de reiser med.
På wideroe.no selges det jo reiser med en hel mengde flyselskap over hele verden, og i de siste ukene har vi fått tildels mange henvendelser fra "sure" kunder som slettes ikke liker at vi driver og endrer på flytidene på Widerøe innlands i USA .....
(CO/UA mergeren gjør at det er nå er store endringer på routings, og mange har jo kun fått med seg at de har booket på wideroe.no .. ikke at det faktisk er andre selskap som flyr)

Ja, dere har vel avdeling i både Thailand og USA, så det er ikke så rart at man tror at WF flyr overalt...;)

LN-MOW
04-03-2012, 15:46
Snakket med en WF-skipper en gang som var litt nysgjerrig på hvorfor jeg som WF-ansatt bodde i Atlanta, så da fortalte jeg ham at jeg var stasjonnsjef på ATL. Han så da litt spørrende ut, og jeg fulgte opp med undrende å spørre om han ikke var klar over at vi hadde 24 Dash'er flyvende på kontrakt for DL... Jeg har knapt sett større hakeslepp i mitt liv før han skjønte at jeg drev gjøn med ham.. :lol:

TriStar
04-03-2012, 21:24
For ikke lenge siden var jeg på en middag med en forretningsforbindelse fra Danmark. Han hadde nettopp flydd fra København til Tokyo med SAS, og hadde blitt oppgradert til "første klasse". Og det var ikke måte på hvilken service, mat, comfort osv. han hadde blitt traktert med. Da jeg ymtet innpå om at SAS ikke har 1. klasse, men derimot en ganske så ordinær business-klasse, fikk jeg klar beskjed om at jeg som nordmann ikke hadde den ringeste peiling på hva slags utmerket service danskerne kan nyde på vej til Japan...

Jeg holdt klokelig kjeft under resten av middagen, mens vedkommende mistet en solid porsjon cred;)

Martin
04-03-2012, 21:46
Husker da jeg gikk første året på videregående (1999-2000). Skolen lå ca. rett under der flyene svingte inn på final nordfra til OSL, og jeg satt ved vinduet, og kunne se rett opp på dem der de svingte seg inn.

I en eller annen sammenheng, kunne jeg bekrefte at "det der var en 757" om et fly som nettopp passerte. Læreren var enig, men han utelukket ikke at det kunne være en DC-10, siden han ikke kunne se en evt. halemotor nedenfra :rolleyes:

eirikma
04-03-2012, 22:42
Har hatt mange diskusjoner med kollegaer og venner ang fly og luftfart. Det morsomme er at pappa ringer meg hver gang han prater med noen om fly, og de enten er usikre eller uenige. Husker en gang han ringte meg og lurte på om Widerøe opererer 50 setere på kortbanenettet. Han var sikker på at de ikke gjorde det, men måtte ringe for sikkerhets skyld. ;) Faktum er jo at Dash 7 hadde jo den kapasiteten, men det er jo noen år siden de ble tatt ut av drift.

Har noen påståelige kolleger, og har fått høre noen ganger om hvor teit jeg er i saker hvor de er brennsikre på at de har rett. Lar det bare passere, de får tro hva de vil. :)

Egenes
05-03-2012, 01:34
Utrolig hvordan enkelte på dette forum tror at viten om fly er allemannskunnskap.
Newsflash: det er ikke det.

Folk gir generelt blaffen i hvem som fly dem fra a til b, så lenge de får det for en billig penge.
Eksempel: Jeg gir blaffen i hva busselskapet som frakter meg fra Sandnes til Flekkefjord heter. Jeg gir også blaffen i hvem som har laget setene, hvorfor den har så mange hjul, hva bussjåføren heter, hva de ulike delene heter, og hva de ulike knappene heter. Jeg vil bare fortest, enklest og billigst fra Sandnes til Flekkefjord.

Mulig at de sitter på www.bussprat.no eller whatever og gjør narr av meg som er totalt blank på buss. Men jeg kan ikke si at jeg bryr meg nevneverdig, og det gjør ikke min kjære moder ang. fly heller.

0.02$

dc-8-63
05-03-2012, 07:00
Utrolig hvordan enkelte på dette forum tror at viten om fly er allemannskunnskap.

Folk gir generelt blaffen i hvem som fly dem fra a til b, så lenge de får det for en billig penge.
Eksempel: Jeg gir blaffen i hva busselskapet som frakter meg fra Sandnes til Flekkefjord heter. Jeg gir også blaffen i hvem som har laget setene, hvorfor den har så mange hjul, hva bussjåføren heter, hva de ulike delene heter, og hva de ulike knappene heter. Jeg vil bare fortest, enklest og billigst fra Sandnes til Flekkefjord.

Mulig at de sitter på www.bussprat.no eller whatever og gjør narr av meg som er totalt blank på buss. Men jeg kan ikke si at jeg bryr meg nevneverdig, og det gjør ikke min kjære moder ang. fly heller.

0.02$

....en liten du glemte i eksemplet ditt....du uttaler deg heller ikke skråsikkert om bussene - det er forskjellen ;-)

Martin
05-03-2012, 14:54

Mulig at de sitter på www.bussprat.no (http://www.bussprat.no) eller whatever og gjør narr av meg som er totalt blank på buss. Men jeg kan ikke si at jeg bryr meg nevneverdig, og det gjør ikke min kjære moder ang. fly heller.

0.02$

Du har helt rett. Jeg gir en lang beng i hva slags buss jeg tar ned til OSL for å reise videre med en A320-200 til London, og en B747-436 (den med 52 seter i business) videre til USA. Men jeg påstår heller ikke hva slags buss jeg tar. jeg vet at det står Ruter på den, men hvilket selskap som opererer bussen for Ruter, samt hvilken logo som står under frontruta, skal jeg ærlig tilstå at jeg ikke vet - selv om jeg vet at det er "samme" buss hver gang, har jeg faktisk ikke lagt merke til bussmerket. Jeg har heller ikke påstått at jeg vet det.

I et eksempel jeg nevnte lenger opp i tråden, var det en eks-kollega som hadde planer om å dra til Brasil (tror jeg det var), og han var skråsikker på at de fløy direkte OSL-Brasil. Jeg prøver å forklare han at Lufthansa er et tysk selskap, og flyr sine ruter ut fra sine huber i Tyskland, og at om man skal fly med Lufthansa fra norge til Brasil, så flyr man fra Norge via Tyskland - ikke motsatt. Det er egetnlig ganske logisk tankegang, enten man er flynerd eller ikke.

Fortsatt påstod han at han "hadde hørt at de hadde en rute via Norge...".

Futura
05-03-2012, 15:45
Jeg er da stikk motsatt, jeg vet at den flybussen til Norgesbuss som går utenfor døren hos meg har en 420hk Euro4 motor koblet til en 12 trinns I-Shift kasse og at bussen er 13,5meter og har 51 plasser og at fjæringen er mer behagelig en den harde til Scaniaene til SAS flybussen. Mens jeg står å venter på bussen paserer det masse MAN busser og leddbussene på #20 bussen er 18,75m. Etter Kløfta ser jeg togene pasere på toglinjene og da vet jeg hva slags tog det er om det er EL17 eller EL18, Flytog, Signatur eller Agenda. Kommer vi til Stockholm og skal ut med Vikingline så prøver jeg alltid å finne ut hva slags maskin som er i kjellern, Er det en Vartsilla?? hvor var skipet bygget og hvor har det gått før. Ser jeg betegnelsen på bakluka på bilene som kjører forbi oss, så vet jeg ofte hvor mange hestekrefter den har. Nå er jeg rimelig nærd på alt som har med forflyttning av mennesker å gjøre og bruker desverre min klisterhjerne på bare tullball....

LN-MOW
05-03-2012, 15:48
Jeg er da stikk motsatt, jeg vet at den flybussen til Norgesbuss som går utenfor døren hos meg har en 420hk Euro4 motor koblet til en 12 trinns I-Shift kasse og at bussen er 13,5meter og har 51 plasser og at fjæringen er mer behagelig en den harde til Scaniaene til SAS flybussen. Mens jeg står å venter på bussen paserer det masse MAN busser og leddbussene på #20 bussen er 18,75m. Etter Kløfta ser jeg togene pasere på toglinjene og da vet jeg hva slags tog det er om det er EL17 eller EL18, Flytog, Signatur eller Agenda. Kommer vi til Stockholm og skal ut med Vikingline så prøver jeg alltid å finne ut hva slags maskin som er i kjellern, Er det en Vartsilla?? hvor var skipet bygget og hvor har det gått før. Ser jeg betegnelsen på bakluka på bilene som kjører forbi oss, så vet jeg ofte hvor mange hestekrefter den har. Nå er jeg rimelig nærd på alt som har med forflyttning av mennesker å gjøre og bruker desverre min klisterhjerne på bare tullball....

Du er syyyyyyyyyyyk ... veldig syyyyyyyyyyyk ..... :devot:

laurenz
05-03-2012, 18:39
Tror muligens mange av oss ville fått samme type kritikk fra tognerdene? :p

Å ja... tro meg... :headbang
Hører mye rart om jernbane og det dårlige sporet til NSB :rolleyes:

Tosze
05-03-2012, 18:48
:D .

laurenz
05-03-2012, 18:51
Etter Kløfta ser jeg togene pasere på toglinjene og da vet jeg hva slags tog det er om det er EL17 eller EL18, Flytog, Signatur eller Agenda.....

El. 17 på Kløfta? Det er mange år siden det, prøv Flåmsbane eller med litt flaks i Bergen en gang i blandt. Signatur og Agenda er ingen tog, det var produktnavn på langdistanse og regiontog. :cheers:

Ståle
05-03-2012, 21:08
El. 17 på Kløfta? Det er mange år siden det, prøv Flåmsbane eller med litt flaks i Bergen en gang i blandt. Signatur og Agenda er ingen tog, det var produktnavn på langdistanse og regiontog. :cheers:

Laurenz da..El. 17 var på Kløfta seinest i år.. :p

Egenes
05-03-2012, 21:30
....en liten du glemte i eksemplet ditt....du uttaler deg heller ikke skråsikkert om bussene - det er forskjellen ;-)

Joho!! Jeg er 150% sikker på at det er en Saab buss, og ikke Scania :colgate:

laurenz
05-03-2012, 21:56
Laurenz da..El. 17 var på Kløfta seinest i år.. :p

Tja, den ene lille transporten teller ikke! :spin

Jens W
06-03-2012, 01:05
Du er syyyyyyyyyyyk ... veldig syyyyyyyyyyyk ..... :devot:
Futura virker jo helt normal? :cool:

kekker
06-03-2012, 09:37
Futura FTW!!

Mens vi er igang med sære kunnskaper.

Jeg kan med relativt stor sikkerhet plukke ut fire fem år gamle traktorer av merket John Deere og Valtra, på grunn av den særdeles særegne motorlyden. Men nye motorer med EGR eller SCR kommer stort sett fra de samme fabrikantene, så da blir det straks vanskeligere..

Back to topic, jeg hadde en noe oppglødd diskusjon med en kompis under de glade studiedagene. Han påsto hardnakket at jagerfly snudde rotasjonsretningen på motorene for å bremse opp når de landet. Nå er det jo ikke forvente at meningmann skal ha noen god formening om hvordan reverse thrust fungerer på et fly. Men akkurat denne personen hadde jeg nesten trodd hadde fått med seg denna svingen. Konklusjonen var at vi var enige om å være uenige og jeg har latt ballen ligge død etter det.

Nå har jeg ikke finstudert det gjennomsnittlige jagerflyet, men jeg går ut fra at det er en eller annen form for reverse trust?!

CFM
06-03-2012, 09:44
Nå har jeg ikke finstudert det gjennomsnittlige jagerflyet, men jeg går ut fra at det er en eller annen form for reverse trust?!

Er ikke mange jagerfly som har reverse thrust, men Viggen hadde det.

kekker
06-03-2012, 09:48
Er ikke mange jagerfly som har reverse thrust, men Viggen hadde det.

Såpass ja, god bremser, evt. bremseskjerm som er trikset altså?!

Nå veier jo ikke et jagerfly SÅ mange tonn, så det er forsåvidt logisk nok.

Henshaw
06-03-2012, 10:13
Bremseskjerm, eller ofte så ligger de lenge på kun bakhjulene for størst luftmotstand

Bacardi
06-03-2012, 10:20
F16 bruker som regel vaier, eller skjerm der vaier ikke finnes/rullebanen er for kort... ifølge mine observasjoner.

Scandinavian
06-03-2012, 10:59
Vaier, det skjer nok ikke ofte. F-16 er ikke bygd for sånt, men de har en hook hvis de mister bremsene, og ikke klarer å stoppe. Er bremseskjerm som gjelder om de skal kutte ned på bremseavstanden. Ellers går det som oftest i aerobreaking ved å bruke kroppen som bremse ved å holde seg på bakhjulene.

Fredrik Propell
06-03-2012, 12:56
Panavia Tornado har også TR: http://www.youtube.com/watch?v=3kjD5bL3UGE

Ståle
07-03-2012, 08:32
Tja, den ene lille transporten teller ikke! :spin

Åh, tror det var selvkjørende 17 forbi Kløfta i fjor.. :p

Peppep
27-11-2012, 02:34
I Bergen tidlig åttitallet: Vi stod der m en DC10 --skulle til NYC. WF stod ved siden av oss med en Twin Otter. Plutselig sa en eldre kvinne: Det var da et stort fly til Florø (?) i dag. Vi fikk dama ned trappen og annonserte at vi skulle til The Big Apple --- 5 pax reiste seg og gikk av.
Har det tidligere vært IC-ruter fra Bergen? Ikke verst, det hadde vært noe å få tilbake.

Er det mulig å finne oversikt over historiske ruter noe sted?

fjasebase
27-11-2012, 03:02
Også i Bergen: En dame 'gikk feil' og endte opp i 747'en, som sto tom og forlatt etter ankomst fra JFK istedet for Twin Otter'n til Sogndal. Slik ble den kjent som Sogndalsjumboen.

Skal ikke nevne alle som prøvde å klatre over sperringer på FBU for å komme seg ombord i feil fly bare fordi det sto parkert nærmere....

Hender en gang i blandt på TRD at hvis 2 WF står side om side med samtidig boarding, kan den ene bli full....Folk skjønner ikke tegninga før alle seter er tatt, og køen står ut av flyet... :colgate:

Martin
27-11-2012, 03:24
Siden denne tråden dukket opp igjen, kom jeg på en episode:

Var i min tantes 50-årslag for en drøy uke siden, og en av de kvinnelige gjestene hadde en mann som var SAS-pilot. En annen kvinnelig gjest kommenterer:

"Ja, han kjørte oss til Kroatia i sommer!"

:rolleyes:

LN-MOW
27-11-2012, 07:13
Var vel en Air-buss, da .... ;)

Hagen
27-11-2012, 08:11
Var en eldre herremann som fikk seg en ufrivillig oppgradering til eco extra på MAN-BGO en tid tilbake og som ikke lot sjansen gå fra seg til å konsumere så mye brennevin som mulig på turen. På slutten påstod han hardnakket at en kun fikk røyke på høyresiden av flyet på ruter til Nord-Norge på slutten av 80-tallet. Purseren kunne opplyse at hun hadde jobbet i SAS siden 70-tallet og at dette ikke var tilfelle.

Denne diskusjonen gikk under hele innflygingen og siste påstand var at "på SAS-flyene til USA rett før røykeforbudet var det bare en rad det var lov å røyke på i hele flyet", noe hun også benektet. Jeg regner med hun hadde rett i begge tilfeller?

LN-MOW
27-11-2012, 08:42
Røykeseksjonen på langrutene var fleksibel og man frigjorde seter etter behov (fra en buffersone). Det kan godt være at det var flighter med bare en rad.

Er ikke 100% sikker, men mener å huske at man eksprimenterte litt med røyking på toseterne. Imidlertid ble det mye klager på røyk som drev over gangen ...

Hagen
27-11-2012, 09:32
Jøss, så da var det ikke bare whiskeyen som snakket da. :-)

Da virket som purseren bare avfeide det som fyllepreik men da hadde han vel rett da. Takk for svar!

sk931
27-11-2012, 09:38
Har det tidligere vært IC-ruter fra Bergen? Ikke verst, det hadde vært noe å få tilbake.

Er det mulig å finne oversikt over historiske ruter noe sted?

Jep...SAS fløj BGO-Seattle i starten af 1970èrne....og mon ikke der har været andet, det var bare den jeg kunne komme i tanke om....
SVG har også har USA trafik
Hilsen Ole

LN-MOW
27-11-2012, 10:24
SAS fløy BGO-NYC også ... PanAm fløy også til Bergen for lenge siden ..

Thomas
27-11-2012, 10:57
Husker min far fortalte en historie fra gamle GEN, under boarding av en Scanair DC8 retning syd en tidlig vintermorgen hvor en godt voksen dame med følge gikk ombord i en nedsnødd Scanair DC-10 som stod rett utenfor med døren åpen og trappen tilkoblet, der ble hun sittende i 45 minutter.

Det går også igjen en historie fra samme sted hvor det ryktes om ett eldre ektepar som satt seg selv og håndbagasjen på lastebåndet og endte sin ferd i lasterommet :lol:

SQ 777
27-11-2012, 13:09
Midt på syttitallet på BGO , vi var ute å flakset med Cherokee . Ante ikke hvordan vi skulle kom ut til flyet for å fly tilbake til Kjeller. Joda bagasjebånd er jo greit..:headbang

Yottaby
27-11-2012, 22:12
Det er en god del som har fått det for seg at DY skal fly direkte til JFK fra TRD, og klager på at det koste mer enn 1 500,- allerede nå.

Mellomlanding, hva er det? :)

CV440
28-11-2012, 09:21
SAS fløy BGO-NYC også ... PanAm fløy også til Bergen for lenge siden ..

SAS ffløy BGO-NYC i ca 25 år(1963-1988) delvis som sommerrute og på 70-tallet som helårsrute. I tillegg fløy de på 70-tallet sommerruter til SEA/LAX og Montreal/Chicago. Det ble brukt DC8-33/55/62/63 - DC10-30 og B747-200.
Som MOW sier fløy også PanAm i 2-3 år til NYC med B707 fra ca. 1971.
Det var den gang det var morsomt å spotte!

Peppep
29-11-2012, 00:44
Takk for info om longhaul fra BGO, sk931, LN-MOW og CV440.

Er det økt bruk av hub-er som gjør at disse rutene ble lagt ned (og fortsatt ikke er startet opp igjen)? Vi reiser vel mer langdistanse nå enn på 70- og 80-tallet, så det må vel være andre grunner enn passasjerantallet i seg selv?

Epilef
29-11-2012, 03:27
for noen år siden skulle jeg fly fra santiago SCL til Buenos aires EZE

så står to voksen mennesker å snakke om flyplassen og sånt, når kona spør mannen " hvilken fly er det vi skal fly til Argentina"
og mannen svarer " jo, det er en Airbus 747"

.....flyet var en A320

CV440
29-11-2012, 09:20
Takk for info om longhaul fra BGO, sk931, LN-MOW og CV440.

Er det økt bruk av hub-er som gjør at disse rutene ble lagt ned (og fortsatt ikke er startet opp igjen)? Vi reiser vel mer langdistanse nå enn på 70- og 80-tallet, så det må vel være andre grunner enn passasjerantallet i seg selv?

Grunn til at BGO hadde dette store IC-tilbudet var først og fremst at.
FBU ikke hadde rullebanelengde til å ta fullastete maskiner og det var derfor fast 'feed' fra FBU til BGO til USA avgangene. Senere (80-tallet) ble mer av trafikken flyttet til GEN og BGO satt igjen med turisttrafikk i sommerhalvåret.