PDA

View Full Version : Har jeg krav på noen erstattning?


Sondbjo
23-02-2012, 20:22
Hei, nå har jeg kommet hjem fra min DM tur nr to :) På veien tilbake fra HKG-ZRH så virket ikke tv-skjermen min! Jeg ble også flyttet til annet sete for å prøve å se film der men, den sluttet å virke etter 20 minutter. De prøvde å resette systemet men, greide ikke det før uttpå kvelden mens jeg sov. Har jeg krav på noen erstattning? Jeg vet DM turer er billigere men de er slettes ikke gratis... Jeg burde jo forvente at det virker på First???

robertaas
23-02-2012, 20:28
Enda verre: Jeg betalte 7,95 USD for å se live TV på en flight med Continental, det sluttet å virke etter noen minutter og kundeservice der mente jeg ikke hadde rett til noe. :old

ToreD
23-02-2012, 22:19
Hva forventer du i kompensasjon for at tv skjermen ikke virket?
Du kom deg dit du skulle og fikk vel all annen service du hadde krav på i F?
Teknisk feil kan jo dessverre forekomme. Selv i F....
Det er ikke en vesentlig mangel at skjermen ikke virker, så du har nok ikke rett på noe som helst.
Hadde de gitt deg en Snickers som trøst om bord ville det vært rikelig tror jeg....

JoeW
23-02-2012, 22:22
Noen selskaper har vel gitt ut en poeng-kompensasjon ved slike problemer, men det er vel ren goodwill. Vet ikke om LH ville gitt deg noen poeng, og da er vel issue #2 hvorvidt du har en LH FQTV-account også.

Martin
23-02-2012, 22:25
Hos BA er det standard med kompensasjon når IFE ikke virker. Tallene jeg husker i hodet er 5000 Avios i World Traveller, og 15.000 i Club World. Det gjelder selvsagt hvis det ikke virker i det hele tatt, og de har forsøkt restart minst et par ganger.

Om de fikk det i gang igjen senere, men du hadde valgt å sove, så vet jet ikke om jeg ville forventet noe.

Sondbjo
23-02-2012, 22:47
Hos BA er det standard med kompensasjon når IFE ikke virker. Tallene jeg husker i hodet er 5000 Avios i World Traveller, og 15.000 i Club World. Det gjelder selvsagt hvis det ikke virker i det hele tatt, og de har forsøkt restart minst et par ganger.

Om de fikk det i gang igjen senere, men du hadde valgt å sove, så vet jet ikke om jeg ville forventet noe.

Jeg håper på litt poeng ja ;) Tv skjermen bør virke i det sete man har bestillt... De sa att teknikerne i Hong kong hadde sagt at de hadde fikset problemet men, nei :D Lurer på hvordan responsen blir i fra Swiss? Min egen skjerm virket fortsatt ikke etter restart. heller ikke senere på turen.

JoeW
23-02-2012, 22:58
Leste visst ikke ordentlig før nå, de fikk den tross alt i gang igjen, men det var for sent for deg? Da tror jeg neppe du har noen sak å fare med.

Sondbjo
23-02-2012, 23:33
Leste visst ikke ordentlig før nå, de fikk den tross alt i gang igjen, men det var for sent for deg? Da tror jeg neppe du har noen sak å fare med.

De fikk den aldrig i gang på mitt sete! Det at man ikke for tv som fungerer på first syns jeg blir for dumt!

Martin
23-02-2012, 23:37
De fikk den aldrig i gang på mitt sete! Det at man ikke for tv som fungerer på first syns jeg blir for dumt!

Tro det eller ei, men tekniske feil kan skje i alle klasser.

Hpkris
23-02-2012, 23:43
De fikk den aldrig i gang på mitt sete! Det at man ikke for tv som fungerer på first syns jeg blir for dumt!

Desverre er ikke verden perfekt, hverken i første klasse oppe i lufta eller her nede på bakken.

Trent600
24-02-2012, 00:10
Reiste Y+ med Qantas fra Sydney til London og fikk ved boarding beskjed om at skjermen ikke virket. Det var ingen krise for min del, men en time før London fikk jeg plutselig et gavekort på 50 pund som jeg kunne handle tax-free for.

Superhai
24-02-2012, 00:31
Jeg kjenner ikke kundeservice til Swiss noe særlig, men jeg ville skrevet et hyggelig brev, men ta opp at du er skuffet at det ikke fungerte. Sannsynligvis får du mest ut av det, som first passasjer har de sikkert litt å gå på utenom regelboken. Og så vidt jeg vet så er ikke fungerende video-skjerm en del av condition of carriage ("kontrakten").

HVI
24-02-2012, 00:36
Fikk en CD med "Swiss musikk", noen andre små effekter, samt en voldsom beklagelse fra Maître de Cabine etter turen, da jeg ikke fikk førstevalget mitt til middag.

Discus
24-02-2012, 01:00
Det at man ikke for tv som fungerer på first syns jeg blir for dumt!

Ja, og da kan man jo se for seg følgende alternativer:
a) kansellere flyet pga. tech
b) blokkere setet og hive deg inn på C-klasse eller M-klasse
c) blokkere setet og hive deg over på neste fly pga. tech

...det greieste er kanskje å få et sete der TVen ikke funker og så får man leve med det?

laurenz
24-02-2012, 01:13
Dette minner meg om en historie fra Arlanda.
Tett tåke, flyplassen er stengt i lang tid. En illsint passasjer klasker sitt gullkort i skranken og proklamerer høylyd at han MÅ til ....... Damen bak skranken tar rolig gullkort, går bort til vinduet og vifter litt med kortet. Hun går tilbake og gir kunden sitt kort tilbake og kaldt og rolig "Nej, inte als gullkort hjälper mot denne dimman"

;)

PSC TOS
24-02-2012, 01:51
Tre ord; iPad - iPad - iPad:cool:

robertaas
24-02-2012, 01:55
Det er ikke alle som er i målgruppen til Apple. ^_^

Hpkris
24-02-2012, 02:04
Det er ikke alle som er i målgruppen til Apple. ^_^

Det finnes heldigvis tab's for de som ikke trykker på eple saker og da ;)

RWY 24
24-02-2012, 08:43
Det er ikke en vesentlig mangel at skjermen ikke virker, så du har nok ikke rett på noe som helst.
Hadde de gitt deg en Snickers som trøst om bord ville det vært rikelig tror jeg....
Mangelen trenger ikke være vesentlig for at man skal kunne ha krav på noe. Ting skal alltid leveres som avtalt. Er det ikke samsvar mellom det avtalte og det som var levert, har man alltid krav på kompensasjon av ett eller annet slag, uansett om mangelen er vesentlig eller ikke. (vesentlig er bare relevant hvis du vil heve avtalen, men da må avtalebruddet totalt sett være vesentlig. Flere små uvesentlige mangler kan til sammen bli et vesentlig avtalebrudd.)

Ok, så klarer de ikke å fikse mangelen, har man krav på erstatning for det tapet man har lidt. Økonomisk tap som følge av at tv-en ikke virket, er det vanskelig å tenke seg. Hvordan man skal kompensere for en litt dårligere opplevelse en man hadde grunn til å forvente, vet jeg ikke helt, men unnskyldninger, ekstra poeng, rabatt på neste tur, snickers eller sånt no er vel ikke urimelig. Hvis selskapet bruker tv-skjermer som en del av en litt aggressiv markedsføring, kan man ha krav på større erstatning, da tv kan ha vært grunnen til at man valgte dette selskapet og ikke konkurrenten. Eller valgt en annen klasse enn man ellers hadde valgt. Det kommer an på hva slags tap man faktisk har hatt, men man kan jo ha reist dyrere for å få det mer komf.

Så juridisk sett er spørsmålet faktisk ganske interessant :), men erstatningen man har krav på er nok skjelden så mye over det symbolske.

En ting til: Det er faktisk selskapet som har risikoen for tekniske feil, ikke passasjeren.

Hypern
24-02-2012, 09:22
Var en gang jeg ble spurt om å bytte sete på Lufthansa innad i Europa pga en familie ville sitte sammen. Da var det bare et sete bakerst de hadde ledig og det var ikke måte på hvor mye de skulle gi meg for det. Jeg sa at det ikke var nødvendig, men de insisterte på å gi meg vin, snacks og andre Lufthansa effekter. Dette var på monkey. Synes det var i overkant kompensasjon for en så liten ting og en flyging som bare varte 2.5 timer.

TOS
24-02-2012, 11:33
Var en gang jeg ble spurt om å bytte sete på Lufthansa innad i Europa pga en familie ville sitte sammen. Da var det bare et sete bakerst de hadde ledig og det var ikke måte på hvor mye de skulle gi meg for det. Jeg sa at det ikke var nødvendig, men de insisterte på å gi meg vin, snacks og andre Lufthansa effekter. Dette var på monkey. Synes det var i overkant kompensasjon for en så liten ting og en flyging som bare varte 2.5 timer.

Nesten det samme skjedde med meg på en SK flight, hvor jeg måtte gi opp mitt gangsete mot et midtgangssete for å la en mor og liten datter sitter sammen. Jeg syntes ikke det var noen stor sak for meg, men jeg ble påspandert det jeg måtte ønske av mat og drikke (riktignok en enda kortere tur fra Oslo til Tromsø) og flere takkerunder for at jeg utviste fleksibilitet.:)

I trådstarters tilfelle ville jeg nesten forventet at man fikk en eller annen form for kompensasjon, i form av bonuspoeng e.l. Det har vi jo hørt at ikke koster selskapet noe som helst, men har en verdi for den reisende.

Sondbjo
24-02-2012, 12:14
Mangelen trenger ikke være vesentlig for at man skal kunne ha krav på noe. Ting skal alltid leveres som avtalt. Er det ikke samsvar mellom det avtalte og det som var levert, har man alltid krav på kompensasjon av ett eller annet slag, uansett om mangelen er vesentlig eller ikke. (vesentlig er bare relevant hvis du vil heve avtalen, men da må avtalebruddet totalt sett være vesentlig. Flere små uvesentlige mangler kan til sammen bli et vesentlig avtalebrudd.)

Ok, så klarer de ikke å fikse mangelen, har man krav på erstatning for det tapet man har lidt. Økonomisk tap som følge av at tv-en ikke virket, er det vanskelig å tenke seg. Hvordan man skal kompensere for en litt dårligere opplevelse en man hadde grunn til å forvente, vet jeg ikke helt, men unnskyldninger, ekstra poeng, rabatt på neste tur, snickers eller sånt no er vel ikke urimelig. Hvis selskapet bruker tv-skjermer som en del av en litt aggressiv markedsføring, kan man ha krav på større erstatning, da tv kan ha vært grunnen til at man valgte dette selskapet og ikke konkurrenten. Eller valgt en annen klasse enn man ellers hadde valgt. Det kommer an på hva slags tap man faktisk har hatt, men man kan jo ha reist dyrere for å få det mer komf.

Så juridisk sett er spørsmålet faktisk ganske interessant :), men erstatningen man har krav på er nok skjelden så mye over det symbolske.

En ting til: Det er faktisk selskapet som har risikoen for tekniske feil, ikke passasjeren.

Hurra! Endelig en som komenterer fornuftig :D

A-380
24-02-2012, 17:28
Hadde nok blitt mer forbanna om AVODen streiket på økonomi. I F bruker jeg den sjelden, og legger meg heller litt bakover og nyter hvert minutt med god drikke :drink

Men en liten kompensajon hadde nok ikke skadet.

Mener å ha lest her på forumet at et forummedlem hadde problemer med setet på Emirates i Biz, og dette ble kompensert med en god dose EK miles

Sondbjo
24-02-2012, 17:38
Complain and you shall recive :) Jeg fikk nettopp en restaurant voucher fra swiss på valgfri restaurant til verdi av 1000 kr :D Alt jeg trenger å gjøre er og sende bankkontonr med regningen fra en restaurant og vips få penger utbetalt. Jeg anser saken som løst :)

FlyHi
24-02-2012, 17:45
Naturligvis er det ærgerligt når AVOD ikke virker - uanset om man flyver F eller Y. Men tekniske fejl sker nu engang på alle pladser. Heldigvis er der da så meget andet man kan få tiden til at gå med når man flyver F og heldigvis er AVOD jo ikke det primære ved en flyrejse. Det havde nok været en større katastrofe, hvis man havde købt en biograf-billet og filmen ikke virkede ;) Hvis det virkeligt er så død-vigtigt at se en film, så ville jeg da sørge for at have en film på min telefon, iPad eller laptop.

Går ud fra du havde en ganske udemærket tur alligevel og satte pris på at få lov at flyve F til 10% af normalprisen.

Personligt synes jeg det er lidt ærgerligt, at hver eneste gang der sker bare en lille smule uventet i flybranchen, så er det første alle tænker på... Erstatning eller kompensation... Ved den mindste forsinkelse bliver alle sultne og skal have food-vouchers, ved tekniske fejl vil folk have kompensation for dit og dat... Herregud - havde der været tale om et reelt problem, som f.eks. dækning af hoteludgifter ved forsinkelse eller forplejning ved lange forsinkelser osv, så kan jeg forstå det, men selv ville jeg ikke orke at bruge tid på sådanne småting - der er trods alt vigtigere ting i livet.

Som nævnt i en anden post, så havde alternativet været at offloade dig og sende dig med en senere afgang, forsinke hele flyet eller downgrade dig til economy. Jeg går ikke ud fra at nogle af disse options var bedre løsninger.

Tekniske fejl kigger ikke på hvilken klasse man har billet til - og naturligvis er det beklageligt - men det var jo godt det ikke var en væsentligt teknisk fejl.

Sondbjo
24-02-2012, 18:15
Naturligvis er det ærgerligt når AVOD ikke virker - uanset om man flyver F eller Y. Men tekniske fejl sker nu engang på alle pladser. Heldigvis er der da så meget andet man kan få tiden til at gå med når man flyver F og heldigvis er AVOD jo ikke det primære ved en flyrejse. Det havde nok været en større katastrofe, hvis man havde købt en biograf-billet og filmen ikke virkede ;) Hvis det virkeligt er så død-vigtigt at se en film, så ville jeg da sørge for at have en film på min telefon, iPad eller laptop.

Går ud fra du havde en ganske udemærket tur alligevel og satte pris på at få lov at flyve F til 10% af normalprisen.

Personligt synes jeg det er lidt ærgerligt, at hver eneste gang der sker bare en lille smule uventet i flybranchen, så er det første alle tænker på... Erstatning eller kompensation... Ved den mindste forsinkelse bliver alle sultne og skal have food-vouchers, ved tekniske fejl vil folk have kompensation for dit og dat... Herregud - havde der været tale om et reelt problem, som f.eks. dækning af hoteludgifter ved forsinkelse eller forplejning ved lange forsinkelser osv, så kan jeg forstå det, men selv ville jeg ikke orke at bruge tid på sådanne småting - der er trods alt vigtigere ting i livet.

Som nævnt i en anden post, så havde alternativet været at offloade dig og sende dig med en senere afgang, forsinke hele flyet eller downgrade dig til economy. Jeg går ikke ud fra at nogle af disse options var bedre løsninger.

Tekniske fejl kigger ikke på hvilken klasse man har billet til - og naturligvis er det beklageligt - men det var jo godt det ikke var en væsentligt teknisk fejl.

Tv er vel egentlig en viktig del av et First produkt, så hvis det streiker så er det naturlig med en liten kompensasjon. Jeg ble veldig overasket over svaret fra Swiss :) Jeg hadde egentlig ikke forventet å få noe...

Jeg hadde en hyggelig tur med Swiss, selvom tven sviktet... Kabinpersonalet er kansje noen av de hyggligste crew jeg har møtt :) Jeg vill definetivt velge Swiss en annen gang også. :D

Fnate
24-02-2012, 18:26
Man må jo vurdere F utifra hva det koster. En slik billett koster normalt 70-80K og da synes jeg det er legitimt å klage om produktet delvis ikke fungerer. Dvs defekt Avod, uspiselig mat osv. Om OP har kjøpt tjenesten latterlig billig og slik sett bør være ekstremt fornøyd med det gjør ikke at han skal behøve å akseptere et dårligere produkt enn andre i F.

Feil må man akseptere at forekommer, men når man køper en vare til denne prisen må man kunne forvente et avslag dersom den kun blir delvis levert. Synes Swiss at US tilbudene ødelegger så har de en sak mot US og ikke mot Sondbjo.

Tenk om en av dere kjøpte en DY billett for 1,-. Skulle dere da måttet akseptere muggen brødskive fra BOB?

Sondbjo
24-02-2012, 18:37
Man må jo vurdere F utifra hva det koster. En slik billett koster normalt 70-80K og da synes jeg det er legitimt å klage om produktet delvis ikke fungerer. Dvs defekt Avod, uspiselig mat osv. Om OP har kjøpt tjenesten latterlig billig og slik sett bør være ekstremt fornøyd med det gjør ikke at han skal behøve å akseptere et dårligere produkt enn andre i F.

Feil må man akseptere at forekommer, men når man køper en vare til denne prisen må man kunne forvente et avslag dersom den kun blir delvis levert. Synes Swiss at US tilbudene ødelegger så har de en sak mot US og ikke mot Sondbjo.

Tenk om en av dere kjøpte en DY billett for 1,-. Skulle dere da måttet akseptere muggen brødskive fra BOB?
Jeg er enig i hva du skriver! Men en bilett til 15000 kr er fortsatt ikke latterlig billig som mange andre her inne mener... Det er heller at biletter til 80-120k er EKSTREMT overpriset! Intet f produkt er vært den normale prisen mener jeg!

Sondbjo
24-02-2012, 18:37
Man må jo vurdere F utifra hva det koster. En slik billett koster normalt 70-80K og da synes jeg det er legitimt å klage om produktet delvis ikke fungerer. Dvs defekt Avod, uspiselig mat osv. Om OP har kjøpt tjenesten latterlig billig og slik sett bør være ekstremt fornøyd med det gjør ikke at han skal behøve å akseptere et dårligere produkt enn andre i F.

Feil må man akseptere at forekommer, men når man køper en vare til denne prisen må man kunne forvente et avslag dersom den kun blir delvis levert. Synes Swiss at US tilbudene ødelegger så har de en sak mot US og ikke mot Sondbjo.

Tenk om en av dere kjøpte en DY billett for 1,-. Skulle dere da måttet akseptere muggen brødskive fra BOB?

Jeg er enig i hva du skriver! Men en bilett til 15000 kr er fortsatt ikke latterlig billig som mange andre her inne mener... Det er heller at biletter til 80-120k er EKSTREMT overpriset! Intet f produkt er vært den normale prisen mener jeg!

Fnate
24-02-2012, 19:06
Men en bilett til 15000 kr er fortsatt ikke latterlig billig som mange andre her inne mener... Det er heller at biletter til 80-120k er EKSTREMT overpriset! Intet f produkt er vært den normale prisen mener jeg!

Det er vel først og fremst en prinsipiell diskusjon om luksusartikler. Det er lett å argumentere for at ingen av dem er verd pengene. Men for hvem? Deg? Meg? Hva med Louis Vitton sko, eller en 2004 Tattinger Champagne?

15000 er uansett en latterlig god pris fordi det er en brøkdel av hva produktet egentlig koster. Så kan for eksempel jeg selv si at "det er det ikke verd pengene det normalt koster for meg". Men at det er ekstremt overpriset er jeg ikke nødvendigvis enig i. Men det er en lang diskusjon føler jeg.

Sondbjo
24-02-2012, 19:41
Det er vel først og fremst en prinsipiell diskusjon om luksusartikler. Det er lett å argumentere for at ingen av dem er verd pengene. Men for hvem? Deg? Meg? Hva med Louis Vitton sko, eller en 2004 Tattinger Champagne?

15000 er uansett en latterlig god pris fordi det er en brøkdel av hva produktet egentlig koster. Så kan for eksempel jeg selv si at "det er det ikke verd pengene det normalt koster for meg". Men at det er ekstremt overpriset er jeg ikke nødvendigvis enig i. Men det er en lang diskusjon føler jeg.

Jeg har regnet litt på pris og har funnet ut at jeg har fått 88 % rabatt på den normale bilettprisen.(118793kr) Jeg fortok noen endringer sånn at prisen gikk litt opp. Det er billig når man tenker på den orginale prisen, men det er fortsatt ikke billig for en flybilett. Jeg snakket med noen i loungen som hadde fått Bizz biletter til BKK for 7700 med TK. Det er BILLIG ;)

The Ticketor
24-02-2012, 21:11
Jeg synes IFE er en så pass stor del av reiseopplevelsen ombord at det er fullt forståelig at man sender inn en liten klage. Swiss gikk "above and beyond" i kompensasjonen synes jeg, godt jobbet Swiss!

Fredrik Propell
25-02-2012, 00:24
Det har vi jo hørt at ikke koster selskapet noe som helst, men har en verdi for den reisende.

Hehehe.. ^_^

SAS-Steward
25-02-2012, 01:54
De aller fleste selskaper har en setning i sine IFE guider hvor de beklager dersom systemet av en eller annen grunn ikke virker, og fraskriver seg økonomisk ansvar for dette.

I SAS får man ingen kompensasjon ombord dersom systemet ikke virker, hva som eventuelt kan komme fra Customer care vet jeg ikke.
Men det skjer desverre fra tid til annen at enkelte skjermer ikke fungerer, eller at hele systemet er US.
Shit happens, og jeg har lært å alltid ha en bok og noen blader som back-up.
Kjekt å ha når ting ikke fungerer.

Sondbjo
25-02-2012, 02:03
De aller fleste selskaper har en setning i sine IFE guider hvor de beklager dersom systemet av en eller annen grunn ikke virker, og fraskriver seg økonomisk ansvar for dette.

I SAS får man ingen kompensasjon ombord dersom systemet ikke virker, hva som eventuelt kan komme fra Customer care vet jeg ikke.
Men det skjer desverre fra tid til annen at enkelte skjermer ikke fungerer, eller at hele systemet er US.
Shit happens, og jeg har lært å alltid ha en bok og noen blader som back-up.
Kjekt å ha når ting ikke fungerer.

Så bra jeg IKKE reiste med SAS da ;) Det er nesten like god "customer care" som Ryanair :D

Bacardi
25-02-2012, 02:30
I F bør alt fungere. Selvsagt kan feil skje, og da bør man få en liten kompensasjon (hvis man klager, og dermed formodentlig fikk et dårligere produkt enn man forventet). Slike ting er subjektive. På LH er IFE veldig viktig for undertegnede, for andre ikke. Sånn sett er et klagebasert comsystem greit. Syntes swiss compet mer enn nødvendig her, men det skaper bare gratisreklame (som i denne tråd), istedet for sutring.

Larsabal
26-02-2012, 22:19
Complain and you shall recive :) Jeg fikk nettopp en restaurant voucher fra swiss på valgfri restaurant til verdi av 1000 kr :D Alt jeg trenger å gjøre er og sende bankkontonr med regningen fra en restaurant og vips få penger utbetalt. Jeg anser saken som løst :)

Jøss, var det maten som "ikke virket"? Synes de kunne spandert kino på deg for den summen jeg ;)

Sondbjo
28-02-2012, 03:46
Jøss, var det maten som "ikke virket"? Synes de kunne spandert kino på deg for den summen jeg ;)

Det hadde blitt MANGE kinoer :D Syns det hvar rart de kom med restaurant voucher ja :) Jeg klagde ikke på maten, selvom den ikke var helt topp....

Hypern
29-02-2012, 11:45
Du får et ganske flott måltid på en restaurant til 1000 kroner selv med norske priser. Så dette synes jeg var veldig bra kompensasjon fra Swiss og de gjør det jo selvsagt for at folk skal velge selskapet igjen, men det tyder på at de tar hva kundene sier seriøst. :)