View Full Version : Taxfree og transit.
Cessna182
23-02-2012, 19:20
Ville kjøpe meg noe flytende snadder på Gardermoen på min vei til USA via Frankfurt. Ble faktisk anbefalt å ikke kjøpe noe da de ikke kunne garantere at denne posen ville passere security i Frankfurt. Hvordan fungerer egentlig dette ? Trodde dette var ok da posen er jo forseglet på Gardermoen.
Maltwhisky
23-02-2012, 19:37
Det skal være greit. Men erfaringsmessig er det slik at mange flyplasser i EU-området slutter å lese regler når de kommer til ordet EU og glemmer at det fortsetter med /EEA (EØS på engelsk).
Ville kjøpe meg noe flytende snadder på Gardermoen på min vei til USA via Frankfurt. Ble faktisk anbefalt å ikke kjøpe noe da de ikke kunne garantere at denne posen ville passere security i Frankfurt. Hvordan fungerer egentlig dette ? Trodde dette var ok da posen er jo forseglet på Gardermoen.
Pkt 1 - skal du videre i USA må varene inn i babagasjen før du får fly videre. Du får dem ikke gjennom security i USA.
Pkt 2 - ved reise fra annen flyplass i EU skal man være litt varsom. Det er ikke sikkert du må gjennom security i Frankfurt.
Direkte fra København til USA: Ved flyvninger direkte til USA med SAS eller Delta Air Lines kan toldfrie varer (spiritus, parfume og andre væsker), der er købt i Københavns Lufthavn medbringes om bord på flyet. I Tax-Free butikkerne udleveres varerne i en forseglet pose med kvittering, og det er vigtigt, at denne pose forbliver forseglet.
Til USA via en anden lufthavn i EU: Hvis du rejser fra København til USA via en anden lufthavn i EU, kan du risikere, at toldfrie varer (spiritus, parfume og andre væsker) bliver inddraget, selv om varerne udleveres og opbevares i en forseglet pose med kvittering. Forhør dig hos det pågældende flyselskab om reglerne.
http://www.cph.dk/CPH/DK/MAIN/Sikkerhed/Bagage/Guide+til+regler+om+v%C3%A6ske+i+h%C3%A5ndbagagen. htm
En periode man kun fikk med ARN-taxfree ombord på ARN også, men fant ikke den teksten nå.
SAS-Steward
23-02-2012, 20:08
Det er MANGE tilfeller desverre i København, hvor de tar forseglede tax free poser.
Dette gjelder også varer handlet ombord på SAS (og sikkert andre) som er lovet at ikke skal være noe problem.
Jeg anbefaler alltid pax om ikke handle flytende hos oss, da de desverre kan risikere å miste dette i transfer-security.
Det er MANGE tilfeller desverre i København, hvor de tar forseglede tax free poser.
Jeg har selv mistet en 1/2-liters colaflaske i random gate-sjekk i CPH for noen år siden (ingen krise, men passe dumt)
Når det gjelder tax-free-varer i forseglet pose så har du lov å ha det med gjennom security på EU-flyplasser dersom du ankommer fra "rene" land, dvs. EU/EØS, Sveits, USA, Canada, de viktigste flyplassene i Kroatia + kanskje noen til. Husker folk har hatt problemer med dette når de har kommet fra Thailand som ikke er rent, og da blitt fratatt drikkevarene på CPH/FRA/AMS etc. på vei hjem. Hvis security i FRA klager, så be dem sjekke regelverket eller om å få snakke med en overordnet (hvis du har tid).
Med mindre du skal ha akevit eller noe annet særnorsk er det kanskje like greit/billig å kjøpe det på FRA eller i USA?
Hvis security i FRA klager, så be dem sjekke regelverket eller om å få snakke med en overordnet (hvis du har tid).
Spørsmålet har ikke med security inn i EU å gjøre, det har med hva USofA har bestemt at man kan få lov til å ta med seg ombord på fly som skal vestover. De er tidvis litt "sære" på akkurat det, ref. det SAS-Steward nevner om USA-flightene fra CPH. (Kommer man fra Oslo og skal til USA via FRA/MUC så slipper man jo normalt security, men de kan kjøre (random) security i gaten)
MUC hadde full pat-down og testing av alt av elektronisk utstyr (inkl. kamera) i sikkerhetskontrollen før gate, på tirsdag. Virket som en permanent løsning?