Nye visum-regler til Kina fra 20.2.2012

Jeg lurer å om visumfri transit på under 48 timer i Shanghai fortsatt er mulig. Ambassaden ser ikke ut til å svare på e-post.

Sitat VG:

"Nå blir det like strengt for nordmenn å få turistvisum til Kina som for kinesere å få turistvisum til Norge."

Naturlig at det blir slik, mener jeg.

Jeg var negativ til Nobelprisen da den kom ettersom jeg mener den var et større uttrykk for PR-kåthet hos lederen av Nobelkommiteen enn en reel Nobelpris. Det Kinesiske samfunnet kan ikke uten videre tolkes ut ifra et Norsk sett verdier.

Men reaksjonene derfra har fått meg til å vakle.

Men reaksjonene derfra har fått meg til å vakle.

Kina gjør her bare en endring som allerede har eksistert for de fleste andre land for L-visum.

For transit:

(4) Foreigners who have confirmed onward tickets and seats on international flights and directly transit through China and stay for no more than 24 hours within the airport boundaries shall not need to apply for a transit visa. Anyone desiring to go beyond the airport boundaries temporarily should obtain permission from the frontier inspection office.

Foreigners who are travelling on connected international flights with confirmed seats and transit through two or more cities in China by civil flights in no more than 24 hours shall not need to apply for a transit visa. However, permission from the frontier inspection office must be obtained.

(5) No visa is required for citizens of the following 30 countries, who transit through China via Shanghai within 48 hours, no matter what type of passports they may hold: Republic of Korea, the United States of America, Canada, Australia, New Zealand, and the Schengen states -- Germany, France, Austria, Sweden, Denmark, Norway, Finland, Iceland, the Netherlands, Belgium, Luxemburg, Spain, Portugal, Greece, Italy, Estonia, Poland, Czech Repubic,Latvia, Lithuania,Malta, Swizerland, Slovakia, Slovenia and Hungary. Under this circumstance, anyone desiring go to beyond the airport boundaries temporarily should obtain permission from the frontier inspection office. If entering Shanghai as a visitor instead of transiting, they should obtain a visa in advance.

De 2 siste setningene i punkt 5 har de lagt på de siste dagene. Å kunne være inne på flyplassen i 48 timer høres merkelig ut.

Jeg mener bestemt at PVG har hatt TWOV inntil 48h hele tiden?
Jeg trodde de introduserte det i forbindelse med verdensutstillingen, men det ser ut som om de nå har hatt en innstramming. Har uten hell prøvd å få respons fra ambassaden via e-post. Må antagelig ringe eller møte opp når jeg kommer nærmere reisen, de kan jo endre reglene enda en gang før jeg kommer dit...

Sitat VG:

"Nå blir det like strengt for nordmenn å få turistvisum til Kina som for kinesere å få turistvisum til Norge."

Naturlig at det blir slik, mener jeg.

Naa er det slik at visum foerst og fremst brukes som redskap for aa soerge for at man ikke faar ulovlig innvandring. Sjansen for at det skjer fra Kina til Norge er nok ganske saa mye stoerre enn andre veien.

Siste krampetrekningen foer kommunismen kan doe for alltid

At visum er noe kommunistisk var et veldig merkverdig utsagn, er det det du sier når du søker visum til USA? ;) Men i tillegg til ulovlig innvandring, så er det en måte å begrense muligheten for kriminelle, og for personer som ønsker å sørge for sosialt eller politisk ustabilitet i landet. Nå er ikke Norge høyt representert i hverken, men det er mest fordi vi er ikke er høyt representert generelt som befolkning, og Kina har problemer innad, som f.eks Tibet og Xinjiang.

Naa er det slik at visum foerst og fremst brukes som redskap for aa soerge for at man ikke faar ulovlig innvandring. Sjansen for at det skjer fra Kina til Norge er nok ganske saa mye stoerre enn andre veien.

Ja, mye sant, men det er litt ovenfra og ned holdning. Kina ser det nok ikke slik, de vil nok bare utjevne regelverket sitt overfor en rekke land (ref endring for andre land nevnt tidligere). Som det påpekes her, Norge er et lite land, og skal heller ikke få spesialbehandling (i Kina's øyne).

Og styringsformen i landet har mindre å si i denne sammenhengen.

At visum er noe kommunistisk var et veldig merkverdig utsagn, er det det du sier når du søker visum til USA? ;) Men i tillegg til ulovlig innvandring, så er det en måte å begrense muligheten for kriminelle, og for personer som ønsker å sørge for sosialt eller politisk ustabilitet i landet. Nå er ikke Norge høyt representert i hverken, men det er mest fordi vi er ikke er høyt representert generelt som befolkning, og Kina har problemer innad, som f.eks Tibet og Xinjiang.

Jeg har ikke sagt at det er kommunistisk med visum, men primært hva ett visum er innført for å begrense.

Nå trenger ikke nordmenn visum for å reise inn i USA.. ;)

Vet ikke helt hvordan du vil definere en styringsform som søker "å begrense muligheten.. for personer som ønsker å sørge for sosialt eller politisk ustabilitet i landet" ;)

Vet ikke helt hvordan du vil definere en styringsform som søker "å begrense muligheten.. for personer som ønsker å sørge for sosialt eller politisk ustabilitet i landet" ;)

Det er ikke noe som jeg ville relatere til en spesiell styringsform, ettersom det er noe som er implementert i større eller mindre grad i de fleste lands visums-lover uansett styringsform.

Vel har vært der noen ganger og sett det meste vi ønsker, men likevel kunne tenkt en tur til. MEN det er nok kronglete å dra til ambassaden to ganger og betale for gleden, slik at mye mer av dette styret har puttet Kina langt ned på lista. Har så mange flere plasser på lista som nå passerer Kina...

Man i min alder hakke tid til sånt...:colgate:

Slutter meg til Fnates bemerking 100%

Både Kina, India og Russland har gått glipp av flere besøk av meg da det er for mye styr med visum dit.

Noen som har erfaringer med de nye visumreglene? En kompis og jeg planlegger tur nå i slutten av mai, men ble litt paff av alt det nye visumstrevet. Vi kan på forhånd dokumentere rundt 10 av 21 overnattinger, samt flybillett tur/retur og en innenriks med CA. Noen som vet om dette vil være tilstrekkelig for et standard 30-dagers visum?

Back