![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Ifølge avisa Nordlys/nrk.no kan Norwegian komme til å kutte/redusere på norsk innenriks dersom bonuspoeng innføres:
Quote:
Ifølge nordlys (på papir) er det tale om å gå fra 5 daglige til 2 daglige OSL-TOS, fra 4 daglige til 3 på BOO-OSL samt altså kutte ut OSL-ALF. Ifølge samme notat skulle både Haugesund og Molde lide samme skjebne som Alta, til sammen skulle kuttene frigjøre 4,5 fly. Fleip eller fakta? Last edited by sukram; 09-02-2012 at 14:33. Reason: Edit: Det var ikke Kristiansund det var snakk om, men Haugesund. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Sannsynligvis et innlegg i debatten, men hvis effekten er redusert lønnsomhet så er det vel ikke en respons som er helt utenkelig. Jeg skjønner imidlertid ikke helt koblinigen mellom bonus i sør og kutt til/fra nord, hvis nå ikke andelen transferpassasjerer til/fra SVG og BGO er store og man forventer å miste mange nok av disse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]()
Fra fem til to på TOS-OSL hørtes dramatisk ut.
Var det ikke denne ruten som viste voldsomt vekst da vi så de siste tallene ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Er vanligvis ikke så konspiratorisk av meg. Jeg finner det dog lett påfallende at Nordlys "tilfeldigvis" "snubler" over et internt notat om rutekutt, som tilfeldigvis kan gjøre at distriktsnorge blir i fyr og flamme, som igjen medfører at DY kanskje får hjelp i kampen mot bonuspoengene innenriks.
Har de "mistet" notatet sitt så lett, virkelig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det ble sagt at det var sterk vekst i passasjertallene, ja. Det sier imidlertid ikke nødvendigvis noe om lønnsomheten i operasjonen, og er den marginal nok så skal det sikkert ikke så mye til for å endre på rutetabellen. Men jeg er enig i at fra 5 til 2 hørtes litt vel dramatisk ut.
Last edited by TOS; 09-02-2012 at 14:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]() Quote:
Det snakkes om at man kan frigjøre kapasitet. Er det andre områder/ruter DY ønsker å ekspandere i dag men hvor begrensninger i antall fly hindrer dette? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
|
![]()
1. Dette "interne notatet" er et produkt av DYs propagandaavdeling
2. EuroBonus er på ingen måte så attraktivt som i 2002 (ingen reelle fordeler på innenriks bortsett fra mikropoeng) 3. Man overvurderer vanlige folks vilje til å velge dyr billett + 150 EB-poeng hver vei fremfor en rimeligere billett 4. Forretningsreisende på dyre billetter vil kunne gå gode tider i møte, dersom bedriften har en avtale med SAS Jeg lever fint uten bonuspoeng på innenriks, men jeg nekter å tro på dommedagsprofetiene om at "verden går under" dersom EuroBonus får lov til å dele ut poeng på innenriks (også utover OSL-SVG/BGO/TRD). |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Det der virker rett og slett som furting fra DY's side.
Eller et pressmiddel før den endelige avgjørelsen taes???
__________________
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Hvorfor være så defensive? Bonus på innenlands kan representere en stor mulighet også for Norwegian. Uansett tviler jeg på at bonus har så stor effekt at et selskap automatisk må halvere tallet på avganger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det er nok ikke noe automatikk i det, nei, men hvis det er marginal lønnsomhet så skal det ikke så mye til før endringer skjer. For DY kan eventuelt fordelen ligge i at det vanskeliggjør etablering for andre selskaper.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
SAS kunder kan tjäna in EB poäng på svensk inrikes.
DY konkurrerar med SAS på ARN-GOT/MMX/UME/LLA/VBY. Varför skulle det inte fungera i Norge med bonus år 2012? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
I tillegg; nå når den interkontinentale oppstarten nærmer seg, DA skal man fjerne en del av grunnlaget for livsviktig feed-ruter? Jeg stusser.
Regnestykket til DY begynner da å ligne på SAS sitt. En avgang kan isolert sett være ulønnsom, men pax-påfyllet til andre ruter kan gjøre at det likevel er liv laga å opprettholde tilbudet. Last edited by sukram; 09-02-2012 at 15:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Dette var vel noe voldsomt, men det er nok liten tvil om at Kjos ikke kommer til å sitte å se på hva som skjer og de har nok regnet på hva som vil skje en god stund allerede og har en strategi klar. Kan hende de rett og slett vil flytte kapasitet til der det blir bonus krig i en oppstartsfase for å ta SAS litt på sengen. DY er tross alt økonomisk sett sterkere enn SAS så det kan jo hende at de vil satse på å vinne en bonuskrig med å kjøre ett opplegg SAS ikke har råd til....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
Desperatheten lar seg ikke lenger skule så godt fra DY´s side, når de truer med å trekke mange avganger i nord ved innføring av bonus i sør i et "lekket" notat.. Siden "DY tross alt økonomisk er sterkere enn SAS" så burde dem jo kjøre priskrig i nord enn å furte i media om å trekke seg ut av Nord Norge. Her spiller man skittent, det skjønner vel de fleste som kan lese mellom linjene. Regner med at KT gjennomskuer dette.
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
De kutter jo uten bonuskonkurranse også .. ref morgenavgangen fra TOS som nevnes et annet sted ..
![]() Dette blir lavmål å holde på slik .. som når de klager på koblingen SAS/WF nordpå når de selv ikke engang er villige til å interline .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 663
|
![]()
Er ikke BOO/TOS av de største melkerutene i nettverket? TOS var jo blandt startrutene fra 2002 i tillegg. Fra 5 til 2 daglige avganger, under en kraftig vekstperiode? Dummeste jeg har hørt. Men SAS har nok intet imot en slik løsning
![]() Å ikke benekte et slikt utsagn, samt å droppe morgenavgangen må jo være ødeleggende for kontraktsforhandlinger skulle man tro? Jeg forstår heller ikke hvilken kobling et slikt rykte har med bonusordningen å gjøre. Er det dårlig salg som er grunnen er det jo en ærlig sak. Last edited by Bacardi; 09-02-2012 at 16:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Vil nok tro de kutter de rutene de kjører med underskudd på allerede, men for å holde koken oppe,og vise seg som en utfordrer på business markedet så flyr de enkelte av disse turene i dag, vinge til vinge med konkurrentene, som sannsynligvis heller ikke tjener noe særlig på disse flygningene.
Dette vil SK tjene på, og ett av DYs skitne PR grep for å unngå bonus poeng innenlands. Byråkratiet sluker vel slikt rått. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnair kutter 4 ruter | Someone | Flyforum | 0 | 26-07-2019 09:27 |
Bonuspoeng på norske Choice-hoteller | Solvi | Reiseforum | 11 | 09-08-2012 02:30 |
Mistet fly og bryllup som følge av forsinkelse | litt-amatør | Flyforum | 23 | 25-05-2008 13:37 |
Hvilke Norwegian-ruter fra Rygge blir de første som droppes | dimmaua | Flyforum | 43 | 27-08-2007 21:03 |
Varig kutter ruter.... | vadheim | Flyforum | 5 | 11-05-2006 11:23 |