Berlin i april

• Thread starter Thread starter imm
  • Start date Start date

imm

ScanFlyer Crusty
Det går mot påsketur til Berlin for meg, fru Imm og vår datter på 9.

Jeg har ikke vært i Berlin siden begynelsen/midten av 80 tallet, og mye har nok forandret seg siden da. For eksempel en liten detalj som at muren har blitt borte. Den gang jeg var der, var jeg kun på østkanten.

Jeg skal bo på samme hotell som den gang da: Radisson Blue Hotel Berlin, som ligger rett ved elva tvers over Berliner Dome.

Noen som har forslag på hva man bør se og gjøre for en familie på tur i denne byen?

Vi reiser fra Torp 6.april, tidlig morgen, og hjem 9.april også da tidlig på morgen. Det vil si at vi får 3 fulle dager i byen.

På forhånd takk for svar.

Imm

Ikke helt samme hotell selv om det ligger samme sted. Dagens variant er nybygget og åpnet i 2004

Det hotellet du skal bo på har et eget akvarium inne i hotellet. Det er sikkert spennende å ta en titt på. Mener at man kan ta en heis som går midt gjennom det store akvariet som strekker seg over flere etasjer.

Vet ikke akkurat om hva som er spennende for en jente på 9. Men det finnes da en dyrehage rett ved bahnhof zoo som kan være greit å ta en tur i.
TV tårnet på alexanderplatz er jo et must.
Er du glad i mat og drikke anbefaler jeg deg på det sterkeste en tur innom kjøpesenteret KaDeWe i deres 6 etasje som er et eldorado for mat og drikkevarer!
Hvis du vil oppleve sol og sommer kan du ta en togtur sydover til www.tropical-island.de og leke litt badeferie.
Luftwaffen museum i Gatow er jo artig for oss flyentusiaster, men litt kronglete å komme til uten bil.
Det går jo diverse sightseeingturer med buss i Berlin. Flere av disse er sånn du kan hoppe av og vente på neste buss osv.
Mange store butikker rundt Europacenter som også er en plass det er artig å besøke. Sjekk vannklokka inne i Europacenter. Den er ganske artig.

Ja, det var de tingene jeg kom på i farta! God tur! Berlin ist immer wunderbar!!

BF:cool2

Takk, ja det akvariet ser jeg bilder av på nettet. Ser jo ganske spektakulært ut.
Jeg husker hotellet som veldig fint, og det er jo synd om det ikke er det sammen som før, men det er sikkert bra nå også.
Det var jo litt spesielt før, for kontrastene var jo enorme. Østtyskerne ville jo vise de få vestlige som kom på besøk, hvor fint de hadde det i øst, og bygde en del ting for å vise seg frem med. TV tårnet var vel en ting, hvor østtyskerne kunne se over til det frie vest. Hotellet ser nå nokså likt ut fra utsiden som jeg husker det fra den gang. Bortsett fra at da hadde de glassfasade som var som speil.

Takk for gode tips så langt. Jeg gleder meg veldig!

Takk, ja det akvariet ser jeg bilder av på nettet. Ser jo ganske spektakulært ut.

Jag var där häromdagen ...

Några trevliga kvarter nära hotellet är ju Hackescher Markt ( http://no.wikipedia.org/wiki/Hackescher_Markt ) som ligger precis bakom hotellet och tvärs över gatan , förbi Marienkirche , några hundra meters promenad hittar du Nikolaiviertel.

Attachments

• 2012-02 Berlin 013.jpg
    2012-02 Berlin 013.jpg
    55.1 KB · Views: 1,046
Last edited:
Jeg husker hotellet som veldig fint, og det er jo synd om det ikke er det sammen som før, men det er sikkert bra nå også.
Det var jo litt spesielt før, for kontrastene var jo enorme. Østtyskerne ville jo vise de få vestlige som kom på besøk, hvor fint de hadde det i øst, og bygde en del ting for å vise seg frem med.

Det gamle hotellet ble revet. Mener å huske at det var fullt av asbest eller noe. Så dagens Radisson er helt nybygget. Dvs at det er vel 3-5 år siden nå.

Hvis du er interessert i elektronikk, ligger det et enormt elektronikkvarehus på Alexanderplatz som heter Saturn. Det ligger på andre siden av togstasjonen Alexanderplatz i forhold til ditt hotell. Alt av elektriske dippedutter i 3 etasjer!

BF:GER

Var en snartur i Berlin i okt. - hadde en super tur, frister til gjentagelse. Vet dog ikke helt om tipsene mine er for en 9 åring eller ei...?

http://www.story-of-berlin.de/ - et museum/en utstilling/interaktivt eller noe sånt heter det vel - dit vil jeg gjerne igjen

Glasskuppelen i Riksdagen - her bør man være tidlig ute da det kan være litt kø for å komme inn. Kan anbefale frokosten i restauranten der på det varmeste, et så vakkert frokostbord tror jeg at jeg aldri har sett :-) Må/bør forhåndsreservere bord.
http://www.bundestag.de/htdocs_e/visits/kupp.html
kaeferreservierung.berlin@feinkost-kaefer.de.

Trabi safari? Gøy å kjøre disse gamle bilene, og bilistene rundt var hensynsfulle. Men "guidingen" underveis fra lederbilen kan vel ikke sammenlignes med en vanlig guidet tur, dårlig radio/høytalere etc.
http://cms.trabi-safari.de/opencms/opencms/trabi-safari/en/_main/home/

Potsdamer Platz bør du få med hvis du var i byen sist på 80-tallet. Rett og slett imponerende å tenke på at det var ingenmannsland der for bare ca. 20 år siden (minefelt langs muren).

Anbefaler et besøk i riksdagen om mulig, kanskje mest pga. utsikten fra toppen av kuppelen :p

Mener å huske at det går S-Bahn ut til Oranienburg hvor Sachsenhaussen konsentrasjonsleir ligger. Leiren er dog ikke like bra som f.eks. Auschwitz siden mange av bygningene ble demontert av lokalbefolkningen etter krigen, men fortsatt verd å få med seg etter min mening.

Ellers er jo den kalde krigen et tema det er vanskelig å unngå i Berlin. Fins massevis av museer om livet i DDR, gjenstående seksjoner av muren etc, sågar en markør som går gjennom byen og viser hvor muren gikk. Det mest kjente museet er vel Haus am Checkpoint Charlie som viser hvilke mer eller mindre kreative forsøk som ble gjort på å krysse muren.

Mye artig i Berlin. Som et alternativt utkikkspunkt til Riksdagen og glasskuppelen der anbefaler jeg taket langs kuppelen på Berliner Dom, domkirken i Berlin ved Unter den Linden. Der er det knapt noen kø, symbolsk inngangspenge og på taket er man i friluft.

Det såkalte Checkpoint Charlie synes jeg er blitt en nokså patetisk turistfelle. Største morroa der oppe er egentlig å se på turistene.

Slenger meg på denne, da jeg og madammen skal til Berlin i påsken.
Vi reiser på torsdag og retur på søndag.

Vi skal bo på Hilton ..
Hvordan er det med transport fra SXF?
Det enkleste er vel å ta tog direkte til Alexanderplatz - og muligens u-bahn derfra?

Når er det helligdager i Tyskland med tanke på åpningstider i butikkene/severdigheter?

Last edited:
Slenger meg på denne, da jeg og madammen skal til Berlin i påsken.
Vi reiser på torsdag og retur på søndag.

Vi skal bo på Hilton ..
Hvordan er det med transport fra SXF?
Det enkleste er vel å ta tog direkte til Alexanderplatz - og muligens u-bahn derfra?

Jeg ville muligens vurdere å ta toget til Friedrichstrasse og U6 derfra i retning Alt Mariendorf til Stadtmitte.

Alexanderplatz er i likhet med Zoologischer Garten en ganske labyrintisk U-banestasjon; man går i evigheter bare for å ende opp med den plattformen banen ikke går fra.

Alexanderplatz er jo et midtpunkt. Der kommer du deg til de fleste plassene. Jeg tok buss derfra til flyplassen når jeg var der i september. Det var Tegelflyplassen vell å merke.
I en by som Berlin er vell det lureste å få seg sånn Citypass på offentlig transport og deretter følge kartet.

var i Berlin 2 påskeegg siden og gjorde da en sightseeing med fattirebikes.com, de har alle mulige barneløsninger på syklende var en veldig bra måte å få sett en god del på en hyggelig måte både for voksne og barn.

Kan også på det sterkeste en tur til stiftung-hsh.de for de voksne. Helt utrolig å høre historien her, dersom du er intr i å høre om den kalde krigen.

Da jeg var der for ca 7år siden tok vi et kakestykke i den roterende restauranten i tårnet på Alexanderplatz, jeg ble gledelig overrrasket over hvor billig det var. En runde eller 2 med sightseeingbuss bør dere ta. Kjøper dere dagskort på rutebussen går rute 100 og 200 ca samme runde som sightseeing bussene. Sykkel er heller ikke dumt, det er jo padde flatt og masse store parker. Chekpoint Charlie museet mener jeg er et must, jeg har selv vært der 4 ganger. En 9åring tror jeg er for ung til en del av de "værste" museene fra hitlers Berlin, det er jo noen tortursentre og annen morro i Berlin som jeg følt var mer ubehagelig enn Sachsenhausen. Billett på sightseeingbåt på kanalene, mener jeg jeg kjøpte sammen med bilett på sightseeing bussen, ikke det helt store men OK.
Og så er det shopping da, da er kanskje det gamle sentrum i Vest Berlin best, altså ommerådet rundt Kudam og Banhof Zoo

God tur

En eller fire Weissbier på Hackescher Markt - på uteserveringen rundt om der - så er jeg fornøyd med Berlin-oppholdet og trenger ikke så mye mer. Enda bedre i aspargessesongen, dog.

Takker for allt tips.

Sommeren år 2000 skulle jeg hjem fra ferie på Barbados. Reiste på stand by billett med BA. Jeg fikk litt av en overraskelse dagen jeg skulle hjem: 60 personer på Standby. Alle fra BA, pluss meg fra Widerøe. Det var nesten ingen som kom med. Grunnen var at Concorde hadde styrtet, og at avgangen fra Barbados var innstilt. Neste dag akkumulerte det seg til 80 på stand by.... Jeg kom i prat med en mann fra Berlin, Peter.
Han jobbet på CLC (load control). Vi ble gode venner og gikk på bar hver dag vi ikke kom med. Og det ble 6 slike dager. Siden den gang har vi hatt kontakt, og møtts på Barbados flere ganger. Senest i desember.

Peter hentet oss på flyplassen, og tok oss til Radisson Blu hotel Berlin. Et flott hotell som virkelig kan anbefales. Hadde ikke mer enn kommet inn døra på hotellet før jeg traff Jan fra Tranby, og litt senere Tove fra Sandefjord. Jammen var det mye kjentfolk i Berlin!

Vi tok sightseing buss rundt omkring, og ruslet runt på kjente og ukjente steder.
Mye god mat og drikke hadde vi også. Neste dag tok Peter oss på tur rundt i sin hjemby. Han er nå pensjonert, og har bodd i Berlin i alle år. Så bedre guide kan man ikke ha. Vi ble med hjem til han, litt syd for sentrum. Også neste dag var vi sammen med Peter hele dagen, og koste oss masse, både vi voksne, og Michelle på 9.

For meg som hadde fri fredag til søndag, og hvor jeg begyner på jobb mandag 1330, passet Norwegians rutetider helt perfekt. Vi satt på sightseing bussen klokka 10 på ankomst dagen, så vi fikk mye ut av dagen. Og fikk da hele fredag, lørdag og søndag i Berlin. Og jeg rakk hjem for å få meg en liten lur, dusj og skifte til uniform før man var tilbake på jobb. Helt optimalt!

Vi var alle 3 enige om at Berlin er en by vi mer enn gjerne drar tilbake til. Vi har sett mye, men føler samtidig at vi bare så vidt har begynt på Berlin.

Back