![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg skal være med å arrangere en konferanse et sted i Norge, og vi kommer til å legge den rett etter en tilsvarende konferanse i Frankfurt. Vi skal betale flybilletter for omtrent 35 personer (og det er flesteparten av de internasjonale deltakerne). Det er et stort poeng at vi skal legge konferansen til noe av det mest spektakulære man kan finne av natur. Gitt at vi skal fly folk fra Frankfurt har vi opprinnelig tenkt å ha det i nærheten av SVG eller BGO, det er jo litt å ta av.
Jeg har null erfaring med chartring av fly, så jeg bare lurer på om ideen er helt borti natta, men det jeg tenkte på er om det er gjennomførbart å chartre et fly til disse 35 folka fra FRA, og fly direkte til enda heftigere destinasjoner. Om det er gjennomførbart avhenger selvfølgelig av pris, hvor mye dyrere kan noe sånt være enn å kjøpe billetter til alle sammen på rutefly FRA-SVG eller BGO? Si at vi kunne fly dem inn til f.eks. SDN? Det kunne vel gjøres med en Dash 8? Eller hva om vi dro dem opp til Lofoten, da må vi kanskje på en ERJ-135, og lande på EVE. Det er kanskje veldig mye dyrere? Kan noen fortelle meg om dette er noe jeg bør slå fra meg? :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Alt er mulig. Snakk med en flymegler - f.eks. Aircontact.
http://www.aircontact.no/index.php?cat=76569 Charteravdelingen vår kan sikkert også hjelpe. http://www.wideroe.no/charter |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
Sun-air i Danmark flyr mye charter til Norge og de har maskiner i den størrelsen.
s |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]()
Her har du noe du kanskje får bruk for...http://www.joinjet.com/
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
Sun-Air sine fly har ikke nok seter til 35 personer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flysitter
|
![]()
Også DAT kan spørres http://www.dat.dk/Ad_hoc_charter-31567.htm
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Siden dere er i FRA, så kunne vel Eurowings-charter vært et alternativ
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tusen takk, allesammen! Da høres det ikke ut som jeg er helt på bærtur, faktisk. :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Sandane varianten hørtes veldig fresh ut spør du meg. Men spørs hvor mange mellomlandinger en Dash 8-100 trenger fra Frankfurt. Mulig det trekker prisen opp? En ERJ til Lofoten f.eks Andøya eller Evenes hadde vært tøft det også!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Range (w/typical pax) 1,174 miles (1,889 km) 1,065 miles (1,713 km) 968 miles (1,558 km) FRA-SDN er 822 miles iflg. Great Circle Mapper. Vet ikke hvor stor "penalty" man får i sikkerhetsfaktor (eller om dette er tatt med). Litt knapp range på -300 kanskje (med mindre man har ekstra tanker som i tilfelle gir range på 1,264 miles (2,034 km)). -100/200 er forøvrig i perfekt størrelse til en slik charter. Regner med typical pax i dataene ovenfor er 37 for -100/200. Ulempen er lav marsjfart som ville gitt flytid på ca. 2,5 timer hvis man fløy i rett linje med marsjfart konstant. Det blir så klart enda lenger siden dette ikke er mulig f.eks. under inn/utflyging. ERJ135 har óg passe størrelse. ERJ135LR har max range som klarer FRA-TOS (samme kilder som i eksempelet over), men regner med det kun er ved tomflyging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Mye bra tips til trådstarter her
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fly dem til Molde og vis dem Trollveggen eller Atlanterhavsveien eller begge deler. Overnatting og konferanse på Rica Seilet Hotell. Burde vel være heftig nok.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Doodlebugger
|
![]()
Hei,
Et forslag, fly forsamlingen opp til Bergen (rute eller charterfly) og ta charterbåt videre til møtestedet fra brygga ved Flesland. En time eller tre med sight-seeing i Vestlandsfjordene kan gjøre inntrykk på de mest blaserte. MVH Knut Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har fått noen bra svar, ja. Aircontact var veldig hjelpsomme. Det viser seg at Dash-8-100-ene til Widerøe er spesielt gode på korte hopp, men har derfor ikke spesielt lang rekkevidde.
Sandane var et alternativ rett og slett fordi den var på topp-ti-lista "world's scariest airports", som noen lagde for noen år siden... :-) Det eneste realistiske estimatet jeg har fått hittil er fra DAT, de sier at ATR-en kan klare FRA-FRO non-stop med vinden i ryggen, sola i ansiktet og hjemlengsel ;-) Men det forutsetter at de vinner FOT-anbudet. Har ikke fått svar fra Eurowings ennå, men tipper det ikke vil være gjennomførbart, den eneste fuglen som kunne gjort det er en enslig CRJ200, men det hadde jo vært gøy med en sånn en til nord-norge. Det er en mengde andre faktorer vi vurderer også, vi får se... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Siste nytt er at vi nok havner på Preikestolen fjellstue. Men det betyr at vi må fly alle som kommer fra FRA tilbake dit, fordi det er så hemningsløst dyrt å fly bare en vei på FRA-SVG-ruta...
Nå er det første gang vi gjør noe slikt, men hvis dette blir stor suksess kan det jo hende vi kunne prøve et liknenede sprell og da mer charter en annen gang hvis sponsorene er mer forutsigbare... :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Tror ikke jeg ville gått for den hvis det er snakk om 35pax som bookes samlet gjennom LH eller reisebyrå. (Kan fort bli en diskusjon om betaling/reprising av billettene hvis man ikke leser alt med liten skrift)
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
100 pax i kabin kapteinen dro fra flyet etter å ha landa på feil flyplass.. | TigerBlack | Flyforum | 1 | 17-11-2010 11:19 |
Pax forsvinner fra Torp | ENGM 911 | Flyforum | 14 | 13-10-2010 02:48 |
SAS a340 fra PVG tok av uten pax... | GFL | Flyforum | 1 | 31-03-2006 21:22 |
Siste fra Bushistan: pax må sitte i flyet i én time før avgang til USA... | CK | Flyforum | 18 | 15-11-2004 02:08 |
Charter fra Rogaland 2005 | DY | Flyforum | 0 | 13-11-2004 12:40 |