FedEx åpner rute til OSL!

Martin

Moderator
Medlem
FedEx åpner rute til OSL!

Så kom endelig nyheten jeg har drømt om å poste her i flere år:

Etter en mail i forrige uke, og bekreftelse fra sjefen nå i dag på at det er greit å poste det her, kan jeg nå bekrefte at FedEx kommer med eget metall til OSL. Første flight blir angivelig 26. mars neste år, og vil opereres med Boeing 757-200F. Routingen vil bli CDG-AMS-OSL på morgenen, og tilbake på kvelden.

Re: FedEx åpner rute til OSL!

Gratulerer! Da er det bare å sette salgsavdelingen i sving .. ;)

Flotters, cargoplaten er ferdig utbygd så det er bare å få den til OSL pronto libre.

Det er morsomt at FedEx satser i Norge. De bygger jo også ny terminal på Berger i Skedsmo kommune (ved siden av DHL), hvor jeg selv var involvert hos min tidligere arbeidsgiver. Vi får håpe satsningen gir resultater.

Fan-pigede-tastisk som vi sier her i distriktet! Gratulerer til FedEx og Martin og hele gjengen! Gleder meg til å komme og spotte FedEx metall på Gardermoen.

Supert - FedEx B757 har jeg lenge ønsket å feste til brikken!

kult :)

Det har surret mange FedEx biler i Oslo så det var vel bare et spørsmål ja.

Dette er kanskje ett dumt spørsmål, men hvorfor er det så bra å få FedEx på Gardermoen?

FedEx kommer ikke til Gardermoen - de er der allerede, men ikke med eget fly. Pakkene sendes i dag ut med SAS, og kommer inn med en lastebil fra Stockholm.
I praksis vil det bety at mottakere i Oslo nå får pakkene sine en hel dag tidligere enn før, da de i dag lander i Stockholm på morgenen, tilbringer dagen på en lastebil til Gardermoen hvor de overnatter, før de kjøres ut neste dag. Med et fly som lander her på morgenen, vil pakkene kjøres ut fra vår terminal omtrent samtidig som de før dro fra ARN. Ergo et bedre produkt til våre kunder som mottar pakker fra utlandet, og vi kan konkurrere bedre med UPS, DHL og TNT.

For kunder som sender pakker ut av landet har det ikke så mye å si tidsmessig, men vi kan i det minste ha vårt eget fly, og slippe å være "avhengige" av SAS, som ofte finner ut at akkurat vår flight er den de f.eks. kansellerer når de reduserer programmet ifm. jul og sånt.

I tillegg kan vi selge mer og øke volumet, og generere mer cash.

I tillegg får de som spotter fly på OSL et fint fly å se på ;). Med nicket ditt burde du vel ha skjønt det? ;)

Det er absolutt spennende tider på jobben om dagen. Som flere har observert, har vi egne biler som kjører rundt, og det har vi hatt siden 3. oktober, da de som kjørte for budbilfirmaet vi brukte før, pluss noen til, ble ansatt hos oss som sjåfører. Bare der merket vi at flere ting begynte å fungere bedre for oss som står på OSL og skal ha pakkene videre.

I tillegg har vi et flunka nytt bygg på Berger (ved siden av DHL, og rett over motorvegen for Sharif), som vi flytter inn i om en måneds tid. Tror det skal bli bedre enn der vi holder til nå, som vi begynner å vokse oss ut av.

Akkurat rutetider, vet jeg ikke helt sikkert. Jeg har sett flere alternativer, men ikke noe er helt offisielt ennå. I utganspunktet så skal det jo frakte pakker inn om morgenen, og fly de ut igjen om kvelden, så det blir nok daglig på ukedagene, ja.

Ellers vil FedEx øke antall flyvninger til Norden. I dag er det en A300 som flyr CDG-CPH-ARN. Gods til BLL, MMA og GOT truckes fra CPH, godset til OSL truckes fra ARN, mens gods til HEL flys med en feeder - jeg TROR den flyr fra CPH, men er ikke helt sikker.

Fra 26. mars vil CPH få eget fly, som flyr CDG-CPH. En annen maskin flyr CDG-ARN-HEL, mens en tredje maskin altså flyr CDG-AMS-OSL.

Det nye bygget deres ligger et stykke unna Gardermoen? Hadde det ikke vært bedre med kun et bygg på Gardermoen? For pakkene må vel innom et bygg på GM før de kjøres til det nye bygget før de sorteres og fordeles ut der i fra?

Eller transporteres pakkene fra flyet direkte til det nye anlegget?

Hvordan går frakten videre ut i Norge? Med bil eller fly?

Hyggelige nyheter! Finnes den en oversikt over cargoruter fra Oslo? Det vil vel ha visse konsekvenser for SAS og andre selskaper når slike ruter åpnes?

Back