![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Interessant og litt skremmende artikkel om Turkish Airlines.
Det verste er at jeg frykter at dette kun er toppen av isfjellet i stadig flere flyselskap... "Jeg kan flyve det her fly med min pik«, sagde en tyrkisk kaptajn i Turkish Airlines, da han over for sin andenpilot i sædet ved siden af afviste, at det var nødvendigt at følge reglerne før en flyvning og tjekke, om instrumenterne viste, hvad de skulle. Episoden fandt sted for nylig. Kaptajnens kontante afvisning fik andenpiloten til selv at tage den såkaldte tjekliste frem og gennemgå de obligatoriske procedurer med blandt andet at kontrollere, om der var nok brændstof i tankene og tilstrækkelig med ilt til iltmaskerne, hvis trykket i kabinen skulle falde under den forestående flyvning." http://politiken.dk/udland/ECE147606...-for-at-flyve/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
critical mind
|
![]()
Somehow I am not surprised... Cultural differences er det ene, men en dyptliggendere problem som sprer seg over flere avdelinger av Turkish Airlines, er det annen...
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
hmm,ingen god reklame for selskapet.
klarer pilotene seg uten engelsk når de flyr innenriks i tyrkia og til andre land i midtøsten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Wow --- trodde ikke lenger slikt forekom i europeiske selskaper - og slett ikke i selskaper som er i 'alliansekontroll'. Star-partnerene burde ta affære her og sørge for at det svir i pengepungen. Eneste måte å få ting gjort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
|
![]()
Er det ingen intern audit i Star? Andre allianser kjører tungt på dette, og f.eks. Korean måtte gjennom mye prosedyre- og holdningsendringer før de fikk bli med i Skyteam ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det er jo også nevnt i artikkelen over at ting stemmer på papiret. Man kan så mange prosedyrer man vil, men om de ikke følges hjelper det lite. Det er flere år siden jeg selv besluttet å ikke fly med Turkish og det kun etter et par episoder jeg hørte over radio rundt omkring i Europa. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Høres så alt for kjent ut dette...Som god FO jeg er så drar jeg ihvertfall sjekklisten frem uoppfordret!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Litt av det samme der du har flydd i noen tid ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Kunne jo være at co-piloten hørte feil. At det var checklisten han ville dra frem, og ikke lille-tyrkeren som co-piloten oppfattet?
Fra spøk til revolver, så håper jeg den co-piloten rapporterte hendelsen og at kapteinen ble satt på bakken! Nå er jeg nesten glad for at jeg ikke bestilte billig-biz til BKK med TK! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Front section flyer
|
![]()
Vet jo at tyrkere generelt er dårlige i engelsk, men at piloter ikke forstår engelsk er jo tragisk. Frister ikke akkurat å fly TK etter å ha lest dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
I landene i det sydlige Europa, omkring middelhavet...Er kaptajnen jo nærmest gud..Junior piloter tør jo næmest ikke sige dem imod...
Sådan var det engang, men noget tyder jo på at de ikke helt er kommet ud af det traume endnu... Husker stadig et eksempel på at kaptajnen stod uden for flyet og tog sig en cigaret. og os ground staff fik "dræberblikket" da vi stoppede alt groundhandling. Flyselskabets navn behøver jeg ikke at nævne højt...fra det østlige middelhav og det eksisterer ikke mere hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Bra at company policy for flyturer til vårt nye kontor i Izmir (ADB) er å fly med Lufthansa. I forbindelse med forberedelsene for å opprette dette kontoret ble noen turer gjort med Turkish via IST, og det var ikke bare i cockpit det er kaotisk (som artikkelen til politiken.dk antyder) - ingen help å få ved forsinkelser på både IST og ADB og det ble flere 24 timers forsinkelser både frem og tilbake.
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 11-12-2011 at 13:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#16 | |
critical mind
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hvis dette er representativt, og dette er holdninger som gjør seg gjeldende i mange selskaper så må jeg si at det gjør meg ytterst betenkt. Svært få passasjerer har midlertidig innsikt i denne typen detaljer, og heller ikke spesielt mye andre faktorer å gå etter. Turkish er jo ikke en LCC, er medlem av Star Ailliance, flyr nye fly osv. Rykter på ulike nettfora er ikke alltid noe å gå etter, og myndighetene er tydeligvis ikke så på hugget som jeg hadde håpet og trodd. Nå sier vel riktignok de intervjuede pilotene at det ikke er utrygt å fly med Turkish, men det er kanskje ikke noe å bruke som rettesnor heller.
Kanskje man får holde seg til landeveien... Eller noen med andre tips? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Får håpe ikke VG får fatt i denne
![]() Det er jo ikke lenge siden vi så ganske god PR for TK i norske medier, synd at dette skulle skje, men veldig overrasket er jeg ikke over at det har skjedd med akkurat Turkish. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ingen Kims - ingen kos ELLER ingen Romjul ingen QUIZ | LN-KOG | Flyforum | 10 | 01-01-2012 23:10 |
Turkish Airlines 17/7-09 | adressa | Register- og ATC-Forum | 2 | 08-12-2010 19:34 |
Turkish Airlines | kristian | Reiseforum | 8 | 12-06-2010 21:28 |
Turkish Airlines | vadheim | Flyforum | 22 | 25-08-2006 15:46 |
Imponerende bra artikkel i avisa! | enml | Flyforum | 0 | 23-08-2005 11:08 |