Oslo–Røros

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Oslo–Røros

Oslo–Røros

map-1.gif


Reiserute:
23. november 2011: R6702 Oslo (OSL)–Røros (RRS), Saab 340A

I september fløy jeg den nå nedlagte City Airline-ruten fra Rygge til Stavanger. Muligheten for å prøve enda et utenlandsk selskap med interessant flymateriell på en heller tynn norsk innenriksrute, dukket opp igjen i november. Danu Oro Transportas (DOT LT) flyr to ganger daglig fra Oslo til Røros med Saab 340A.

15-29.jpg


Oslo-Røros er en anbudsrute som frem til 2001 ble fløyet av Braathens, som faktisk også hadde en forbindelse videre til Trondheim. Widerøe og Danish Air Transport (DAT) fløy vekselvis på ruten frem til Coast Air tok over i 2007. Da Coast Air gikk konkurs i januar 2008, var Widerøe svært fleksible og begynte å fly ruten bare et par uker etter at Coast Air kastet inn håndkledet. Widerøe vant imidlertid ikke den neste anbudskonkurransen og fra 2009 har DAT, representert ved deres litauiske datterselskap DOT LT, fløyet ruten med Saab 340A. Nå har ruten igjen blitt lagt ut på anbud og det skal bli spennende å se hvem som vinner og flyr Oslo-Røros fra 1. april 2012.

De første dagene hver måned har DAT og DOT salg med et utvalg billetter til ekstra lave priser. Jeg unngikk jobbens reisebyrå (Berg-Hansen) og sparte statskassen for noen hundrelapper med en billett til 349 kr.
 
Re: Oslo–Røros

23. november 2011, kl. 09.55:
DOT LT
R6702 Oslo (OSL)–Røros (RRS)
Saab 340A

2-33.jpg


Jeg ankom Gardermoen med Flybussekspressen en times tid før avgang, sjekket inn i SAS EuroBonus Gold-skranken og …

1-34.jpg


Eh, det var visst ikke slik denne gangen. Ved DAT/DOTs skranke satt en jente og leste i en bok og merket ikke at jeg stod foran henne før jeg sa ”Hei!”. Var fristet til å spørre hvor mange passasjerer som fløy til Røros og Fagernes i dag, men droppet det og fikk i stedet skrevet ut et ombordstigningskort merket DAT Group, hvor det fremkom at jeg var sjekket inn som nummer syv.

3-34.jpg


Med avgang kl. 09.55 er det verste morgenrushet på Gardermoen forbi og det tok ikke mange minuttene før jeg var gjennom sikkerhetskontrollen. Kjøpte en kaffe på Caffè Ritazza og satte meg i bevegelse mot enden av innenrikspiren, der Røros-avgangen var satt opp fra utgang 2. En forsinkelse på 20 minutter ble annonsert før jeg nådde frem og jeg ble stående å ”spotte” på flyene i tåkehavet, med Uniteds 757-200W som høydepunkt.

4-34.jpg


Ombordstigningen startet 25 minutter etter oppsatt avgangstid og jeg talte 11 passasjerer. DOT bruker det samme flyet, LY-RUN, på sine to ruter til Røros og Fagernes.

5-32.jpg


Den starter hver dag på Røros kl. 06.40, flyr til Oslo og etter en rundtur til Fagernes så returnerer den til Røros med denne avgangen kl. 09.55. Maskinen flyr den samme runden igjen på ettermiddagen.

6-33.jpg


LY-RUN ble bygget i 1987 og har en ganske variert karriere bak seg med opphold hos flere selskaper jeg aldri har hørt om: Air Limousin, Aigle Azur, Industrie Air Charter, Business Air, British Midland Cummuter, Regional CAE og Aurigny Air Services. Den kom til DOT i 2005 og har de siste årene hatt reklame for danske Q-Star over hele flykroppen. Ryktene på forumet tilsier at maskinen er på vei vekk fra selskapet, i likhet med flåtens andre Saab 340A, som flyr fra Stavanger til Skien og Rygge.

11-30.jpg


Uansett, om bord ble vi møtt av en middelaldrende dansk flyvertinne med gul DAT-vest. Hun hutret og frøs og oppfordret oss til å trekke lengst mulig bak i kabinen.

9-32.jpg


Jeg ble overrasket over de lyse setene med nakketrekk med DAT-logoen og den relativt sett gode standarden på dette 24 år gamle flyet. Ved nærmere ettersyn kan jeg imidlertid konkludere med at hvite/grå setetrekk neppe er det smarteste i lengden.

8-32.jpg


Den svenske kapteinen ønsket oss velkommen og fortalte at flytiden var beregnet til 45 minutter. Distansen i luftlinje mellom flyplassene er på 266 kilometer. Vi takset langs hele terminalen, delvis parallelt med en SAS MD-80 før vi tok av fra 19L og var i luften etter om lag 15 sekunder på rullebanen, 50 minutter etter rutetid. Da vi fløy over enden av rullebanen, roterte vi nordover.

7-34.jpg


Jeg har bare fløyet Saab 2000 før og jeg må si at jeg synes Saab 340A var overraskende stillegående - riktignok satt jeg ganske langt fra motoren, i den grad det er mulig i et slikt lite fly. Plassen var dessuten akseptabel, selv om knyttnevetesten ikke ble bestått.

10-30.jpg


Det tok sin tid før fest setebeltet-skiltet ble skrudd av og flyvertinnen kunne begynne serveringen av kaffe og te, som er det eneste som tilbys på DOT-rutene. På DAT-rutene får man også et brett med pålegg og rundstykker, slett ikke verst. Det ble en andre runde med tilbud om kaffe og te, sannsynligvis mest av alt for å tømme kannene.

Selv om turen til tider var ganske humpete og morsom, imponerte jeg meg selv ved ikke å søle. Slike brede plastikkopper er neppe ideelt i et propellfly og den gir dessuten et veldig billig inntrykk.

12-29.jpg


I setelommen lå septemberutgaven av DATs ombordmagasin, inkludert en utførlig presentasjon av flyflåten. Jeg likte særlig omtalen av MD-87 som ”et af verdens mest støjsvage og brændstoføkonomiske jetpassagerfly”.

13-29.jpg


Utsikten på turen var dessverre helt begrenset og det var først under den virkelig turbulente innflyvningen til Røros at landskapet som til syne.

19-26.jpg


Det var sidelengs sludd og maskinen måtte bruke alt den hadde av motorkraft for å komme seg gjennom, noe som gjorde at landingen virkelig ble knallhard med hopp og sprett bortover den 1720 meter lange rullebanen.

16-27.jpg


17-27.jpg


Vi svingte i enden av banen og parkerte rett utenfor en hangar, om lag 50 meter fra terminalen.

18-27.jpg


Fire kofferter ble plassert på en tralle og kjørt inn til ”ankomsthallen” der den ble lagt på et bånd. ”Avgangshallen” hadde et billettkontor, en kombinert innsjekkingsskranke og sikkerhetskontroll og et lite rom med kjøkkenbord og stoler etter sikkerhetskontrollen, så vidt jeg kunne se uten noen form for tilbud om mat og drikke.

14-29.jpg


Det er ingen flybuss i Røros, men det går for så vidt fint å spasere inn til sentrum. Det var imidlertid skikkelig surt og kaldt og jeg skulle holde et foredrag, så jeg ringte Trøndertaxi og fikk sendt opp en taxi som kjørte meg til byen for 70 kroner. Mens jeg ventet på taxien kjørte Saab-maskinen inn i hangaren, personellet kom ut og kjørte av gårde i en Ford-bil fra 1990-tallet med DAT-logo.

Ellers må jeg si at Røros var en utrolig hyggelig og sjarmerende by. Like sjarmerende var imidlertid ikke Tynset, som var neste stopp på turen, som senere endte om bord hos NSB langs Østerdalen til Hamar og videre til Oslo. Togturen fra Tynset til Oslo tok ca. 4,5 timer.
 
Last edited:
Re: Oslo–Røros

Konklusjon:
Eksotiske ruter går ikke bare fra enden av utenlandspiren på Gardermoen - et vel så eksotisk utvalg av ruter har utgangspunkt i commuterterminalen i enden av innenlandspiren. DAT har etter hvert satt sitt preg på norsk luftfart og med satsingene i Skien og på Rygge, har de også etablert seg på det kommersielle rutenettet. Skillet mellom DAT og DOT fremstår for meg som ganske unødvendig og selskapet bør heller bruke samme navn, selv om det sikkert er en (økonomisk) grunn til at de har valgt parallelle navn. Det er mange selskaper som har lagt inn anbud på kortbanenettet fra 1. april 2012 og det skal bli spennende å se om DOT får fortsette eller om det kommer et nytt og ”eksotisk” selskap på ruten. DOT i seg selv var hyggelig, upretensiøst og enkelt - verken mer eller mindre. En tur fra Fagernes til Oslo frister før flyplassen (forhåpentligvis) legges ned.

Tidligere rapporter:
 
Last edited:
Re: Oslo–Røros

Kjekt å lese en litt uvanlig rapport!

Jeg har sansen for Saabene og syns det er synd at de er ute av produksjon.

Røros er jo en herlig by!
 
Re: Oslo–Røros

Flott, liten eksotisk rapport dette, FlightDeck! Takker for at du deler med oss.
 
Re: Oslo–Røros

Ja, jeg skulle akkurat til å spørre om ikke Fagernes var neste prosjekt...

En tur fra Fagernes til Oslo frister før flyplassen (forhåpentligvis) legges ned.

Vi ser frem til det, og vi har vel en Fagernes-rapport her før hvis jeg ikke husker feil. Med to stykker så kommer vel Fagernes-ruta høyt opp på TR/pax-lista vår :D
 
Re: Oslo–Røros

Takk for gode skildringer fra en rute jeg har siklet etter lenge. Synd ikke været var bra, for jeg kan ikke tenke meg at de flyr veldig høyt disse saabene.

Jeg kikket etter deg da jeg selv takset ut i LN-RRJ bare et kvarter før din avgang (vi ble forsinket), men kunne intet se i tåkehavet!
 
Re: Oslo–Røros

Husker med glede turen med Braathens SAFE B737-200 til Røros.
Tror stajonsjefen hos Braathen var Harry Bakos,var både stuer,trafikkmann og lagde smørbrød og kaffe.La bare pengene i eiskål.
Denne ruta var nok tap for Braathens.
Etter å hørt var gamle Ludvig Braathen kamerat medordføreren.
Braathens fløy først FBU-RRS-TRD,sendere ble det FBU-TRD-RRS-FBU,så paxen fikk seg en Værnes tur
 
Re: Oslo–Røros

Kjekk, og utfyllende rapport FD!

I setelommen lå septemberutgaven av DATs ombordmagasin, inkludert en utførlig presentasjon av flyflåten. Jeg likte særlig omtalen av MD-87 som ”et af verdens mest støjsvage og brændstoføkonomiske jetpassagerfly”.

1987 ringte, og ville ha tilbake infoen sin :drunk:
 
Re: Oslo–Røros

Flott rapport med bra bilder. Bra skrevet og du reiste til en pen by. Heldig var du også som fikk fly med det type flyet, :) ser også Røros har fått mye snø og hengt opp julepynt. Så en bra tur tipper jeg, kom du i julestemning også ;) derfor du reiste dit da ;)
 
Re: Oslo–Røros

Takk for gode skildringer fra en rute jeg har siklet etter lenge. Synd ikke været var bra, for jeg kan ikke tenke meg at de flyr veldig høyt disse saabene.

FL150/160 OSL - RRS.

Står noen mat/drikkeautomater i avgangs"hallen", samt en isboks.
Bare å kjøpe, overskuddet går til julebordet :rolleyes:
 
Re: Oslo–Røros

Husker med glede turen med Braathens SAFE B737-200 til Røros.
Tror stajonsjefen hos Braathen var Harry Bakos,var både stuer,trafikkmann og lagde smørbrød og kaffe.La bare pengene i eiskål.
Denne ruta var nok tap for Braathens.
Etter å hørt var gamle Ludvig Braathen kamerat medordføreren.
Braathens fløy først FBU-RRS-TRD,sendere ble det FBU-TRD-RRS-FBU,så paxen fikk seg en Værnes tur

Harry Bakos var stasjonsmester til 1992, mener jeg. Han pensjonerte seg mens jeg bodde der. Så tok han som startet Røros Flyservice (jeg burde huske hva han heter siden vi satt i samme barnehagegruppe...).

Fram til høsten 1990 fløy BU med tre avganger på Røros. En morgen og en kveldsavgang med Fokker 50 (Busy Bee) og BU111 midt på dagen med 737-200/-500. Den gikk TRD-RRS-FBU. Så kuttet de ut Fokkerne og gikk over til kun 737 og to avganger per dag. Da kom BU122 FBU-RRS-TRD-FBU.

Det var andre tider, det. Da det bare var å spørre om å få krysse banen for å ta bilder....
 
Re: Oslo–Røros

Harry Bakos var stasjonsmester til 1992, mener jeg. Han pensjonerte seg mens jeg bodde der. Så tok han som startet Røros Flyservice (jeg burde huske hva han heter siden vi satt i samme barnehagegruppe...).

Fram til høsten 1990 fløy BU med tre avganger på Røros. En morgen og en kveldsavgang med Fokker 50 (Busy Bee) og BU111 midt på dagen med 737-200/-500. Den gikk TRD-RRS-FBU. Så kuttet de ut Fokkerne og gikk over til kun 737 og to avganger per dag. Da kom BU122 FBU-RRS-TRD-FBU.

Det var andre tider, det. Da det bare var å spørre om å få krysse banen for å ta bilder....

Takk skal du ha for informasjonen,bare litt pirk stasjinmester er vel feil,du mener vel stajonsjef.Stasjonmester er vel tittelhos NSB?:colgate:
 
Re: Oslo–Røros

Takk skal du ha for informasjonen,bare litt pirk stasjinmester er vel feil,du mener vel stajonsjef.Stasjonmester er vel tittelhos NSB?:colgate:

Nei, Harry Bakos var stasjonsMester med stor M - og det er en hedersbetegnelse på en av Braathens SAFEs store menn.
 
Re: Oslo–Røros

Aaah...utifra materiellet, innsjekkinspersonalets oppmerksomhet, ankomstfasiliteter, lokal infrastruktur og flyselskap minner dette om en i overkant kjøligere variant av vår lille avstikker til EUA. Og det er sjarmerende. Underholdene lesning, FlightDeck!
 
Back
Top