Oslo–Røros
Oslo–Røros
Reiserute:
23. november 2011: R6702 Oslo (OSL)–Røros (RRS), Saab 340A
I september fløy jeg den nå nedlagte City Airline-ruten fra Rygge til Stavanger. Muligheten for å prøve enda et utenlandsk selskap med interessant flymateriell på en heller tynn norsk innenriksrute, dukket opp igjen i november. Danu Oro Transportas (DOT LT) flyr to ganger daglig fra Oslo til Røros med Saab 340A.
Oslo-Røros er en anbudsrute som frem til 2001 ble fløyet av Braathens, som faktisk også hadde en forbindelse videre til Trondheim. Widerøe og Danish Air Transport (DAT) fløy vekselvis på ruten frem til Coast Air tok over i 2007. Da Coast Air gikk konkurs i januar 2008, var Widerøe svært fleksible og begynte å fly ruten bare et par uker etter at Coast Air kastet inn håndkledet. Widerøe vant imidlertid ikke den neste anbudskonkurransen og fra 2009 har DAT, representert ved deres litauiske datterselskap DOT LT, fløyet ruten med Saab 340A. Nå har ruten igjen blitt lagt ut på anbud og det skal bli spennende å se hvem som vinner og flyr Oslo-Røros fra 1. april 2012.
De første dagene hver måned har DAT og DOT salg med et utvalg billetter til ekstra lave priser. Jeg unngikk jobbens reisebyrå (Berg-Hansen) og sparte statskassen for noen hundrelapper med en billett til 349 kr.
Oslo–Røros

Reiserute:
23. november 2011: R6702 Oslo (OSL)–Røros (RRS), Saab 340A
I september fløy jeg den nå nedlagte City Airline-ruten fra Rygge til Stavanger. Muligheten for å prøve enda et utenlandsk selskap med interessant flymateriell på en heller tynn norsk innenriksrute, dukket opp igjen i november. Danu Oro Transportas (DOT LT) flyr to ganger daglig fra Oslo til Røros med Saab 340A.

Oslo-Røros er en anbudsrute som frem til 2001 ble fløyet av Braathens, som faktisk også hadde en forbindelse videre til Trondheim. Widerøe og Danish Air Transport (DAT) fløy vekselvis på ruten frem til Coast Air tok over i 2007. Da Coast Air gikk konkurs i januar 2008, var Widerøe svært fleksible og begynte å fly ruten bare et par uker etter at Coast Air kastet inn håndkledet. Widerøe vant imidlertid ikke den neste anbudskonkurransen og fra 2009 har DAT, representert ved deres litauiske datterselskap DOT LT, fløyet ruten med Saab 340A. Nå har ruten igjen blitt lagt ut på anbud og det skal bli spennende å se hvem som vinner og flyr Oslo-Røros fra 1. april 2012.
De første dagene hver måned har DAT og DOT salg med et utvalg billetter til ekstra lave priser. Jeg unngikk jobbens reisebyrå (Berg-Hansen) og sparte statskassen for noen hundrelapper med en billett til 349 kr.