• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Er GLS Approach det samme som SCAT1?

Det er i prinsippet det samme.
Det de kaller scat-1 i Norge er et proprietært system hvor man må ha installert avionikk fra Universal avionics. Man får signal fra GPS og korreksjon fra en lokal bakkestasjon.
Det FAA nå har begynt å kalle GLS i USA er det samme, GPS med korreksjon fra bakkestasjon. Det er det de i USA har kalt LAAS (local area augmentation) frem til nå. Som du ser står det LAAS øvert til venstre på newark-platen. Dette er så vidt jeg vet en åpen standard, så hvem som helst kan lage mottakere til det.
 
Back
Top