![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Overskudd, men ikke noe å bli rik av. 1,2mrd kroner bedre i forhold til samme tid i fjor, uten at man akurat kan rope hurra av den grunn
Quote:
Last edited by Someone; 08-11-2011 at 08:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
DAMN
1,2 mrd opp?? :-) Må være kjekke tall å levere, håper europa holder seg for god til å dra igang en krise nå.
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det kommer jo an på hvordan man ser det, SAS-sjefen er nok noe mer moderat:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Gustafson gör rätt som varnar. Vi vet inte hur framtiden ser ut nu när det ser ut som en ny kris kan komma. De går med vinst nu åtminstone. Alltid något.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hmm ikke mye å hoppe i taket etter.
Q3 skal vel väre beste kvartalet på året. skattefordeler hjelper vel til med resultatet men SAS hadde hatt större fordeler av dette om tallene hadde värt bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Kul att SK visar + resultat iaf.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
litt interresant lesning på side 7 i pdf raporten:
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/0...72/wkr0001.pdf The IASB (International Accounting Standards Board) published amendments to IAS 19 Employee Benefits in June 2011. The amendments to the recognition of defined-benefit pension plans are to be applied retroactively from January 1, 2013. The revised IAS 19 no longer permits the deferral of the recognition of certain deviations in estimates (the ‘corridor method’ has been eliminated). Instead, all deviations in estimates are to be recognized immediately in other comprehensive income. As a result of the amendments, the accumulated unrecognized deviations at January 1, 2012 will be recognized in their entirety against shareholders’ equity, which will probably have a significantly negative effect on consolidated shareholders’ equity. SAS and other airlines fined by the Commission are involved in various civil lawsuits in Europe (the UK, the Netherlands and Norway). SAS, which appealed the European Commission’s decision, contests its responsibility in all of these legal processes. Further lawsuits by cargo customers cannot be ruled out. SAS and certain other European airlines have been added as defendants in a pending class-action lawsuit in California alleging price-fixing of air passenger fares on Trans-Pacific routes. SAS, which does not operate these routes, disputes the claim. In April 2010, 33 SAS pilots jointly submitted an application for a summons against SAS at the Stockholm City Court. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det man også kan lese er at RASK (enhetsinntekt per tilgjengelige sete) er ned med 2.1% og enhetskostnaden (CASK) er opp 5.9%. Dette sistnevnte inkluderer riktignok fuelkostnader, og ekskl fuel så er økningen på 0.9%.
SK har drøyt 2 mrd SEK i Other revenue + Other traffic revenue. Er det noen som vet hva som ligger i disse tallene? Jeg antar at cargo inntekter er inkludert i en av disse? Last edited by TOS; 08-11-2011 at 11:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg synes ikke dette er noe å rope høyt for. Det er pluss tall, som er flott, og det er en markant økning fra i fjor.
Men prispresset på flyseter er høyt, og RASK er etter mitt syn alt for mye ned. CASK er jeg ikke bekymret over, der tror jeg SAS har kontroll og er noe man stort sett kan ha en viss kontroll på (-fuel etc) Min største uro er situationen i Europa og verden, og hvor lite som faktisk skal til før det blir kaos. Når alt det er sagt, er det sorte tall, å det er bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Overraskende svakt resultat til å være 3. kvartal. Det blir ikke overskudd av dette for 2011, men underskuddet blir neppe i millardklassen slik vi har vært vant til fra tidligere. Omstillingen av SAS tar lenger tid enn man hadde håpet på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg har bare skumlest, men det ser ut som det er Blue1 som hovedsakelig overskuddet trekker ned? SAS Airline og Widerøe gjør det bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Så kan man sikkert si at SAS henter inn mer inntekter per passasjer, og det gjør de i absolutte størrelser, men basert på denne rapporten så ser man at SAS henter ut alt fra et tap på 7 øre utover CASK per sete til ca +15 øre per sete. Dette er avhengig av hva man tar med av inntektene; jfr mitt tidligere spørsmål om hva som ligger i et par av postene. Så det spørs litt med hva som er trafikkrelatert av disse inntektene (cargo bør f.eks. være med, for det er nok en potensielt stor inntektskilde for SAS, samt salg ombord). Til forskjell henter DY inn ca 14 øre (RASK+ Ancillary revenue - CASK) for samme kvartal. Dette med forbehold om at jeg har regnet rett. Last edited by TOS; 08-11-2011 at 11:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
SAS: 565 mill. kroner i 3. kvartal 865 mill. kroner 1., 2. og 3. kvatal totalt Widerøe: 87 mill. kroner i 3. kvartal 307 mill. kroner 1., 2. og 3. kvatal totalt Blue1: -119 mill. kroner i 3. kvartal -338 mill. kroner 1., 2. og 3. kvatal totalt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
"Compared with SAS’s key competitors, the unit cost difference improved in 2010. With comparable LCC’s, the difference is currently approximately 25% based on the same aircraft type and flight distance. Given an average price premium of 15% due to difference in the service structure (food onboard, Fast track, newspapers, lounges, network, EuroBonus, Star Alliance, etc.) then the remaining cost gap is around 10%." Med andre ord, målet er ikke å ha så lav CASK at man matcher DY. Selv om sete-pitch kanskje er lik så er det faktisk to forskjellige produkter som selges, marketing-wise. Ellers er jeg enig i at det ikke var imponerende tall. Ellers så er jo faktisk unit-costen ned 23% siden 2008, og dette er før alle unggutta entrer cockpit de neste årene og trekker ned lønn-snittet! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Ellers var det skuffende at man ikke hørte noe mer konkret om 4Excelence og produktplaner videre, ser man bort ifra en drøss med sommerruter Last edited by Someone; 08-11-2011 at 12:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er ikke Eurobonus bare utgifter, ikke inntekter bokføringsmessig?
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
I følge SAS er salg av bonuspoeng til partnere en etterhvert god og økende inntektskilde (som man riktignok før en utgift på når/hvis poengene benyttes) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
En nedgang på 23% i unit cost siden 2008 er jo flott, men jeg er litt usikker på hvor imponert jeg er når man ser at viktige konkurrenter kutter neste like mye. Det er helt riktig at det ikke er et mål i seg selv å ha en like lav enhetskostnad som f.eks. DY, men målsettingen må være å ha et kostnadsnivå som står i forhold til merverdien man klarer å hente ut. Last edited by TOS; 08-11-2011 at 12:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Føres forresten inntektene fra Eurobonus på Scandinavian Airlines, og ikke på SAS Group? Last edited by TOS; 08-11-2011 at 13:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS Q3 tall | darkcho | Flyforum | 2 | 30-10-2012 11:43 |
Tall-nerd?? SAS wants you! | CK | Flyforum | 0 | 30-06-2008 12:14 |
Positive februar tall for SAS | Someone | Flyforum | 1 | 07-03-2006 12:45 |
Første oktober-tall ute - CPH med sterke tall | LN-KGL | Flyforum | 8 | 09-11-2005 18:46 |
Greie SAS tall | LN-HAT | Flyforum | 21 | 28-08-2005 22:12 |