Om DY vs SAS - generelle betraktninger (splittet)

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
Det varer vel ikke lenge i følge SAS - wifi kommer også der, men kanskje er den ikke gratis som hos DY? ;)
 
Re: Norwegian 'mest punktlig' og 'der det skjer'

Nå er det stort sett bare gebyrer for stol og bagasje og gratis avis igjen (+ frokost innenlands for avganger før kl 9) som de kan benytte i markedsføringen for å vise forskjellen til konkurrenten.

Er det? Hva med mange frekvenser og omfattende rutenett, stort nettverk gjennom Star Alliance, et differensiert produkt til jobbreisende med både Economy Extra og Business, lounger, fasttrack over hele Europa, SAS Credits, EuroBonus, innsjekking på nett/molbil, ungdomsbilletter i hele Europa, åpent kjøp, barnerabatt ... ?
 
Re: Norwegian 'mest punktlig' og 'der det skjer'

men kanskje er den ikke gratis som hos DY? ;)
Er den ikke bare gratis ut året som prøveprosjekt hos DY? Kan umulig tenke meg wifi på sikt blir gratis hos DY.
 
Re: Norwegian 'mest punktlig' og 'der det skjer'

Er den ikke bare gratis ut året som prøveprosjekt hos DY? Kan umulig tenke meg wifi på sikt blir gratis hos DY.

Det skal innføres et gebyr for internett, ja. Vel og merke blir det inkludert for full flex-reisende og jeg hørte også at det skulle være gratis for kunder med Call Norwegian.
 
Re: Norwegian 'mest punktlig' og 'der det skjer'

Tror du må lese litt hva du får hos Norwegian FlightDeck:
* Barnerabatt - også hos Norwegian og ved sammenlignbare ekstra lave voksnepriser får du forholdsvis mer i rabatt hos Norwegian sammenlignet med SAS
* Norwegian Reward/Cash Points - likheter med SAS Credits/EuroBonus
* Frekvenser og rutenett - etterhvert er det ikke store ulikheter til Europa mellom de to selskapene, unntatt at det er flere direkteflighter med Norwegian fra Norge.
* Reservering av sete ved kjøp av billett - ikke noe venting på en SMS 22 timer før avgang hvor man får et B eller E setet hvis man svarer bekreftende
* 4/24 timers angrefrist på kjøp av lavprisbilletter (4 timer for full avlysning - 24 timer for endring med mindre det ikke mindre enn 24 timer til avgang, da er det 12 timer før avgang som gjelder - og dette er likelydende hos SAS)

Når det gjelder disse behevede tilbudene i øvre klasser, så er jeg så heldig å jobbe i et selskap der alle reiser i bakre deler på flyene både adm.dir. og laborant. På turene til Sør-Amerika og Sørøst-Asia innvilges det ekstra tid for stopp underveis av en mer privat karakter slik at en bedre kan tilpasse seg tidsforskjellen og for å få en opplæring i kulturen på stedet.

Foreløpig kan ikke Norwegian skryte av noe nettverk utenfor Europa, men vi får se hva som skjer ut i 2013.

Fordelsbanner_0750x120.png
 
Re: Norwegian 'mest punktlig' og 'der det skjer'

Det er fint du kommer Norwegian til unnsetning, men poenget blir jo det samme: Det er ikke bare når det gjelder gebyrer at selskapene skiller seg fra hverandre.

* Barnerabatt - også hos Norwegian og ved sammenlignbare ekstra lave voksnepriser får du forholdsvis mer i rabatt hos Norwegian sammenlignet med SAS

At Norwegian har "ekstra lave voksenpriser" er like tullete som SAS' reklame med såkalte regnestykker der det kommer frem at de er billigst. I en konkurransesituasjon vil det aldri være ett selskap som alltid er billigst - hvis ikke er det jo ingen konkurranse. Ellers er det fint at begge selskaper har barnerabatt - og nå får også barn som reiser alene slik rabatt hos Norwegian.

* Norwegian Reward/Cash Points - likheter med SAS Credits/EuroBonus

Norwegian Rewards kan da ikke sammenliknes med EuroBonus? SAS har jo liknende kredittkort der du kan opptjene poeng når man handler (akkurat som hos Norwegian) og bruke dem på flyreiser - men EuroBonus er jo mye mer enn det.

* Frekvenser og rutenett - etterhvert er det ikke store ulikheter til Europa mellom de to selskapene, unntatt at det er flere direkteflighter med Norwegian fra Norge.

Jeg synes det er store ulikheter mellom selskapene. Norwegian har flere direkteflighter fra Norge - SAS har flere frekvenser på et mindre antall ruter. Strategien er ulik, selv om SAS' satsing på sommerruter gjør at selskapet nærmer seg Norwegian, i alle fall i to av årets tolv måneder.

* Reservering av sete ved kjøp av billett - ikke noe venting på en SMS 22 timer før avgang hvor man får et B eller E setet hvis man svarer bekreftende

Du trenger ikke svare JA på meldingen - du kan da klikke på lenken og sjekke inn på mobil eller på data. Sjansen for å ende opp på B eller E setet er vel minst like stor hos Norwegian som hos SAS. Så lenge flyene skal fylles til 80 prosent kabinfaktor må noen også ta til takke med disse setene.

Uansett synes jeg ikke det er hensiktsmessig for SAS å ha reservasjon av sete med så mange flytyper og så hyppige endringer i materiell. Som gullkunde kan jeg reservere sete ved bestilling, men dette er stort sett verdiløst.

T* 4/24 timers angrefrist på kjøp av lavprisbilletter (4 timer for full avlysning - 24 timer for endring med mindre det ikke mindre enn 24 timer til avgang, da er det 12 timer før avgang som gjelder - og dette er likelydende hos SAS)

Det var ikke lett å forstå? Hvorfor ikke bare ha en enkel regel ...

Når det gjelder disse behevede tilbudene i øvre klasser, så er jeg så heldig å jobbe i et selskap der alle reiser i bakre deler på flyene både adm.dir. og laborant. På turene til Sør-Amerika og Sørøst-Asia innvilges det ekstra tid for stopp underveis av en mer privat karakter slik at en bedre kan tilpasse seg tidsforskjellen og for å få en opplæring i kulturen på stedet.

Fint for deg, men det er ikke alle bedrifter som har tid og anledning til at ansatte skal få opplæring i kulturen på destinasjonen man reiser til ... Og hva har egentlig dette med saken å gjøre?
 
Last edited:
Re: Norwegian 'mest punktlig' og 'der det skjer'

Det var ikke lett å forstå? Hvorfor ikke bare ha en enkel regel ...

Nå har jeg en enkel oppgave for deg FlightDeck - hvilken under tilhører hvilket selskap?

Kan avbestilles innen 4 timer etter endt bestilling (gjelder ikke for pakkereiser). Dette kan gjøres ved å trykke på avbestillingsknappen under "mine reiser" (må ha blitt booket i profil) eller ved å kontakte oss pr telefon i åpningstiden. Er denne knappen ikke i funksjon har bestillingen gått til belastning og muligheten for å avbestille er ikke lenger tilgjengelig. Etter dette gjelder vanlige regler for endringer og avbestilling av billett. Vennligst les mer her.

Har du booket feil dato/tid/strekning på vår hjemmeside, kan du innen 24 timer (eller 12 timer om du bestiller mindre enn 24 timer før reisen skal finne sted) få refusjon av billetten mot at du booker opp ny reise (til tilgjengelig pris) med korrekt dato/tid/strekning umiddelbart hos vårt kundesenter. Gjelder ikke for pakkereiser.

Når du bestiller en flyreise har du anledning til å ombestemme deg innen 24 timer etter at bestillingen er foretatt. Dersom du allerede har betalt for reisen når du ombestemmer deg, får du pengene tilbake. Dersom bestillingen foretas senere enn 24 timer før avreise, tillater vi kun avbestilling og tilbakebetaling dersom du kontakter oss på telefon senest 12 timer før avtalt reisetidspunkt.”

Serviceavgift tilbakebetales ikke i forbindelse med avbestillinger som gjøres senere enn 24 timer etter bestilling. Ref at dette er en allerede benyttet tjeneste.

Dersom du har gjort en åpenbar feil i forbindelse med bestilling av flybillett med oss på våre internettsider, gir vi deg anledning til å rette opp feilen innen 24 timer fra feilen ble gjort. I tilfelle feilen gjelder en reise som skal starte om mindre enn 24 timer må du informere oss umiddelbart på tlf. 05400. Etter gitt tidsfrist må du betale et endringsgebyr.

Det var enkelt å finne det ut ja siden jeg lot et lett gjenkjennelig nummer stå igjen, men er det noen vesentlig forskjell mellom det to annet enn at du ikke være så treg som SAS tillater for oppnå det samme hos Norwegian. Det er vel slik at skal man fly med et mer punktlig selskap, så må en være mer punktlig å gi en tilbakemelding på at har driti seg ut ;)
 
Re: Om DY vs SAS - generelle betrktninger (splittet)

Starten på denne tråden blir litt merkelig, men det også den evinnelige avsporingen av tråder som egentlig omhandler Norwegian i positive ordelag. Denne gangen fikk jeg skylden for avsporingen ser det ut til, men jeg tror det var noe foran første post her som er lost in space og som forårsaket min lille finte. Jeg har ingen problemer med å påta meg skylden og si unnskyld til alle tilstedeværende her.

Forhåpentligvis kan vi fortsette å belyse ulikheter, men også likheter mellom disse to formidable parhester :)
 
Re: Om DY vs SAS - generelle betrktninger (splittet)

Starten på denne tråden blir litt merkelig, men det også den evinnelige avsporingen av tråder som egentlig omhandler Norwegian i positive ordelag. Denne gangen fikk jeg skylden for avsporingen ser det ut til, men jeg tror det var noe foran første post her som er lost in space og som forårsaket min lille finte. Jeg har ingen problemer med å påta meg skylden og si unnskyld til alle tilstedeværende her.

Forhåpentligvis kan vi fortsette å belyse ulikheter, men også likheter mellom disse to formidable parhester :)

Jeg bidro nok til dette jeg også - og beklager det. Lett å la seg engasjere og når tråden fra før har over 250 innlegg er det lett å spore av. Jeg ser også frem til fortsatt diskusjon. Mitt poeng var å understreke at det er mer enn gebyrer som skiller selskapene. At gapet i punktlighet har blitt tettet igjen er imponerende og veldig bra - for alle!
 
Re: Om DY vs SAS - generelle betrktninger (splittet)

Men det er også en "lost in space" tråd som omhandler Lufthansa som klart viser at det forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker - og at en normal kundebehandling for den ene ikke er den samme som normalt for den andre med edlere metall på kortet. Dermed er absolutte sannheter for noen ikke absolutte for andre. Jeg følte meg litt uvel av all den oppmerksomheten jeg fikk på slutten 1990-tallet da jeg hadde noe annet enn den dypblå fargen på kortet.
 
Re: Om DY vs SAS - generelle betrktninger (splittet)

Siden tråden handler om generelle betraktninger, mine fra igår ( DY til OSL ) og SK SMS innsjekk for idag:
Vel ombord i DY's nye DYP så vi mer til pluto på tv-skjermen enn crewet, hadde vært hyggelig, synes jeg, om de "gadd" å dra ei salgstralle gjennom kabinen, tror faktisk de ville solgt mer enn de gjorde ( 0 ).
Ja, jeg klarer meg godt de 40 minutene, uten noe, WIFI og, men det har noe med å synligjøre seg.
SK tikket inn en SMS hvor jeg kunne sjekke inn til flighten idag, takk som byr og vips så var en innsjekket på 12A, nødutgang, gratis.
Ombord, vel SK har fortsatt traller, og servering, tok jeg noe? NEI, men de gjør seg synlige.
Konklusjon SVG-OSL, fikk sete, fikk flyttet meg mellom 2 byer, fikk sett crew ved påstigning/avstigning
OSL-SVG, fikk sete, fikk flyttet meg mellom 2 byer, OG, jeg fikk spørsmål om jeg ville ha/kjøpe noe, der ligger en stor forskjell for meg.
 
Re: Om DY vs SAS - generelle betrktninger (splittet)

Vel ombord i DY's nye DYP så vi mer til pluto på tv-skjermen enn crewet, hadde vært hyggelig, synes jeg, om de "gadd" å dra ei salgstralle gjennom kabinen, tror faktisk de ville solgt mer enn de gjorde ( 0 ).

Jeg synes ikke du skal skyte på crewet her :old. Det er ledelsen i DY som har bestemt at det ikke er slag på de korte strekningene i Sør-Norge, ergo har de ikke noe å selge og kan heller ikke dra frem tralla selv om de (crewet) gjerne hadde villet.
 
Re: Om DY vs SAS - generelle betrktninger (splittet)

Jeg synes ikke du skal skyte på crewet her :old. Det er ledelsen i DY som har bestemt at det ikke er slag på de korte strekningene i Sør-Norge, ergo har de ikke noe å selge og kan heller ikke dra frem tralla selv om de (crewet) gjerne hadde villet.

Skjøt jeg på crewet:drunk:, uffda, ikke "meningen".
Mitt innlegg var at det er lov å vise seg i cabinen, at de ikke skal ha salg på korte strekninger visste jeg ikke, faktisk:lol:
Gjorde jo regning med at der var en grunn til at tralla ikke gikk rundt, og at det IKKE skyldes latskap av crewet.
Akkurat som SK crew ikke sleper de rundt just for fun heller
 
Back
Top