British Airways på SVG og BGO igjen?

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
British Airways på SVG og BGO igjen?

Refererer til en annen tråd om Lufthansa's salg av BMI til IAG. Og har tre spørsmål.

1) Siden IAG er "moderselskapet" til BA. Kan det i praksis bety at BMI flyene blir malt om i BA-farger?

2) Og sett at IAG/BA velger å beholde avgangene BMI har startet opp til SVG/BGO, regner jeg med at man kan booke BA-reservasjoner fra f.eks Stavanger og ut i verden med BA via London?

3) Er det noen vits i å spekulere i om gamle BMI-ruter vil bli nedlagt av BA?

Gir disse spørsmålene mening? Håper dere tar poengene jeg er ute etter?
 
Last edited:
Re: British Airways "tilbake til Sola?"

Nå passer det jo perfekt at SAS nettopp lukket Bgo-lgw, som nå i prinsippet vil bety at de selger codeshare på en fremtidig ba-avgang.

Det står overalt at overtagelsen trolig ikke finner sted før april 2012, så bmi vil nok fly sine ruter til da. Virgin er mektig irritert leser jeg i alle britiske medier. Svært få detaljer ute akkurat nå, så vanskelig å vare på spm dine.

Ufattelig trist for *a's posisjon i uk!

Nå må sas følge godt med og åpne bgo-lhr dersom de så mye som ser en antydning til at Ba ønsker å videreføre denne ruten med ba materiell.
 
Last edited:
Re: British Airways "tilbake til Sola?"

1) Ja, de vil bli absorbert inn i BA
2) Det kommer helt an på om de velger å opprettholde rutene eller ikke. Litt usikker på hvor godt de går, og det at de nå i vinter i stor grad opereres av ERJ-145 sier vel litt om belegget. Men beholdes ruten, vil det bli som en helt ordinær BA-rute slik jeg ser det
3) Ja man kan godt gjør det, og slik som pengene har rent ut av BMI er det vel liten tvil om at de har flere svært ulønnsomme ruter, som det er stor sjanse for at BA vil legge ned
 
Re: British Airways "tilbake til Sola?"

Nå passer det jo perfekt at SAS nettopp lukket Bgo-lgw, som nå i prinsippet vil bety at de selger codeshare på en fremtidig ba-avgang.

Jeg tipper dette ikke blir noe problem, og code-sharen der forsvinner sikkert etterhvert. Dessuten så tipper jeg BA legger ned ruten pga dårlige tall


Det står overalt at overtagelsen trolig ikke finner sted før april 2012, så bmi vil nok fly sine ruter til da. Virgin er mektig irritert leser jeg i alle britiske medier. Svært få detaljer ute akkurat nå, så vanskelig å vare på spm dine.

Virgin er sikkert irritert, men de hadde ikke hatt muskler eller behov for BMI slik jeg ser det. For ikke snakke om at de neppe har de økonomiske musklene til å overta BMI eller at de passer inn i konseptet og ruteprogrammet deres. Men dette er business, og den sterkeste vant

Ufattelig trist for *a's posisjon i uk!

Nja, selv om det ikke er positivt, så skal man heller ikke overdramatisere dette. BMI sin rolle har stadig blitt mer marginal, og mengden feed de har kunne bidratt med til sine Starpartnere på LHR har stadig sunket. Tilslutt satt de igjen kun med noen få innenriks/Irland-ruter, noen mindre Europeiske destinasjoner og en haug ruter til litt mer sære steder i Kaukasus og Midt-Østen

Dumme dumme dumme SAS! Nå må de følge godt med og få fingeren ut .. og åpne bgo-lhr dersom de så mye som ser en antydning til at Ba ønsker å videreføre denne ruten med ba materiell.

Da må de få tak i brukbare slots, samt det er heller ikke sikkert de vil tjene penger på en BGO-LHR rute.....BMI klarer det ikke idag, når man ser på deres elendige passasjertall der
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Hm. Når vil det bli mulig å handle billetter på BA sine nettsider da? Vil dette eventuelt skje før endringene trer i kraft? (April 2012).
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Hm. Når vil det bli mulig å handle billetter på BA sine nettsider da? Vil dette eventuelt skje før endringene trer i kraft? (April 2012).

Neppe før salget er gjennomført (neste år] og BA faktisk velger å beholder ruten
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Hm. Når vil det bli mulig å handle billetter på BA sine nettsider da? Vil dette eventuelt skje før endringene trer i kraft? (April 2012).

hehe ... Dét er kanskje litt tidlig å si! Om alt går som planlagt vil overtakelsen være første kvartal 2012 - men vi vet jo ennå ikke hva som vil skje med rutenettet. Er jo ikke gitt at BA vil ta over bmis tapsruter til Stavanger og Bergen eller at de synes dette er et strategisk interessant område.
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

hehe ... Dét er kanskje litt tidlig å si! Om alt går som planlagt vil overtakelsen være første kvartal 2012 - men vi vet jo ennå ikke hva som vil skje med rutenettet. Er jo ikke gitt at BA vil ta over bmis tapsruter til Stavanger og Bergen eller at de synes dette er et strategisk interessant område.

Ser den.

However. Etter min første tur med BA tidligere i høst skulle jeg gjerne sett at BA opererte ruter til SVG slik de gjorde i gamle dager. Gjennomgående billett til Amerika eller Asia via LHR T5 hadde vært sweet! Men, tidene skifter så vi får se...
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Vil BA muligens ha bedre forutsetninger for å tjene penger på rutene pga. større nettverk ut fra LHR enn BMI - og da muligheten til å selge billetter ti flere steder?
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Vil BA muligens ha bedre forutsetninger for å tjene penger på rutene pga. større nettverk ut fra LHR enn BMI - og da muligheten til å selge billetter ti flere steder?

Ja! bmi feeder jo inn til seg selv og mange andre Star Alliance-selskaper fra Heathrow, riktignok ikke med de beste avgangstidene, men British Airways har en klar fordel med sitt langt mer omfattende rutenett og mer kjente profil. Likevel er det vel en grunn til at selskapet ennå ikke har gjort som Lufthansa og KLM og satset på feed fra Vestlandet ...
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Kanskje det skyldes mangel på slots?

Tror det syldes stor mangel på slots, dvs. man må bruke slots på de store rutene. BA har heller ikke "småfly" på LHR slik LH gjør på MUC/FRA. BMI er vel en av de få som har brukt ERJ/CRJ-størrelse fly ganske fast på LHR.
 
Re: British Airways "tilbake til Sola?"

heller ikke sikkert de vil tjene penger på en BGO-LHR rute.....BMI klarer det ikke idag, når man ser på deres elendige passasjertall der

Er det så dårlige tall? De skulle jo gå ned til Embraer nå i vinter, men det har gått veldig mye Airbus allikevel, kan ikke det tyde på at de selger mer en Embraerene kan ta enkelte dager?
 
Re: British Airways "tilbake til Sola?"

Er det så dårlige tall? De skulle jo gå ned til Embraer nå i vinter, men det har gått veldig mye Airbus allikevel,

Eller at de kun har hatt Airbus tilgjengelig, alt. at ERJen har gått på enda tynnere ruter.
 
Re: British Airways "tilbake til Sola?"

Er det så dårlige tall?

Ja, når tok jeg et lite dykk ned i CAA sine trafikktall og gjennomsnittlig antall reisende per avgang mellom LHR og BGO har til og med august hvert følgene per måned (Da har jeg regnet med daglige avganger)

April: 64
Mai: 63
Juni: 72
Juli: 69
August: 52

Og jeg ser ingen grunn til at september og oktober skulle være noe bedre.

SVG er vanskeligere å nøyaktig tall pga både BMI og SAS flyr der
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Løfter denne. Nå er vi jo godt i gang med første kvartal i 2012.

Er det noen som kjenner til hvordan status er? Kommer BA etterhvert til å ta over Stavanger og Bergens ruta? Når kan vi eventuelt forvente å vite noe mer? Jeg har fortsatt et håp om at BA opprettholder rutene?

Prøvde meg på en booking på noen tilfeldige datoer på ba.com. Men ingen ting som tyder på at noen direkte flight SVG-LHR er lagt inn i systemet enda. På den andre siden ser jeg at det er mulig å booke BD537/538 LHR-SVG-LHR hos BMI på datoer i starten av september.
 
Last edited:
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Nå må først BA overta BMI før du vil få svar på det du lurer på.
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Har bestillt bill. den 12.07 fra SVG til LHR og tilbake til 16.07 og disse skal gå med BMI A319. :D
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Nå må først BA overta BMI før du vil få svar på det du lurer på.

Definitivt og dersom de skulle gjøre det vil en konsoliderings prosess bety at det tidligst kan ta over til høstens ruteskifte , men mest realistisk neste vår ved ruteskifte.
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

En ting jeg har lagt merke til de siste månedene er at BA tydeligvis har utvidet samarbeidet sitt med SAS. Nå er det faktisk mulig å booke gjennomgående billetter på ba.com av type SVG-OSL-LHR-XXX med SAS mellom SVG og OSL og BA resten. Det er ikke så lenge siden dette kun var mulig til LHR. Den beste løsningen så lenge BA ikke flyr til vestlandet selv hadde så klart vært gjennomgående billett med SVG-LHR-ruta til SAS og videre med BA, men SK er muligens redde for å konkurrere med sine egne ruter?
 
Back
Top