• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

yield

MartinL

ScanFlyer Dusty
er en ting jeg ikke helt skjønner meg på.

Yield hva er egentlig det?

Er det kostnaden pr sete kilometer (alle kostnader i selskapet inkludert)?

eller er det inntekten pr sete kilometer+

er jeg helt på jordet her?
 
Replying to Topic 'yeld'

Regner med at det er yield du tenker på?

Er faktisk ikke helt 100% sikker akkurat hva yield er, så det overlater jeg til BI-gutta :)

forøvrig er vel fortjeneste pr setekilometer "RPK" (Revenue per Passenger Kilometer)

Edit: B, ikke I
 
Replying to Topic 'yield'

Yield (rimelig sikker på det): Gjennomsnittlig inntekt per RPK (Revenue Passenger Kilometre)
 
Replying to Topic 'yield'

Originally posted by sveg


Yield (rimelig sikker på det): Gjennomsnittlig inntekt per RPK (Revenue Passenger Kilometre)

Det er nok riktig at det er inntekt per solgte setekilometer. Og yielden vil da være påvirket av både prisen man selger de enkelte billettene for og antall solgte setekilometer (RPK). Yield management er vel en alternativ måte å si prisdiskriminering på.

Kostnadene kaller man vel av og til for CASK (cost per available seat kilometer), som er en gjennomsnittskostnad basert på tilgjengelig kapasitet og alle kostnader (faste og variable). For å si noe om lønnsomheten må man vel da sannsynligvis bruke informasjon om både yield, CASK og kabinfaktor.
 
Back
Top