![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
"Opplev en køfri reise uten behov for tralle eller ekstra tid ved innsjekkingsskranken. Med British Airways (BA) kan du fly med håndbagasje opptil 46 kilo,» melder flyselskapet i en pressemelding."
http://www.dinside.no/880705/tillate...-haandbagasjen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vel å merke: 23kg hver vei... Eneste kriterie er at du klarer å løfte det selv opp i bagasjehyllen.
Synes dette er ett bra tiltak, men boarding må vel ta litt tid om alle skal ha med seg amerikakoffert på tur ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Den skal være innenfor normale mål, så så ille blir det ikke.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Da er det bare å laste opp med murstein i kabinkofferten. Men fra spøk til alvor det kan ikke være noe særlig bra å få en 20+ kg koffert i hodet pga kraftig turbulens eller en klomsete passasjer som skal ha noe fra bagen sin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
Dette er en spennende utviklig av BA. Er positiv til dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Front section flyer
|
![]()
Med tanke på hvor lett kofferten og bagger ramler ned fra hyllene av og til så må 23 kg bli altfor mye. Greit at man kan slippe å sjekke inn kofferten, men høres merkverdig ut med såpass mye i hattehyllene.
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Ubegrenset vekt på carry-on har BA hatt lenge, de har også annonsert for dette tidligere.
![]() |
![]() |
#9 |
Gunnar
|
![]()
Lenge siden nå. Men mener å huske fra tiden vi lastet post i cabinen, så var grensen rundt 80 kg pr seksjon i hattehyllene. Dette dog på 737.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vi takker BA for dette fantastiske tiltag!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
For det første er vel dette, som Discus påpeker, ikke noe nytt fra BA. Slik har det vært lenge. Forutsetningen er at man selv skal klare å løfte kofferten opp i hattehyllen.
For det andre så skal man pakke rimelig kompakt og tunge saker om man får en trillekoffert innen de riktige dimensjonene opp i en vekt på 23 kg. Jeg hadde en trillekoffert (lovlig kabinstørrelse) pakket med utelukkende dokumenter med på fly til Oslo en gang, og selv da kom jeg bare opp i knappe 20 kg om jeg husker rett (for ordens skyld: jeg sjekket dette inn...). Jeg tror min carry-on size koffert normalt sett ligger på 12-13 kg når den er pakket med vanlige reiseeffekter. Jeg synes dette er en flott løsning. Spesielt siden man kan ta med en laptopveske i tillegg. Da er jeg berget på så godt som alle turer jeg reiser på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Hva er det egentlig som er galt med det? At crew ikke skal måtte løfte folks alt for tunge carry-on er jeg 100% enig i om det er det du mener. Men det står vel i reglene at man må kunne legge den opp selv. Og jeg mener å ha observert at de er ganske strenge på det.
Eller er det andre ting?
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Morgenafgang til LHR (vinter): - Fuld hus på en Airbus 321 - Stor Business Class (der SKAL være plads til bagage til vores premium passagerer) - Nogle få "smarte" passagerer, der har plads på Economy, smider ubemærket deres trolley i bagagehylden i Business og lister ned til deres plads på række 30. SUPER! Så kan vores højest betalende passagerer på C Class bruge tid på at lede efter plads til den ekstra bagage, som de rent faktisk må tage med - 75% af passagererne er indstillet på, at have både en trolley og mindre taske med... Og så lige lidt poser - Der er masser af overtøj. Og frakken lægges ikke OVENPÅ bagagen, men ved siden af og tager mere plads. - Flyet fyldes op. En del ikke så rejsevante passagerer lægger deres kufferter på "langs" i hattehylden og optager 50% mere plads end hvis de placerer dem med hjulene "indad". - Når kufferten er lagt op i hattehylden, lukkes den - selvom der er plads til mere endnu. Men det er jo "deres" hylde, ikke sandt!? - Den lille dame på 23C, der har medbragt en stor, tung kuffert, kan ikke selv få den lagt op i hylden. Men det klarer kabinepersonalet. Ryggen skal jo heldigvis ikke holde så mange år (?) - Nu er flyet næsten fyldt op. De sidste passagerer kæmper med at finde plads, åbner og lukker bagagehylderne uden held til at finde plads til deres rullebag - Trækker den op til flyværten, der pludselig udpeges til at skulle finde plads - Boarding completed - Kaptajnen rykker for passagerantal, Purseren rykker for "cabin checked" - Stadig tre-fire rullebags, der ikke er plads til. Passagerer bliver irriterede - To kufferter må "tagges" og lægges i lastrummet. To utilfredse passagerer. - Dørene lukkes og en tung flyver med 198 passagerer letter mod LHR Så jo, der er meget i vejen med, at nogle flyselskaber - på den ene eller anden måde - presser folk til at tage mere og mere med i kabinen. Det er en ond spiral. Jeg vil dog sige, at netop de allerfleste af vores forretningsrejsende er en fornøjelse at iagttage. De ved, hvor meget plads, der er. De lægger deres bagage rigtigt, frakken ovenpå og ofte den lille laptop bag under stolen foran (eller under midtersædet på Business) Og jo, det ender altid med, at vi i kabinepersonalet må løfte rundt på diverse bagage, fordi der ikke er plads. Så endnu engang tak til BA, Ryanair, Norwegian og en lang række amerikanske flyselskaber! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det blir jo også litt feil å skylde på selskaper som Ryanair og Norwegian, som vel begge iallefall tidvis er strikse på antall kolli og størrelse på håndbaggasje (Ryanair kanskje mer så enn Norwegian). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Har reist mye med BA og har vel aldri opplevd at det er noe stort problem med cabinbags. Quote:
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Er der ikke maks begrensing på vekt i hattehyller?
Og hva med "skjult" ekstra vekt som jo vil gjøre flyet "tyngre" SK A321 med hypotetisk 198X23 blir 4.5 tonn ugeristrert vekt |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Huker ikke hva hattehyllene tar, men det er en god del. Skal kikke neste gang jeg er på BA.
![]() |
![]() |
#18 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
Jeg jobber med BA på en daglig basis og har noen synspunkter.
BA har lenge praktisert fri tyngde, men ikke antall cll. DVS en trillekoffert og personal item som liten veske eller liten (normal) pc veske. Crewet løfter ikke tung bag opp, den sendes ned umiddelbart i så tilfelle. Men crewet er ekstremt hjelpsomme til å få ombord små vogner , rullestoler etc. Hele crewet er også involvert under boarding og de følger med på hva som skjer. Slik at det er utrolig sjeldent at økonomi pax får benyttet business sine hyller. Selvsagt, en stapp full Airbus 319 med liten business kabin vil gi mye håndbagasje. OG det skjer at vi på tagge noe og sende det ned. Men det er ikke ofte. Men dette er et samarbeid som går fra innsjekk via gate til flyet. Hvis alle følger med og gjør jobben sin med å informere kundene om hva som går og hva som ikke går. Samt gjøre noe med det. Så greier man å begrense antallet av de aller største cll og man får plass til det mest utrolige. SAS CC som mener at bl.a BA og andre er å takke for probleme med mye håndbagasje burde kanskje titte på sin egen butikk først. Som nevnt, hvis crewet er involvert under boarding, så får man raskt stoppet eventuelle "snikere" som slenger koffert i feil ende av flyet. Og hvis deres innsjekks agenter og gate agenter hadde tatt tak, så ville kundene deres ha lært at man ikke trenger å ta med store flytte lass ombord. Har ikke tall på hvor mange kunder jeg har stoppet med flere cll som da høyt proklamerer at dette kan jeg ta med hos SAS. "Det er dere (BA, LX, SN, KL, AF) som er idioter". Har faktisk opplevd kunder som har kommet bort til meg og takket for at vi er strenge, da de opplever at SAS er alt for løsslupne på hva de slipper ombord. Som andre nevner, det er ikke antall cll som er fritt, men man bryr seg ikke om vekten, da det er generelt ingen selskaper som sjekker, og da er det bedre å være ærlige på det. S |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Uff Uff sier bare jeg, hugser når Norwegian begynte å tillate opptil 16 kg eller noe i den dur som kabinbagasje. Da kunne det være ganske kaotisk å få plassert noe i hattehyllene i det hele tatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor tillater VG Nett kommentarfelt under luftfartsrelaterte saker? | Solguden | Småprat | 25 | 08-03-2013 19:03 |
DY tillater mobilbruk i nye fly | AirbusTrond | Flyforum | 43 | 15-10-2009 20:02 |
Ryanair tillater mobil på fly... | Trety | Flyforum | 9 | 01-09-2006 21:11 |
Tillater mobil på fly | LN-HAT | Flyforum | 15 | 29-03-2006 15:13 |
TAP og bmi tillater mobiltelefon i fly | CK | Flyforum | 6 | 22-09-2005 05:30 |