Rullebanen i Tromsø bør bli lengre...

Da vil innflyging bli ennå brattere enn den er i dag (4 grader i dag). Årsaken er kortere distanse å descende, men samme høyde å kvitte seg med. Samme problematikk har vi diskutert tidligere angående utvidelse av ... Stokmarknes/Skagen?

ILS anbefalt vinkel på glideslope er 3 grader

Den må vel bli lengre i begge ender da. Nordfra landes det jo et stykke inne på banen allerede, så det er jo bare å forlenge sørover, og vice versa.......

Re: TOS må bli lengre...

Den må vel bli lengre i begge ender da. Nordfra landes det jo et stykke inne på banen allerede, så det er jo bare å forlenge sørover, og vice versa.......

Ja, de har terskelen lenger inn på banen enn der "banen" begynner (displaced threshold). For så vidt en smart måte å utvide i begge retninger, slik at landingsdistansen blir lenger, og "displaced thresholds" beholdes på samme sted.

-eller bruk fyllmasse fra fjelltoppene i nord og sør :colgate:

Et spørsmål som må stilles er hvor mye dette vil koste, hvor mange flere turister (dvs økte inntekter) dette vil tiltrekke og om det således vil være lønnsomt?

Et spørsmål som må stilles er hvor mye dette vil koste, hvor mange flere turister (dvs økte inntekter) dette vil tiltrekke og om det således vil være lønnsomt?

Lønnsomhet tenker ikke Tromsøværinger på, hverken når det kommer til forlengede rullebaner eller toglinjer inn i de finske skoger. :cool:

Såvidt jeg vet vil det koste megabucks. Mot nord er det ikke allverdens plass, der er fjellene for nærme. Mot sør er det ganske ustabil grunn i havbunnen som gir krevende forhold. Sats heller på terminalen sier jeg... (men jeg innrømmer fritt mangel på faglig kunnskap)

Såvidt jeg vet vil det koste megabucks. Mot nord er det ikke allverdens plass, der er fjellene for nærme. Mot sør er det ganske ustabil grunn i havbunnen som gir krevende forhold. Sats heller på terminalen sier jeg... (men jeg innrømmer fritt mangel på faglig kunnskap)

Hele saken er jo diskutert minst én gang før... :)
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=579469&postcount=7

Uten at jeg har vært uti vannet på sørenden selv, så kan man av sjøkartet lese at det er leirbunn ("clay"). Det er bare ca 2 meter dypt der en eventuell forlengelse mot sør vil komme, men ganske brådypt langs enden av en forlengelse på 500 meter (dog ikke ekstremt). Uten å være anleggsingeniør er et meget kjapt overslag fra min side at man vil trenge minimum 300.000 kubikkmeter masse for kun rullebane, eller minimum 800.000 om man skal ha taxebane i parallell hele veien (som vel strengt tatt ikke er nødvendig?). Det forutsetter da spunting til fjell eller fastere masser på utsiden, noe som også er en betydelig kostnadsdriver. Til sammenligning har jeteen ved Oscarsborg i Drøbaksundet 315.000 kubikkmeter steinmasse og ble bygget på 1870-tallet, så umulig er det ikke. Men det vil kreve masser tilsvarende 20.000 til 100.000 billass (avhengig av hvor stor bilen er :)) - det spørs om noen får dette til å bli et spiselig business case.

Uten at jeg har vært uti vannet på sørenden selv, så kan man av sjøkartet lese at det er leirbunn ("clay"). Det er bare ca 2 meter dypt der en eventuell forlengelse mot sør vil komme, men ganske brådypt langs enden av en forlengelse på 500 meter (dog ikke ekstremt). Uten å være anleggsingeniør er et meget kjapt overslag fra min side at man vil trenge minimum 300.000 kubikkmeter masse for kun rullebane, eller minimum 800.000 om man skal ha taxebane i parallell hele veien (som vel strengt tatt ikke er nødvendig?). Det forutsetter da spunting til fjell eller fastere masser på utsiden, noe som også er en betydelig kostnadsdriver. Til sammenligning har jeteen ved Oscarsborg i Drøbaksundet 315.000 kubikkmeter steinmasse og ble bygget på 1870-tallet, så umulig er det ikke. Men det vil kreve masser tilsvarende 20.000 til 100.000 billass (avhengig av hvor stor bilen er :)) - det spørs om noen får dette til å bli et spiselig business case.

Festbrems... ;)

Det må vel bli en slags kost nytte analyse av dette prosjektet..

Festbrems... ;)

Eller realist, alt ettersom hvordan du ser det. ;)

Det må vel bli en slags kost nytte analyse av dette prosjektet..

Heldigvis er det i våre dager veldig sjeldent at man setter i gang med noe uten i alle fall å ha forsøkt å lage en kost/nytte-analyse.

For et prosjekt som dette, så betyr rimelig tilgang på rene fyllmasser "alt". Kan man få masse fra f.eks. tunnelbygging transportert inn på lekter, så snakker man helt andre kostnader enn om man skulle tatt ut masser kun for dette formålet og transportert på bil. En tunnel med tverrsnittsareal på 40-60 kvadratmeter gir da 40-60.000 kubikkmeter masse pr kilometer, det vil si at med noen kilometer tunnelbygging er man godt i gang. :) Da byggegropen til Statoil på Fornebu ble laget nå nylig, ble 80.000 kubikkmeter fyllmasse flyttet på 80 lekterlass til nytt bryggeanlegg i Leangbukta i Asker. Utbyggingen av båtforeningens anlegg hadde aldri latt seg gjennomføre om det ikke var noen som samtidig skulle kvitte seg med disse massene.

Et alternativ kan jo være å begynne i det små etter hvert som det finnes masseoverskudd i byen eller omlandet - som kjent: alle monner drar!

De brukte vel en del av massen fra Ryaforbindelsen til å fylle ut sikkerhetsområdet i sørlig ende.

Nå er jo størstedelen av Tromsø uthult, men vi trenger vel noen tunneler til Kvaløya, men "Seilfly" sin ide om å fjerne litt stein fra fjelltoppene i sør og nord vil nok hjelpe best på sikt.

Er nok redd for at TOS blir som den er så lenge den ligger der. Et annet steds alternativ trur jeg måtte bli svaret for å få noen flere "380er" ;). Men hvor ? Bardufoss, Evenes.........
For det er ikke bare det rent praktiske med leire og fjelltopper, men også en befolkning som allerede i dag ser "rødt" om det kommer et hvitt :) fly svingende for nært eller over øya.

Vet ikke om jeg skal kalle meg realist eller pessimist, selv om jeg gjerne skulle hatt OSL liggende der selv om vi måtte fjerne litt, eller mesteparten av byen......

Trur dessverre det blir vanskelig å glede våre japanske venner :(

Hele saken er jo diskutert minst én gang før... :)
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=579469&postcount=7

Dette var da en usedvanlig forenklet måte å se det på. Vet du at leirebunnen er bæredyktig? Hvis nei, hvor tykt er i så fall laget som må fjernes? Hvor kan man i så fall deponere massene? Er de forurenset? Hvis ja, må de nok til Langøya.

Ingenting er, som du sier, umulig om bare pengesekken er dyp nok. :)

Dette var da en usedvanlig forenklet måte å se det på. Vet du at leirebunnen er bæredyktig? Hvis nei, hvor tykt er i så fall laget som må fjernes? Hvor kan man i så fall deponere massene? Er de forurenset? Hvis ja, må de nok til Langøya.

Huff, jeg glemte visst å presisere at dette vil være minimum massebehov ved aller, aller, aller best case forhold. Og selv i best case vil massebehovet være enormt. Spunting, utgraving av ustabile leiremasser eller kanskje til og med peling til fjell vil jo øke kostnadene betydelig. I tillegg spørs det jo også på hvor stabile massene lenger ut i Sandnessundet er, og om de vil holde seg i ro også med en stor fylling i sjøen inne ved land. Økning i ønsket høyde over høyeste høyvann (2,20 meter er visst vanlig for fyllinger nå til dags, men rullebane bør kanskje ligge enda høyere?) vil jo også fort drive massebehovet til værs. De må nok uansett belage seg på noen grundige geologiske utredninger før de kan si hva dette vil kreve av arbeider.

Ingenting er, som du sier, umulig om bare pengesekken er dyp nok. :)

Nei, og på Værnes er det jo en fylling utover i sjøen som er over en kilometer lang, riktignok går den på elvedeltaet og delvis over øyen Langøra, men det skulle ikke forundre meg om bunnforholdene var vanskelige der også (nettopp siden det ligger i en elvemunning).

Det er jo snakk om en tunnel under sundet f eks fra Sorgenfri og mot Kaldfjord (?), men den blir nok neppe bygget med det første heller. (Igjen, uten at jeg vet hvorvidt det kunne være aktuelt som kilde for materiale.)

Selv om jeg er godt plassert i Oslo, ser jeg at det skal bygges en ny E8 inn mot Tromsø nå:

http://www.nordlys.no/e8/tromso/sam...om-e8-min-beslutning-er-endelig/s/5-34-207937

- Det vesentlige er at vi nå har fått godkjent trasévalg. Det gjør at det nå er de økonomiske prioriteringene som må foretas. Det at vi foretar trasévalget, gjør at veien til løsning nå er åpen.

Fra artikkelen som refereres http://www.nordlys.no/e8/tromso/i-...i-dag-skal-e8-skjebnen-avgjores/s/5-34-207919

Et viktig argument for østre alternativ har vært at det kan legge bedre til rette for en fremtidig tilkobling til en Ullsfjordforbindelse og eventuelt en tunnelløsning fra Ramfjord til Tromsø.

Tunnell fra Ramfjord til Tromsø er minst 5 km. Da kan det jo se ut som det kan bli en del masser tilgjengelig.

Re: Rullebanen i Tromsø bør bli lengre...

Er ikke plassert i Tromsø lengre jeg heller, men.

Den tunellen du sikter til (Tindtunellen) er ikke godkjent for statsfinansiering. Det er et privat initiativ og som eventuelt må privatfinansieres. Dette ligger i så fall laaaangt frem i tid. Selve E8 brukte man 30 år på å krangle om, og den har ennå ikke fått plass i NTP, så jeg ser ingen grunn til å tro at noe annet prosjekt realiseres med det første.

Ellers har jo Avinor sikret TOS terminalombygging/-utvidelse innen ikke alt for lang tid (husker ikke tidshorisonten i farta, men den ble forsert). At TOS i tillegg, i konkurranse med alle de andre prosjektene på norske lufthavner, skulle klare å sikre finansiering til utvidet rullebane?

Vel, behovet og ønsket er der. Men som vanlig står det om penger...

Re: Rullebanen i Tromsø bør bli lengre...

Ja, de skal vel bygge ut terminalen, og det er jo fint. Men får man plass til E-klasse fly ved den utvidelsen? Jeg mener å ha lest noe om at det store problemet på TOS er at man ikke har plass nok bak flyene, så når noen pushes, stopper stort sett alt annet opp? Og at ved parkering av E-klasse fly er det store deler av plassen man ikke kan taxe på?

Og det er jo disse E-klasse-flyene som er mest spennende for nordlysturismen.

Back