-Det bør få konsekvenser for de ansvarlige for idiotien, når man tenker på kaoset og irritasjonen de kommer til å forårsake de neste seks år.
\:headbang
En samferdselminister ved navn Kleppa?

-Det bør få konsekvenser for de ansvarlige for idiotien, når man tenker på kaoset og irritasjonen de kommer til å forårsake de neste seks år.
\:headbang
En samferdselminister ved navn Kleppa?![]()
Det er en grov misforståelse faktisk og utbygginga av OSL er faktisk Avinor og OSL selv ansvarlige for. Tror ikke de får så mye som 1 krone på statsbudsjettet.
Det som er tydelig er at:
-De har kommet i gang med denne prosessen altfor sent
-Når kapasiteten er i taket allerede, burde en løsning som fikk mindre konsekvenser for de reisene blitt valgt
-Byggetiden burde være mye kortere enn de planlagte seks år.
Jeg gremmes!!
:headbang
Ja det er jo ganske typisk Norge. Det tar laaang tid når noe skal bygges ut.
I forhold til hva? Og hvilke land er raskere? Og hvordan er disse landenes økonomi sammenlignet med vår? Og stemmer det at vi alltid bruker så laaang tid? Hvorfor skulle det være sånn? Det må jo bety at sånne som kritiserer er mye smartere enn alle som bygger eller planlegger. Snakk om feil folk på feil plass, i så fall! (Jeg er bare litt lei av disse ubegrunnede påstandene. Selv om det teoretisk sett er mulig å speede ting opp, bruke mer penger og bygge større, så betyr ikke det at det nødvendigvis er så lurt. Det er mange kryssende hensyn å ta.)
Så, hvilke andre land bruker 2 milliarder og 1 år pr gate de bygger på hovedflyplassen sin, der kapasiteten allerede er sprengt?
Jeg har aldri hørt om noen, du må gjerne komme med eksempler.
I forhold til hva? Og hvilke land er raskere?
Kina for eksempel? PEK terminal 3 tok 4 år å bygge fra scratch, og den er ganske mye større enn Gardermoen. Her bruker man altså 6 år bare på å bygge en ekstra pir. Innen utbyggingen av terminalen på OSL er ferdig planlegger kineserne å ha åpnet en helt ny flyplass sør for Beijing![]()
Og hvor mange bygningsarbeidere omkom under byggingen???
Nå er vel kinesisk bygge teknikk og etiske mål helt forskjellige? Men dog så burde de nå klare dette under 6 år spør du meg? Men typisk norsk, så er vel kontrakten delt opp, slik at den ene kontraktører gjør seg helt ferdig før neste kan komme igang...
Men hvor mange år brukte vi på å vedta flytting fra FBU, rundt 30?Så et eksempel som viser at det er snakk om prioritering, ikke evne eller vane: Dagens hovedflyplass ble vedtatt i 1992. Den sto ferdig i 1998. Det er seks år.
Det er grunnleggende ideologiske forskjeller mellom USA og Norge. Og enormt mye flere folk og større arealer i USA. Men jeg synes det et godt eksempel på stater hvor man setter pris på ulike verdier og hvor det får tydelige utslag i praksis. USA: Stort og effektivt. Norge: Alle skal med.
Det må jo bety at sånne som kritiserer er mye smartere enn alle som bygger eller planlegger. Snakk om feil folk på feil plass, i så fall! (Jeg er bare litt lei av disse ubegrunnede påstandene. Selv om det teoretisk sett er mulig å speede ting opp, bruke mer penger og bygge større, så betyr ikke det at det nødvendigvis er så lurt. Det er mange kryssende hensyn å ta.)
Og hvem vinner på at vi bygger dyrest og tregest pr nye gate i hele verden???
For å svare på det du spør om med nye spørsmål: Hvem tror du pengene går til? De som mottar pengene må jo vinne på det i alle fall. Og de bruker pengene videre på ting som gjør at andre vinner på det. Som havner hos atter andre, som havner hos atter atter andre osv.
De som jobber tregt vinner vel også på det siden de nødvendigvis må ha gode dager på jobben.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.