Om utbygginger av flyplasser i Norge og utlandet (splittet)

Re: OSL gjør seg klar til T2

En samferdselminister ved navn Kleppa? :)

Det er en grov misforståelse faktisk og utbygginga av OSL er faktisk Avinor og OSL selv ansvarlige for. Tror ikke de får så mye som 1 krone på statsbudsjettet.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Det er en grov misforståelse faktisk og utbygginga av OSL er faktisk Avinor og OSL selv ansvarlige for. Tror ikke de får så mye som 1 krone på statsbudsjettet.

Vel, det er riktig at de ikke får penger. Det ordner de selv. MEN, man er avhengig av en konsesjon fra departementet for å bygge ut. Og de har trekt denne saken ut. OSL var klare til å sette i gang, men hele prosessen ble holdt tilbake av dep.

S
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Det som er tydelig er at:
-De har kommet i gang med denne prosessen altfor sent
-Når kapasiteten er i taket allerede, burde en løsning som fikk mindre konsekvenser for de reisene blitt valgt
-Det bør få konsekvenser for de ansvarlige for idiotien, når man tenker på kaoset og irritasjonen de kommer til å forårsake de neste seks år.
-Byggetiden burde være mye kortere enn de planlagte seks år.

Jeg gremmes!!

:headbang

Ja det er jo ganske typisk Norge. Det tar laaang tid når noe skal bygges ut.
 
Ja det er jo ganske typisk Norge. Det tar laaang tid når noe skal bygges ut.

I forhold til hva? Og hvilke land er raskere? Og hvordan er disse landenes økonomi sammenlignet med vår? Og stemmer det at vi alltid bruker så laaang tid? Hvorfor skulle det være sånn? Det må jo bety at sånne som kritiserer er mye smartere enn alle som bygger eller planlegger. Snakk om feil folk på feil plass, i så fall! (Jeg er bare litt lei av disse ubegrunnede påstandene. Selv om det teoretisk sett er mulig å speede ting opp, bruke mer penger og bygge større, så betyr ikke det at det nødvendigvis er så lurt. Det er mange kryssende hensyn å ta.)
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

I forhold til hva? Og hvilke land er raskere? Og hvordan er disse landenes økonomi sammenlignet med vår? Og stemmer det at vi alltid bruker så laaang tid? Hvorfor skulle det være sånn? Det må jo bety at sånne som kritiserer er mye smartere enn alle som bygger eller planlegger. Snakk om feil folk på feil plass, i så fall! (Jeg er bare litt lei av disse ubegrunnede påstandene. Selv om det teoretisk sett er mulig å speede ting opp, bruke mer penger og bygge større, så betyr ikke det at det nødvendigvis er så lurt. Det er mange kryssende hensyn å ta.)

Så, hvilke andre land bruker 2 milliarder og 1 år pr gate de bygger på hovedflyplassen sin, der kapasiteten allerede er sprengt?
Jeg har aldri hørt om noen, du må gjerne komme med eksempler.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Så, hvilke andre land bruker 2 milliarder og 1 år pr gate de bygger på hovedflyplassen sin, der kapasiteten allerede er sprengt?
Jeg har aldri hørt om noen, du må gjerne komme med eksempler.

Nå kjenner ikke jeg utbyggings tempoet de bygger i,men evnt jobbe 24/7 kontinuerlig måtte vel korte ned tiden?
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

I forhold til hva? Og hvilke land er raskere?

Kina for eksempel? PEK terminal 3 tok 4 år å bygge fra scratch, og den er ganske mye større enn Gardermoen. Her bruker man altså 6 år bare på å bygge en ekstra pir. Innen utbyggingen av terminalen på OSL er ferdig planlegger kineserne å ha åpnet en helt ny flyplass sør for Beijing ;)
 
Kina for eksempel? PEK terminal 3 tok 4 år å bygge fra scratch, og den er ganske mye større enn Gardermoen. Her bruker man altså 6 år bare på å bygge en ekstra pir. Innen utbyggingen av terminalen på OSL er ferdig planlegger kineserne å ha åpnet en helt ny flyplass sør for Beijing ;)

Og hvor mange bygningsarbeidere omkom under byggingen???
Nå er vel kinesisk bygge teknikk og etiske mål helt forskjellige? Men dog så burde de nå klare dette under 6 år spør du meg? Men typisk norsk, så er vel kontrakten delt opp, slik at den ene kontraktører gjør seg helt ferdig før neste kan komme igang...
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Og hvor mange bygningsarbeidere omkom under byggingen???
Nå er vel kinesisk bygge teknikk og etiske mål helt forskjellige? Men dog så burde de nå klare dette under 6 år spør du meg? Men typisk norsk, så er vel kontrakten delt opp, slik at den ene kontraktører gjør seg helt ferdig før neste kan komme igang...

Byggetiden burde ha vært 3-4 år max. Tror det hadde gått fint selv med norsk standard og etikk. Om jeg ikke tar feil tok vel hele Gardermoprosjektet 5 år å å bygge ut? Startet i 1993. Men baneprosjektet var jo en fiasko pga lekkasjer i Romerriksporten som de brukte et ulovlig stoff for å tette igjen. Ikke særlig lurt.
 
Bra, nå kommer det litt mer kjøtt på beinet. Poenget er at det alltid er mulig å gjøre ting raskere, også i Norge. Men det betyr ikke at det nødvendigvis er så lurt. En totalitær stat vil ofte kunne gjøre det raskt, siden man ikke trenger å ta de samme hensynene til folk som i et demokrati. En velferdsstat vil ofte måtte ta enda flere hensyn, siden en større den av midlene er bundet opp. Det kan dessuten være uforholdsmessig dyrt å la folk jobbe døgnet rundt pga. komensasjonsordningene i Norge (som i alle fall jeg ser på som et gode). Det er heller ikke nødvendigvis god samfunnsøkonomi å binde opp store deler av en tross alt begrenset arbeidsstokk hvis det ikke er strengt nødvendig. Og man risikerer å forstyrre den pågående produksjonen på flyplassen i for stor grad hvis man tar for store jafs av gangen. Det finnes helt sikkert mange flere hensyn som må tas også. Men man må veie fordeler opp mot ulemper.

Det er helhetsvurderinger som gjøres. Alt er teoretisk mulig, men ikke nødvendigvis lurt, og Norge er tross alt en av de mest vellykkede økonomiene i verden, mye takket være helhetlig tenkning og nøkternhet. Greit nok at vi er blitt rike på olje, men vi er gode på å forvalte rikdommen. Sløsing har aldri lønt seg.

Ellers tipper jeg at de fleste land i verden gjør ting saktere enn Norge pga. mangel på midler. Så er det helt sikkert en del totalitære stater og stater med mindre utbygde velferdsordninger som ensidig kan bruke mer på infrastruktur og dermed er raskere. Og så finnes det noen få stater vi kan sammenligne oss med som antakelig i snitt gjør ting som oss, selv om man velger å prioritere forskjellig når det kommer til enkeltprosjekter.

Så et eksempel som viser at det er snakk om prioritering, ikke evne eller vane: Dagens hovedflyplass ble vedtatt i 1992. Den sto ferdig i 1998. Det er seks år.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Så et eksempel som viser at det er snakk om prioritering, ikke evne eller vane: Dagens hovedflyplass ble vedtatt i 1992. Den sto ferdig i 1998. Det er seks år.
Men hvor mange år brukte vi på å vedta flytting fra FBU, rundt 30?
Jeg synes ikke 6 år er så himmla mye og hva visste man om fremtidens behov for 6 år siden, kunne de vite hvilken ekspansjon DY kom til å få, hadde vi flydd like mye dersom SAS hadde hatt monopol og det kostet 6000,- T/R Oslo-bergen på lavpris? Kunne vi i mellomtiden fått en krig i midtøsten som 3 dobblet oljeprisen og reduserte flytrafikken med 30% kunne vi fått en ny 9-11. Jeg synes det er helt OK at kapasiteten på OSL er godt utnyttet før de utvider og strengt tatt så kan man øke kapasiteten betraktelig fra dagens nivå, før det blir kritisk. OSL er verdens 69 største, med sine 19,091mil pax og ingen av de forran på listen har mindre forsinkelser. Skulle det knipe, kan de ta ibruk bussing i mye sterkere grad en vi gjør i dag.

Det blir litt feil å samenlikkne med Kina, der kan de vedta bygging av ny flyplass, som medfører at 100.000 mister sine hjem, uten å få kompensasjon. Og det uten at ledelsen i kommunistpartiet leer på et øyelokk.

En annen samenlikning: T-Banen til Kolsås har vert stengt i rundt 5 år og det tar sikkert flere år før den er åpnet til Kolsås og da snakker vi bare om å legge nye skinner i en allerede eksisterende trase, der det har gått trikk i 81 år(minus de siste 5)

Ved at de har ventet så lenge som de har, kommer de sikkert til å bygge større nå, en de ville ha gjort om de startet for 5 år siden.
 
Det er grunnleggende ideologiske forskjeller mellom USA og Norge. Og enormt mye flere folk og større arealer i USA. Men jeg synes det et godt eksempel på stater hvor man setter pris på ulike verdier og hvor det får tydelige utslag i praksis. USA: Stort og effektivt. Norge: Alle skal med.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Det er grunnleggende ideologiske forskjeller mellom USA og Norge. Og enormt mye flere folk og større arealer i USA. Men jeg synes det et godt eksempel på stater hvor man setter pris på ulike verdier og hvor det får tydelige utslag i praksis. USA: Stort og effektivt. Norge: Alle skal med.

Og hvem vinner på at vi bygger dyrest og tregest pr nye gate i hele verden???
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Det må jo bety at sånne som kritiserer er mye smartere enn alle som bygger eller planlegger. Snakk om feil folk på feil plass, i så fall! (Jeg er bare litt lei av disse ubegrunnede påstandene. Selv om det teoretisk sett er mulig å speede ting opp, bruke mer penger og bygge større, så betyr ikke det at det nødvendigvis er så lurt. Det er mange kryssende hensyn å ta.)


Amen, halleluja og det hele.
 
Og hvem vinner på at vi bygger dyrest og tregest pr nye gate i hele verden???

Jeg har ikke lagt merke til at det nylig har vært avholdt VM. Poster du lenke til resultatlisten? Tapte vi for Malawi og Mauretania igjen? Hvilke distanser ble det konkurrert i denne gangen? 50 meter gangbro over vanngrav i snøslaps?

For å svare på det du spør om med nye spørsmål: Hvem tror du pengene går til? De som mottar pengene må jo vinne på det i alle fall. Og de bruker pengene videre på ting som gjør at andre vinner på det. Som havner hos atter andre, som havner hos atter atter andre osv.

De som jobber tregt vinner vel også på det siden de nødvendigvis må ha gode dager på jobben.
 
For å svare på det du spør om med nye spørsmål: Hvem tror du pengene går til? De som mottar pengene må jo vinne på det i alle fall. Og de bruker pengene videre på ting som gjør at andre vinner på det. Som havner hos atter andre, som havner hos atter atter andre osv.

De som jobber tregt vinner vel også på det siden de nødvendigvis må ha gode dager på jobben.

Jeg skjønner at du ikke bryr deg om tempoet på OSL, du reiser vel aldri gjennom den flyplassen uansett??

Det er jo du som sier at "alle skal være med" i Norge.
Mulig at byggherrene vinner på det, noe som er tragisk når man ser på taperene:
-Passasjerene som får en mye mindre effektiv reise i lang tid
-Selskapene som taper passasjerer, folk velger andre transportalternativer og reiseruter.
-OSL, passasjerer styrer unna OSL hvis de har andre gode alternativer.


Greit nok at Kina sin måte å bygge ut på ikke er ideell, men man må knuse noen egg for å lage en omelett. I dette tilfellet sitter det en gjeng sultne tømmerhoggere og slår i bordet, mens kokken på Bagatelle forsøker å blåse ut innholdet i egget gjennom et knappenålshull.
 
Tråden handler ikke om meg. Og kutt ut å spekulere om forummedlemmers privatliv.

Det eneste jeg er ute etter er argumenter. Du driver ren hersketeknikk. Ufint.

Du tar dessuten feil om meg og mine personlige meninger. Ikke tillegg folk meninger de ikke har. Du får ikke mer rett for det.

Selvsagt vil det være en fordel for deg og meg som flypassasjerer om en større del av samfunnets midler brukes på å bygge ut OSL raskere og større. Mitt poeng er bare at verden er større enn dine og mine behov. Og selv om det finnes folk som er uenig med deg, så trenger de ikke være idioter. Jeg etterlyser altså mer saklighet og mindre overforenkling.
 
Last edited:
MOD

Ok gutta, da trekker vi pusten. Penser oss tilbake til utbyggingspolitikk og slikt og holder oss til det. Eller så kommer det store slemme moderator korpset og tar affære :)

MOD
 
Back
Top