Re: RyggeStavanger
30. september 2011, kl. 14:05:
City Airline
CF174 Rygge (RYG)–Stavanger (SVG)
Embraer 145
City Airline åpnet 9. mai en ny rute mellom Stavanger og Rygge med en daglig avgang på ukedagene. City Airline hadde neppe startet sin første norske innenriksrute om de ikke allerede fløy fra Göteborg til Stavanger og så muligheten til å utnytte flykapasiteten midt på dagen med en forbindelse videre til Rygge. Med avgang kl. 12.40 fra Stavanger og kl. 14.05 fra Rygge er ruten verken tilpasset forretnignsreisende på dagstur eller fritidsreisende som skal reise etter jobb eller i forbindelse med helg.
”Historisk har det varit en bra flyglinje” uttalte flyselskapet da ruten ble lansert, uten at jeg helt forstår hvor de har det fra. Rygge er for det første bare fire år – det er få ting som har satt historiske spor ennå – og for det andre la selskapet som tidligere trafikkerte linjen den ned. Det er derfor ikke overraskende at Flyprat-gjengen fikk rett og at City Airline tok feil: Ruten ble ingen suksess og den legges ned 28. oktober.
Nedleggelsen trenger riktignok ikke bare å handle om dårlig etterspørsel etter flyreiser med dårlige rutetider på en distanse som i utgangspunktet har begrenset trafikk, men også om at City Airline har blitt kjøpt opp av Skyways. Stavanger-Rygge passer slik jeg ser det ikke inn i Skyways strategi med fokus på regionalruter fra svenske byer, riktignok flyr de også ruter som Berlin-Genève, så strategien deres er neppe helt konsekvent.
Rygge har etter hvert blitt en travel flyplass, og det var mye folk i køene for innsjekking hos Ryanair og charterselskapene denne tidlige ettermiddagen. Ikke overraskende var City Airline-skranken folketom og jeg kunne sjekke inn raskt og effektivt hos den unge agenten fra Norport. Jeg fikk utdelt et ombordstigningskort med Norport-logoen trykket feil vei og sete 14A påskrevet.
Det var 40 stykker foran meg i sikkerhetskontrollen og da det endelig var min tur snek en Ryanair-passasjer foran meg – og det pep da hun gikk gjennom, men kontrollørene fulgte ikke med og hun ble ikke sjekket. Betryggende.
Innenlandsdelen på Rygge har to utganger og ligger umiddelbart etter sikkerhetskontrollen. Det første som møter en er skiltet ”Picnic har åpent. Gå rett frem og la deg friste”.
Jeg fulgte oppfordringen, men så straks at hyllene med varer og kassen var omringet av et gjerde med påskriften ”Alarm”. Passe uprofesjonelt å reklamere for at kafeen er åpen når den faktisk er stengt.
Tre Ryanair-maskiner stod parkert på flyplassen og det kom hele tiden beskjeder over høyttaleren med en lettere irritert undertone, for eksempel denne: ”We repeat, once again, this is not the gate for passengers going to Kaunas”. Den blågule dominansen ble plutselig brutt da en Airbus A320-200-maskin fra Dubrovnik Airline, som skulle fly til Las Palmas på vegne av Orbest, kom taksende.
Avgangen var satt opp med en Embraer 135, som City Airline har to eksemplarer av, men overraskende nok var det en Embraer 145 i fargene til flyselskapet Dniproavia som landet, riktignok uten titler. 16 passasjerer gikk av og vi var 20 stykker som stilte oss i kø da en Norport-jente med utseendet til en sekstenåring startet ombordstigning 20 minutter før avgangstid.
Maskinen med registrering SE-RAF ble bygget i 2000 til Alitalia Express og satt på bakken i 2008 før den i 2010 gikk videre til Dniproavia. Etter at Manswell Enterprises kom inn på eiersiden i Skyways overførte de to 145-maskiner fra Dniproavia til City Airline, som altså eies av Skyways. Flyet var også omtalt i City Airline-magasinet.
Vi ble ønsket velkommen av en blond svensk flyvertinne, noe uengasjert skulle det vise seg, og jeg fant meg til rette på 14A. På seteryggene var det informasjon om at City Airline snart skulle bli Skyways. Kapteinen beregnet flytiden til 45 minutter og med bra trykk i motorene var vi i luften presis kl. 14.05.
Flyet hadde 1-2-setekonfigurasjon og jeg ble positivt overrasket over de mørkeblå skinnsetene som var freshe og behagelig å sitte i. Det var god plass om bord og jeg flyttet meg etter hvert over fra venstre til høyre side.
Panelene var ikke helt moderne, men kabinen tok seg egentlig bra ut. Merk at det bare er hyller på høyre side.
Om det er noe jeg i det hele tatt liker veldig godt med Rygge, så er det utsikten over Oslofjorden og byene i både Østfold og Vestfold.
Rygge-Stavanger er jo en relativt sørlig rute, så utsikten blir ikke like imponerende som på ruter som involverer Bergen.
Plassen føltes litt bedre på høyre side med sine to seter. Merk at Newsweek ligger i hver setelomme.
Flyvertinnen beklaget at de dessverre ikke hadde servering på denne ruten, men gikk likevel i gang med servering av jus på boks og sjokolade like etterpå. Det var også tilbud om vann. Jeg vet ikke hva slags servicekonsept City Airline egentlig har – noe sier meg at de selger mat og drikke på MD-87-flyvningene, som de nå skal legge ned, og at de har gratis servering på Embraer-flyvningene.
Innflyvningen startet relativt brått, maskinen virkelig suste nedover, roterte først sørover og deretter østover og vi fikk en flott innflyvning fra vest mot øst over Solastranda med ankomst ti minutter før oppsatt tid.
Vi parkerte ved utenlandspiren, hvor SAS Ground Services og en buss ventet på oss.