Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-09-2011, 07:54   #1
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver
 
Robbiedeluxe's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
SAS SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

Som noen allerede har fått med seg, har milepoint.com organsiert et event med SAS i Stockholm den 7. oktober. Nå har også SAS utvidet dette eventet til medlemmer av BusinessClass.se og FlyerTalk.com og alle inviterte – inkludert undertegnede og et par andre her på flyprat.no – har nå fått en liten hjemmelekse av godeste CK:

Quote:
One thing we ask of you, though, is a short presentation of how you see your perfect SAS.
Dette er en fin anledning til å komme med ideer, forhåpentligvis vil SAS også lytte når det sitter 60 EBGer og noen få Pandions i et rom. Jeg har allerede lagt ut følgende liste på milepoint.com — men kom gjerne med andre ideer. Tror Tommy777 har delegert ansvaret med å presentere materiale til Someone, så antar flyprat.no blir nevnt hvis vi får bra ideer her.

Quote:
- Allow stopovers on *A Award Tickets and no fuel surcharge.

- Priority boarding that actually works, not just "EuroBonus Gold members may board at their leisure" when there's 150 people blocking the gate.

- Fix the goddamn luggage tags, come on! They're embarrassing and cheap. I have no problems attaching my SEN tags to my bags because they're good quality and classy (i.e. no one besides LH staff knows what they mean).

- Redesign the EB cards. Have some famous Scandinavian designer do something cool and classy.

- More campaigns. More bonuses. More action please!

- More events. Have AmEx or SEB pay for it and book Tusenfryd/Tivoli/Grönalund/(What do you have in Finland?) for an EBS/EBG/EBP only event. If my cheapo bank DnB NOR can do it, so can you.

- Try to avoid assigning a middle seat to a EBG or EBP. I was on a flight once with three EBGs in the same row (ABC) while E and F was available. Eh, huh?

- I won't (never, ever) expect SQ-like service on board, but what about a special shout-out to your Pandions and even us lowly EBGs? Just a thank-you will do. Nothing big.

- Fix your mobile site. My iPhone has over 600.000 pixels yet the freaking seat icon is what, 0.5 pixels times 0.5?! Stylus are so 1990. We use our fat fingers now, SAS.

- The iPhone app that was supposed to be launched way back?

- Publish EBP requirement and benefits. Try to match HON as much as possible. Make it a reachable level or introduce EuroBonus Platinum.

- Better food in OSL and ARN lounges. Especially ARN -- although it helps me keep my weight (because the food is so bad I never eat there).

- Upgrade vouchers when reaching and upon re-qualification of EBS/EBG. Even LH has them.

...and my last bullet point:

- If you pay 350.000 KR for a TravelPass, you don't even get a thank you letter -- let alone an extra EB bonus. Come on. Even the SAS teddy bear would be nice — and please, PLEASE remove the 3.000+ KR service charge fee on a TravelPass when you either way ask your best customers to sign up/renew for it themselves online...
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 08:01   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

Flott initiativ! Kan komme med noen innspill som konkret går på EBG, men synes det er viktig å nevne at 25-prosentregelen kanskje er den største svakheten med EuroBonus og mye viktigere for meg enn en del av de "småtingene" som er nevnt i listen. Paradokset er jo at man tjener mer poeng på å handle på f.eks. Inkclub (tjener 450 poeng per kjøp) enn på å fly med SAS i Economy, selv på relativt dyre billetter. Noen ganger ser det ut til at SAS glemmer at EuroBonus først og fremst er deres eget lojalitetsprogram. Det enkleste de kan gjøre er å øke fra 25 til 50 prosent, eventuelt flytte flere bookingklasser fra 25 til 100.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 08:07   #3
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver
 
Robbiedeluxe's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
Default Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

Takk for rask respons! Jeg tror det er lurt om flere ikke-EBG/EBS kommenterer, da jeg mistenker mange av punktene i listen min bærer preg av å være veldig EBG-sentriske og i utgangspunktet for folk som ikke har problemer med å kvalifisere — litt "mye vil ha mer" kanskje? :P
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 08:57   #4
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

- Enklere nettsider, ikke bare forside (men det vet de vel allerede). Jeg har ofte problemer både med søkemotor og i det hele tatt å finne frem til sider.
- Tydeliggjøre hva ungdomsbilletter egentlig er og gir av fordeler til de unge. I det siste har jeg ikke sett noe prisforskjell mellom vanlig voksenbilletter og ungdomsbilletter når jeg har søkt, rent bortsett fra last minute, såklart. Mener å huske at dette var lettere å finne før. For å dobbeltsjekke dette gjorde jeg et søk på en t/r mellom Oslo og Trondheim i november, og fikk opp 460 for ungdom og 360 for voksen. 360 er vel kampanjepris, men da burde jo ungdomsbillett i det minste også være tilgjengelig til den prisen. Føler dette har blitt litt mer uoversiktelig og uforutsigbart, selv om jeg synes Last Minute-billettene er helt geniale, samtidig som ungdomsbilletter på europeiske ruter var et riktig trekk.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 09:06   #5
hanswest
SAS Customer
 
Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
Default Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

Hei, flott at folk blir inviterte til å gi tilbakemeldinger.

Jeg har to STORE ting på lista jeg:

1)
Blokk midtsetet når det er ledige seter ombord! Av alle luksuser man kan få på et fly, er plass den jeg setter mest pris på! Gode gamle Spanair klarte dette for 7-8 siden når jeg sjekket inn.

2)
Få åpnet Fast-Track på OSL også for EBG/EBP for innenriks. Jeg kommer veldig ofte inn til OSL på sen ettermiddag fra Europa, og skal videre til TRD. Ut av flyet, løpe opp, sjekke inn bagasje på nytt... og så måtte stå i sikkerhetskontrollkø mens vaktene på Fast-Track står og kjeder seg.
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 09:14   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
Default Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

Quote:
Originally Posted by hanswest View Post
2)
Få åpnet Fast-Track på OSL også for EBG/EBP for innenriks. Jeg kommer veldig ofte inn til OSL på sen ettermiddag fra Europa, og skal videre til TRD. Ut av flyet, løpe opp, sjekke inn bagasje på nytt... og så måtte stå i sikkerhetskontrollkø mens vaktene på Fast-Track står og kjeder seg.
Ifølge SAS (stod i avisen for en stund tilbake) ønsker SAS dette, men får ikke lov av OSL
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 09:20   #7
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

Nu er det lidt uklart af denne tråd om SAS ønsker feedback på Eurobonus eller på produktet generelt. Men her er ihvertfald lidt på begge dele.

Eurobonus:

- 25% procentsreglen ændres. Fair nok at give 25% på de billigste kampagnebilletter, men alt for mange billetklasser er inkluderet.

- Lettere overskuelighed ved partneroptjening. Idag er det praktisk taget umuligt at overskue hvor mange point man optjener på en flybillet, hvis denne ikke er fløjet af SAS. Lav et enklere optjeningssystem eller en point-beregner på hjemmesiden.

- Ensartet grænse for status. Jeg har CPH som hjemmelufthavn, hvilket jeg altid har haft, men efter jeg flyttede fra København til Malmö er grænsen for at blive Guld steget fra 55.000 til 70.000 point. Til trods for at jeg har samme hjemmelufthavn og præcis samme rejsemønster som jeg altid har haft og som mine kolleger i Danmark har. Skal der differensieres, så må man gøre det ud fra rejsemønster/hjemmelufthavn. Dette opfatter jeg som diskriminerende.

- Upgrade vouchers til Guld/Pandion

- Mulighed for standby-upgrade for point i Europa Basis/Sølv/Guld

- Flere online muligheder. F.eks. booke *A-partner-billetter, bestille standby-upgrades m.v.

- Mulighed for at købe adgang til Lounge for point (som basis eller sølv-medlem)

- Mulighed for at købe adgang til fasttrack for point (som basis eller sølv-medlem)

- Generelt flere kampagner (Tilbage til 50% kampagner og ikke 20%). Her kan også være tale om udvalgte afgange til lav pris eller udvalgte destinationer i en kort periode osv osv. Brug ledige pladser til disse kampagner...

- Flere kampagner a la point-booster, double-miles på udvalgte ruter

- Mulighed for standby-plads på andet fly samme dag for Guld/Pandion - også få non-flex billet.

- Kortere retro-registreringstid. Idag er det en KATASTROFE at man skal vente i 8-10 uger på dette.


SAS Produktet generelt:

- Enklere servicekoncept.
Europa: Business er som udgangspunkt et godt produkt idag. Economy Extra ligeledes fint, men man godt kunne servere en kop kaffe/te på economy samt BOB. En idé kunne være at bruge Economy Extra Mealet til at sælge på economy + evt. en sandwich. Det ville give færre items i BOB samt ikke mindst et bedre måltid for economy. Mulighed for at bestille mad ved bestilling online af flybilletten.

IC: Choice of meal på economy og bedre mad/større portioner på Extra. Business er som udgangspunkt ok, men morgenmaden hjem fra USA kunne godt trænge til en opgraderes. Generelt ville et ensartet produkt på C være godt. Samme oplæg som på Asien skal benyttes til USA. På economy trænger man lidt større portioner mad og noget spiseligt brød. Det nuværende brød er direkte pinligt og ganske uspiseligt.
Desuden er morgenmaden på economy uspiselig. Her burde man service en enkelt morgenbakke med varmt brød, ost, skinke og marmelade.

- Upgrades: Det skal være muligt at opgradere sig for cash eller miles til både Economy Extra og Business. Til en rimelig pris, hvor man udelukkende betaler for serviceniveau og ikke fleksibilitet. A la Swiss og BA.

- Kundeservice med 24 timers svartid på email. At det idag kan tage mange uger at få svar på en email er en KATASTROFE. Mange mennesker der har brug for kontakt sidder i udlandet og har kun dyre roaming-opkald som mulighed. En ordentlig email-kundeservice mangler, så kunderne kan få svar på simple spørgsmål uden at vente i telefonkø i halve og hele timer.

- Chat-kundeservice gøres synligt for kunden fremfor at gemme den væk. Idag er det praktisk taget umuligt at finde ud af at SAS tilbyder denne service, da man helst ikke vil fortælle om den.

- Business sæder på IC opgraderes til en mere tidssvarende model.

- IFE/AVOD på IC opgraderes til AVOD i både C/Y/M

- Nye headphone på IC. De nye er ganske enkelt katastrofalt dårlige - med dårlig lyd og passer ikke til børn. Nye stik, så man kan bruge sine egne headphone uden adaptor (med 1 jack stik).

- Generelt skal SAS' websites laves om og forbedres kraftigt. Kvaliteten er noget af det dårligste i branchen. Både mht. funktionalitet, brugervenlig, stabilitet osv. Her mangler langt flere self-service-muligheder end man har idag.

- Prissætning der matcher konkurrenterne. F.eks. CPH-LON, hvor SAS i 9 af 10 tilfælde koster 3-5 gange så meget som DY. Jeg har flere eksempler på tidligere Guld-kunder som gerne vil betale mere for at flyve SAS, men som ikke kan retfærdiggøre at betale 5000 kr. for en flybillet med SAS når DY tager 1000,-. Ovenikøbet så viser det sig ofte at SAS-flyet er halvtomt når han en sjælden gang booker den dyre billet. På denne måde mister man både kundens løbende forretning, men man har også mistet en trofast Guld-kunde gennem en årrække. Nu er yield-management jo noget der er svært at gennemskue for vi andre udenforstående, men det virker meget mærkeligt at en kunde, der hellere end gerne flyver SAS og pendler CPH-LON hver uge - kun 1 gang på det sidste år har fløjet SAS - og i ALLE andre tilfælde har DY været 3-5 gange biligere. Og han er endda villig til at betale mere for SAS-billetten, da han har indset at der er stor kvalitetsforskel på produkterne.


Disse var umiddelbart de ting jeg havde i tankerne - flere dukker måske op....
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel

Last edited by FlyHi; 20-09-2011 at 10:03.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 09:40   #8
Skipskatta
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
SAS Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

Kan noen printe ut tråden "Om sas.no og alle de rare feilene" http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=86326&page=8 og ta med og levere til rette vedkommende?
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 09:52   #9
Vegasbaby
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Oslo
Posts: 262
Default Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

Hva med å få SAS til å rydde opp i den ELENDIGE kundeservicen knyttet til det "eksklusive" SAS AmEx Platinum/Premium-kortet? Å bli kastet mellom SAS, AmEx og DnBNOR (som alle sier du må kontakte noen andre) mens man betaler et skyhøyt årsgebyr, burde SAS ikke være bekjent av.
Vegasbaby is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 09:57   #10
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

Quote:
Originally Posted by Vegasbaby View Post
Hva med å få SAS til å rydde opp i den ELENDIGE kundeservicen knyttet til det "eksklusive" SAS AmEx Platinum/Premium-kortet? Å bli kastet mellom SAS, AmEx og DnBNOR (som alle sier du må kontakte noen andre) mens man betaler et skyhøyt årsgebyr, burde SAS ikke være bekjent av.
Nu er AMEX-kortet vel et DnB-produkt og ikke et SAS-produkt, så reelt set er det vel DnB som skal rydde op i den elendige kundeservice. At SAS så burde overveje om de vil være med til at brande deres logo på et kort med så dårlig kundeservice er jo en anden sag. Det burde de måske overveje at trække sig fra, hvis det er tilfældet.

Men et råd til SAS kunne da være at sørge for at sådanne produkter er seriøse og gennemarbejdede inden man tillader at co-brande det og gøre det en del af Eurobonus. Her kunne det godt se ud til at screeningen for at blive EB-partner skulle strammes lidt op.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 11:00   #11
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,539
Default Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

De 10 øverste plassene på lista bør være "Endring av 25% regelen". Det er jo helt latterlig at en får dobbelt så mange EB-poeng for å kjøpe en blekkpatron, enn hva man får på en 3.000 kroners flybillett.

Kort oppsummert: Flere poeng for å benytte kjerneproduktet (flyreiser, om SAS skulle være i tvil). Og kutt heller poengopptjening alle andre tøvete produkter...
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 11:03   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
Default Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Og kutt heller poengopptjening alle andre tøvete produkter...
Kan jo beholde det der og. Spesielt med tanke på at det er en ganske god inntektskilde for SAS
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 13:53   #13
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

Nå er jeg en yngre SAS kunde med EBB kort, så mine syn og ønsker er litt annenledes enn de andre kommentarene som er skrevet lengre oppe.

Here we go...

SAS må krangle seg frem til å få bonuspoeng på innelandsruter igjen, pronto! Jeg hadde hatt en del poeng idag om det hadde vært mulig da jeg flyr ganske ofte, og hadde ikke brukt konkurrenten så ofte som idag. Sikkert mange andre også som er i samme båt som meg og det blir en del kroner i året det som SAS ikke tjener inn.

SAS bør også reklamere mer for ungdomsbiletten sin, samt å gjøre den mere synlig på hjemmesiden deres. Jeg kjenner mange som flyr med f.eks DY til en dyrere penge siden de ikke vet at SAS har en rimeligere ungdomsbiletter.

Ha en større Facebook logo på www.sas.no, slik at folk ser den og at de kan få flere fans på Facebook, da det er en veldig viktig del av markedsføringen deres. Se på Norwegian, de har en "gigantisk" Facebook banner på 220*100 pixler midt på siden sammenlignet med SAS sin som er på mikroskopiske 20*30 pixler og studd ned i et hjørne. Ingen ser den!
Evnt hatt en banner som popper opp når biletten er bestilt som sier, følg oss gjerne på facebook eller noe slikt. SAS har jo vunnet priser for sin Facebook side, kanskje de burde bruke det mer i markedsføringen sin og reklamere for seg selv som "det sosiale flyseleskapet". De aller fleste liker å ha det sosialt!

For en EBB kunde så er det nesten umulig å få EBG med mindre man flyr i jobbsammenheng eller har veldig flyinteresse, det er faktisk så vanskelig og dyrt for hvermansen at jeg tror mange bare gir f... i hele opplegget. De burde kanskje gjort det litt lettere å tjene de poengene slik at man faktisk hadde blitt motivert til å jobbe seg oppover rangstigen.

En logojet med et heftig livery av flott Skandinavisk design, med flotte farger og mønstre (ikke noe retro) hadde også gjort sitt. Et fly som hadde stått ut av massene på storflyplassene og som hadde blitt sett av milioner, det hadde skapt litt reklame for SAS og Skandinavia! Det hadde kanskje heller ikke vært så dumt å ha SAS logoen under på flyene sine slik som EK og PK har.

Og til slutt, bare litt kosmetikk, så synes jeg websiden til SAS bør være midtstilt og ha en annen bakgrunn enn hvit. Det ser litt mer moderne ut enn å ha den venstrestilt slik som den er idag. Man skulle trodd websiden var kodet i notepad. Man kunne evnt kaste heile designteamet og ansette et nytt team med litt mer kunnskaper innen feltet sitt, slik at alle de rare feilene forsvinner. Det er mange av de der ute som kunne løftet hele websiden flere hakk fra hvor den står idag.
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 14:07   #14
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

De kan begynne med å sørge for at allerede uttalte fordeler faktisk fungerer (priority boarding, priority tags etc.). Når de har fått til det, er tiden inne for å forbedre seg.

Det å bli tiltalt ved navn p.g.a. status ligger veldig langt nede på min liste ift. f. eks. seat blocking. De kan kalle meg Donald Duck så lenge jeg kan ha midtsetet fritt (ved ledig kapasitet).

Edit: Tillat stopovers på *A Awards. Meningsløs regel som kun skaper irritasjon.

Last edited by ILS2; 20-09-2011 at 14:20.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 15:04   #15
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,824
Default Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Nu er det lidt uklart af denne tråd om SAS ønsker feedback på Eurobonus eller på produktet generelt. Men her er ihvertfald lidt på begge dele.

Eurobonus:

- 25% procentsreglen ændres. Fair nok at give 25% på de billigste kampagnebilletter, men alt for mange billetklasser er inkluderet.

- Lettere overskuelighed ved partneroptjening. Idag er det praktisk taget umuligt at overskue hvor mange point man optjener på en flybillet, hvis denne ikke er fløjet af SAS. Lav et enklere optjeningssystem eller en point-beregner på hjemmesiden.

- Ensartet grænse for status. Jeg har CPH som hjemmelufthavn, hvilket jeg altid har haft, men efter jeg flyttede fra København til Malmö er grænsen for at blive Guld steget fra 55.000 til 70.000 point. Til trods for at jeg har samme hjemmelufthavn og præcis samme rejsemønster som jeg altid har haft og som mine kolleger i Danmark har. Skal der differensieres, så må man gøre det ud fra rejsemønster/hjemmelufthavn. Dette opfatter jeg som diskriminerende.

- Upgrade vouchers til Guld/Pandion

- Mulighed for standby-upgrade for point i Europa Basis/Sølv/Guld

- Flere online muligheder. F.eks. booke *A-partner-billetter, bestille standby-upgrades m.v.

- Mulighed for at købe adgang til Lounge for point (som basis eller sølv-medlem)

- Mulighed for at købe adgang til fasttrack for point (som basis eller sølv-medlem)

- Generelt flere kampagner (Tilbage til 50% kampagner og ikke 20%). Her kan også være tale om udvalgte afgange til lav pris eller udvalgte destinationer i en kort periode osv osv. Brug ledige pladser til disse kampagner...

- Flere kampagner a la point-booster, double-miles på udvalgte ruter

- Mulighed for standby-plads på andet fly samme dag for Guld/Pandion - også få non-flex billet.

- Kortere retro-registreringstid. Idag er det en KATASTROFE at man skal vente i 8-10 uger på dette.


SAS Produktet generelt:

- Enklere servicekoncept.
Europa: Business er som udgangspunkt et godt produkt idag. Economy Extra ligeledes fint, men man godt kunne servere en kop kaffe/te på economy samt BOB. En idé kunne være at bruge Economy Extra Mealet til at sælge på economy + evt. en sandwich. Det ville give færre items i BOB samt ikke mindst et bedre måltid for economy. Mulighed for at bestille mad ved bestilling online af flybilletten.

IC: Choice of meal på economy og bedre mad/større portioner på Extra. Business er som udgangspunkt ok, men morgenmaden hjem fra USA kunne godt trænge til en opgraderes. Generelt ville et ensartet produkt på C være godt. Samme oplæg som på Asien skal benyttes til USA. På economy trænger man lidt større portioner mad og noget spiseligt brød. Det nuværende brød er direkte pinligt og ganske uspiseligt.
Desuden er morgenmaden på economy uspiselig. Her burde man service en enkelt morgenbakke med varmt brød, ost, skinke og marmelade.

- Upgrades: Det skal være muligt at opgradere sig for cash eller miles til både Economy Extra og Business. Til en rimelig pris, hvor man udelukkende betaler for serviceniveau og ikke fleksibilitet. A la Swiss og BA.

- Kundeservice med 24 timers svartid på email. At det idag kan tage mange uger at få svar på en email er en KATASTROFE. Mange mennesker der har brug for kontakt sidder i udlandet og har kun dyre roaming-opkald som mulighed. En ordentlig email-kundeservice mangler, så kunderne kan få svar på simple spørgsmål uden at vente i telefonkø i halve og hele timer.

- Chat-kundeservice gøres synligt for kunden fremfor at gemme den væk. Idag er det praktisk taget umuligt at finde ud af at SAS tilbyder denne service, da man helst ikke vil fortælle om den.

- Business sæder på IC opgraderes til en mere tidssvarende model.

- IFE/AVOD på IC opgraderes til AVOD i både C/Y/M

- Nye headphone på IC. De nye er ganske enkelt katastrofalt dårlige - med dårlig lyd og passer ikke til børn. Nye stik, så man kan bruge sine egne headphone uden adaptor (med 1 jack stik).

- Generelt skal SAS' websites laves om og forbedres kraftigt. Kvaliteten er noget af det dårligste i branchen. Både mht. funktionalitet, brugervenlig, stabilitet osv. Her mangler langt flere self-service-muligheder end man har idag.

- Prissætning der matcher konkurrenterne. F.eks. CPH-LON, hvor SAS i 9 af 10 tilfælde koster 3-5 gange så meget som DY. Jeg har flere eksempler på tidligere Guld-kunder som gerne vil betale mere for at flyve SAS, men som ikke kan retfærdiggøre at betale 5000 kr. for en flybillet med SAS når DY tager 1000,-. Ovenikøbet så viser det sig ofte at SAS-flyet er halvtomt når han en sjælden gang booker den dyre billet. På denne måde mister man både kundens løbende forretning, men man har også mistet en trofast Guld-kunde gennem en årrække. Nu er yield-management jo noget der er svært at gennemskue for vi andre udenforstående, men det virker meget mærkeligt at en kunde, der hellere end gerne flyver SAS og pendler CPH-LON hver uge - kun 1 gang på det sidste år har fløjet SAS - og i ALLE andre tilfælde har DY været 3-5 gange biligere. Og han er endda villig til at betale mere for SAS-billetten, da han har indset at der er stor kvalitetsforskel på produkterne.


Disse var umiddelbart de ting jeg havde i tankerne - flere dukker måske op....
Meget bra... Dette er jo noe som i alle fall få meg til å sette iegang med "mileage runs" hvis det er fare for å miste G.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 16:39   #16
Jamesbond_ppk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 436
Default Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
De 10 øverste plassene på lista bør være "Endring av 25% regelen". Det er jo helt latterlig at en får dobbelt så mange EB-poeng for å kjøpe en blekkpatron, enn hva man får på en 3.000 kroners flybillett.

Kort oppsummert: Flere poeng for å benytte kjerneproduktet (flyreiser, om SAS skulle være i tvil). Og kutt heller poengopptjening alle andre tøvete produkter...
+1!

EBG burde få 100% poeng uansett klasse (som hos BA for eks.)
EBS burde få 50% poeng når klassen gir egentlig bare 25%
Jamesbond_ppk is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 18:04   #17
jjessen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: OSL
Posts: 471
Default Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
De 10 øverste plassene på lista bør være "Endring av 25% regelen". Det er jo helt latterlig at en får dobbelt så mange EB-poeng for å kjøpe en blekkpatron, enn hva man får på en 3.000 kroners flybillett.
+1 fra meg også.

Surt å betale over 2000 kroner for en T/R og fortsatt bare få 375 poeng som EBG. LH gir minimum 50% og CO/UA 100%. Som minimum bør SAS opp på 50% for de billigste billettene og en lavere grense for 100%.

Upgrade vouchers til EBG som amerikanske selskaper gjør med sine beste kunder ved oppnåelse av xx antall poeng (den har vel også blitt nevnt før)
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 18:17   #18
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

Det verste med 25% regelen er jo at sånne som meg, og alle andre som reiser hovedsaklig Europa i økonomi, faktisk ikke har noen annen sjanse enn å kvalifisere på segmenter. Med 25 segmenter(er vel 20 for EBS) er man en langt hyppigere og lojal reisende enn f.eks. Oslo-New York via Stockholm i Z-klasse, som t/r vel også ville gi et sølvkort. Kanskje den ene Z-klassebilletten gir bedre inntjening enn mine 20 turer innen Europa/Skandinaviai økonomi--men i såfall er det vel noe galt med prisingen--jeg vi ihvertfall hevde at 20 turer innen Europa er en langt mer lojal kunde av SAS en én reise OSL-ARN-EWR t/r. Noe må gjøres med opptjeningen innen Europa i økonomi.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 19:37   #19
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
Default Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

Jeg klarer ikke helt å la være å sammenligne med BA, som jeg har blitt glad i etterhvert. Jeg ser følgende ting hos BA, som jeg gjerne skulle sett hos SAS:

- Bedre opptjening. Siden jeg meldte meg inn i Executive Club i 2007, har BA faktisk økt fra 25%miles/0TP på de billigste økonomibillettene, til 100% miles/50% TP på alle klasser untatt Y, B og H, som gir 100% av både miles og TP. Her kunne SAS f.eks. gitt 50% istedenfor 25%, og gjerne på færre klasser enn de gjør i dag. Eller hva med 50% grunnpoeng, og 100% ekstrapoeng?

- Ikke-fleksible business-billetter. Grunnen til at jeg i utganspunktet begynte å fly BA, var at jeg kunne komme meg t/r London i business for under 3000 kroner. SAS har så vidt jeg vet (sist jeg sjekket) kun en pris, og den ligger på ca. 8000.

-Gratis brus (evt. kaffe/te/vann/juice, kanskje tom øl og vin?). BA har et så-som-så produkt bak, litt avhengig av hvor langt man flyr. Flyr man OSL-LHR, får man gratis drikke, og f.eks. en liten pose potetgull. Hva om SAS f.eks. spanderte drikke, og en liten snack til den (nøtter/potetgull/etc.), men fortsatte å tilby mat for salg?

-Bedre Y-mat på longhaul. Det er lenge siden jeg har flydd helt bakerst på SAS long-haul, men det jeg husker var at spørsmålet var "vil du ha mat?", og så var det ikke noe å velge mellom. Hos BA (og strengt tatt de fleste andre) får man to valg å velge mellom. En gang jeg fløy LH, fikk jeg tom. to varme måltider, istedenfor ett varmt og ett kaldt - synes å huske at de hadde varm frokost også på returen.

-AVOD i Y på langdistanse. Med unntak av noen 777'ere (som ikke har AVOD i noen klasser), har BA AVOD i alle klasser på langdistanse. At pause/stopp/spoleknapp skal være en av forskjellene mellom Economy og Economy Extra, synes jeg nesten blir for dumt.

Så i korte trekk: Bedre EB-opptjening, muligheten for å fly bedre for en billigere penge (men uten fleksibiliteten), samt et bedre Y-produkt på longhaul, når det kommer til mat og underholdning.

Når det er sagt, så har jeg hatt et par av mine bedre flighter bakerst i bussen hos nettopp SAS, mest pga. humøret på crewet. Gi meg så to valg til maten, og mulighet for å stoppe filmen når jeg må på do halvveis i filmen, så kan produktet bli enda bedre.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 19:44   #20
Enhanced
ScanFlyer Blue
 
Enhanced's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: OSL
Posts: 150
Default Re: SAS Ønsker Feedback — Har du noe å si?

+1 på at 25%-klassene må minskes en del. Hvis man ønsker å være litt bevisst på EB-opptjeningen er det forsåvidt ikke noe problem å passe på at man alltid kjøper billetter i en klasse som gir 100% opptjening, men dette vil føre til at man sjelden sitter i et SAS-fly. Ofte vil f.eks. å fly med Lufthansa være mye mer økonomisk gunstig til nesten like mange EB-poeng. Ser ofte at man kanskje må opp i 5K t/r i Europa med en 100%-billett hos SAS, mens man slipper unna med 2-3K hvis man flyr LH. Selv om man ofte får litt mer EB-poeng når man velger SAS er det sjelden verdt den såpass store prisforskjellen.
Enhanced is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Feedback i hodetelefoner på SAS 737 Sykkelthor Flyteknisk forum 5 30-05-2016 22:55
Har ground glemt noe? Star Flyer Flyteknisk forum 3 27-05-2014 18:47
Har noe prøvet Edelweiss Air ENZV-FLYOLE Reiseforum 0 18-06-2011 12:45
Synes du SAS' nettsider suger? Vel, nå har du mulighet til å gjøre noe med det CK Flyforum 37 11-11-2009 16:34
Hovedflystasjon ønsker de å bli, men vann har de ikke.... fattyfingers Flyforum 17 02-05-2008 10:59


All times are GMT +2. The time now is 02:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.