Lufthansa selger BMI til IAG

Status
Not open for further replies.

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Lufthansa har ikke klart å snu bmi og vurderer å selge selskapet.

- Situationen sedan övertagande har varit fortsatt svår, konstaterar han och säger att man arbetar hårt för att hitta en lösning för flygbolaget, där ett alternativ är att hitta en lämplig köpare. Något som enligt analytiker dock kan bli svårt, eftersom BMI är verksamma på den krisdrabbade brittiska marknaden.

http://travelnews.se/Flyg/Lufthansa-vill-salja-British-Midland
 
Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Dette selskapet er ikke saa lett aa eie tydeligvis. SK og LH har jo forsoekt. En konsolidering paa det britiske markedet er vel sannsynlig, men det spoers vel hvem om det er saa mange egnede partnere for BMI. En mulig kjoeper kunne vaere Virgin Atlantic da deres rutenett overlapper minimalt og vaere viktig feed til Virgins langruter. Kun noen tanker.

Synd om de skulle forsvinne da det er et bra selskap. Det staar om dette paa Boarding.no ogsaa:
http://www.boarding.no/art.asp?id=47094
 
Last edited:
Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Tråkigt om de försvinner men ännu värre för alla de som använder BMI Diamond Club som är ett av de allra bästa programmen.
 
En konsolidering paa det britiske markedet er vel sannsynlig, men det spoers vel hvem om det er saa mange egnede partnere for BMI. En mulig kjoeper kunne vaere Virgin Atlantic da deres rutenett overlapper minimalt og vaere viktig feed til Virgins langruter. Kun noen tanker.

Men som du selv egentlig skriver så vil ikke Virgin + BMI være noen konsolidering i bransjen da de ikke overlapper hverandre. Dessuten kan man også stille et spørsmålten om hvor mye feed BMI kan bidra med som de ikke gjør eller kan gjøre idag?

BMI har jo et litt merkelig rutenettverk vil jeg si, og med endel nisjeruter hit og dit
 
Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

BMI har også bare 198 seter i A330-200 og 149 seter i A321-200. Er ikke det merkelig lite? Det må da gjøre det vanskeligere å tjene penger.
 
Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

BMI har også bare 198 seter i A330-200 og 149 seter i A321-200. Er ikke det merkelig lite? Det må da gjøre det vanskeligere å tjene penger.

Nå hadde det vært en fordel om du f.eks hadde sjekket opp konfigurasjonen og bruksområdene til disse maskinene. Uten det så gir kommentaren din lite mening. Og hadde du giddet å gjort dette så hadde du oppdaget at spørsmålet ditt om dette er merkelig lite hadde gitt seg selv.

BMI sine A321 utgjør i stor grad dere "langdistanse" flåte. De er blant annet utstyrt med 2-2 konfigurasjon i business og brukes mye på destinasjoner med high yield og lavt volum, hvor +-200 seters A321 nødvendigvis ikke hadde passet så godt. Eksempler på hvor de brukes er Almaty, Baku, Bishek, Khartoum, Moskva, Yerevan etc. Og deres 332 går blant annet mye til Saudi Arabia.

Er standard 321 med non-slimline seter til BMI tar/tok 195 seter og de pakker flere seter inn i deres 319 enn SAS, så god plass har de ikke.

Man kan alltid diskutere om deres forretningsmodell ikke funker, men å hevde på generelt grunnlag at BMI har få seter i flyene og derfor taper penger, tyder på dårlig research
 
Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Men som du selv egentlig skriver så vil ikke Virgin + BMI være noen konsolidering i bransjen da de ikke overlapper hverandre. Dessuten kan man også stille et spørsmålten om hvor mye feed BMI kan bidra med som de ikke gjør eller kan gjøre idag?

BMI har jo et litt merkelig rutenettverk vil jeg si, og med endel nisjeruter hit og dit

Jeg skjønte ikke helt den setningen med feed. De kan jo bidra til Virgins langruter med feed fra kortere ruter. Jeg mente konsolidering som i færre selskaper i Storbritannia.
 
Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

LH Group har vel også "gitt bort" en del viktige slots på LHR fra BD til LH, SR og SN? Da er det kanskje ikke så mye av verdi igjen i det selskapet?
 
Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Spekuleres også i om IAG er ute etter deler av BMI pga. LHR-slotes:
Willie Walsh, chief executive of International Airlines Group (IAG), the holding company for BA and Iberia of Spain, has made no secret of his interest in BMI, not as an airline but for its valuable take off and landing slots at overcrowded Heathrow.

BMI has 11pc of the airport's capacity – valued at £770m three years ago – while BA controls 42pc and Iberia 2pc.

http://www.telegraph.co.uk/finance/...ady-to-bid-for-BMI-to-expand-at-Heathrow.html


Er også litt artig å bla bakover på forumet til 2005:
Lufthansa vil selge aksjeposten i bmi
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=3536
 
Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Spekuleres også i om IAG er ute etter deler av BMI pga. LHR-slotshttp://forum.flyprat.no/showthread.php?t=3536

Anyway - de har kjøpt seks par slots:
British Airways has swooped to buy take off and landing slots at Heathrow from loss-making rival BMI British Midland.
Six daily slot pairs at the capacity-squeezed London hub have been acquired by BA for an undisclosed sum.
The deal comes amid speculation over the future of BMI after owner Lufthansa hired Morgan Stanley as adviser for a potential sale.

http://www.travelweekly.co.uk/Artic...sh+airways+swoops+for+bmi+heathrow+slots.html
 
Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Hva sier konkurransetilsynet til det da? Eller vil det ikke være noe problem pga. Virgin?
 
Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Hva sier konkurransetilsynet til det da? Eller vil det ikke være noe problem pga. Virgin?

Akkurat Virgin tror jeg ikke er et gyldig argument. VS har ikke på noen måte samme type rutenett som BD. Men Ryanair og EasyJet er nok konkurrenter nok til BA. Synd for oss skandinaver som liker å bruke *a ut fra UK.
 
Last edited:
Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

høres ut som ting skjer, men at det kanskje ikke er IAG/BA?

While the proposed buyer has not been identified, BMI said it was an investor group "previously associated with the regional business" and that discussions were "advanced".
...
BMI Regional would continue to fly, for a period, under its current brand and IATA designator code and the current winter 2011-12 schedule "will continue as planned" with "no major network changes" expected for summer 2012.

http://www.flightglobal.com/news/articles/lufthansa-group-close-to-selling-bmi-regional-364031/
 
Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Det er vel en annen aktør som holder delvis til på ABZ med hovedsetet på Humberside Airport, og det Eastern Airways. Det understrekes flere ganger i Flightglobal-artikkelen dette med Aberdeen, og flåtetypen er også nevnt. Når flybe kjøpte BACon forsvant ERJene raskt ut av flåten, men hos Eastern Airways er ERJene på vei inn (de har et par ERJ-135 som også BMI Regional har). Eastern Airways har også etterhvert opparbeidet seg erfaringen med å kjøpe opp selskap, som Air Southwest er et godt eksempel på. Og etter salg av et par fly (Dash-8-300) og nedleggelse av dette selskapet går allerede Eastern i overskudd på det kjøpet.
 
Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Selv om man selger regio-dealen, sa gjenstar a se hva skjer med resten av bmi. Og dersom en salg av regio innebaerer slots ved LHR, sa vil salgsprisen av resten synke ganske betydelig. Men dersom man klarer dette uten LHR slots, sa vil bli enda mere interessert i "rest-bmi" (som er den del som gir de betydelige tap).

Godt mulig at LH overförer enda mere slots til LH, SN, LX og OS för man selger eller som part-of-the-deal. Men flykapasitaeter av bmi trenger LH-gruppen definitiv ikke.
 
Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Og dersom en salg av regio innebaerer slots ved LHR, sa vil salgsprisen av resten synke ganske betydelig. Men dersom man klarer dette uten LHR slots, sa vil bli enda mere interessert i "rest-bmi" (som er den del som gir de betydelige tap).

Slik jeg har forstått det så tilhører alle slots på LHR mainline og ikke regional, selv om regional flyr endel for mainline på LHR. BMI har vel uansett sitt fokus på Skottland og Nord-England og det vil vel først om fremst være en kjøper som vil satse ser som vil være aktuel? F.eks Eastern som LN-KGL nevner

BMI regional flyr jo endel feed/tynne ruter til de overnevnte steder med code-share for både SAS og Lufthansa-gruppen, så blir spennende å se hvordan et eventuelt salg ut av Star Alliance vil påvirke det
 
Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

bmi nærmer seg IAG:

Deutsche Lufthansa AG (LHA) has reached a draft accord to sell its U.K.-based BMI unit to British Airways parent IAG and the carriers are engaged in final negotiations on the deal, two people with knowledge of the plan said today.

Castle Donington, England-based BMI said last week it was in “advanced” talks on the sale of its regional operation, a separate business based in Aberdeen, Scotland, to U.K. investors with experience in that part of the market. There’s no change to the status of that transaction, one of the people said today.

http://www.bloomberg.com/news/2011-...-sell-bmi-unit-in-u-k-to-british-airways.html
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top