"Steffen Method" of Airplane Boarding

Hvorfor i all verden har de sensurert hvor mye man sparer på denne metoden da?
Et av problemene er vel å få gjetet folk i denn rekkefølgen inn i flyet?
 
En eller annen US-carrier har hvertfall et sinnrikt system med vindusplasser først slik forskningen beskriver. De bruker jo også boardings-zones så de slipper å forklare logikken, utfordringen her hjemme er å gjete sauene.
 
Og dette er jo eksakt hvorfor jeg er imot boarding etter seterad. Følger man det strengt så får man etter bare en håndfull passasjerer en fastlåst kø fra første til siste rad.
 
Og dette er jo eksakt hvorfor jeg er imot boarding etter seterad. Følger man det strengt så får man etter bare en håndfull passasjerer en fastlåst kø fra første til siste rad.

Nei, man får gjøre som MOW - ta det alfabetisk :lol: Er dog usikker på hvor effektivt det var.
 
Last edited:
Nei, man får gjøre som MOW - ta det alfabetisk :lol:

Det er et bedre alternativ ja. Saken er at det er helt håpløst å ha 25 stykker stående bomfast i mittgangen fordi alle sammen skal til siste 4-5 rader. Skal det gå raskt og effektivt må det være folk langs hele mittgangen som legger bort håndbagasjen og setter seg samtidig. Det får du ikke til hvis du boarder etter seterad.
 
Elsker de med 2 trillebager som går helt til bakenden av flyet før boardingkort sjekkes og turen starter tilbake til rad 10. Hvor kommer disse idiotene fra? Jeg ser dem stadig på fly.
 
-Hvor er gate 14F? -Nei, det er setet ditt.
-Skal jeg sitte på seterad 36? -Nei, setet ditt er 16F, 36 er utgangen din.
-Hvorfor kan ikke jeg gå ombord nå? Nå da?... Nå? Nå er det vel klart?
-Er sete 6A vindu? Kan jeg ikke gå ombord sammen med de jeg reiser sammen med?
-Jävla skit*** va fan for idiot#¤%& driver ni på med?
-Jeg reiser så ofte at det er ikke noe problem å gå ombord først.
-Jeg hørte ikke hva du sa.
 
-Hvor er gate 14F? -Nei, det er setet ditt.
-Skal jeg sitte på seterad 36? -Nei, setet ditt er 16F, 36 er utgangen din.
-Hvorfor kan ikke jeg gå ombord nå? Nå da?... Nå? Nå er det vel klart?
-Er sete 6A vindu? Kan jeg ikke gå ombord sammen med de jeg reiser sammen med?
-Jävla skit*** va fan for idiot#¤%& driver ni på med?
-Jeg reiser så ofte at det er ikke noe problem å gå ombord først.
-Jeg hørte ikke hva du sa.

Hehe :up:
Hørtes ut som nordmenn på tur ja+ noen svensker...
 
-Hvor er gate 14F? -Nei, det er setet ditt.
-Skal jeg sitte på seterad 36? -Nei, setet ditt er 16F, 36 er utgangen din.
-Hvorfor kan ikke jeg gå ombord nå? Nå da?... Nå? Nå er det vel klart?
-Er sete 6A vindu? Kan jeg ikke gå ombord sammen med de jeg reiser sammen med?
-Jävla skit*** va fan for idiot#¤%& driver ni på med?
-Jeg reiser så ofte at det er ikke noe problem å gå ombord først.
-Jeg hørte ikke hva du sa.

Hehe, høres ut som Ola Nordmann! :p
 
Eller han som kom på bak og sier litt undrende "Har det virkelig noe for seg å bruke 2 inganger på flyet, du sparer vel ikke så mye tid på det?" Så fortsetter han videre og tvinger seg framover og setter seg på rad 5......
 
Men er det ikke slik det er på charter da? Halvfulle og med 5 taxfreeposer og div håndbagasje? Og når de endelig har satt seg , nei da må de opp i hylla igjen for de måtte jo ha noe som var stappa heeeelt innerst i hylla....
De gangene jeg har brukt DY til AYT så har jeg sett endel likheter fra charter flighter. Er masse tid å spare på gjøre om på boardingen ja.
 
Men er det ikke slik det er på charter da? Halvfulle og med 5 taxfreeposer og div håndbagasje? Og når de endelig har satt seg , nei da må de opp i hylla igjen for de måtte jo ha noe som var stappa heeeelt innerst i hylla....
De gangene jeg har brukt DY til AYT så har jeg sett endel likheter fra charter flighter. Er masse tid å spare på gjøre om på boardingen ja.

Det er 2 ting som har stor påvirkning på tiden det tar å boarde et fly. Det første er antall og størrelsen på håndbagasjen. Desto mer og større håndbagasjen er desto lengre tid bruker folk for å få det inn. Med stor og tung håndbagasje beveger man seg saktere, det tar lengre tid å få det løftet opp i hattehylen og man må lete lengre etter plass. Her er jobben til gaten veldig viktig, man må være streng.
Det andre er hvorvidt folk tar hensyn til hverandre. Det er mange som står og blokkere hele midtgangen mens de kler av seg, krangler om hvem som skal sitte ved vinduet osv. Om alle 180 ombord bruker 1 minutt på slikt så sier det seg selv at boarding tar evigheter.

Man kan spare veldig mye tid ved å begrense mengden håndbagasje og litt folkeskikk og hensyn til medpassasjerer.
 
Min erfaring tilsier at det er veldig liten tidsforskjell på boarding etter seterader og "boarding en masse". Men med trapp bak og boarde både fram og bak, der sparer man tid.
 
Min erfaring tilsier at det er veldig liten tidsforskjell på boarding etter seterader og "boarding en masse".

Det er overraskende, fordi mitt inntrykk som passasjer er at når de bakerste radene boardes først, slipper man en del venting i midtgangen. Men må selvfølgelig bøye meg når både vitenskapelige undersøkelser og erfaring viser noe annet.
 
Det er 2 ting som har stor påvirkning på tiden det tar å boarde et fly. Det første er antall og størrelsen på håndbagasjen. Desto mer og større håndbagasjen er desto lengre tid bruker folk for å få det inn. Med stor og tung håndbagasje beveger man seg saktere, det tar lengre tid å få det løftet opp i hattehylen og man må lete lengre etter plass. Her er jobben til gaten veldig viktig, man må være streng.
Det andre er hvorvidt folk tar hensyn til hverandre. Det er mange som står og blokkere hele midtgangen mens de kler av seg, krangler om hvem som skal sitte ved vinduet osv. Om alle 180 ombord bruker 1 minutt på slikt så sier det seg selv at boarding tar evigheter.

Man kan spare veldig mye tid ved å begrense mengden håndbagasje og litt folkeskikk og hensyn til medpassasjerer.

Det er jo helt klart, men virker ikke som folk bryr seg om hva og hvor mye de har med seg inn i kabinen. Hensyn??? Noen vet hva det er, men desverre flere som overhodet ikke vet noe om det ordet.
Mye hadde vel vært gjort hvis folk hadde overholdt reglene om håndbagasje, og at regelverket hadde blitt fulgt opp.
 
Back
Top