Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Dag Viking

ScanFlyer Mile High Club
Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Da var det endelig klart for en skikkelig sommerferie. Turen ble booket allerede i oktober, men etter tsunami og problemene i Fukushima ble det bestemt å droppe Tokyo. Etter litt vurdering og lesing på nett ble Shanghai funnet som en spennende erstatning. Når jeg først skulle endre en av destinasjonene, fant jeg også ut at jeg skulle forlenge ferien med 3 dager også, for å få litt mer tid på hvert sted.


Det ble flybuss til Gardermoen denne morgenen. Flytoget var jo nærmest ute av drift for sommeren, og når man har litt bagasje så er det greit å slippe å gå så langt til kollektiv-transporten. Jeg tok en avgang klokken 08:00 for å få god tid på Gardermoen. Flybussen gikk på rute, og ble etter hvert ganske full. Ankomst Gardermoen litt før 09:00. Inne i terminalen var det velkjent sommerkaos, med lange køer for innsjekk og bagdrop. I EBG-skranken var det derimot kun en person foran, og et par minutter senere hadde man boardingpass i hånden på vei mot fast-track. Køen i fast-track var ikke eksisterende, det var derimot køen like til venstre. Det er mange som har slitt med fast-track når de flyr med Lufthansa i business, men det var ikke tilfelle denne gangen. Jeg sa “Lufthansa” og da dro vekteren boardingpasset i en annen leser og alt var ok. Ingen shopping på OSL bortsett fra en bok, rett opp i gullstuen for litt frokost. På vei til trappeoppgangen er korteste vei gjennom tax-free, der har man en gate som er ca 3 meter bred mellom alle sprit- og parfymereolene. I denne gaten kan man være sikker på at det kommer et par solhungrige husmødre på chartertur rett mot kjøreretningen med vognen foran seg, med blikket flakkende over alle de “gode” tilbudene mens de prater til sine rabiate unger. Det er på slike dager man priser seg ekstra lykkelig for å kunne forlate det travle terminalområdet og trekke seg tilbake til en sivilisert lounge. Sa jeg sivilisert? Kanskje en litt forhastet beskrivelse.

Loungen var ikke full, men klientellet et ganske annet enn det som pleier være der. Borte var herrene i dress på 50-60år, og i stedet var det familier med barn i alle aldre. Tydelig at manerne blir lagt igjen hjemme, enten man skal på chartertur eller rutefly, for toalettet så ialle fall slik ut:
IMG_1489.jpg

Nei, det er ikke min øl!

Ellers ble det en lett frokost i loungen. Øl var faktisk ikke aktuelt, det var tidlig og en lang dag med mer spennende fristelser enn Carlsberg lå foran.

Flyet gikk fra gate 36(?), dvs det ble en veldig kort spasertur ned en halvtime før avgang. Det var allerede fullt med folk i området, folk var virkelig klare for å få litt sol og varme etter en dårlig sommer i Norge.
Boarding begynte 20 minutter før avgang, med business, gull, små barn, de i rullestol, de som reiser alene og rad 3 til 20.

21.07.2011
Oslo-Frankfurt LH859 10:25-12:30
Boeing 737-530 Sete 2F


Vel ombord i en halvfull business-kabin med 2+2 seating tror man kanskje at det skal gå greit å plassere litt utstyr i hattehylla over setet? Den gang ei. Den var tatt opp av en stor bag som tilhørte passasjeren over midtgangen på rad 3. Virkelig hensynsfullt ;) Det ble etter hvert en løsning, og jeg fikk plass til pc-bagen min et annet sted.

Avgang var på rute, og vi tok av mot nord på 01L. Det var en veldig flott dag over Østlandet, og vi fikk en flott utsikt ned mot Oslo sentrum og videre ned Oslofjorden.

Slottet og Karl Johan
IMG_1493.jpg


Frogner, Majorstuen og Frognerparken
IMG_1492.jpg


Bygdøy
IMG_1494.jpg


Fornebu:
IMG_1496.jpg


Drammen og Hokksund, som jeg fløy inn til dagen i forveien for litt sight-seeing
IMG_1499.jpg


Setene i 735 er de samme som i A32X, dvs de nye “fantastiske” NEK. Neue Elendige Kabine etter min mening. Knall harde seter, og etter en god time mistet jeg følelsen i visse deler av kroppen. Benplassen var helt grei, typisk bulkhead. Crewet var hyggelig og effektivt, og ikke så lenge etter avgang var det klart for litt mat. Eller skal jeg heller si et forsøk på mat? Det var definitivt ikke noe å rope hurra for. Det var en salat med litt skinke i, tilsvarende en oppkuttet skive med hamburgerrygg. Savnet faktisk BOB et øyeblikk, for dette var stusselig. Siden klokken nærmet seg middagstider, ble det faktisk en øl også.
IMG_1502.jpg


Frankfurt hadde disig vær, og rundt 20 grader. Vi landet på 25L (tror jeg), og fikk en ganske kort taxe-tur til terminalen. Dessverre havnet vi så langt ute på A-piren som det går an, og det ble derfor en solid rusletur.
IMG_1503.jpg
 
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Frankfurt am Main 12:30-15:30
Diverse butikker, lounger og terminaler.


Etter den stusselige serveringen om bord var det klart man måtte ha litt mat. Det bar derfor til første og beste first lounge, som ligger i andre etasje i A-piren.

Ved ankomst ble man informert om at man kanskje burde dra til B-loungen i stedet, siden det var langt å gå til gaten (C-17), og A-loungen ikke har biltransport. Det var ikke noe problem for min del, jeg skulle bare ha lunsj og så dra videre for å gjøre andre ting.

Loungen var ikke så stor, og det var veldig lite folk der. Inventaret var stilrent, godt vedlikehold og atmosfæren var avslappet og behagelig. Buffeten var rikholdig nok, og i tillegg kunne man bestille varmretter fra menyen. Siden det var lunsj ble det kun lett man fra buffeten, middag fikk vente til senere.

Spiseområde med buffet i bakgrunnen
IMG_1506.jpg


Vintralle
IMG_1505.jpg


Menyen for first class lounge, som forøvrig var den samme i FCT
IMG_1510.jpg


IMG_1511.jpg



Litt mat og en Chianti
IMG_1504.jpg


Litt dessert må man ha når det er ferie
IMG_1512.jpg


Loungeområdet (dessverre motlys)
IMG_1513.jpg



Baren
IMG_1516.jpg


Mye godt her!
IMG_1517.jpg



Etterpå hadde jeg et ærend i Worldshop. Jeg hadde siklet litt på en skikkelig koffert, og spesielt Rimowa Lufthansa Private Jet. Jeg antar at det er samme som Topas Titanium, men med Lufthansa logo utenpå og overalt inni kofferten. På forhånd var jeg litt usikker på om det skulle bli 63 eller 82 liter, men etter å ha sett på de og sammenlignet falt valget på den største.
IMG_1611.jpg



To kleshengere som festes i kofferten og dresspose følger med. Alt med LH-logoer
IMG_1615.jpg


IMG_1616.jpg


To skillevegger med rom til skjorter ol
IMG_1617.jpg


I alt fire poser til sko, skittentøy ol.
IMG_1618.jpg


Deretter bar det til FCT. Ved innsjekk spurte jeg litt om tax-refund på kofferten min, og de anbefalte meg å dra tilbake til terminalen for å ordne det. Det var mulig å få folk til å komme over til FCT, men timeprisen var ganske høy. Som sagt, så gjort, og da begynte problemene.
For det første hadde jeg ikke fått tax-refund papirer fra Worldshop, selv om jeg spurte om det. Deretter var det å sende kofferten og få stemplet kofferten, noe som gikk veldig greit. Til slutt måtte man stille seg i kø for å få tilbake pengene. Det tok rett og slett evigheter. Jeg havnet bak en del kinesere som skulle ha tax-refund på hver eneste lille euro-cent de hadde handlet for, kvitteringsbunkene var tykke.
Når jeg endelig kom frem, fikk jeg beskjed om at det ikke var vits å stå i kø når jeg ikke skulle ha cash refund, jeg kunne bare sende det i posten. Takk for den, en time i kø bortkastet, når jeg kunne sittet i en stol i FCT med kaffe og whisky.
Når jeg endelig kom meg bort igjen til FCT var det under to timer igjen til avgang. Heldigvis fikk jeg dagens gladmelding, mer om det senere.
Først ble det tid til en god dusj og bytte av klær, noe som alltid gjør godt når man er ferdig med koffert-trilling, trapper og opphold i områder uten aircondition. Ingen bilder av badet fra meg, det har flere dekket godt tidligere. Det blir generelt få bilder fra FCT, det finnes flere rapporter som dekker FCT veldig bra. Fluxie, PSC TOS, A-380 blandt annet.

Så måtte man jo ha middag, og denne gangen var det på tide å bestille litt fra menyen.

Gazpacho som forrett. Nam Nam! Skylt ned med champis.
IMG_1521.jpg


Biff og potetgull til hovedrett, enda mer nam! Ble australsk shiraz til denne.
IMG_1523.jpg



Etter middag ble det en kaffe og en meget god whisky. Glenmorangie 18YO slår knockout på Johnnie Blue etter min mening.
IMG_1526.jpg



30 minutter før avgang ble man hentet og geleidet til gaten. Siden jeg spurte om en Porsche ved innsjekk, ble det selvsagt en Panamera. Må innrømme at jeg fikk sansen for den bilen, selv etter en så kort tur. Hadde det vært litt bedre veier i Norge hadde den absolutt blitt en het kandidat ved neste bilbytte.
 
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

21.07.2011
Frankfurt-Shanghai LH728 17:30 – 09:55+1
Boeing 747-430 “Bremen”, sete 82C (havnet i H i stedet)


Kjøreturen fra FCT til C-17 er forholdsvis lang, og vel fremme møtte jeg en gammel kjenning. D-ABVP, også kjent som “Bremen”. Det var samme fly som jeg fløy med fra Bangkok til Kuala Lumpur i juni, (se http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=87984&page=2 for rapport og bilder) og også på den flighten hadde jeg sete 82C. Sjåføren av Panamera’n bar håndbagasjen opp til andre etasje, og der ble man møtt av en splitter ny kabin. Jeg må si at jeg tenkte “wow”, for dette var en forbedring av dimensjoner. Både farger, materialer og layouten falt i smak umiddelbart.

Selv om KVS viste at kun våre to seter var tatt dagen før utreise, var det full kabin når vi kom ombord. Den sene flighten med 340-600 viste også 8 av 8 ledige seter dagen før avreise, så hva som egentlig skjedde vet jeg ikke. Kanskje Lufthansa oppfordret gode kunder til å oppgradere på poeng siden det var ny kabin? De er vel ute etter at flest mulig skal få prøve det nye produktet i håp om å selge flere billetter i F.

Det ble selvsagt en del utforskning av det nye produktet, måtte se litt hva slags muligheter man har til å lagre ting, setekontroller osv. Sengen ser riktig innbydende ut, og man ligger temmelig “koselig” til i vinduskarmen. Hodet er godt skjermet mot innsyn fra midtgangen, men resten av kroppen ligger åpent til. Når man sitter i setet har man behagelig avstand til nabosetet, men det er selvsagt best hvis man kjenner sidemannen. Senga fungerer godt som lagringsplass, og i tillegg har man en skuffe under senga der det er plass til ganske mye. Her kommer en haug med bilder av kabinen, siden det er lite av de her på forumet fra før.

Nytt, rent, pent og behagelig
IMG_1537.jpg


Rosen er på plass
IMG_1550.jpg



Håndkontroll som ser temmelig ubrukt ut
IMG_1531.jpg


Flaskeholder i armlenet
IMG_1532.jpg


Hode-enden av senga, som er temmelig skjermet for innsyn
IMG_1533.jpg


Skuffe under senga med plass til det man trenger i løpet av reisen. Selve håndbagasjen må derimot plasseres ved trappa, så man må ta ut det man trenger før avgang eller hente bagasjen underveis.
IMG_1535.jpg


Bord til glasset og setekontroller
IMG_1541.jpg


Senga fungerer bra som lagringsplass
IMG_1555.jpg


En annen ting man legger merke til, er at det blir ganske utfordrende å ta bilder ut vinduet. Vi hadde en A380 ved siden av oss som dro litt før oss (antar det var til PEK ut fra rute-tabellen), men ingen bilder av den.

Man fikk utdelt amenity kit, pyjamas og tøfler. Dessuten ble det utdelt headset av typen Bose QC 15, men jeg takket pent nei siden jeg har samme sett selv. Flott at Lufthansa tilbyr et så bra headset til sine passasjerer. Pyjamas er av merket Van Laack, samme som Swiss tilbyr, men noe tynnere bukse. Det er “Porsche Design”, og ikke Rimowa amenity kit :cry:

IMG_1538.jpg
 
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Det ble selvsagt champagne og nøtter når man hadde satt seg ned, og gleden var stor når det ikke var “D”, men derimot Laurent Perrier Brut Millesime 2000. Ikke den dyreste champagnen på markedet, men jeg synes den er veldig god. Det ble to påfyll før glasset ble plukket inn etter pushback.
IMG_1530.jpg


Push var på rute, og etter en kort taxi tok vi av fra 25R. Take-off roll var ikke mer enn ca 40 sekunder, ganske imponerende for en såpass lang flight.


Siden det ble inntatt en middag i FCT like før avgang, ba jeg om å få vente litt med middagen ombord.
Tiden før middag ble brukt til Sopranos og Laurent Perrier, og i tillegg kom det litt snacks som denne amouse bouche. Den smakte blant annet litt av røket kjøtt.
IMG_1542.jpg




Menyene ble delt ut før avgang, og så slik ut
IMG_2962.jpg


IMG_2963.jpg


IMG_2965.jpg


Vinmeny
IMG_2966.jpg


Champagne
IMG_2967.jpg


Hvitvin
IMG_2969.jpg


Rødvin
IMG_2970.jpg


Månedens forslag og sprit
IMG_2971.jpg


Mer sprit
IMG_2972.jpg


Enda mer drikke
IMG_2973.jpg


Te
IMG_2974.jpg


Månedens forslag
IMG_2968.jpg
 
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Når det var klart for middag, kom det selvsagt full oppdekking med hvit duk, bestikk og tilbehør. Stativet med forretter kom også, og jeg måtte be spesifikt om å få kaviar. Hadde de glemt det? Kaviaren kom i alle fall, men det var litt rart å ha hele bordet fullt av forretter. For å skeie helt ut ba jeg også om et glass vodka til kaviaren, og det falt bedre i smak enn ventet. Vodka egner seg godt til å drikke rent, så lenge man tar små slurker og har riktig tilbehør til.

Smør må man ha
IMG_1561.jpg



Bordet blir fullt når det er snakk om 4 forretter på en gang.
IMG_1560.jpg



Man begynner med kaviar
IMG_1557.jpg


Så er det litt and
IMG_1568.jpg


Scampi og jordbær var en merkelig kombinasjon, men det smakte overraskende godt
IMG_1566.jpg


Zucchini
IMG_1565.jpg


Grønsakssuppe
IMG_1571.jpg


Lamsadel til hovedrett
IMG_1575.jpg


Ostefat
IMG_1578.jpg


Sjokolade og bringebær
IMG_1579.jpg


Kaffe, sjokolade og Johnnie Blue
IMG_1584.jpg


Det er vel på sin plass å skrive litt om maten også. Den var god, men ikke imponerende. Jeg angrer litt på at jeg ikke spiste med en gang, for den virket litt “gammel” eller “gjenoppvarmet”. Ostefatet var skuffende, og lammet var helt ordinært. Det beste var forrettene og desserten. Maten på bakken var mer spennende og smakte bedre, men det er jo ikke helt uvanlig.

Når det gjelder vin så var selvsagt champagnen god. Jeg droppet hvitvin til forrettene, det var ingen som fristet spesielt. Til hovedretten valgte jeg rødvin fra Portugal, og den var god. Ikke imponerende og minneverdig, men god. Den franske hadde jeg uansett smakt fra før. Til dessert ble det Bacchus Beerenauslese. LBV portvin fristet ikke, så da måtte man imporvisere litt. Beerenauslese sto ikke på vinlista, men jeg spurte om de hadde en beerenauslese eller eiswein, og det hadde de. Denne vinen sto på vinlista sist jeg fly med Lufthansa i F. Veldig god, og den ga desserten en ekstra piff.

Etter middag var man mer tørst, og det ble en del glass LP sammen med Sopranos før jeg endelig tok til vett og la meg. Sengen ser innbydende og koselig ut.
IMG_1591.jpg


Jeg sov som en sten, men ble vekket til frokost. Sulten var jeg ikke, men måtte ta litt brød og røkelaks
IMG_1596.jpg


Vi landet på rute i Shanghai, og både immigrasjon og henting av bagasje gikk raskt. Deretter ble det Maglev innover mot byen.

Som oppsummering vil jeg skryte litt mer av den nye kabinen til Lufthansa. Sitter man på rad 82 så ser man minimalt til sine medpassasjerer bortsett fra passasjeren over midtgangen. Med toalett både foran og bak er det liten trafikk gjennom kabinen, og ingen kø for å gå på toalettet. Man sitter 1,5-2 meter fra sidemannen, men sover 4-5 meter i fra.

Maten og drikke er derimot ikke helt på samme nivå, men når man har tid til en solid stopp i loungen eller FCT så spiller det ikke så stor rolle. Bakketjenestene i FRA er veldig bra, både når det gjelder innsjekk i FCT, dusj-fasaliteter, transport til flyet og selvsagt mat- og drikkeservering. Crew ombord ga prikkfri service, gjennomført, korrekt og hyggelig.
 
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Hvordan var sengen å sove i kontra andre flat-bed produkter?
 
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Ser ut som de hadde vinlista ombord iallefall. Den hadde de glemt på min flight FRA-ICN.
 
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Hvordan var sengen å sove i kontra andre flat-bed produkter?

Den beste av de jeg har prøvd, etter min mening like god som en typisk seng på bakken. Var litt utilregnelig i gjerningsøyeblikket, så ikke legg for mye vekt på dette.:colgate:
 
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Super TR sålangt :), reiser nøyaktig samme rute til shanghai om 4 uker, satser på ny F :p
 
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Shanghai
Fairmont Peace Hotel, East Nanjing Road 20
22.07.2011-27.07.2011


Siden Shanghai har verdens raskeste tog, måtte man prøve dette. Dessverre gikk det kun på lav fart på tidspunktet jeg satt på.
IMG_1601.jpg


Toget går fra flyplassen og et stykke inn mot byen. Der må man bytte over til t-bane, og ta den inn til sentrum. T-banen hadde en stasjon som ikke var så langt fra hotellet, så det gikk tålig greit å gå selv med tre kofferter. Svett var man likevel når man sjekket inn, varmen i Shanghai var rett og slett plagsom. De første dagene var det 34, før det steg mot 36 på slutten av oppholdet.

Hotellet ble valgt ut fra beliggenhet og anmeldelser, og det falt umiddelbart i smak. Det er et gammelt hotell som ligger rett ved “The Bund”, elvepromenaden med klassisk lav bebyggelse i Shanghai. Hotellet ligger også i enden av East Nanjing rd, en gate som delvis er gågate og som har kjøpesentre og butikker så langt man orker å gå. The Bund ble kraftig pusset opp frem mot Expo 2010, blandt annet ble en del veier lagt under bakken. Resultatet er flott, og det kryr av turister i området.

Hotellet ble gjenåpnet i 2010 etter 3 år med oppussing. Jeg har aldri tidligere sett et så gjennomført stilig hotell, rett og slett imponerende. Rommet var et deluxerom med utsikt. Utsikten var ikke så mye å skryte av, det er kun suiter som har utsikt til elven og over til Pudong.

Det grønne taket gjør hotellet lett å kjenne igjen både dag og natt, selv om det ikke ruver i bybilder.
IMG_1619.jpg


Her er en del bilder av rommet.
IMG_1602.jpg


IMG_1603.jpg


Rommet er ikke veldig stort, langt fra noen suite, men rent, pent og nytt.
IMG_1605.jpg


Bad med to vasker, dusj, badekar og vanntett tv
IMG_1608.jpg


Minibar
IMG_1612.jpg


IMG_1613.jpg


Gjennomført dekor, og høyt under taket
IMG_1614.jpg


Alt er gjennomført, også korridorer
IMG_1684.jpg


Hver dør hadde en unik figur innrammet ved døra
IMG_1688.jpg


Området ved heisene
IMG_1687.jpg


Utsikt inn mot tea-loungen
IMG_1691.jpg


IMG_1828.jpg


Hall fra resepsjonen og inn mot heis-området
IMG_1829.jpg



Hotellet huser også Harry Holes favoritt-sted, en jazz-bar med live musikk hver dag

IMG_1827.jpg
 
Last edited:
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

The Bund på ettermiddagen
IMG_1620.jpg


Et stykke lenger ned, man kan se det grønne taket lenger oppe langs elven
IMG_1632.jpg


Mange ulike båter på elven
IMG_1634.jpg


Så begynte skyline på Pudong-siden å våkne til liv. Flere karakteristiske bygninger, alle av nyere dato.
IMG_1640.jpg


Dagene ble brukt til litt sightseeing, litt shopping og selvsagt en del avslapping. Varmen gjorde sitt til at man ikke orket så mye hver dag.
Her har man tuslet langs East Nanjing rd mot peoples park. Radisson hotellet har en karakteristisk form, til høyre på bildet. Til venstre ser man temperaturen.
IMG_1649.jpg


Byplanleggingmuseet ble avlagt et besøk, her var det en del spennende å se på. Kineserene liker å sammenligne seg med andre byer, f.eks London, New York og Tokyo. Veksten og byggeraten i Shanghai er enorm, de har bygget 10 t-banelinjer siden 2005. T-bane nettet er effektivt, og en billett koster ca 3 kroner. Det er forholdsvis langt mellom stoppestedene, men man kommer seg raskt fra en ende av byen til en annen. Det er først på et slikt museum man kan se hvor stor byen egentlig er. Med 18 millioner innbyggere, er den Kinas største.
IMG_1657.jpg


Flyplassen fikk også sin oppmerksomhet. Den ble først bygget med en terminal som hadde kapasitet på 20 millioner årlig. Dette er i dag innenriks-terminalen. Deretter ble en ny terminal bygget, som har kapasitet på 40 millioner. Dette er den internasjonale terminalen. Det foreligger også planer om en ny terminal, denne vil også ha en kapasitet på 40 millioner. Totalt vil Shanghai-Pudong da kunne håndtere 100 millioner årlig. I dag er det 3 rullebaner, og det er planlagt to rullebaner til. Flyplassen vil bli verdens største i areal, og det merker man når man er der. Alt er anlagt luftig og med fremtidlig utbygging i tankene. Legg merke til avstanden mellom terminalene, med god plass til veier, t-bane, tog og maglev.

T1 og T2, den planlagte T3 til høyre
IMG_1661.jpg


IMG_1663.jpg


IMG_1664.jpg


IMG_1665.jpg


Etterpå var det klart for high tea på Kathleen`s 5, takrestaurant på Shanghai Art Museum, med utsikt til peoples park. Radisson i bakgrunnen.
IMG_1672.jpg


Mange småretter til high tea.
IMG_1667.jpg


I nærheten ligger også Marriott Executive Apartments, med sin karakteristiske form.
IMG_1671.jpg
 
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

På kvelden ble det en tur ut på middag, valget falt på Moonsha som ligger på The Bund. En interessant japansk teppanyaki-restaurant der maten blir stekt på bordet.
IMG_1678.jpg


Det ble også et par turer over til Pudong, Jin Mao Tower og Shanghai Financial Center
IMG_1718.jpg


IMG_1925.jpg


Utsikt fra 100. etasje.
IMG_1732.jpg


Jin Mao Tower blir lite i forhold
IMG_1733.jpg


Glassgulv
IMG_1738.jpg




Det ble også en runde til et av de litt mindre flotte områder i byen. Her var det kjøp og salg, blandt annet kjøtt og fisk som lå fremme i 36 varmegrader
IMG_1780.jpg


IMG_1784.jpg


Videre kom man til en del som var klassisk kinesisk. Dette var egentlig en turistfelle, med høye priser og mye souvenirer. Videre kom man inn til Vu Garden.
IMG_1788.jpg



IMG_1792.jpg


IMG_1853.jpg


IMG_1856.jpg


IMG_1864.jpg




Veianlegget er kraftig utbygget de siste årene.
IMG_1787.jpg
 
Last edited:
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Middag ble blandt annet inntatt på Moonsha, Mr & Mrs Bund og Cathay Room (som ligger i Fairmont Hotel med en super utsikt mot elva og Pudong). I tillegg ble det Grand Cafe som ligger i 53. etasje i Jin Mao Tower, som en del av Grand Hyatt. Jeg vil anbefale Moonsha og Cathay Room, pga mat og atmosfære på førstnevnte, og mat og utsikt på sistnevnte. Grand Cafe har buffet og en super utsikt, mens Mr & Mrs Bund har dårlig service, middels mat og høye priser.
Utsikt fra Mr & Mrs Bund
IMG_1766.jpg


Utsikt fra Cathay Room
IMG_1936.jpg

Jin Mao Tower og SFC
IMG_1916.jpg


Utsikt fra Grand Cafe, her bygges det en ny skyskraper
IMG_1895.jpg


IMG_1899.jpg


Rent, pent og ryddig i Pudong
IMG_1918.jpg


Litt merkelig oversettelse:
IMG_1798.jpg


Drikkebilene på The Bund som ikke klarte å servere kald drikke, det var for varmt.
IMG_1800.jpg


Litt mer fra The Bund
IMG_1870.jpg


IMG_1871.jpg


East Nanjing rd. Det ble brukt veldig mye horn på bilene, slitsomt i lengden.
IMG_1877.jpg


Til flyplassen ble det taxi, reprise på ankomsten med t-bane og maglev fristet ikke.
Som oppsummering kan jeg si at Kina og Shanghai var interessant for en ferie, men kjenner ikke noe behov for å dra tilbake. Kinesere virker generelt lite høflige, med spisse albuer i køer og på t-bane. Barn i Kina er også verdt en studie i seg selv. Jeg har aldri sett så mange bortskjemte drittunger i mitt liv, som herser med foreldrene dagen lang. Det er vel straffen for å innføre et enebarn-påbud, da gjør foreldrene alt for barnet og tør aldri si det i mot. Det positive var renholdet i sentrum, det var alltid mange renholdere som gikk rundt og sørget for at ting var på stell. Kanskje noe å innføre i Oslo også?

Over 5 døgn var i alle fall nok, og det var greit å komme seg videre til neste stopp.
 
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

27.07.2011
Shanghai Pudong International Airport


Siste stopp i Shanghai for denne gang var selvsagt flyplassen. Innsjekk gikk på et par minutter, sikkerhetskontroll og immigrasjon lige så. Mangelen på kø i PVG er litt påfallende. Om det er generelt godt dimmensjonert, eller det er fordi priority fungerer så bra, skal være usagt. Det var ganske lenge til flyet gikk, så derfor ble det en runde i butikkene for å bruke opp det man hadde av kontanter før man trakk opp i loungen. Det ble den samme loungen som i juni, men i stedet for å gå til venstre og inn i first-delen, gikk man til høyre og inn i business delen. Loungen er rett og slett skrøpelig, både når det gjelder sittegrupper og vått og tørt. Heldigvis var det ikke fullt, så man fikk litt privatliv.

Jeg har lagt ut noen bilder herfra tidligere, men jeg legger ut litt flere. Sansen for layouten i PVG øker for hvert besøk, hadde bare Gardermoen vært bygget på samme måte. Her er det høyt under taket, enorme glassflater, store sittegrupper ved gatene, samt lounger i andre etasje. Man slipper dessuten å gå gjennom butikker og kø, man velger selv hvor man skal gå inn.

Utsikt fra businessloungen
IMG_1937.jpg


Store glassflater, og ingen skjemmende butikker eller puber.
IMG_1938.jpg


En av de to “daglige” 340-600 fra Tyskland.
IMG_1939.jpg


Terminalen er lang, men det tar ikke så mange minuttene å gå fra ene enden til den andre (10 kanskje)
IMG_1940.jpg


Luftig og fin arkitektur
IMG_1941.jpg


En solid mix av lokal og internasjonal trafikk i PVG. Typisk kan man se Emirates 380 og 340, Delta 744 og 330, United 744, Cathay 773, Singapore 772 og 773, Swiss 343, Finnair 343, Lufthansa 346 og 744, Malaysia 330, Thai 330, Garunda 330 osv osv.
IMG_1942.jpg
 
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

27.07.2011
Shanghai-Singapore, Singapore Airlines SQ835 19:10-00:30 +1
Boeing 777-200 “Regional”, sete 14A


Tuslet bort til gaten ca en halv time før avgang, og ikke lenge etter begynte boarding. Prioritert boarding fungerte bra, og ikke lenge etter var man ombord. Singapore Airlines driver med rekonfigurering av regionale 772 og 773, men det går veldig sakte. Forskjellen er 2-3-2 mot 2-2-2 i business, pluss seter i skinn og en del andre ting.
Kabinen ser slik ut.
IMG_1943.jpg


Litt kjedelige farger kan man si
IMG_1945.jpg


Selv om dette flyet blir brukt på regionale ruter, er komforten og personlig plass av god business-klasse standard. Setene er ikke horisontale, men de gir mulighet for en lur etter middag likevel. Selv en høy nordmann har ikke problemer med benplassen.
IMG_1974.jpg


IMG_1948.jpg



En positiv ting med kabinen er at setene ikke står på rekke. Man får derfor mindre innsyn og utsyn enn dersom hver rad hadde 6 seter på en rett rekke.
IMG_1947.jpg

Som vanlig på 777 er det høyt under taket og store hattehyller
IMG_1957.jpg


Kontroller for sete og IFE
IMG_1953.jpg


Dagens meny
IMG_2991.jpg


Mat
IMG_2992.jpg


Hvitvin
IMG_2993.jpg


Rødvin
IMG_2994.jpg


Drinker
IMG_2995.jpg


Sprit
IMG_2996.jpg


Kaffe
IMG_2997.jpg
 
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Takk for nok en fantastisk rapport - mye luksus her, får man si ... Er dette bestilt gjennom de mange US Airways-kampanjene, eller? Shanghai virker ikke spesielt interessant, dessverre, mye form og lite innhold - men har ikke vært der selv, så hva vet jeg.
 
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Bollinger ble servert før avgang, ikke akkurat min favoritt-champagne..
IMG_1946.jpg


Etter take-off ble det servert satay i peanøttsaus med agurk og løk, som er typisk Singapore. Greit nok, hverken mer eller mindre. Ikke noe pent dekket bord.
IMG_1951.jpg


Så ble bordet dekket, og forrett var kamskjell.
IMG_1958.jpg


De var kalde, men smakte greit. Jeg forsatte med Bollinger enn så lenge, ingen av hvitvinene fristet.
IMG_1959.jpg


Hovedrett var Dong Po Pork, som smakte helt fint. Rødvinen ble fransk, og den var absolutt god. Glassene er jo håpløse, så det er vanskelig å si mer enn at den var god.
IMG_1960.jpg


Dessert var is, som er enkelt og greit
IMG_1964.jpg


Til slutt ble det ost, som også var greit nok.
IMG_1966.jpg


For å runde det hele av, ble det sjokolade, kaffe og Highland Park 12YO (nam nam, godt!!)
IMG_1968.jpg


Resten av flighten var uten spesielle hendelser. Vi landet ca 20 minutter før rute, og etter en kort taxi var vi på vei mot bagasje-båndet. Immigrasjon gikk raskt, og 5 minutter senere var man på vei til sentrum i en taxi.
Jeg synes Singapore Airlines leverte varene uten å skinne. Flighten er middels lang, med en flytid på 5 timer. Man får tid til å nyte maten, slappe av og se litt film. Noen middagslur ble det derimot ikke. Jeg har ingen problemer med å fly med Singapore igjen, men ut fra den hemningsløse skryten som noen gir selskapet, ble jeg nesten litt skuffet. De er bedre enn Thai business på alt fra service, til mat, kabin og seter, men ikke så mye bedre som man kanskje skulle tro. Skulle jeg velge mellom Thai first og Singapore business på en tilsvarende lang flight, hadde jeg valgt Thai uten å nøle.
 
Last edited:
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Takk for nok en fantastisk rapport - mye luksus her, får man si ... Er dette bestilt gjennom de mange US Airways-kampanjene, eller? Shanghai virker ikke spesielt interessant, dessverre, mye form og lite innhold - men har ikke vært der selv, så hva vet jeg.

Ja, det ble bestilt på den kampanjen som var ca oktober i fjor, og endret to ganger før avreise. Først ble utreisedato, stopover og dato for reise til destinasjon endre, senere ble reiserute på hjemreisen endret (etter erfaring på forrige asiatur, mer om det senere)

Shanghai anbefales ikke, det blir heller Hong Kong, Tokyo eller Seoul neste gang jeg skal til Nord-Asia.
 
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Takk for en kjemperapport :)
Absolutt noe å bruke kvelden på å lese.
Mange bilder gjør den til en fornøyelse :up:
 
Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Singapore 28-31.07.2011
Hotel Naumi


Taxisjåføren visste ikke hvor hotellet var, så jeg måtte opplyse at det lå bak Raffles. Dette ga meg litt bange anelser. Hotellet var bestilt gjennom am-ex tilbud, som innebar inkludert frokost og oppgradering hvis det var ledig. Frokosten var absolutt ikke noe å skryte av, og oppgraderingen gikk aldri gjennom.
Hotellet ble booket ut fra meget gode skussmål på tripadvisor og booking.com, samt størrelse på rommet (52kvm) og beliggenhet. Beliggenheten er like bak Raffles Hotel, dvs at det tar 5 minutter å gå til Raffles City kjøpesenter, Suntec City kjøpesenter, samt MRT-stasjon City Hall. Hotellet er et lite 5-stjerners boutique-hotell, som skal ta igjen mangel på tjenester med sjarm. Sjarmen fungerte ikke på meg, jeg angrer skikkelig på at jeg ikke valgte et stort hotell med alle fasaliteter. Ikke var det billig heller, så da ble det hele en tabbe. Det eneste positive jeg har å si om det hotellet, er at det hadde svømmebasseng på toppen med fin utsikt og at det ikke var problem å få solsenger. Betjeningen var selvsagt hyggelig, men det hjelper så lite når de hverken har bar, restaurant, concierge eller piccolo.

Lesson learned, book Raffles, Fairmont, Mandarin Oriental, Conrad eller Pan Pacific neste gang i Singapore.

Stue-seksjon
IMG_1976.jpg


Inngangsparti med skrivepult og et slags minikjøkken
IMG_1977.jpg


Hva er vel et hotellrom uten seng?
IMG_1978.jpg



Bad med dusj og badekar
IMG_1980.jpg


Molton Brown er jo ikke feil
IMG_1981.jpg


Klokkeradio med ipod-docking og en vannflaske som sto klar ved ankomst. Soft-drinks som var i kjøleskapet var gratis, og det var god plass til å fylle opp med øl og vin hvis man ønsket.
IMG_1983.jpg


Litt forskjellig i nattbordskuffen. Play safe? Dere kan jo gjette hva det er.
IMG_1982.jpg


“Baren” som også fungerte som frokostbuffet om morgenen
IMG_2260.jpg


Utsikt fra takbassenget. Raffles i forgrunnen, så Fairmont, og det høye bak er Swisshotel.
IMG_2196.jpg


Mot “sentrum”
IMG_2197.jpg


Mot Marina Bay
IMG_2203.jpg
 
Back
Top