Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-08-2011, 21:10   #1
ThePlanespotter1
ScanFlyer Silver

ThePlanespotter1's Avatar

OBB 50 Jagerflyger og trafikkflyger

Hei alle sammen!

Jeg lurte på om hva man skal ta (bl.a linjer) på videregående skole for å bli flyger i Forsvaret, evt. også som vanlig trafikkflyger?
Jeg har hørt at man bør ta matte og 2MX/2MY (fysikk), og er det vanskelighetsgrader i matte på videregående? Og hvilke fag skal jeg ta?

Er det noe spesielle karakterer man trenger til å bli jagerflyger eller trafikkflyger?

Hvor høy må man være for å være jagerflyger og trafikkflyger?
Kan man bli trafikkflyger med en gang etter plikttjenesten?

Hva er aldersgrensen til å fly jagerfly?

Håper noen kan svare (detaljert om de kan)
Hilsen Kenneth =)

Last edited by ThePlanespotter1; 25-08-2011 at 18:56.
ThePlanespotter1 is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2011, 21:39   #2
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Default Re: Jagerflyger og trafikkflyger

Alt du trenger å vite om å bli flyger i Luftforsvaret finner du her:
http://forsvaret.no/utdanning-karrie...r/default.aspx

Du trenger generell studiekompetanse for å kunne søke, og en generell god fysikk. Resten kan du ikke gjøre noe med annet en å gjøre ditt beste Lykke till!

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2011, 22:06   #3
DABDAB
Newcomer

Det er ikke ofte man ser krav om matte eller fysikk på flyskoler lenger. Men du gjør deg selv en "bjørne-tjeneste" ved å ta dette på vidregående. Selv om store deler av det man lærer på skolebenken glemmes fort. Sitter du iallefall igjen med en relativ god forståelse for tall, formler osv., som vil gjøre det enklere for deg når du skal gjennom en flygerutdannelse senere.
DABDAB is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2011, 22:11   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by DABDAB View Post
Men du gjør deg selv en "bjørne-tjeneste" ved å ta dette på vidregående.
Antar du her bruker ordet bjørnetjeneste feil, da det er en negativt ting

Sikkert fint med matte og fysikk, samt i god nok form til å klare de fysiske testene....me mye kommer vel an på psyken og om man passer til det eller ei
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2011, 22:12   #5
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Nå kjenner ikke jeg til krav og anbefalinger for flygerutdanninger verken i forsvaret eller sivilt, men kan nå en ting eller to om studiespesialisering i Kunnskapsløftet.

Man har 5 uketimer med matte i VG1. Man kan velge mellom Matematikk 1T og Matematikk 1P. 1T er vanskeligere enn 1P. I 2. klasse kan man slippe unna med 3 uketimer matte i form av 2T eller 2P (avhengig av hva man hadde i 1. klasse). I 2. klasse kan man også velge matte som programfag (valgfag) med 5 uketimer, enten S1 eller R1. Gjør man dette faller de 3 uketimene i 2T/2P vekk. Tror muligens det er krav om 1T i VG1 for å ta R1 i VG2. Det er i hvertfall anbefalt med 1T om man skal ta matte som programfag, både S1 og R1. I VG3 kan man om man vil velge S2 og R2 som bygger på hhv. S1 og R1. S1+S2 og R1 teller formelt likt ifht. opptakskrav o.l.

Det korte svaret blir at ja, matematikken på vgs. har forskjellige vanskelighetsgrader. Dersom matte er anbefalt (men ikke et krav) ville jeg minimum ha tatt R1 eller S1+S2. Tipper fysikk også vil være en fordel innen luftfart, så anbefaler at du i hvertfall tar det på 2. klassenivå (Fysikk 1).

2MX, 2MY, 3FY osv. er forøvrig fagnavn fra Reform 94 som ikke er i bruk lengre.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2011, 22:42   #6
ThePlanespotter1
ScanFlyer Silver

OBB 50 Re: Jagerflyger og trafikkflyger

Tusen tusen takk til alle sammen! =D Nå vet jeg enda mer som hva jeg skal gjøre.

Forresten, er det slik at jeg kan bli trafikkflyger med en gang jeg er ferdig med plikttjenesten, og hvor gammel kan man være helt til du ikke kan fly jagerfly i Luftforsvaret?

Hilsen Kenneth =)
Old 25-08-2011, 06:44   #7
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by ThePlanespotter1 View Post
Tusen tusen takk til alle sammen! =D Nå vet jeg enda mer som hva jeg skal gjøre.

Forresten, er det slik at jeg kan bli trafikkflyger med en gang jeg er ferdig med plikttjenesten, og hvor gammel kan man være helt til du ikke kan fly jagerfly i Luftforsvaret?

Hilsen Kenneth =)
Hvor gammel en kan være før en blir "grounded" fra å fly jagerfly tror jeg er avhengig av din egen fysikk og medisinske tilstand istedenfor antall år.

I tillegg til matematikk og fysikk er det helt sikkert ingen ulempe å ha gode kunnskaper i engelsk dersom du sikter mot en karriere som pilot.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2011, 18:57   #8
ThePlanespotter1
ScanFlyer Silver

Går engelsk inn på samme linje med matte og fysikk?
Old 25-08-2011, 20:41   #9
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by ThePlanespotter1 View Post
Går engelsk inn på samme linje med matte og fysikk?
Jepp. Du har 3 programfag (valgfag) i VG2 og VG3 (kan ha 4 i VG2 hvis du vil og et av dem er matte). 2 av fagene hvert år i VG2 og VG3 må være fra din "linje" (enten "realfag" eller "språk, samf. og økonomi"). Hvis du skal ta både matte og fysikk må du gå realfag i 2. og 3. klasse. Da har du plass til et fag til som du kan velge fritt fra realfag eller fra andre linjer, f.eks. engelsk.

Last edited by Mjolnir; 25-08-2011 at 20:44.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2011, 14:52   #10
simene
Newcomer

Hei ThePlanespotter1!
Mjolnir har helt rett i det han skriver. Da jeg gikk VG1 for ett år siden, anbefalte rådgiver fysikk , T-Matte -> R1- Matte, eller P1->S1->S2. Selv er jeg ikke den beste matematikeren og jeg trenger å konsentrere meg om matten. For meg var det enklest å velge P1-S1-S2. Dette fordi jeg ville ha en noe bedre karakter i P og S matte, en hva jeg ville fått i T og R matte.

Nå går jeg VG2 og har valgt S1-Matte og Fysikk 1 som to av mine program fag. Når jeg har fullført S2-Matten til neste år, så er det som Mjolnir sa, omtrent det samme som R1-Matte.

Lykke til med valgene og lykke til i framtiden!

Simen
simene is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2011, 20:59   #11
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Engelsk vokabular og fagterminologi, samt generell kunnskap om sivil og militær luftfart, kan du tilegne deg ved å abonnere på fagblader som Flight International og Aviation Week & Space Technology. Lykke til.
Old 28-08-2011, 17:51   #12
LN-BLO
ScanFlyer Silver

Mulig dette er veldig feil, men... Så vidt jeg har hørt fra div. bekjente og venners venner som har vært med på opptaksprøvene til pilot i forsvaret er det etter at seleksjonsprosessen, når en har en viss oversikt over kvalifikasjonene til kandidatene at det blir tatt en beslutning rundt hvem som skal utdannes til de bestemte flytypene (jagerfly, helikopter, Hercules etc...). Så har jeg forstått dette riktig: Når man søker pilotutdanning i forsvaret er det mer generelt en søknad til flyskole innenfor samtlige av forsvarets luftgående fartøy, og når det gjelder de som får utdanning til jagerfly er det de beste av alle de som kommer seg gjennom nåløyet og består opptaksprøvene. Går vel naturligvis litt på personlige ønsker også...
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2011, 00:06   #13
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Hvem som får hvilken flytype bestemmes senere enn som så. Også etter opptaksflyging. Tidspunkt for endelig avgjørelse har variert, men ikke før man er på LKSK (krigsskolen)

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2011, 08:57   #14
LN-BLO
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Hvem som får hvilken flytype bestemmes senere enn som så. Også etter opptaksflyging. Tidspunkt for endelig avgjørelse har variert, men ikke før man er på LKSK (krigsskolen)
Takker for infoen!
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2011, 15:42   #15
ThePlanespotter1
ScanFlyer Silver

Thumbs up Re: Jagerflyger og trafikkflyger

Tusen takk for informasjonen alle sammen!

Hilsen Kenneth
Old 29-08-2011, 16:56   #16
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Noen søker helikopter, og noen har preferanser om Orion eller Hercules etter flyskolen. I tillegg er det mange flere jagerfly enn det er helikoptre og transportfly, så det kan trygt sies at sjangsen for å "få" den klassen luftfartøy man "ønsker" er stor om man først kommer igjennom og skikker seg greit.

For ikke å la noen være i tvil; flygingen på helikopter og transportfly i Forsvaret er "bedre" og mer variert enn det meste en kan komme borti sivilt her til lands og i de fleste områder i verden. Når en er ferdig med plikttjenesten - som går kjapt nok uansett - er en godt kvalifisert for det meste av flyging en eventuelt ønsker å fortsette med.
Old 29-08-2011, 22:02   #17
ThePlanespotter1
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Noen søker helikopter, og noen har preferanser om Orion eller Hercules etter flyskolen. I tillegg er det mange flere jagerfly enn det er helikoptre og transportfly, så det kan trygt sies at sjangsen for å "få" den klassen luftfartøy man "ønsker" er stor om man først kommer igjennom og skikker seg greit.

For ikke å la noen være i tvil; flygingen på helikopter og transportfly i Forsvaret er "bedre" og mer variert enn det meste en kan komme borti sivilt her til lands og i de fleste områder i verden. Når en er ferdig med plikttjenesten - som går kjapt nok uansett - er en godt kvalifisert for det meste av flyging en eventuelt ønsker å fortsette med.
Kan man fly flere typer samtidig?
Reply

Posting Rules