Amsterdam-tråden

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Amsterdam-tråden

Årets bursdagsgave fra samboeren var hotell og flybilletter til Amsterdam i starten av september, og siden jeg ikke har vært der skikkelig siden en familieferie på 90-tallet hadde det vært greit med noen tips. Spesielt i forhold til spisesteder som måtte passe for en romantisk helgetur

Re: Amsterdam

Årets bursdagsgave fra samboeren var hotell og flybilletter til Amsterdam i starten av september, og siden jeg ikke har vært der skikkelig siden en familieferie på 90-tallet hadde det vært greit med noen tips. Spesielt i forhold til spisesteder som måtte passe for en romantisk helgetur

Og hvor ligger hotellet ?
Byen er stor...
Vi var nylig på firmatur til Amsterdam og hadde hotell på Rembrandtplan.
Mange gode restauranter der, men de stenger tidlig !

Amsterdam

Jeg kan anbefale http://www.hotelamsterdam.nl/food-en.html De Roode Leeuw som ligger på Hotel Amsterdam De Roode Leeuw som ligger rett ved Dam Square. Har bodd her flere ganger og har gode erfaringer med denne restauranten.

God mat og ikke minst veldig god oppvartning i stilige lokaler.

Ligger vel en knapp kilometer fra ditt hotel vil jeg tro, og etter maten er det bare å spasere over gata og sette seg på en av uterestaurantene på Dam Square.

Har ikke vært så romantiske opplevelser akkurat for min del da siden jeg kun har spist her sammen med jobbkollegaer ifm. jobbreiser :)

Har to forslag, det ene er mer til lunsj og den andre passer både til lunsj og middag.

Lunsj forslaget er Canvas, som ligger i 7 etg i det tidligere Volkskrant bygget. De har en veldig fin takterrasse med en fin utsikt over byen, som er stengt om kvelden da stedet blir gjort om til club. Det eneste som er litt kjipt er at det ikke ligger i umiddelbar nærhet til Leidseplein, men da har dere en unnskyldning til å bevege dere utenfor turist delen av byen.
http://www.canvas7.nl/en/

Det andre er Bazar som serverer arabisk mat inspirert mat. Den ligger i følge ryktene i en gammel kirke i nærheten av the Heinekein Experience (som også kan anbefales hvis man er interessert i å se hvordan man lager det ølet, smaksprøver er inkludert i prisen :P). Har dog ikke vært på den i Amsterdam men søster restauranten de har i Rotterdam som for øvrig er min favoritt restaurant der.
http://www.bazaramsterdam.com/read/1441

For øvrig er det mange koselige kafeer og små restauranter i området rundt Prinsengracht kanalen.

Hvis dere har tid, så kan Rotterdam også anbefales for sine restauranter og moderne arkitektur. De to byene har en liten battel om hvem som har flest topp restauranter. Hvis jeg ikke husker feil så er det Rotterdam som har flest med Michelin stjerner og den med flest antall stjerner. I tilfelle det blir aktuelt for dere å ta omveien, anbefales Fyra toget siden det tar mye kortere tid enn NS sine melkerute/forsinkelses tog…

Har også et ikke restaurant relatert tips i tilfelle dere ikke er så kjent med trafikk bildet i Amsterdam og Nederland generelt, de gående helt nederst på den trafikale rangstigen. Syklistene nærmest sikter på deg hvis du går i deres felt, det samme gjør trikken. Og bli ikke overrasket hvis dere får se noen nestenulykker mellom trikk og sykkel, da begge disse to fremkomstmidlene er sterkt representert i sentrum av byen.
Forøvrig er trikken og en liten lokalbuss greie (liten blå minibuss) er de to mest praktiske transport alternativene i sentrum av byen. Den blå minibussen går fra det nye hovedbiblioteket like ved tog stasjonen opp mot Leidseplein og Museumsplein langs Prinsengracht kanalen (Anne Franks hus), videre til baksiden av red light distrikct. Denne koster bare 1 euro pr pers og går ganske ofte, så da er det bare å hive ut en arm når man trenger en gå pause.

Hva er beste tips og hva koster de forskjellige alternative transportmåtene fra Schipol og inn til sentrum/Leidesplein

Jeg kan anbefale http://www.hotelamsterdam.nl/food-en.html De Roode Leeuw som ligger på Hotel Amsterdam De Roode Leeuw som ligger rett ved Dam Square. Har bodd her flere ganger og har gode erfaringer med denne restauranten.

Er dette et sted det lønner seg å bestille bord påforhånd hvis valget faller på denne?

Spiste på Ciel Bleu i fjor høst, Amsterdams eneste med to stjerner. Ikke like bra som Oscarsgate, men bra nok. Ligger på toppen av hotel Okura, enkel tilkomst med trikk fra sentrum. Fra flyplassen funker både tog og taxi, litt avhengig av størrelse på bagasje og avstand fra togstasjon til hotell.

Hva er beste tips og hva koster de forskjellige alternative transportmåtene fra Schipol og inn til sentrum/Leidesplein

Hvis du skal til området Leidseplein/Museumsplein er det et greit tips å unngå Amsterdam Centraal, det er litt mye stress der men en stor stasjon og stadig veiarbeid utenfor (og det er faktisk en ganske stor omvei). Du kan ta toget fra Schiphol til Amsterdam-Zuid (koster vel det samme som til Centraal, et fåtall euro) og ta tram 5 retning Amsterdam Centraal til Leidseplein. Hvis du ikke tar drosje eller Connexxion (se nedenfor) vil du måtte ta toget og tram uansett, og da er det greit å unngå maset på Centraal.

Det finnes også http://www.airporthotelshuttle.nl/site/home.asp, minibusser som går minst hver halve time. Men da jeg prøvde dem var det litt mas, da jeg måtte gå til en kasse som var godt gjemt i et hjørne av terminalen, kunne ikke betale på stedet. Vet ikke om dette er endret. Finner ikke heller ditt hotell på deres liste, men andre hoteller i området Leidseplein koster 15 euro per person en vei.

Last edited:

Jeg vil anbefalle buss 197 som går fra Schipol og rett til Leidsplein. Den går hvert 15. minutt og turen tar ca. 30 min. Pris per person er €4

Hotell sentralt i Amsterdam

Hei folkens, skal på Top Gear Live i Amsterdam 27/4 og tenkte å ta helga der med noen kompiser.
Har aldri vært i Amsterdam før, så sliter litt med å finne et greit hotell.
Har et inntrykk av at det er mye rart der, så trenger litt eksperthjelp:)

Vi er tre stk som reiser og skal ha tre rom fra 26-28/4
Ønsker en grei standard, men ønsker ikke betale noe særlig mer enn 1000 kr pr natt.
Har status hos Hilton, CC og Accor, men pris teller litt mer enn evt oppgraderinger, lounger o.l. da de to andre er uten status.

Noen bra forslag til meg?

Tore

Re: Hotell sentralt i Amsterdam

Gjorde et raskt søk på Club Carlson. Virker som flere skal til Amsterdam den helgen. Park Plaza Victoria ligger på 399e, mens det vanligvis ligger under 200e.

Typisk en god helg å bruke bonuspoeng på :)

Ja, er nok mye folk den helga ser det ut til.
Kan nok se ut til at vi må fire litt på krava og evt komme oss i nærheten av flyplassen istedet. Er vel kurant å komme seg til og fra sentrum fra AMS?

Kan nok se ut til at vi må fire litt på krava og evt komme oss i nærheten av flyplassen istedet. Er vel kurant å komme seg til og fra sentrum fra AMS?

Bodde selv to dager på Radisson på flyplassen. Bodde på junior suite, som var veldig fin. De oppgraderer dog ikke Gold til mer enn "best available in category". Hotellet var fint og frokosten var også god.

Tar kun 30-40 min inn til sentrum, men det er litt keitete ettersom man må ta shuttle til flyplassen (går to ganger i timen) og så ta toget inn til sentrum. Er dere tre så er vel taxi til 40€-50€ også et alternativ.

Anledningen till att det är dyrt är antagligen att det är stort party den 30/4. Drottningdagen eller vad de kallar det.

Jag har bott på MÖvenpick och tyckte det var bra.

Hvis Amsterdam sentrum blir for dyrt, kan dere også titte på hoteller i Utrecht eller Haarlem som begge er flotte byer, ca. 20 min fra Amsterdam med tog.

Det er Nederlands nasjonaldag "Koninginnedag" den 30. april, og da er det fullt av folk i Amsterdam. De regner med at det er rundt 700.000 i gatene denne dagen, og det er fest og moro overalt. Med mindre du er veldig glad i å reise som en sild i tønne på toget til og fra Schiphol, så ville jeg muligens anbefalt å finne et hotell i sentrum, selv om det er bittelitt dyrere.

Om du har status på Hilton kan det hende du får oppgradert alle rommene, jeg har iallefall fått det flere ganger på DoubleTree Amsterdam Centraal.

Gjorde et raskt søk på Club Carlson. Virker som flere skal til Amsterdam den helgen. Park Plaza Victoria ligger på 399e, mens det vanligvis ligger under 200e.

Typisk en god helg å bruke bonuspoeng på :)
Hmm, da har det gått opp veldig, søkte rett før nyttår på Park Plaza rundt 30.04, og da lå det på €169... men ja, det er lurt å bruke CC bonuspoeng i løpet av den helgen.

Gjorde en god deal på et (såkalt) firestjerners nh-hotell måneden før (påsken) til 80 usd/natten med priceline Express. Krever gjettelek og litt is i maven dog (muligens formelt amerikansk adresse) men kan betale seg. For Queens day ville jeg dog ikke hatt store håp om noen god deal.

Back