![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
NB!! Denne tråden gjelder stort sett USAirways-tilbudet ifht. internasjonale reiser på ikke-USAirways-metall. Sjekk USAirways sider for detaljerte regler samt innenriks i USA eller flyginger på USAirways metall. Reglene endres, og kan også tolkes litt forskjellig i bookingøyeblikket.
Nesten alt du behøver å vite om Star Alliance Award Booking via Us Airways. 60 sekunders sammendrag for de intetanende og alle andre Du kan bruke US Airways miles til å bestille tur hos alle Star Alliance selskaper. Du kan ikke gjøre dette online. Du kan spare betydelig frustrasjon og ha en mer behagelig bestillingsprosess hvis du investerer tid til å researche hvilke routinger du vil fly. Bruk hvilken som helst kombinasjon av ANA verktøyet, Air Canadas nettsted, Continentals nettside, ExpertFlyer (betaljeneste) eller KVSTool(Beste løsing etter min mening) (betaltjeneste) for å se tilgjengelighet. Når du har satt sammen en reiserute, kan du ringe US Airways Dividend Miles Service Center (eller elite linje #) for å bestille den aktuelle reisen. Det skal ikke være tilleggsgebyr for bestilling via telefon, men det vil forekommet ett behandlingsgebyr. Planlegg nøye og være oppmerksom på at en endring eller kansellering av prisen vil resultere i avgifter med mindre du er en Chairman's Prefered Medlem. (CP) For å komme i gang, trenger du:
Viktig linker:
Viktige merknader:
* = Selv om disse er ment å være regler, er det rapportert om unntak fra disse reglene. Planlegging og research: En booking består ofte av flere forskjellige segmenter, og du må definere destinasjon, og en eventuell stopover. Man må ALDRI søke på måten OSL-NRT, men segmentvis. Eksempel på dette er: OSL-FRA-PVG-NRT. Dette gjør ting lettere å kombinere forskjellige flighter, enn om du bare velger start og destinasjon. Et annet eksempel finner du under: Hvis du ønsker å fly fra Tampa, Florida (TPA) til Cape Town, Sør-Afrika (CPT), er det lengste segmentet Europa-> Sør-Afrika, og dermed ville det være best å finne tilgjengeligheten på dette segmentet før alle andre. Ja, det finnes USA-> Sør-Afrika direkte, men i så begrensede frekvenser at det vil være vanskelig å finne tilgjengelighet. I tillegg får man f.eks 2 segmenter i First, og det er jo som alle vet bedre enn 1 segment i First. For å komme til CPT, vil du enten fly direkte fra LHR, FRA, eller IST (merk noen av disse er non-stop og noen er "direkte" med stopp i JNB). Siden det er relativt få fly til CPT direkte, bør du også vurdere en tilkobling fra JNB (Johannesburg). Europeiske alternativer for å nå JNB inkluderer LHR, FRA, MUC, ZRH, IST, og CAI i Egypt. Så den første flyturen du bør søke etter er: LHR-CPT, FRA-CPT, eller IST-CPT, eller LHR-JNB, FRA-JNB, MUC-JNB, ZRH-JNB, IST-JNB, eller CAI-JNB . Når du har funnet tilgjengelighet på den flyturen, så du vil se etter noe fra USA til den europeiske byen du fant i forrige søk. Husk at du kan her gjøre flere routinger. Fant du f.eks FRA-CPT, kan du f.eks fly TPA-EWR-CPH-FRA for å komme deg til Frankfurt. Du må derfor bare gjenta denne prosessen til du har fått en hel rute satt sammen. Fra Tampa til Cape Town, kan en sannsynlig ruting være TPA-CLT-MUC-JNB-CPT. Den mest direkte ruting vil trolig være TPA-EWR-LHR-CPT, men seter på LHR-CPT segmentet kan være vanskelig å finne. Ideen er å gi deg en rekke alternativer for hvert segment. Husk at du kan ha maksimalt fem segmenter for hver etappe av turen (den utgående og hjemgående). Les gjennom tidligere erfaringer og diskusjoner: Del 1 - http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=58949 Del 2 - http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=90998 Del 3 - http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=95689 Del 4 - Oneworld: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=124572 Er det noe som er riv ruskende galt i denne veilederen så trykk på "report" så skal redaksjonen trå til. Last edited by Discus; 08-04-2014 at 21:03. |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg tenker her a gi en guide om hvordan man booker Star Alliance turer med US Airways miles.
Kortversjonen pa 15 sekunder 1. Meld deg inn i US Airways sitt bonusprogram. 2. Meld deg inn i ANA sitt bonusprogram. 3. Sok etter routing pa ANA tool. 4. Ring US Airways nar du har funnet en akseptabel routing (opptil 5 segmenter pa ut og hjemreise, er lov med en stopover ELLER en open jaw pr. booking) DU KAN IKKE BOOKE DETTE PA NETTET forelopig! 5. God tur! For a ta det punktvis: 1. Forst ma man melde seg inn i US Airways sitt bonusprogram (duh), det gjores her Husk at det ma ga 12 dager for man kan kjope miles. 2. For a lete opp awardseter sa finnes det iallefall to verktoy som angar akkurat det. Expertflyer er en og ANA Tool en annen. ANA Tool er det jeg personlig bruker. ANA tool forutsetter at du melder deg inn i ANA sitt bonusprogram, noe som er gratis. Viktig a huke av for at man vil motta epost fordi da vil man ogsa fa medlemsnummeret pr epost. Jeg var dum nok til a ikke notere ned det og jeg hadde ikke krysset av for epost sa jeg endte opp med a melde meg inn to ganger. ![]() Til a begynne med ser det ut som man ikke kan se seter pa resten av Star Alliance pga for fa miles, ta det med ro, man ma forst lete opp awardseter pa ANA pa en random routing og vips er det en liten knapp hvor det star use star alliance partner airlines. Gratulerer, liten omvei, men du har na sa a si fri tilgang til hele Star Alliance. ANA sin hjemmeside finner du her. 3. Na har vi kommet til routinga. Reglene til US Airways sier at man kan ha en stopover pr. booking ELLER en open jaw. Max er 5 legs pa utreise og 5 legs pa hjemreise sa her er det bare a soke i vei. Stopover er opphold over 24 timer pa ett sted eller 18 timer hvis det er innenriks i USA. For a finne awardseter lonner det seg a se pa hver enkel leg seperat. OSL-PEK direkte vil i en del tilfeller ikke gi det du er ute etter. Du vil gjerne til PEK/Beijing ![]() Tja hvor finnes det Star Alliance hubber i Europa som har ruter til PEK? ARN feks er en av dem. Forst soker vi OSL-ARN ogsa soker vi ARN-PEK hver for seg pa ANA tool. Om det star OK i klassen du er ute etter i begge tilfeller sa noter det ned med dato og flightnumre. Samme sak gjelder pa tilbakeveien. Synes du ikke dette er nok og vil til Sor Korea? Da er PEK tillat som en stopover. Da har du salangt sokt etter OSL-ARN-PEK, og vi fortsetter da a gjore det samme PEK-ICN. Er det ok i den klassen du vil ha sa noterer vi det ned. Jeg kan ogsa forklare litt om open jaw. Du vil gjerne til Shanghai og ta toget til Beijing for a fly tilbake derifra. Kinesiske tog er veldig fine synes iallefall jeg. Dette er det vi kaller open jaw og er lov. Pa ANA tool sa har du flightene du vil ha til Shanghai og fra Beijing. Vi har na en rute vi er fornoyde med (og notert ned) og det bringer oss over i neste steg. 4. Vi ma da ringe US Airways (nei det finnes ingen mate a gjore det her pa internett) pa deres norske nummer (om du er i Norge selvsagt), en komplett oversikt over numrene deres i Europa finnes her. http://www.usairways.com/no-NO/about...t/default.html Noen agenter kan virke uhoflige og noen er ogsa uforstarlige i engelsk sa da bor man bare vaere hoflig og legge pa for sa a ringe igjen senere. Agenter kan ogsa vaere noe inkonsekvente. Noen tillater mer "leeway" i regelverket enn andre, mens andre er mer restriktive. Jeg har ogsa lest at det ikke alltid er samsvar mellom ANA tool og det agenten ser, men var iallefall det da jeg bestilte tur. Sett av minst en halvtime til a bestille, noen ganger kan det ta lengre tid pga at ruten ma prosesseres mer manuelt, andre ganger tar det kortere tid. En halvtime er dog grei tidsberegning. Regn med mer tid om de ma finne en plan B til deg. (Beklager at det ikke er norske bokstaver., men jeg er i utlandet.) Last edited by Discus; 24-08-2011 at 17:15. |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
FAQ
NB! Både denne FAQen og de andre oppskriftene er ifht. USAirways-tilbudet og internasjonale reiser. Bruker du mil i USA er det en del andre regler som gjelder. Q: Hva er en "stoppover"? A: Stoppover er en stopp på et sted mer enn 24 timer før du fortsetter fra samme plassen. (internasjonal stop-over) Q: Hva er open-jaw? A: Wikipedia svarer deg Q: Jeg flyr kun 2 timer i First, resten av mine 63,5 timer er i C. Hvakoster det? A: Prisen for HELE turen er ihht høyeste klasse, i dette tilfelle betaler du for F hele veien. Q: Hvor lenge har jeg milene jeg har kjøpt? A: 18 mnd -> Se detaljer her http://www.usairways.com/en-US/divid...mberguide.html
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 19-08-2013 at 22:22. |
![]() |
![]() |
#4 |
Flysitter
|
![]()
Alle *A Hubber :
USA: Charlotte, Philadelphia, Phoenix, Washington D.C,Chicago, Denver, Los Angeles, San Francisco,New York/Newark, Houston, Cleveland Canada: Toronto, Montreal, Vancouver and Calgary, Europa: Frankfurt, Munich,Vienna,Zagreb,London Heathrow,Brussels,Athens, Thessaloniki,Ljubljana, Pristina,Barcelona, Madrid,Zurich, Geneva, Basel,Istanbul, Ankara,Copenhagen, Oslo, Stockholm,Helsinki,Lisbon,Porto.Warsaw Asia: Beijing, Chengdu,Shanghai,Bangkok, Chiang Mai, Phuket, Hat Yai,Tokyo (Haneda, Narita),Hong Kong,Incheon, Seoul,Singapore Sør-Amerika: Bogota,El Salvador, Peru, Costa Rica, Panama, Sao Paulo, Rio de Janeiro and Brasilia Oceania: Guam,Auckland Afrika: Johannesburg,Cairo, Addis Abeba Last edited by Discus; 06-09-2012 at 20:17. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Barn, booking, bonusreiser, bonuspoeng etc... (Star Alliance) | SAS1DSVG | Reiseforum | 3 | 20-06-2017 21:44 |
Bli medlem i US Airways Club og få poeng + tilgang til alle Star Alliance lounges | nime | Reiseforum | 18 | 18-11-2011 16:44 |
Eva Airways søker om Star Alliance-medlemskap | jameson82 | Flyforum | 6 | 24-02-2011 23:33 |
Air Canada, TAM og US Airways blir med i Star Alliance Upgrade Awards-programmet | FlightDeck | Reiseforum | 4 | 28-01-2011 15:15 |