LH med 2-klasses 744 for low yield markeder - og 2-klasses A340-300

Someone

Moderator
Medlem
Ser endel rykter som går flere steder nå at LH planlegger å regonfigurere en håndfull eldre 747-400 fra 3-klasses til en low yield varient med 2-klasser (C og Y) med få C seter for bruk på low yield destinasjoner. Primært nye eller tidligere desinasjoner hvor de ikke har mateiell som passer idag. Havana, Manila, Phuket, Male og Bali ryktes.

Spennende å skje om noe av det stemmer, og kan vel være en god ide og klemme ut litt ekstra liv av deres 744, som etterhvert nå blir erstattet av 380 og 747-8i
 
Re: Rykte: LH med 2-klasses 744 for low yield markeder

Er vel kanskje ikke overraskende ifht. nye fly som du sier, og at de da "slipper" å bygge om F-klasse, evt. ny C-klasse osv.? Ser jo ut som A380en tar en del av det tunge markedet (pax, slots osv.)
 
Re: Rykte: LH med 2-klasses 744 for low yield markeder

Og det er fortsatt heller ikke kjent konfigurasjonen på 747-8. Med er vel ikke helt usannsynlig med et high-yield fokus og plass til mye cargo?
 
Re: Rykte: LH med 2-klasses 744 for low yield markeder

@Someone


Det blir 7 stykk 744 som blir ombygged til 2-class config. Jobbene skal utföres mellom Mars og Mai 2012. Ogsa de individuer som far er fiks. Jeg har en liste her liggende.

Config-data for bade dette 2-class config og 748-config er firm na. Det bare ikke har blitt slupped til offentligheten, men LHT sitter pa denne. I minst for 748 kan man glede seg... .;)
 
2 klasser hos LH Intercontinentalt er jo ikke noe nytt - LH har vel et antall A340-600 som er konfigurert med 2 klasser og mange markeder har vært 2 klasser lenge, f.eks. Vancouver har vært 2 klasser siden tidlig på 2000 tallet når Condor opererte for LH
 
Re: Rykte: LH med 2-klasses 744 for low yield markeder

@Someone


Det blir 7 stykk 744 som blir ombygged til 2-class config. Jobbene skal utföres mellom Mars og Mai 2012. Ogsa de individuer som far er fiks. Jeg har en liste her liggende.

Takk for info. Itillegg til å åpne opp nye markeder så vil vel også dette bli en konkurent til Condor, som jo tidligere var LH sitt "ferie" airline. Blir også spennende å se hvor de skal brukes

Config-data for bade dette 2-class config og 748-config er firm na. Det bare ikke har blitt slupped til offentligheten, men LHT sitter pa denne. I minst for 748 kan man glede seg... .;)

Gleder meg, og forhåpentligvis så får vi se nye businesseter og at det ikke er lenge til det blir offentlig


2 klasser hos LH Intercontinentalt er jo ikke noe nytt - LH har vel et antall A340-600 som er konfigurert med 2 klasser og mange markeder har vært 2 klasser lenge, f.eks. Vancouver har vært 2 klasser siden tidlig på 2000 tallet når Condor opererte for LH

Alle -600 er nå 3-klasser, men de har en håndfull FRA basert 340-300 som er 2-klasses
 
Re: Rykte: LH med 2-klasses 744 for low yield markeder

Tror MNL kan lykkes siden mange gjestearbeidere/sjømenn vil hjem for en billig penge. KL er alene om markedet og prisene er relativt høye hos dem.
 
Re: Rykte: LH med 2-klasses 744 for low yield markeder

Air France har speciellt high density leasure konfig 747-400 med +470 solar...
Jag tror detta kan vara bra även för LH...
Framtida linjer gissar jag kan bli FRA-HKT/DPS/HAV/FLL/MNL
 
Re: Rykte: LH med 2-klasses 744 for low yield markeder

Nå ble det jo en kraftig forsinkelse her da tråden stammer fra høsten 2011, men nå er det klart for Lufthansa vil sette inn de første 2-class 747-400

http://airlineroute.net/2014/05/14/lh-w14update1/
Lufthansa in Winter 2014/15 season gradually introduces 2-class Boeing 747-400 service, in configuration of C67M322. Routes to receive 2-class 747-400 service as follow:
eff 26OCT14 Frankfurt – Dubai
eff 05FEB15 Frankfurt – Vancouver
eff 08MAR15 Frankfurt – Toronto

Aner ikke om det blir C eller Y i 2.etg, da det uansett må bygges om da F er det idag eller om de beholder de gamle C-setene eller setter inn de nye. 67 business seter og 322 economy, så er fortsatt ganske mange C seter ombord.

Low-yield ruten til BKK får ikke denne, men er planlagt med en 2-klasse 340-300
 
Re: LH med 2-klasses 744 for low yield markeder

Dette er vel ikkje akkurat typiske low yield-markeder?

Jo delvis. Canada er det begrenset F etterspørsel, og for de to Japanrutene så vil yielden her gå ned da denne fra sommeren vil routes FRA-KIX-NRT, så Lufthansa flytter den andre daglige FRA-NRT og MUC-NRT til og gå FRA-HND og MUC-HND, og yielden vil "flytte" over hit

De skikkelige low-yield destinasjonene som BKK, KUL og CGK får 2-class A340-300
 
Re: LH med 2-klasses 744 for low yield markeder

Jo delvis. Canada er det begrenset F etterspørsel

Nå er Canada et svært land og dermed ekstremt ulik kjøpekraft. Jeg er ikke overrasket over at LH setter inn B744 til YVR, men jeg er overrasket at de setter inn uten F. Hvorfor?

Jeg ytret noen tanker rundt emnet i juni 2012:
Jeg bestilte tur-retur reisen i begynnelsen av November 2011 og merket meg nok en gang at det var utrolig dyrt å fly inn og ut internasjonalt av YVR. Det er nok fordi det er altfor mange velstående folk der; rike Asiatere (største Nord-Amerikanske storby nærmest Asia) og mange eldre.(...)

Dette gjelder uten tvil fortsatt.

Jeg har reist mye til YVR og vet at LH hadde da A343 om vinteren og A346 om sommeren. Deretter ble det A346 hele året (samtidig som de startet A333 fra MUC om sommeren) og nå sist B744 fra FRA i tillegg til A333'n fra MUC om sommeren. I tillegg har Virgin de siste årene satt inn A343 til LHR, BA 2x om sommeren osv. - det er definitivt marked, det kan vi være enig om. Jeg tror BA og andre har vært flinkere å "stjele" F-kunden med sine smartere rutetider til/fra YVR. LH flyr latterlig tidlig om morgenen fra FRA og midt på dagen fra YVR.

Jeg vil ikke fly LH til YVR, fordi jeg ikke vil fly B744, enkelt og greit :) Blir nok AC via YYC e.l. for å unngå high-density B77W ;)
 
Re: LH med 2-klasses 744 for low yield markeder

Selv om de får nye business seter så ser det ut som de gjør det litt annerledes enn på 747-8 og beholder 2-3-2 konfigurasjonen i business

Ser ut som de kommer med to versjoner.

En med 67/32/272
http://www.lufthansa.com/mediapool/...=Boeing 747-400 Hauptdeck (67 C/ 32 E/ 272 M)


En med 53-32-308, men en liten economykabin mellom business og premium economy
http://www.lufthansa.com/mediapool/...=Boeing 747-400 Main deck (53 C/ 32 E/ 308 M)

Andre etasje er likt i begge

http://www.lufthansa.com/mediapool/...z=Boeing 747-400 Upper deck (67 C/32 E/272 M)

Ser ut som 4D blir et singlesete i nesen, aka "pavesete"

Første flyer skal være inne til ombygging i disse dager
 
Last edited:
Re: LH med 2-klasses 744 for low yield markeder

en liten economykabin mellom business og premium economy

I tillegg til den blir det også en liten Economy-kabinen rett bak Premium Economy, begge to må jo være ganske attraktive om man først flyr Economy.
 
Re: LH med 2-klasses 744 for low yield markeder

Når det kommer til de planlagte A340-300 for low yield markedene så ble litt mer kjent etter denne ukens styremøte. Ser ut som de ved inngangen til neste vintersesong vil få 18 business, 19 premium economy og 221 economy seter

http://www.lufthansagroup.com/en/pr...w/archive/2014/september/17/article/3228.html
In addition to the founding of this new long-haul airline, other intercontinental traffic approaches will be developed in order to once again profitably fly leisure travel-dominated routes using the Lufthansa brand in the future. To offer this, up to 14 Airbus A340-300s from the long-haul fleet will be fitted with a cabin that is optimised for leisure travel. Commencing with the start of the 2015/2016 winter flight timetable, this A340-300 sub-fleet will fly at a much lower cost while nevertheless offering the high-quality travel experience of a Lufthansa flight, with high service standards and comfort levels. The as many as 14 aircraft will operate without a First Class and with 18 Business Class seats, 19 Premium Economy seats and 221 Economy seats, and will in particular serve new leisure travel destinations or markets from which Lufthansa would otherwise have to withdraw without the introduction of this less expensive offer.
 
Back
Top