Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-08-2011, 15:49   #1
erlendi
Newcomer

erlendi's Avatar

Default EU undersøker lavprisselskapenes praksis

Som den tungrodde kjempen den er, greier EU vel ikke å gjennomføre noen revolusjon på det feltet. Ikke desto mindre er det litt morsomt å spekulere om ikke dette på sett og vis kunstige skillet mellom lavpris- og høyprisselskaper hadde forsvunnet hvis EU gjorde det av med alle skjule gebyrene.

http://www.guardian.co.uk/business/2...s-investigated
Old 09-08-2011, 16:00   #2
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Default Re: EU undersøker lavprisselskapenes praksis

Mulig man kunne sett en litt annen prising, men nå driver vel flyselskapene og krangler seg i mmellom ang gebyrer og lave priser.
Klarer EU å fjerne gebyrene så går nok prisene opp, men da dukker jo koffert spørsmålet opp. Skal den være inkl eller ikke? Skal EU tvinge flyselskapene og pax til å ta betalt for en koffert man kanskje ikke trenger?

Intressant å se om de kan klare å forandre på noe av dette her ja.
Lurer på hvordan Mr MOL hadde reagert på dette
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2011, 16:03   #3
BU662
critical mind

BU662's Avatar

I denne diskusjonen ma man skille noen ting fra hverandre.

Vi har alrede en EU reglverk til prissetning i luftfart. Dette er EU-VO 1008/2008 og her nevnes det eksplisit hvilke deler skal vises ut og hva er del av prisen og hva er ekstra.

Dette her omhandler ikke un-bundling eller ancillary services, men her snakker vi heller om de "oppfinnsomme gebyrer". Check-In, Boarding-Pass, PRM, Insurance og gebyrer for bruk av visse betalings-mater.

Dersom vi snakker om CC gebyrer, sa er det ikke lengre en LCC problem. Bare nylig annonserte en Lufthansa at de vil innföre ganskje heftige CC gebyrer som er pa lik linje med FR. Som eneste vei a betale uten ekstra gebyrer forblir hos LH bruk av Paypal.

Greit dersom EU mener na at de skal gripe inn. Da kan de i samme aksjon ta seg en dyp tanke om de Ticket Service Charges, som er en lignende frekkhet. Höyt pa tida at noe skjer, men jeg bare frykter at det kommer ikke noe ut til slutt...
Old 09-08-2011, 19:07   #4
FBUMAN1
ScanFlyer Blue

OBB 19 Re: EU undersøker lavprisselskapenes praksis

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
I denne diskusjonen ma man skille noen ting fra hverandre.

Vi har alrede en EU reglverk til prissetning i luftfart. Dette er EU-VO 1008/2008 og her nevnes det eksplisit hvilke deler skal vises ut og hva er del av prisen og hva er ekstra.

Dette her omhandler ikke un-bundling eller ancillary services, men her snakker vi heller om de "oppfinnsomme gebyrer". Check-In, Boarding-Pass, PRM, Insurance og gebyrer for bruk av visse betalings-mater.

Dersom vi snakker om CC gebyrer, sa er det ikke lengre en LCC problem. Bare nylig annonserte en Lufthansa at de vil innföre ganskje heftige CC gebyrer som er pa lik linje med FR. Som eneste vei a betale uten ekstra gebyrer forblir hos LH bruk av Paypal.

Greit dersom EU mener na at de skal gripe inn. Da kan de i samme aksjon ta seg en dyp tanke om de Ticket Service Charges, som er en lignende frekkhet. Höyt pa tida at noe skjer, men jeg bare frykter at det kommer ikke noe ut til slutt...
Mener du med Ticket Service Charge- service fee som du får ved personlig service
av et menneske ?
FBUMAN1 is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2011, 19:26   #5
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by FBUMAN1 View Post
Mener du med Ticket Service Charge- service fee som du får ved personlig service
av et menneske ?
Du betaler TSC uansett hvilked kjöps-kanal du bruker. Dersom jeg selv bruker mitt PC, min internet, min papir etc, sa krever de forsatt TSC. Dette har absolutt null komma nix med personlig service a gjöre. Dette er pa lignende mate som Ryanair sine oppfinnsome gebyrer. Tvert imot, egentlig er dette direkte frekk siden jeg har alle kostnader, og flyselskap XY tar seg eksakt betalt for disse kostnader.

Da er det höyt pa tide for EU a rydde opp litt. Like mye som FR sin EU 261 levy er en direkte forrettningskostnad, sa er kostnader som oppstar for ticket-issue en direkte forretningskost. Disse selskaper, som ikke klarer dette, bör forsvinne fra marked. At en reiseburea tar seg betalt ekstra er absolutt fin, siden de gir jo radgiving til kunde. Men at en LH eller KL eller hvem som helst tar en TSC for faktum at man bruker deres webside med eget infrastruktur, dette er bare frekk.

I dette sammenheng har 1008/2008 enorme svakheter. Det hva vi trenger er sluttpriser, som ikke gir mulighet til a oppsplitte. Jeg ikke bryr meg hvor mye av min billett gar til staten. Jeg heller ikke bryr meg om det inkluderer fuel-surcharge. Men jeg det kan jo bare forundre at dersom all disse kostnader er inkludert i billetten, at de kostnader for betalingsprossessen skulle vaere ekskludert. Fordi, det er jo en direkte konsekvens av en handel at det blir en penge-transaksjon.

Eller for a si dette litt mindre mild. I hver segment er flyselskaper i dette sammenheng verstinger. De ene tar seg betalt for CC, boarding, PRM som gir null komma nix produkt-forbedring, og de andre tar seg betalt for betaling og CC bruk som ogsa gir null komma nix produkt-forbedring. Siden marked har ikke renset seg selv sa ma na politikken gripe inn.
Old 09-08-2011, 20:28   #6
FBUMAN1
ScanFlyer Blue

OBB 19 Re: EU undersøker lavprisselskapenes praksis

Hos FR må du i tillegg til alle gebyrer , selv ordne med billetter og er i tillegg til PC
pålagt å bruke din egen printer for å få billetter.

”Ticket Service Charge”/Service fee er for det jeg husker noe IATA selskapene måtte
spesifisere i forbindelse med overgang til netto priser for å ta hensyn til reisebyråer.
Det er jo heller ikke noe charge som kommer til underveis, men en spesifikasjon
på totalpris på første side.
FBUMAN1 is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2011, 20:38   #7
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Det i allefall min mening at en oppgitt pris/reklame for en flytur, burde inkludere alt som man minimum måtte betale for å få reise.

Dvs at det skal være mulig for meg å reise fra A til B for den prisen, inkludert at man kan betale med alle fornuftige betalingsmetoder.

Jeg har ingen problemer med å godta at man kan ha gebyrer for f.eks. seteplassering, bagasje, internett, "prioritert boarding", eller hva nå annet de finner på. Men å ta betalt for å skrive ut boardingkort, ta betalt for å hele tatt få lov til å gå ombord i flyet, samt ta betalt for å ta i mot betalingen, det skal jeg ha meg frabedt..!
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2011, 15:46   #8
erlendi
Newcomer

erlendi's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
(...). Siden marked har ikke renset seg selv sa ma na politikken gripe inn.
Prinsipielt er jeg imot altfor mye inngrep, men er ikke desto mindre helt enig. Det har vært så mye kritikk fra både enkeltindivider og kundeorganisasjoner, men alt dette er som å snakke for døve ører. Den eneste grunnen til at folk som O'Leary nedlater seg til å reagere på slikt, er at han gjør det om til et eller annet PR-stunt. Nå er det på tide ar EU skal stå på parti med forbrukerne.
Old 13-08-2011, 18:36   #9
ohegge
ScanFlyer Blue

Ved å splitte opp prisen i forskjellige gebyrer, så vil det jo på en måte gjenspeile selskapenes ulike kostnader i forbindelse med disse ulike faktorene som inngår i produktet?

Totalprisen er vel det viktigste? Samt at annonsert pris, skal være det du faktisk betaler, dersom du er så heldig å finne en rabattert billett...
ohegge is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2011, 22:45   #10
Swedeline F28
ScanFlyer Silver

Swedeline F28's Avatar

På tiden att det blir uppstädat. Inte klokt med alla tillägsavgifter vissa mer eller mindre seriösa bolag har. Blir bättre för kunden med det riktiga priset från början.
Old 14-08-2011, 00:22   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Swedeline F28 View Post
På tiden att det blir uppstädat. Inte klokt med alla tillägsavgifter vissa mer eller mindre seriösa bolag har. Blir bättre för kunden med det riktiga priset från början.
Hva legger du så i "det riktiga priset"?

Jeg er enig med de som skriver at gebyrer som man ikke kan komme seg unna på en reise bør inkluderes i prisen, men setereservasjon, prioritert boarding, baggasje, mat osv. har jeg ingen problemer med at holdes utenom.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2011, 01:15   #12
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Riktig eller rett pris må være den som du skal betale FØR evnt, seter, mat, baggasje. Dvs alle former for div "lugubre" gebyrer må da være i en bolk.

Ergo så vil de fleste lcc måtte gjøre om hele sin prissetting, da de ikke kan splitte opp pris med booking/EU/kort/internett gebyrer. Mulig jeg glemte ett gebyr eller tre , så correct me if I'm wrong.
Old 14-08-2011, 07:49   #13
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Riktig eller rett pris må være den som du skal betale FØR evnt, seter, mat, baggasje. Dvs alle former for div "lugubre" gebyrer må da være i en bolk.

Ergo så vil de fleste lcc måtte gjøre om hele sin prissetting, da de ikke kan splitte opp pris med booking/EU/kort/internett gebyrer. Mulig jeg glemte ett gebyr eller tre , så correct me if I'm wrong.
Her kan du plusse på nesten alle nettverkselskapene også, ettersom disse tar et bestillingsgebyr på nettsiden sin.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2011, 12:39   #14
Wahoo
ScanFlyer Molded

Hadde vel blitt borgerkrig i Norge dersom man kom til kassen på Kiwi
og fikk slengt på ett saftig CC-gebyr.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2011, 13:07   #15
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Her kan du plusse på nesten alle nettverkselskapene også, ettersom disse tar et bestillingsgebyr på nettsiden sin.
Nu kender jeg ikke reglerne i andre lande, men i DK er dette bestillingsgebyr pålagt ved en dom i en sag, som rejsebureauerne vandt over SAS.

Mener også dansk rejsebureauforening har kørt en sag mod KLM fordi de mente deres gebyr ikke var højt nok.

Uanset om f.eks. SAS, KLM m.fl. ville, så skal de i Danmark tage et bestillingsgebyr som tilsvarer de omkostninger der er ved at gennemføre bookingen.

Dette er gjort for at rejsebureauerne skal have en chance for at tjene penge og være konkurrencedygtige.

Personligt mener jeg det er tåbeligt at man fra myndighedernes side - på den ene side kæmper for at få gennemskuelige priser - og på den anden side pålægger flyselskaberne bestillingsgebyrer. At man pålægger flyselskaber at tage et ekstra gebyr gør ihvertfald ikke priserne mere gennemskueligt for forbrugeren - også selvom f.eks. SAS altid opgiver priserne inkl. dette gebyr.

Det ville blive et langt mere gennemskueligt marked, hvis myndighederne en gang for alle beslutter hvad der skal være inkluderet som minimum i en flybillet - så forbrugerne kan sammenligne priser langt lettere.

Hvis hovedparten af pax medbringer bagage, så mener jeg faktisk godt man kan inkludere f.eks. 23 kg. bagage i minimums billetprisen også. Det vil både gøre det let at sammenligne priserne, men også gøre bagagereglerne lettere at overskue, hvis det er lovpålagt at i EU er der f.eks. 20 eller 23 kg. inkluderet i en billetpris.

Flyselskaberne kan så frit give en rabat til dem som evt. fravælger bagagen - noget som vil få samme effekt som idag, hvor argumentet er at man ikke skal betale for den service hvis man ikke benytter den. Men hvis hovedparten har bagage med, så må prisen også opgives ud fra hvad hovedparten af pax har behov for - og priserne bliver ikke kunstigt lave for hovedparten af kunderne.

Inkluderet i prisen (udover naturligvis skat, fuelsurcharge osv) mener jeg skal være:

- Check-in (også i lufthavnen)
- Boardingcard (også hvis det skal udskrives i lufthavnen)
- 20/23 kg bagage
- 1 stk. håndbagage
- Kreditkortgebyr
- Bestillingsgebyr

Samtidigt kunne man passende pålægge flyselskaberne bare at opgive en pris uden at udspecificere andet en myndigheds pålagte skatter/afgifter (som kan refunderes hvis man aflyser). F.eks. Fuel-surcharge, wheel-chair levy etc. etc. er en del af billetprisen og omkostningerne ved at drive flyselskab og bør f.eks. ikke udspecificeres.

Flyselskaberne kan så sælge disse services som ekstra tillæg:

- Sædevalg
- Priority boarding
- Mad/drikke
- etc.
Old 14-08-2011, 16:45   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Jeg er enig i en del av det FlyHi nevner bør være inkludert, men er ikke enig i at 20/23kg baggasje bør være inkludert. Ei heller kredittkortgebyr, dersom det er mulig å betale med debetkort uten gebyr. Jeg er også litt usikker på om boardingkort bør være inkl. dersom det er mulig å printe det ut hjemme, men heller vel mot at det bør være inkludert.

Dette betyr jo ikke at LCC'ene må gjøre helt om på sine pris odel er - dette er mindre endringer slik jeg ser det. Det vil imidlertid kanskje kunne gjøre det enklere å sammenlikne reelle priser om man vet hva som alltid skal være inkludert i basis risen, og hva som ikke gjør det. Som et eksempel på hvordan det ikke bør være kan man jo forsøke å booke reise med Jet2.... Om noen skulle lure så er F.eks, DY sin bookingdialog eksemplarisk sammenliknet med Jet2.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2011, 16:49   #17
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Hva er egentlig de virkelige kostnadene selskapene må ut med pr pax som betaler med kredittkort?
Er den prisen alt fra 40-60 kroner som enkelte tar?
Old 14-08-2011, 17:02   #18
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Hva er egentlig de virkelige kostnadene selskapene må ut med pr pax som betaler med kredittkort?
Er den prisen alt fra 40-60 kroner som enkelte tar?
Normalt er kredittkortavtaler basert på prosent, og så vidt jeg har forstått er det normalt at det koster 1,6-3,0% av omsetninga. I tillegg kommer forsikring mot svindel osv.
Old 14-08-2011, 18:52   #19
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Bestillingsgebyr er ingen annet enn et desperat forsök av myndighetene a beskytte en dödende salgskanal. Reisebureaer ar uten tvil misted en god del omsetning til e-commerce. Likevel er det rom for god radgiving og det finnes forsatt nok kunder som preferrer dette og er villige a betale for dette. Derfor bör den fjernes snarest som mulig. Vi bare hindrer en omstilling som er igang.

EU har likevel ikke som oppgave a bestemme hvilked produkt en selskap kan tilby. Faktisk ville en krav om inkludering av bagasje bli eksakt dette. Kommer dette, sa blir dette en ekstremt regulering av marked, ikke via priser, men via hvilke produkter kan tilbys. At det finnes seg flere produkt-tilbyd enn tidligere er bare naturlig, siden ogsa luftfarten utvikler seg frem og viser her paralleler til mange andre bransjer. Det hva likevel trenges til er en klar kommunisering av hva produkted er. Som eksempel: "Hos Dirt-cheap-airlines er bare den fysiske transport av person fra A til B inkludert i prisen. Trenger du bagasje, sa koster det ekstra". Dette er noe som EU kan kreve og det kommer trolig a skje.

Diskusjonen om kostnader for kreditkort er litt vild. Fordi, det hva ingen sier er jo hvor mye selskaper sparer a ha ikke cash, dvs lapper og mynter. Den egentlige frekkheten oppstar for passageren jo i denne öyeblikk da han/hun handler omboard. Da er det helt normalt a betale med CC og det koster null-komma-nix ekstra, men dersom man booker billetten sa oppstar det kostnader? Nei, CC gebyrer er rent rip-off og en meddel a tvinge sine kunder a bruke egne co-branded cards. Det skjer na over heile industrien og dette ulempe ma man ta pa alvor. God mulig at EU pakrever at det ma apnes en betalingskanal som er apne til alle. Hos LH har man valgt Paypal for dette. Om dette er beste lösning, dette er en annen sak. Jeg har mine tviler.
Old 14-08-2011, 19:28   #20
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Da er det på tide, nok en gang, å avlive myten om at bestillingsgebyr er myndighetspålagt.

SAS er pålagt å ha bestillingsgebyr fordi de, gjennom IATA, har inngått en avtale som krever at de skal ha det. Når dansk høyesterett krevde at SAS skulle ha et bestillingsgebyr, var det ikke fordi det er lovpålagt å ha det, men fordi SAS er forpliktet til å følge de avtalene de frivillig har inngått.
Reply

Posting Rules