• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

ANA med kun 158 seter i 787 på IC

Someone

Moderator
Medlem
ANA med kun 158 seter i 787 på IC

I forbindelsen av presentasjonen av første 787-maskinen til ANA ble også den planlagte konfigurasjonen på de 3 versjonene presentert.

De første maskinene vil være for innenlands og regionalt brukt og ha 264 seter (12C 242Y). Etterhvert kommer en maskin for regional bruk på 222 seter (42C 180Y). Det som derimot er "spesielt" er hvordan ANA tydeligvis satser på yield og ikke volum på interkontinentale flygninger med kun 158 seter (46C og 112Y)

ANA har også 2-4-2 i economy, mens de fleste andre nok dessverre kommer til å gå for 3-3-3. I business er det 2-2-2 på innenlands/regionalt, mens IC får "staggered seating" med 1-2-1/1-1-1

http://www.flightglobal.com/article...ideo-ana-unveils-first-787-configuration.html

Itillegg blir det både damedo, og japanske toaletter med spyling.....
 
Re: ANA med kun 158 seter i 787 på IC

Huff! Det burde vært en lov mot 3-4-3 konfig i 773/77W!

KLM_Economy_En_route_SFO-AMS_77W.jpg
 
Last edited:
Re: ANA med kun 158 seter i 787 på IC

Vel ikke rare forskjellen fra 747 ... De første årene hadde 747 hos alle selskap 9 i bredden. Har fløyet en drøss av dem som CO, AA, PA, DL, NA ( jada herlige fargerike National Airlines of USA ) etc... Da satt man godt.. Men sukk, salong med piano, sofaer bak i Reidar-klasse på AA 747-100...
 
Re: ANA med kun 158 seter i 787 på IC

I forbindelsen av presentasjonen av første 787-maskinen til ANA ble også den planlagte konfigurasjonen på de 3 versjonene presentert.

De første maskinene vil være for innenlands og regionalt brukt og ha 264 seter (12C 242Y). Etterhvert kommer en maskin for regional bruk på 222 seter (42C 180Y). Det som derimot er "spesielt" er hvordan ANA tydeligvis satser på yield og ikke volum på interkontinentale flygninger med kun 158 seter (46C og 112Y)

ANA har også 2-4-2 i economy, mens de fleste andre nok dessverre kommer til å gå for 3-3-3. I business er det 2-2-2 på innenlands/regionalt, mens IC får "staggered seating" med 1-2-1/1-1-1

http://www.flightglobal.com/article...ideo-ana-unveils-first-787-configuration.html

Itillegg blir det både damedo, og japanske toaletter med spyling.....

Talk about performance...

Med en 158 seters 787 stretcher du range utover Maximum Payload Range. Dette kan vaere meget interessant for visse markeder...
 
Re: ANA med kun 158 seter i 787 på IC

Talk about performance...

Med en 158 seters 787 stretcher du range utover Maximum Payload Range. Dette kan vaere meget interessant for visse markeder...

Jeg tenkte på det samme, i tillegger vel noen av de første flyene også tyngre enn de andre så et regnestykke ifht. vekt er vel kanskje inne i bildet her som du sier?
 
Re: ANA med kun 158 seter i 787 på IC

Jeg tenkte på det samme, i tillegger vel noen av de første flyene også tyngre enn de andre så et regnestykke ifht. vekt er vel kanskje inne i bildet her som du sier?

Jeg personlig forventer at disse som er ikke overvektig blir 158-seters. ANA far en god del av de förste, men det blir ikke altfor langt i fremtida da de far on-target-weight 787s... Og da blir det spennende. De andre overvektige kan man like fint "brenne opp" i cycles domestic, fordi de ble jo kjempe-billig uansett.
 
Re: ANA med kun 158 seter i 787 på IC

Hvis man antar at IC-maskinene til ANA har riktig vekt, og tar høyde for at businesseter veier endel samt at flyet også tar med seg cargo: hva vil praktisk range på deres 158 seter, da være?
 
Re: ANA med kun 158 seter i 787 på IC

Hvis man antar at IC-maskinene til ANA har riktig vekt, og tar høyde for at businesseter veier endel samt at flyet også tar med seg cargo: hva vil praktisk range på deres 158 seter, da være?

Derfor ma man kjenne litt mer enn bare vekt av de stoler og antall av seter. Det dreier som om hele cabin-layout og galley config. Det hva til slutt teller er OEW, og med denne kan man lage regn-stykker. Sammen med de ferske performance data som ANA som förste-kunde har.

Men a ga rett na og si "dette gir XXX NM mere range", dette er ikke seriöst, men vil bli som a kikke i en milkglass-kule...
 
Re: ANA med kun 158 seter i 787 på IC

ANA har jo også 516 seter i 777-300.

Ja, men dette går ikke an å sammenligne. ANA og JAL sine high density 773 flyr vel maks omtrent en time, og de fleste passasjerene er temmelig lave og smale.
Air France flyr sine 77W med nesten like mange seter en distanse som er 10 ganger så langt.
 
"Interior Photo Tour of ANA’s First Boeing 787 Dreamliner"

Kom over denne artikkelen på airlinereporter. Mange bilder av ANAs nye 787 - på innsiden. Kanskje noen har sett noe før, men deler med alle som ikke har sett :)
http://www.airlinereporter.com/2011/08/interior-photo-tour-of-anas-first-boeing-787-dreamliner/

Btw, synes ikke setetrekkene virket særlig tidsriktige ut, i begge klasser. Likte heller ikke all den hvite plasten rundt setene.. Noe skal man jo klage på :p
 
Re: "Interior Photo Tour of ANA’s First Boeing 787 Dreamliner"

Likte at det var dobbel "armrest" mellom setene i midten, håper flere selskap kan gjøre dette fremover.

w
 
Likte at det var dobbel "armrest" mellom setene i midten, håper flere selskap kan gjøre dette fremover.

w

Dette er ikke noe nytt. F.eks har Lufthansa det på sine langdistanse Airbuser og er neppe eneste i bransjen...
 
Re: "Interior Photo Tour of ANA’s First Boeing 787 Dreamliner"

Toalettene og Economy så da helt strålende ut. Business blir sikkert fint når det er montert i flyet, men på bildet ga det litt assosiasjoner til tannlegekontor.
 
Back
Top