![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Innenfor flyfotografering er det fler og fler som prøver nye måter for å få bildene mer interessante. Det å gjøre et bilde i sorthvitt kan gjerne være en artig idé. Men passer det alltid?
Nei. Det forbindes gjerne med simpelhet, enkle former og eleganse når man ser et sorthvittbilde. Dermed passer gjerne bilder som ikke er et helt normalt 90-graders total av et Norwegian eller SAS det som passer best. Og det å bruke farger er overhode ikke noe dumt - det kan gjerne gi større effekt enn SH. Det kommer helt an på. Det er mye feeling det går på. Finn noen bilder du liker godt og synes har et estetisk uttykk, og sett saturation til 0. Se hva du selv synes. Post gjerne i denne tråden og fortell litt hva du selv synes med denne forenklingen. Her er et par eksempler på hva som gjør seg i SH, og hva som gjør seg i farger. ![]() Grey approach by Halvor S.N., on Flickr ![]() Flower Power, man by Halvor S.N., on Flickr Fortsatt god sommer Halvor, lokalmoderator
![]() |
#2 |
Front section flyer
|
![]()
Kunne jeg velge så hadde jeg vel forsatt med Sort/hvitt. Var det jeg lærte meg den gangen jeg begynte, selvfølgelig er jo farger mange ganger stiligere med hensyn til effekter og slikt. Men veldig ofte synes jeg mange bilder er shoppa ihjel rett og slett.
Er noe særeget med rene sort/hvitt bilder. Skal se å komme meg på OSL etterhvert så skal jeg forske litt på det du spør etter Halvorsn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Likte godt bilde nummer 1 det var tøft å se flyet kommer mot deg slik. Og bilde nr2 med regnbuen er også et fint bilde
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Eg for min del liker å eksperimentere med å kun beholde en farge eller et motiv farget mot en svart bakgrunn, noe som eg syntes blir tøft, samtidig som det hjelper å få frem motivet, sånn som dette bildet for eksempel
![]() ![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
![]() |
#6 |
The Heraklion Spotter :)
|
![]()
Siste to bilder var knall tøffe og flotte, Tommy
![]() ![]() TK ![]()
![]() |
#7 |
Front section flyer
|
![]()
Enig med TK, suverene de to siste
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
kjenner mange fotografer som synes det å bare beholde én farge er fryktelig jalla og stygt, men kan ikke si meg enig der. Likevel skal man være fryktelig forsiktig med det - det er langt fra alt som fungerer slik. Det meste av flybilder kan fungere med den type redigering, men snakker vi landskap eller lignende kan det fort bli veldig feil.
![]() |
#9 | |
Front section flyer
|
![]() Quote:
Men har desverre sett altfor mange vakre bilder bli totalt ødelagt av å mikse sort/hvitt og farger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Min holding til s/h er ganske enkel og bastant. Verden er i farger og det bør også bilder være. Det første fotografier var i s/h fordi de ikke kunne lage fargebilder. Ingen grunn til å ta 10 steg tilbake.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Front section flyer
|
![]() Quote:
![]() uff....fikk meg brått til å føle meg gammal her gett ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Heavies i sorthvitt | Halvorsn | Bilder & foto | 8 | 27-09-2012 19:16 |
Hotell med familierom eller suiter nær JFK eller LGA | BårdK | Reiseforum | 1 | 16-01-2012 19:14 |
Veileder: HDR bilder | gilera | Bilder & foto | 7 | 25-06-2011 00:00 |
Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde | gilera | Bilder & foto | 18 | 23-02-2011 23:16 |
Veileder: Hvordan ta bedre bilder? | gilera | Bilder & foto | 19 | 11-08-2010 00:15 |