Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

HS-TLD

ScanFlyer Silver
Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

[SIZE=+2]
OSL – BUD – OSL
[/SIZE]


[SIZE=+1]
En aldri så liten ”guttetur” til Budapest og Formel 1 løp​
[/SIZE]



Tid for en aldri så liten Trip Report igjen, denne gangen skulle vi ikke så langt – men nærmere bestemt, og som nevnt innledningsvis, på ”guttetur” til Ungarns hovedstad Budapest, og Formel 1 løpet på Hungaroring Racing Circuit som ligger noe på utsiden av hovedstaden.

Turen har gjennom en kompis som er meget interessert i F1, vært planlagt relativt sett ganske lenge, og undertegnede sammen med Reisemakker og en annen god kompis skulle nå på skikkelig ”guttetur” som ga av det ypperste innen motorsport, god mat & drikke, samt oppleve en by som er kjent for yrende natteliv, bad, parker, shopping og flott arkitektur.

Hvor mye av dette vi skulle få tid til å se på, er en annen sak – mye av tiden blir tilbragt på banen fredag, lørdag samt søndag. Dog vil det være relativt godt med tid for noen fine kvelder med god mat & drikke.

Turen til Budapest ble bestillt gjennom Norwegian hvor det også ble tilkjøpt seteplassering samt frakt av baggasje. Prisen pr. person ble NOK 2511,- inkludert alle tilleggstjenester.

Dagen startet (for undertegnede startet den 2100 dagen før grunnet nattevakt...) med avgang fra Røyken kl. 0930, en kjapp stopp i Sandvika for å plukke opp F1 entusiasten, for deretter å kjøre til OSL og finne parkering.

Vel fremme i avgangshallen ble innsjekk på automat foretatt, bagasjetagger skrevet ut sammen med boardingkort, og bagasjen levert på bag drop. Seter var fohåndsplukket til 29A+C samt 30A+C med et snev av håp om at ingen satte seg på B setet. (3 av oss er fortsatt av den litt mer røsslige typen....



P1030284.jpg

P1030281.jpg

P1030282.jpg

P1030283.jpg


Etter en kjapp sikkerhetssjekk var vi på ”innsiden”

P1030285.jpg


En liten runde i Tax-Free må til. Det ble kjøpt inn sigaretter samt noe Cognac:
P1030286.jpg


Vi valgte å ta ut litt HUF (Hungarian Forints) på automaten, slik at vi var ”ladet” med noe penger når vi ankom Budapest:

P1030287.jpg


Så var det tid for litt mat og reisepils, her er gutta i sving med å hente litt øl:

P1030292.jpg

P1030291.jpg


Rekesmørbrødet og ølen smakte fortreffelig...

P1030293.jpg



Så var det på tur igjen:


routemap.jpg







Date: 28 Juli 2011 ETD: 1305
Flight: DY 1552 OSL - BUD
Aircraft: B738W
Reg: LN-DYR
Seat: 29A
Load: ca.75%
Push: 1315
Takeoff: 1320
Seatmap: N/A



Det var LN-DYR som skulle ta oss til BUD. Her sett ved gate:
P1030300.jpg

P1030295.jpg


Tid for boarding:
P1030299.jpg

P1030297.jpg
 
Re: Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

Vi entret flyet fra bakre inngang da vi hadde plasser langt bak:

P1030302.jpg

P1030303.jpg

P1030304.jpg


Dette var setet mitt for turen:

P1030305.jpg


Sinnsykt trangt, selv for meg med relativt korte bein:

P1030306.jpg

P1030309.jpg


Det hadde vært en kjapp ”turnaround” på OSL, noe renholdet bar preg av:

P1030316.jpg


Boarding pågår:

P1030307.jpg

P1030313.jpg


Utsikten fra setet mitt:

P1030308.jpg


Naboflyet pushet rett før oss:

P1030311.jpg


Etter en kort intro fra crewet, ble sikkerhetsfilmen kjørt på skjermer, og pushback iverksatt:

P1030322.jpg

P1030318.jpg

P1030319.jpg


Grei oversikt mot gate 50 under pushback:

P1030324.jpg


Så var i drift med egne maskiner, og taxet mot rullebanen:

P1030328.jpg


Winglets vs gravemaskin:

P1030331.jpg


Så var det oss, deler av rullebanen set fra mitt sete:

P1030334.jpg
 
Re: Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

During Take Off roll:

P1030335.jpg

P1030337.jpg


Airborne:

P1030338.jpg

P1030339.jpg

P1030340.jpg

P1030343.jpg


Kjente broer for noen vil jeg tro:

P1030347.jpg


Nærmer oss marshøyde, og seatbelt sign off:

P1030350.jpg


Det var så tid for litt servering, her er litt av hva DY kunne tilby:

P1030353.jpg

P1030354.jpg

P1030355.jpg

P1030356.jpg

P1030358.jpg


Jeg valgte noe så utradisjonelt som kaffe & Cognac, litt vann og en Daimkake:

P1030359.jpg

P1030362.jpg


Etter en kjapp tur på toan.....

P1030377.jpg

P1030375.jpg


..og litt norgesreklame...

P1030364.jpg

P1030367.jpg


...samt konstatert at det kanskje er på tide med en aldri så liten slankekur....

P1030372.jpg
 
Re: Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

...nærmet vi oss allerede BUD. Her i mellom noen skylag:

P1030378.jpg


Ungarsk territorium kommer til syne:

P1030384.jpg

P1030386.jpg


Touchdown!

P1030391.jpg


BUD ATC-Tower:

P1030398.jpg


Norwegian bruker terminal 1 på flyplassen, som ligger på andre siden av rullbanesystemet og hovedterminalen. Terminal 1 huser også fraktterminalen samt privatfly. Her sees (et av...?) Michael Schumacher sitt private fly:
P1030403.jpg


Samt noen andre mindre flyvemaskiner:

P1030421.jpg


Denne landet rett etter oss, og ble eskortert inn av følgebil:

P1030408.jpg

P1030410.jpg


Så var det tid for å forlate et hyggelig crew, og takke for en fin flytur. Vi ble busset inn de 60 (!) meterene det var til terminalbyggningen:

P1030404.jpg


Denne karen var svært hyggelig og serviceminded!

P1030406.jpg


Buss til terminalen:

P1030407.jpg


Terminalinngang samt bagasjeutlevering på terminal 1:

P1030418.jpg

P1030420.jpg



Litt fra Budapest følger:



[size=+2]
BUDAPEST[/size]​

Litt om Budapest:
(Wikipedia)

[size=+1]Budapest[/size] er hovedstad i Ungarn og landets økonomiske, industrielle, politiske og kulturelle sentrum. Opprinnelig var Budapest to byer på hver side av Donau, Buda og Pest (uttales Pesjt på ungarsk). De to byene ble slått sammen i 1873. Med sin historie og gamle arkitektur er byen et svært interessant reisemål. Byen har gjennomgått mye uroligheter gjennom tidene - ikke minst mot slutten av andre verdenskrig, da mer enn 80 % av bygningene ble mer eller mindre ødelagt under de langvarige kampene under slaget om Budapest.

[size=+1]Bynavnets opprinnelse [/size]
Det er forskjellige teorier angående navnet Budas opprinnelse. Den ene mener at det stammer fra broren til hunerkongen Attila, Bleda, mens den andre teorien går ut på det stammer fra navnet Aquincum (navn fra romertiden som betyr «Overflod av vann»). Dette kobles så mot ordet Voda (slavisk), og utfra dette ble de til Buda.
Pest-navnet stammer fra det slaviske ordet «Pjecs», som betyr ovn. Dette navnet ga de byen, til minne om husene der de brente murstein.

[size=+1]Historie [/size]
Romerne grunnla byen Aquincum i år 89, der en keltisk by tidligere hadde ligget. Fra år 106 til det 4. århundre var Aquincum hovedstaden i den romerske provins en Pannonien. Contra Aquincum (eller Trans Aquincum) var det nåværende Pest.

Omkring år 900 kom magyarene, forfedrene til de moderne ungarerne, til området. Imiddelalderen ble de to byene Buda og Pest viktige. Buda ble sete for et kongelig slott i 1247, og i 1361 ble byen Ungarns hovedstad. Pest ble ødelagt av mongolene i 1241, men ble raskt gjenreist igen.
Det osmanske rikes erobring av Ungarn i det 16. århundre stanset byenes vekst: Pest falt til osmanerne i 1526, og Buda falt 15 år senere. Buda ble hovedstad for en osmansk guvernør, mens Pest ble forlatt før habsburgerne inntok byen i 1686.
Det var Pest, hjemsted for administrasjon siden 1723, som vokste hurtigst i 18. og 19. århundre. I 1800 var Pest større enn Buda og Obuda til sammen. Pests befolkning vokste med 20 ganger gjennom det 19. århundre, til 600.000 innbyggere, mens Buda og Óbudas befolkning ble kun 4 gange større fram til 1900.


Du kan lese mer om Budapest her:



Budapest hadde jeg allerede hørt mye positivt om, og byen skuffet ikke. Vi hadde ikke all verdens tid til sightseeing, men fikk noen koselige ettermiddager/kvelder med god mat og drikke. Litt fikk vi imidlertid med oss, her er noen av inntrykkene i form av bilder. Vi kan jo starte med byggninger....

11.jpg

16.jpg

21.jpg

23.jpg
 
Re: Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

24.jpg

25.jpg


Slottet i Budapest:

28.jpg


Fra en litt annen vinkel:

18.jpg


Gellert-høyden:

19.jpg


En ”Borg” rett under Gellert-høyden:

30.jpg

34.jpg

35.jpg

36.jpg

51.jpg


Denne kirken lå ikke langt fra hotellet vårt. Så ganske sliten ut på utsiden, mens innsiden var av helt annen karakter....

37.jpg

38.jpg

39.jpg

40.jpg

41.jpg

42.jpg

43.jpg

44.jpg
 
Re: Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

Byen hadde også mange koselige torg og uterestauranter rundt om. Dette er ikke langt fra gågaten og hotellet vi bodde på:

48.jpg

49.jpg

50.jpg

53.jpg

52.jpg


Mange iskrembarer og andre restauranter fantes også, denne ligger på et noe større torg noen hundre meter fra hotellet. Ble en del av dette:

33.jpg

93.jpg

94.jpg


Mer torg:

85.jpg

67.jpg

9.jpg


Ikke skikkelig torg uten gatemusikanter.....

98.jpg


Eller sykkeltaxier....

92.jpg


Flere souvernirbutikker var selvfølgelig representert....

86.jpg

84.jpg


Rolex var her òg...

83.jpg


...samt Tag-Heuer:

27.jpg


...og Omega:

26.jpg
 
Re: Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

Disse trafikkreguleringene var det flere av rundt om i byen.


45.jpg

46.jpg


Jaggu...hadde jeg kommet feil...(?) Skikkelig Thai Massasje med massøser fra Wat Po er ikke å forakte:

12.jpg


Det var også flere kasinoer i byen. Vi holdt oss unna....

15.jpg

14.jpg


Flere kunstgallerier var det også:

47.jpg


Kom over denne spesialforettningen som hadde mye snacks:

54.jpg

55.jpg

57.jpg

58.jpg

59.jpg


Hmm...godsaker for noen og enhver...

60.jpg

62.jpg

61.jpg


Fridays var også i byen. Vi spiste her siste kvelden, fine priser og store porsjoner...Me like..:)

63.jpg


Her er trikken sett ved bredden av Donau-elva:

20.jpg


Passerer en elv rett ved City Park.

22.jpg


Malev var også i byen, dette kontoret lå rett ved hotellet:

32.jpg
 
Re: Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

Litt fra en av restaurantene vi var på. Jeg gikk for Schnitzel, mens andre prøvde bla. En ungars biffrett. Plenty med ungarsk øl sørget for å skylle matmengdene ned...

3.jpg

4.jpg

5.jpg

8.jpg

7.jpg


Et dårlig forsøk på å fokusere på en av matreklamene til restauranten:

97.jpg


Når jeg endelig fikk zoomet meg ut og fokusert, måtte det selvfølgelig komme noen i veien....

96.jpg


Som alle byer med respekt for seg selv, har også Budapest en ”Fashion Street”. Her er noen bilder fra denne gaten:

69.jpg

70.jpg

71.jpg

72.jpg

74.jpg

77.jpg

78.jpg

80.jpg

81.jpg

82.jpg


Denne gaten hadde også flere fine utebarer/restauranter:

73.jpg

75.jpg
 
Re: Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

Det var skinke meg her.....

76.jpg


Og 50 % salg der.....

79.jpg


Hotell Le Meridien lå også tilknyttet denne gaten:

65.jpg


Det samme gjorde dette 5 stjerners hotellet:

66.jpg



Noen hadde parkert en liten lekkerbisken i gågata utenfor hotellet....

87.jpg




Vi hadde forhåndsbooket 4 rom på Hotel Mercure City Center, som ligger meget sentralt til i byen. Så langt jeg har funnet ut, holdt dette en 3 stjerners standard. Hotellet kan anbefales, det er dog ikke noe luksus hotell.



[size=+2]HOTEL MERCURE CITY CENTER[/size]



http://www.accorhotels.com/gb/hotel-6565-mercure-budapest-city-center/index.shtml

.

Her er noen bilder fra hotellet:

2.jpg

1.jpg

3.jpg

8.jpg


Resepsjonsområdet/Lobby:

4.jpg

5.jpg


Hotellets Bar:

6.jpg


Det var 3 computere til låns for hotellets gjester:

7.jpg
 
Re: Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

Rommet:

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg


Hotellets bak-inngang/uteområde/garasjeplan:

14.jpg

15.jpg

16.jpg


Denne lå i bakgården:

17.jpg


Unnskyld – du sa hva slags salat sa du.....

18.jpg




Turen handlet jo også om motorsport, her er litt fra hva vi opplevde der.




[size=+2]FORMULA 1[/size]



En ”Race-Weekend” er noe oppdelt, men i hovedsak består den av følgende:​


Fredag:
  • PRACTISE 1 Kl. 10:00 – 11:30
  • PRACTISE 2 Kl. 14:00–15:30

Lørdag:

  • PRACTISE KL: 11:00-1200
  • QUAILIFYING KL: 14:00

Søndag:

  • RACE KL: 14:00




[size=+2]HUNGARORING RACE CIRCUIT[/size]

Litt om banen: (Wikipedia)
The Hungaroring is a racing circuit in Mogyoród, near Budapest, Hungary where the Formula One Hungarian Grand Prix is held. In 1986,[1] it became the location of the first Formula One Grand Prix behind the Iron Curtain. Bernie Ecclestone wanted a race in theUSSR, but a Hungarian friend of his recommended Budapest. They wanted a street circuit similar to the Circuit de Monaco to be built in the Népliget[2] – Budapest's largest park – but the government decided to build a new circuit just outside the city[3] near a major highway. Construction works started on October 1, 1985. It was built in eight months, less time than any other Formula One circuit. The first race was held on March 24, 1986 in memory of János Drapál, the first Hungarian who won motorcycle Grand Prix races. According to a survey put together by the Hungarian national tourism office Mogyoród ranks third in venues visited by tourists in Hungary, following the Danube Bend-area and Lake Balaton, but before Budapest.

The Grand Prix is held in the middle of summer, which is usually hot and dry in this region. Its first wet Grand Prix race was in 2006. The circuit is normally dusty due to underuse throughout the rest of the year and its sandy soil. As the circuit track is in a valley you can see about 80 percent of the racetrack from any point.[5]

Normally an underused circuit becomes faster over the weekend as the track surface gathers more rubber residue; however, with the Hungaroring this generally does not happen because the track can get dusty so quickly. The track frequently becomes faster during a qualifying session, which leads competitors to try for their best lap as late as possible.

The twisty and bumpy nature of the circuit[6] makes overtaking very difficult in dry conditions. Nonetheless, the Hungaroring has been the scene of several memorable races such as the duels of Nelson Piquet and Ayrton Senna, Nigel Mansell's lost wheel in 1987, Mansell's win from 12th on the grid after a dramatic pass on Ayrton Senna in 1989, Damon Hill's almost victory with Arrows in 1997 and maiden wins for Hill in 1993, Fernando Alonso in 2003, Jenson Button in 2006 in the track's first ever wet grand prix,[7] and Heikki Kovalainen in 2008.

Hungaroring has crowned two drivers in its 20 year history: both Nigel Mansell in 1992 and Michael Schumacher in 2001 were able to win the World Championship title at early points of the seasons. Moreover, the WilliamsF1 Team also secured the Constructors' Championship at the Hungaroring in 1996.

Both Hungary's Zsolt Baumgartner and Poland's Robert Kubica made their debut on this track as the first F1 drivers of their countries. The 2006 Hungarian Grand Prix was the first wet grand prix at the Hungaroring. This saw the retirement of many drivers including championship rivals Fernando Alonso and Michael Schumacher and gave Jenson Button and the reborn Honda F1 team their first win. Fernando Alonso also earned his first Grand Prix victory at this in 2003, declaring it his favourite track as a result.

According to statements and interviews, drivers have different opinions on the track. While many like Ayrton Senna, Nigel Mansell,Michael Schumacher, Lewis Hamilton, and Fernando Alonso claimed to love it, many others consider the track, and the Hungarian Grand Prix too slow, hot and demanding. The technical driving center of the Hungaroring held former racer Gerhard Berger's name from 1998 until 2005 but later it was changed to Allianz. The track also has a curve named after Nigel Mansell.

hungaroinfo.jpg

HUNGAROMAP.jpg



Hovedinngang Hungaroring:

1.jpg

2.jpg

25.jpg

26.jpg


Oversikt fra en av høydene vi kom inn fra:

3.jpg
 
Re: Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

Dette er baksiden av ”Gold Stands”, og var full av effektshops, ølbarer og restauranter:

14.jpg

4.jpg

5.jpg

7.jpg

82.jpg

6.jpg


Denne lå rett ved siden av tribunen vår, og serverte ungarsk Gyros, (veldig god) ungarsk pølse, (ekstremt god) samt grillspyd og baguetter med tilbehør:

19.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg


At det ble noen av disse der, er vel kanskje en underdrivelse:

20.jpg


Pirelli var på området. Her kunne man få prøve seg som ”Pit-Crew”, og se hvor fort man klarte å skifte dekk på en Formel bil:

9.jpg

10.jpg

11.jpg


Flotte damer var det hos Pirelli også....

12.jpg


Ikke bare gutta som var interessert i dekkbytte:

13.jpg


Dette bildet er fra setet jeg hadde på tribunen, og er fra fredagens treningspass:

22.jpg
 
Re: Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

Hovedbygg i Pit-Lane samt pallen etter endt løp:

21.jpg


Litt fra Pit-Lane under treningen:

23.jpg

24.jpg


Bra med helikoptertrafikk også, dette var ansvarlig for Luft/Bakke filming under trening og løp:

64.jpg

35.jpg

Disse fraktet VIP`er og andre inn og ut fra banen/Budapest:

67.jpg

66.jpg

65.jpg


Her ser dere hva 3 dl ”Mush Ice” koster på banen:

662.jpg


Lørdagen hadde noe bedre vær, og flere folk på tribunen:

29.jpg

31.jpg

30.jpg


Pace Car var også ute å luftet seg litt. ”Grombørse” dette...

40.jpg


Så var løpsdagen her, været var dårlig og vi måtte gå til innkjøp av ponchoer. Her er undertegnede i en sådan:

32.jpg


Pressen var tilstede, her er litt ”godteri” til Nikon fans:

34.jpg


...og litt for Canon-gutta:

36.jpg

37.jpg


Veit ikke hvilket selskap disse representerte, men vi kom trolig på en eller annen tv-kanal:

49.jpg
 
Re: Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

Ikke bare gutta som hadde utstyr. Damene var også på bildejakt:

39.jpg

38.jpg


Så var det tid for racing. Her er Pace Car klar for innsats, og damene flagget bra:

51.jpg

492.jpg

53.jpg


Klart for start:

532.jpg


Disse kan man leie. Man har full kontroll på tider osv. gjennom hele løpet:

55.jpg

54.jpg

56.jpg

57.jpg


Løpet avsluttes, og vinneren er kåret:

58.jpg

59.jpg

62.jpg


Litt Champagne sprut må til:

63.jpg


Man får lov til å ta del i denne feiringen, man kan derfor gå ut på banen, og bort til podiet hvis man vil:

61.jpg

60.jpg


På vei ut av banen ble dette observert:

642.jpg

652.jpg
 
Re: Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

Det var det fra selve Formel 1 banen, da gjenstår bare reisen hjem, og den følger under.



[size=+2]BUDAPEST FERENC LISZT INTERNATIONAL AIRPORT[/size]






Vi fløy jo Norwegian, og de brukte terminal 1 som ligger på andre siden av hovedflyplassen. Syntes jo dette var litt synd, da jeg hadde håpet å få sett /oppleve hovedflyplassen. Det slapp vi, og jeg kan fortelle at terminal 1 virket liten og trang, men relativt effektiv. Har noen bilder herfra også som følger etterhvert.


airportmap1.jpg


(Wikipedia)

Budapest Ferihegy internasjonale lufthavn (Ungarsk: Ferihegyi Nemzetközi Repülőtér eller bare Ferihegy) (IATA: BUD, ICAO: LHBP) er flyplassen i Budapest og den største i Ungarn.

EDIT:
The airport was called Budapest Ferihegy International Airport (Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér) until 25 March 2011 when it was officially renamed to Budapest Liszt Ferenc International Airport. The change caused some controversy because the Committee of Geographical Names, which is the sole competent body in (re)naming geographical objects, suggested another version (Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, Budapest–Ferihegy) in order to keep the historical name. In retaliation, the chairman and several members of the committee were removed, two of them were fired of their workplace. [1] Colloquially the airport is still called Ferihegy as before.
Ferihegy is the name of the neighbourhood around the airport. The name is derived from that of Ferenc Xavér Mayerffy (1776-1845), the former owner of the estate who established vineyards and contributed to the development of viticulture in Pest-Buda.

/EDIT

Ferihegy lufthavn har terminalene 1, 2A og 2B og en mindre terminal for private fly. I tillegg bygges det for tiden en ny frakt terminal. Det er lett å gå i mellom terminalene 2A og 2B, men Terminal 1 ligger lengre unna og kan bare nås med buss.
30. mars 2008 gikk Ungarn inn i Schengen-samarbeidet. Alle Schengen flyvninger vil derfor gå fra Terminal 2A, mens alle non-Schengen vil gå fra 2B. Terminal 1s er delt opp med en glassvegg mellom Schengen og non-Schengen.

Det finnes et observasjonsdekk på toppen av Terminal 2. Det koster 200 forint (ca 6 kr) for voksene og Ft (ca 3 kr) for barn.

Terminal 1
Den nye Terminal 1 huser alle lavprisselskapene. Terminalen ble renovert i September 2005.
 easyJet (Berlin-Schönefeld, Dortmund, Genève, London-Gatwick, London-Luton)
 Germanwings (Köln/Bonn, Stuttgart)
 Jet2.com (Manchester)
 Norwegian Air Shuttle (Oslo-Gardermoen, Oslo-Rygge, København og Stocholm-Arlanda)
 Ryanair (Bremen, Bristol, Dublin, East Midlands, Frankfurt-Hahn, Glasgow-Prestwick, Liverpool)
 SkyEurope (Trieste)
 Wizz Air (Brussel-Charleroi, Burgas, Cluj Napoca, Corfu, Eindhoven, Girona, Göteborg-City, Heraklion, London-Luton, Malmö, Milano-Bergamo, Palma de Mallorca, Paris-Beauvais, Rhodos, Roma-Fiumicino, Stockholm-Skavsta, Venezia-Treviso, Varna)

Terminal 2A
Terminal 2A ble egentlig bygget for MALÉV Hungarian Airlines, men betjener i dag alle Schengen destinasjoner. Terminalen sto ferdig i1985.
 airberlin (Hannover, Nürnberg)
 Air Europa (Madrid)
 Air France (Paris-Charles de Gaulle)
 Air Malta (Malta)
 Alitalia (Roma-Fiumicino)
 Austrian Airlines (Wien)
 Brussels Airlines (Brussel)
 Clickair (Barcelona)
 Czech Airlines (Praha)
 Finnair (Helsingfors)
 LOT Polish Airlines (Warszawa)
 Lufthansa (Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München)
 Malév Hungarian Airlines (Amsterdam, Athen, Berlin-Tegel, Brussel, Frankfurt, Göteborg-Landvetter, Hamburg, Helsingfors, København, Ljubljana, Madrid, Malaga [sommerrute], Milano-Malpensa, Paris-Charles de Gaulle, Praha, Roma-Fiumicino, Stockholm-Arlanda, Stuttgart, Thessaloniki, Venezia, Warszawa)
 Meridiana (Florence)
 Smart Wings (Madrid, Praha)
 TAP Portugal (Lisboa)

Terminal 2B
Selv om den er koblet sammen med Terminal 2A, regnes Terminal 2B som en egen terminal. Den ble åpnet i 1997 og betjener alle international flyvninger som ikke går fra Terminal 2A.
 Aer Lingus (Belfast-International, Dublin)
 Aeroflot (Moskva-Sjeremetjevo)
 Aerosvit (Kiev-Boryspil)
 British Airways (London-Heathrow)
 Carpatair (Cluj-Napoca, Timişoara)
 Delta Air Lines (New York-JFK)
 EgyptAir (Kairo)
 El Al (Tel Aviv)
 Hainan Airlines (Beijing)
 Malév Hungarian Airlines (Beirut, Bucharest-Otopeni, Cluj-Napoca, Damaskus, Dublin, Dubrovnik [sommerrute], Jekaterinburg, Genève, Istanbul-Atatürk, Kiev-Boryspil, Larnaca, London-Gatwick, Moskva-Domodedovo, Odessa, Podgorica [sommerrute], Priština, Sarajevo, Skopje, Sofia, Split sommerrute, Târgu-Mureş, Tel Aviv, Timişoara, Tirana, Varna, Zagreb, Zürich)
 Moldavian Airlines (Chişinău)
 Rossiya (St. Petersburg)
 Royal Jordanian (Amman)
 Swiss International Air Lines
 Swiss International Air Lines flys av Helvetic Airways (Zürich)
 Swiss International Air Lines flys av Swiss European Air Lines (Basel/Mulhouse)
 Turkish Airlines (Istanbul-Atatürk)

Her nærmer vi oss flyplassen I taxien:

P1030918.jpg

P1030923.jpg

P1030925.jpg

P1030924.jpg


Innsjekk foregikk i 2 skranker, og gikk relativt greit sett i lys av at skrankeområdet var overfylt av andre reisende:

P1030926.jpg

P1030928.jpg


Beslagskasse:

P1030929.jpg


Ungarns nasjonale sprit Unicum:

P1030931.jpg


Litt aktiviteter sett fra avgangshallen i 2 etasje:

P1030936.jpg

P1030932.jpg

P1030939.jpg

P1030943.jpg


Ikke den reneste flyplassen jeg har vært innom:

P1030946.jpg


Så ankom flyet som skulle ta oss til OSL:

P1030947.jpg

P1030948.jpg
 
Re: Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

routemap.jpg





Date: 28 Juli 2011 ETD: 1600
Flight: DY 1552 BUD - OSL
Aircraft: B738W
Reg: LN-DYO
Seat: 29A
Load: 95%
Push: 1612
Takeoff: 1619
Seatmap: N/A
Captain: Johnny Silberg




Etter opprop og boarding var det på ny en ca. 60 meters busstur. Vi gikk også denne gangen inn via bakdøren:

P1030952.jpg

P1030954.jpg

P1030955.jpg

P1030957.jpg

P1030958.jpg

P1030960.jpg


Boarding pågår:

P1030962.jpg


Reisemakker i sitt sete:

P1030967.jpg


EasyJet pusher ut før oss:

P1030969.jpg


Sikkerhetsdemo på skjerm:

P1030970.jpg


Denne krabaten sto på plenen og viste seg frem:

P1030975.jpg


Winglets vs BUD ATC-Tower:

P1030977.jpg


Under take-off roll:

P1030980.jpg

Airborne!

P1030981.jpg


P1030982.jpg


Passerte rett over Budapest by, her kan Margaret Island sees:

P1030985.jpg
 
Last edited:
Re: Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

Servering startet, tok like godt en kaffe & Cognac:

P1030992.jpg


Denne maskinen hadde WIFI, og det måtte jo testes:

P1030995.jpg

P1030996.jpg


Slappet litt av sammen med Donald, og vips så var vi på nedadgående kurs mot OSL:

P1030998.jpg


Passerte denne på tur ned mot OSL:

P1040003.jpg


Leto-hallen for de som er lokale:

P1040007.jpg


On final:

P1040008.jpg

P1040011.jpg


P1040011.jpg


Og så mot gaten:

P1040016.jpg


@ Gate OSL:

P1040020.jpg

P1040022.jpg

Etter å ha hentet bagasjen bar det hjem mot Røyken. En flott weekend var over. Budapest overrasket positivt, en flott by som jeg garantert skal tilbake til for å se noe mer detaljert enn hva vi hadde tid til denne gangen. For de av dere som lurer litt på kostnader rundt en slik helg, så beløp mine utgifter seg til ca. 12000,- NOK inklusive alt. Dette er fordelt slik:



1: Hotell 2650,- NOK
2: Fly 2500,- NOK
3: F1 Billett 2700,- NOK (Gold 1)
4: Mat/drikke ca. 4000,- NOK



Da gjenstår det bare å takke for turen, og takke for at dere leste denne rapporten også.



Mvh

HS-TLD



Tidligere Trip Reports:

 
Last edited:
Re: Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

Flott rapport! Gjort lignende, bare med biltur til Nürburgring for å se F1 også. Det er noe HEEEEEEEEEELT annet enn TV, for å si det mildt. Nei dette var en flott rapport - bra du tar med med masse bilder, info og ja. fullstendig rapport rett og slett ^^ noget lang for en så "kort" tur, men helt overkommelig :)
 
Re: Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

Rå rapport igjen, og virkelig rikelig med bilder
 
Re: Til Budapest med DY + Formel 1 på Hungaroring

Som vanlig en god rapport med mye bilder fra din side. Takk for at du tar deg tid til å dele.
 
Back
Top