![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Eller USA som man kaller det på forkortet bokmål. Vel det ble tidlig bestemt at sommerferien 2011 skulle legges der. Jeg begynner etterhvert å få endel besøk der borte, men for samboeren var det første gangen, så endel klassiske turistting måtte man gjøre, men kom frem til at vi ønsket å begynne i New York, for så å bevege oss vestover og leie en bil i California. Så i løpet av vinteren og våren ble flybilletter bestilt, hotelrom reservert, reiserute bestemt og andre praktiske ting fikset
Med gjennåpning av SAS sin OSL-EWR rute noen måneder tidligere hadde jeg allerede bestemt meg hvordan vi skulle komme oss til New York. Faktisk var jeg såpass bestemt på å ta den, at jeg ikke engang gadd sjekke andre alternativer. Setene 31GH, bulkhead i economy, ble reservert ved bestillingen. Og plan C var å sitte der. Men mens vi pakket koffertene kvelden før avreise tikket det inn en mail fra Optiontown som kunne gratulere oss med oppgraderingen til Business Class på SK907, hvilket var plan A. Plan B var poengoppgradering. Dog var jeg ikke veldig overasket over at Optiontown fungerte her, da jeg visste at SK907 denne dagen hadde endel ledig i business og economy extra, og var kraftig overbooket i economy. Så var det endelig blitt lørdag 2. juli, og etter en dusj og pakking av de siste tingene så var det på tide å komme oss til OSL. Med buss for tog og mer styr en vanlig med kollektivtrafikken, var jeg svært fornøyd med å få overtalt fattern til å kjøre oss opp til OSL en lørdagsmorgen, så etter en rask tur opp E6 ble vi sluppet av foran terminalen. Satte kursen rett på gullskranken hvor to boardingkort for sete 1A og B ble skrevet ut og koffertene sendt avgårde. Raskt gjennom fasttrack og hadde det ikke vært for at dama ble "stuck" i sminke/parfyme-avdelingen på Tax-free'n så hadde det ikke tatt mange minuttene før vi satt i loungen. Men man måtte altså surre litt rundt der før vi kom oss opp og kunne innta litt lett frokost og oppdatere oss på diverse nyheter mens vi satt der Etter det hadde blinket go to gate en liten stund ble det så dags for å bevege seg mot non-schengen. Ikke veldig ofte jeg drar derfra fra OSL, men dette var første gang jeg opplevde skikkelig kø for å komme gjennom passkontrollen. Dog hjalp det ikke at det bare var 2 luker åpne, og den siste passkontrolløren tydeligvis hadde som oppgave å flytte på handlevogner, istedet for å sjekke pass. Uansett vi kom oss ut, og kunne også heldigvis gå forbi køen for pre-boardingkontroll, da SAS har en priority kø her. Og hadde tydeligvis timet det godt for å det vi var gjennom begynte boarding for business og gullkunder og vi kunne komme oss ombord og finne oss tilrette forrest på vindusrekka, på LN-RKH......maskinen jeg stort sett alltid flyr når jeg flyr SAS og A330 Dessverre bruker SAS dør 1 på EWR-maskinen fra OSL, slik at man måtte vente til boarding nesten var ferdig får man kunne få oss litt Champis. Av en eller annen grunn så får man den i plastglass fra Norge, mens den kommer i glass andre veien? ![]() Knyttnevetesten ble bestått ![]() Pushback ca på tid etter hva jeg husker, og som man ser på været.....det var ingen grunn å bli værende i Norge ![]() Fullt fly i alle klasser, inkludert noen infants og ID på klapp i cabin gjorde belegget til over 100% og etter å ha brukt noen kilometer av 01L kom vi oss opp i luften og kunne sette kursen vestover. Serveringen kom i gang, og menyer ble utlevert, som de av oss som liker slikt kan studere her: ![]() ![]() ![]() ![]() For min del var det et lett valg, så til nøtteposen gikk jeg for Champagnen, som jo alltid i luften* med SAS IC i business betyr Henriot....og de har nå kommet til 2005-årgangen *man får noe annet på bakken før avgang Såvidt jeg skjønte skulle det egentlig vært noe reker og dill som snacks, men at det vissnok hadde vært noe problemer med cateringen denne morgene som gjorde at vi måtte nøye oss med nøtter istedet ![]() Forretten var en kaviarvariant med creme fraiche. Med andre ord en veldig norskinspirert rett, hvilket hører hjemme hos et skandinavisk flyselskap, og kaviar er noe man har mye av i Norge med som blir brukt alt for lite.....unntatt i tube på brødskiva ![]() Til hovedrett valgte jeg torsken, og tok et glass av Pinot Noir til. Samt påfyll av Champagne. God smak på retten og var skikkelig varm, hvilket ikke alltid forekommer ombord i fly ![]() Chevre og Gruyere var dagens oster, så valgte portvin til ![]() Som nevnt så hadde det vært noen problemer med cateringen, så til dessert var det istedet for pærekake og fruktsalet, en bærkake og sorbet. Selv om flyvertinna var uenig og beklaget seg, så syntes jeg det bare var bra, da jeg liker bær bedre enn pærer og sorbeten var god ![]() ![]() Nærmer oss Grønnland ![]() Hadde også noen turer innom buffeten, og her har jeg nettopp hentet meg potetgull og mer rødvin ![]() God utsikt fra businessdassen, men det trengs litt maling på deler av motoren kunne jeg fastslå ![]() Cateringproblemene gjorde at de kun hadde en type sandwich, men laks og egg er godt det, så for min del gikk det greit ![]() Itillegg at det var hennes første tur til USA, var det også den første i business, og tror vi kunne fastslå at dette var riktig så hyggelig og definitivt å foretrekke ![]() ![]() Landet etter rutetid på EWR og kom oss tidlig av flyet slik at vi kom før den værste immigrationkøen. Som fort vokste seg raskt bak oss da det kom noen andre fly samtidig. Dog hadde jeg nok engang litt uflaks av hvilken kø jeg havnet i for den gikk selvsagt ekstra tregt da noen nederlendere før oss i køen brukte en evighet, før de ble tatt med videre til annengangsintervju. Vet ikke om det skyltes at jeg ligger inne i systemene fra før, men jeg slapp unna med færre fingeravtrykk en dama denne gangen. Noen få minutters venting ved båndet før bagasjen kom, og prioritytagg virket....som vanlig på alle andrre flyplasser enn OSL og CPH. Det var deilig å få SK907 tilbake og oppgraderingen gjennom Optiontown, gjorde turen særdeles hyggelig. Crewet var opplagt, hyggelig og serviceinnstilt og gjorde det til en bra flytur. Litt krøll med cateringen, men det som ble servert smakte bra og gjorde meg passe mett, så ingen big deal. Dette var del 1 av flere, og resten av rapporten vil komme etappevis etterhvert som jeg får tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Bra begynnelse
![]() Quote:
Last edited by Martin; 01-08-2011 at 18:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
|
![]() ![]() De fire første nettene tilbrakte vi i New York, og som vanlig så skuffer byen aldri. Og uansett hva man liker er det noe å finne på. Vi bodde på Four Points by Sheraton Midtown. Helt greit hotell til en OK pris. Hotell er ganske dyrt i New York og et billig hotell på Manhatten er ofte elendig, så greit å gå litt opp i pris. Selv om hotellet lå litt nærme turisthølet Times Square så er det jo greit å komme seg derfra da Subwayen lå rett rundt hjørnet Et par bilder fra oppholdet, inkludert noen av turistfellene ![]() ![]() ![]() Tårnet i bakgrunnen med heisekraner på er nye One World Trade Center, som nå er under bygging ![]() High Line, en av New Yorks nyeste attraksjoner som er et gammelt jernebanespor som er bygget om til park ![]() ![]() Har en bekjent der som inviterte oss med på en fest 4. juli, med tilgang til takterrasse så man kunne se på fyrverkeriet på Hudson ![]() Fra Top of The Rock (Rockefeller Center) som er å foretrekke fremfor Empire State Building. Mindre kø, man kommer nesten like høyt og bedre utsikt på man står bak glassvegger på toppen av taket, istedet for bak gjerder på Empire State som ødelegger utsikten ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Der var du i gang! Litt av en tur dere hadde, gleder meg til resten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Ser gulle-godt ut så langt. Gleder meg til fortsettelsen.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
For info :-)))
Champis i plastglass skjer når vi benytter dør 1 til boarding. Da får vi desverre ikke startet denne serveringen før push så tidlig som vi ønsker. Under take off er det ikke tillatt med glass i kabinen, derfor bruker vi plastglass slik at de som ikke drikker så fort skal kunne beholde dette under take off. Ingen ønskelig situation, og bare å beklage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Bra dette! Gleder meg også til fortsettelsen!
Som du skriver serverer de noe annet enn Henriot før avgang. Sist jeg fløy med dem var det Pieper Heidsieck, og den er jo ikke så dum den heller. Iallefall sammenlignet med Thai som presterte å servere den fæle sekten Fürst von Metterich som velkomstdrink og gikk over til Pieper Heidsieck når de kom i luften. Dog satt de den aldri ut på drikkevogna. Man måtte spørre etter den spesielt. Og da hadde jeg inntrykk av at de forstod ekstra dårlig engelsk. Grei måte å slippe å åpne en flaske skumpa på kanskje? Keep it cåmming! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk for en flott rapport så langt Someone, New York ser fantastisk ut - jeg ser frem til fortsettelsen...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Glemte egentlig å nevne det i første posten, men billettene var kjøpt inn etter et multicity-søk hos widerøe som til 7180kr (ike så galt midt i juli) ga oss routing OSL-EWR//JFK-SFO//LAX-EWR-OSL. OSL-EWR var med SAS, JFK-SFO med United og LAX-EWR var SAS-codeshare (SK6841) med Continental, også SAS over dammen hjem. JFK-SFO var i en 100% klasse, ellers resten i 25%, selv om Optiontown jo fikk oss opp i C på SK907 og 908
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
På tide med neste kapittel....
Neste stopp på programmet var altså San Francisco. Ved bestillingen av billettene kunne vi velge mellom en rekke UA og CO avganger fra både JFK og EWR, men siden jeg viste at JFK-SFO ble fløyet med United P.S. konfigurerte 757ere, hvor UA sin Economy Plus (34" benplass) er dårligste klasse. Var valget enkelt. Dog så hadde vi på forhånd fått en bekreftet oppgradering til business, så dårligste klasse spilte da ingen rolle. United tilbyr en rekke muligheter for bekreftet oppgradering, som f.eks gjennom kjøp på deres hjemmeside (de har klart det uten å måtte bruke et ekstern selskap) eller via diverse instrumenter Etter en lat morgen og en grei frokost på Starbucks fikk vi resepsjonen til skaffe oss en bil som kunne ta oss til JFK. Måtte som vanlig tråkle oss i går fart på tvers og ut av Manhatten før det gikk radig i det fra Queens-Midtown tunnellen og ut til JFK. Ingen kø i UA sin gull-innsjekk, og 3 kolli ble sendt avgårde og boarding card for sete 11C og D ble utlevert. Endel kø gjennom security, men tok ikke alt for langt tid før vi var oppe i UA Red Carpet club for litt forfriskninger og surfing på nett. Itillegg var det greit å få hvilt litt, da ingen av oss var i spesielt god form. Jeg pådro meg en liten endagers influensa i New York plus litt halsproblemer, men som jeg holdt i sjakk ved hjelp av diverse saker jeg fant på apoteket.....hadde jeg hatt vett nok burde jeg sikkert ha hvilt, men gjort var gjort. Problemet var da heller at jeg hadde smittet dama, som vi ved ankomst SFO kunne konkludere hadde pådratt seg bronkitt, som bekrevet her. Ble så omsider boarding og vi kunne bevege oss til gaten hvor UA299 skulle ta oss til SFO og flyet N508UA, en 757-200 levert United i 1990, uten winglets og i de blå United fargene....som jeg personlig foretrekker fremfor CO sine litt kjedelige farger som den vel etterhvert vil få. Bilde her Som nevnt tidligere så var dette en 757-200 i såkalt P.S. konfigurasjon, med 12 First seter, 26 business og 72 economy, så kun 110 seter ![]() ![]() Business setene er av de klassiske reclinerene, som på en dagflight uansett er mer en bra nok for meg, da jeg sjeldent sover på dagflighter uansett. Og jeg kunne konstatere at benplassen var mer enn bra nok ![]() Det stod ikke noe sted på pakken med anti-flu greiene jeg kjøpte på apoteken ikke kunne kombineres med Champagne. Så valget av pre-departure drikke var egentlig ganske enkelt ![]() United har en relativt liten operasjon på JFK med 7 daglige til SFO, 5 til LAX....alle med United P.S. fly, samt 4 daglige feeder flight med CRJ ned til IAD. De benytetr seg av Terminal 7, bedre kjent som BA terminalen hvor også Cathay sender sine 4 daglige flighter til HKG fra ![]() Menyer ble utlevert og til forrett kunne man ikke velge men fikk Vegetarian Spring Roll og Seasonal mixed green. Hvor sistnevnte for engang skyld ikke bare bestod av grønne blader, som slike salater i USA ofte gjør. I tillegg fikk man en rundstykke, som jeg tror var bakt en gang midt i forrige århundre ![]() Bestilling av hovedrett foregikk tydeligvis etter enten status eller en eller annen formel, hvor hun som hadde ansvaret for det gikk til hvert enkelt sete etter en eller annen liste. Tok opp bestilling, så en tur innom galley, også til neste sete....hvilket virket litt tungvidt i mine øyne. Men jeg skulle uansett sitte der jeg satt de neste 5,5 timene og hadde god tid I valget mellom biff, laks eller spinat lasagne, valgte jeg biff, men samboeren tok laksen ![]() ![]() Is til dessert, men tror det var litt lenge siden den kom ut av fryseren, og sjokoladesausen nektet å ligge oppe isen da den ble helt over ![]() Ikke egne skjermer hos UA P.S., men derimot fikk alle i business tilbud om en liten videospiller. Tok en imot, selv om jeg ikke kom til å bruke den. Derimot har UA internet ombord, så underholdning bestod av internetsurfing, litt jobbing (tydeligvis hadde jeg ikke 100% fri...) samt lesing av en god gammeldags bok. Bra crew, som ga nok oppmerksomhet på turen, og selv med mange seter i både F og C, var det nok crew ombord til at servicen ble god Ankom SFO litt før rute, hvilket som normalt betydde at gaten ikke var ledig så vi måtte vente på den. Men i mens kunne jeg nyte utsikten over Swiss og EVA sine fly på SFO ![]() Pri-tag funket, selv om når halvparten av bagasjen av pri-tagget så blir det plutselig ikke like ekslusivt lenger ![]() Sol på SFO, men ikke overaskende kunne vi under taxituren in se Stillehavnståken komme rullende over fjellene på sitt karakteristiske vis |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Pga sykdom ble ikke San Francisco helt som planlagt da vi valgte rekonvalisens og endel avslappning på hotellrommet for å komme i form igjen og unngå å ødelegge resten av ferien da det ennå var over to uker igjen av den. Så mye av det vi hadde planlagt måtte dermed utgå
Men fikk dratt på shopping den første dagen mens frøkna lå igjen på hotellet, og kom tilbake med en iPad2 slik at hun kunne slå igjen tiden med det meget avhengigskapende spillet Angry Birds. Hotellet i SF ble booket gjennom Hotwire, og vi endte opp på Parc 55 Wyndham og var fornøyd med både standarden og beliggenheten på hotellet, ca midt mellom Union Square og Market Street. Var forresten samme hotell som LH bruker i byen Dagen etter var dama litt mer i slag så da ble det tid for litt shopping, hvilket innebar en tur innom A&F og en tur i klokkebutikken for litt sveitsisk finmekanikk i form av en Tag Hauer, jeg kunne ha på armen ![]() Var også en tur innom turistjippoen Fishermans Wharf og Pier 39, så vi ihvertfall kunne tatt et bildet av Alcatraz da turen dagen før måtte utgå ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Etter tre netter i San Francisco var det på tide å komme seg videre og første stopp på programmet var Sonoma og Napa Valley.
![]() Som vanlig så skulle man ikke langt inn i landet før Stillehavståka forsvant og etter en lunsj i Sonoma, rekk vi turen innom et par vingårder i både Sonoma og Napa, før vi kjørte et stykke nord i Napa hvor Old Faithful befinner seg. En geysir som har utbrudd hver snaue halvtime eller noe sånt noe ![]() Deretter ble the Petrified Forest besøkt, hvilket består av en samlig forstenede trær etter at et vulkanutbrudd hvor noen millioner år siden felte trærne og begrav dem i aske. Og gjennom tidens lø ble trevirket erstattet av diverse mineraler som vannet første med seg og skapte dermed et 3D-avtrykk av treet hvor til og med årringene var avtrykk. Ganske stilig og fasinerende hendelse ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Neste dag var det tid for å ta fatt på første etappe på Highway 1. Begynte dagen i Santa Rosa etter en natt der og kjørte rett ut til kysten for å begynne turen sørover mot Monterey, som var dagens mål. Et par proviant stopp i noen mindre byer før vi stoppet ved Muir Woods for å se på Redwood trær og få oss litt lunch
![]() Deretter bar det over den klassiske Golden Gate Bridge på vei sørover ![]() Har ikke lagt ved så mange bilder fra områdene mellom SF og Monterey, da mye av det er dekket i denne begynte rapporten http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=89026 Populært med kiting og windsurfing i det kalde vannet ![]() ![]() ![]() Leiebilen....skal innrømme jeg var litt kjip, og valgte en klasse som innebar vi fikk en Golf 5 med rumpe....bedre kjent som VW Jetta. Dog en amerikansk versjon med 2,5l og 150hk, selv om det ikke alltid virket som alle de 150 hestene var på jobb ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Herlig, Espen.. Spes siste fra rundt SF og Napa hvor også fruen og jeg trives hver gang...
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Også på kryss og tvers med en "Golf" i USA da
![]()
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Knallbra rapport fra deg!
Gleder meg veldig selv til å dra nå! Ser frem til neste rapport ![]()
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Etter Monterey var neste overnattings stopp Morro Bay. Og det er mellom disse to hvor den delen av Highway 1 sør for San Francisco har den mest spennende naturen. Lunsjen ble forresten inntatt i Big Sur
Så etter en tur innom akvariet ble det å fylle opp tanken og begynne kjøringen ![]() Bixby Bridge ![]() Neste bildene trenger vel ingen kommentar bortsett fra at det er fint der ![]() ![]() ![]() Camping ala Amerika ![]() Sjøelefant koloni. Sjåelefanten var forresten utryddet fra California sin kyst pga jakt, men en liten koloni nede i Mexico overlevde og sakte med sikkert har bestanden økt og dyrene har spredd seg. Store beist og mye kan sies, men spesielt pene vil jeg ikke si de er ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Neste dagsetappe var fra Morro Bay til Los Angeles
Den karakteriske Morro Rock. Steinen er "proppen" i en tidligere vulkan. Men mens resten av vulkanen har erodert bort gjennom millioner av år, så står proppen igjen da den består av en hardere bergart ![]() En oter i innseilingen til havne i Morro Bay ![]() Etter en lunsj i Santa Barbara økte veiene i størelse og vi nærmet oss verdens største forstad: Los Angeles ![]() Forresten greit å være 2 i bilen i LA, for da kvallifiserer man til å kjøre i kollektivfeltet ![]() Middag ble inntatt i Marina Del Rey og valgte en skikkelig surf'n'turf: Biff og kongekrabbe ![]() ![]() ![]() Last edited by Someone; 06-08-2011 at 19:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Jeg må innrømme at LA ikke er helt min greie, og jeg klarer ikke helt få "taket" på byen, men samboeren hadde ikke vært der så ble å få unna endel turist greier så begynte med en tur på Santa Monica, lunsj i Beverly Hills (heldigvis hadde de ikke riktig størrelse i de skoene hun synes var "sååå fine"....for det hadde blitt dyrt) og en tur innom Hollywood
Hvor er Hoffer'n? ![]() Det var jammen ikke lett å finne et sted man kunne ta et bra bilde av skiltet, men etter endel tråkkling langt oppi Bel Air fant vi det ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DY IC i 2011 | Jetset | Flyforum | 400 | 13-12-2012 10:15 |
CO 38 19.03.2011 | panerai | Register- og ATC-Forum | 4 | 26-06-2012 19:38 |
CO 22. juni 2011 | ENGML4 | Register- og ATC-Forum | 1 | 04-08-2011 14:42 |
Ed Force One 2011 | jameson82 | Samlerhjørnet | 1 | 18-02-2011 23:56 |