![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Et par uker tilbake slapp jeg en hel haug bilder (se http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=87180) og har fått spørsmål (ikke nødvendigvis ifb med den posten) om bruk av polariseringsfilter og flyfotografi. Av erfaring vil jeg si at om du bruker et objektiv med stor filterstørrelse (les ø77mm) o.l. kan dette bli en dyr affære. Et godt ø77mm polariseringsfilter, eller pol-cir også kalt (uttales sirkulært polariasjonsfilter, hehe), koster gjerne mellom 1200 og 1500 kroner er min erfaring. Om du har ø77mm har du gjerne et godt objektiv, f.eks. en 70-200 f/2,8 eller en 100-400, evnt 80-400, 50-500, you name it. Da vil du ikke risikere å sette på et cheapo filter til 400kr selv om det er svært så fristende å få kul effekt for 1000 spenn mindre. Jeg har gått i den fella der, og når jeg ser tilbake på bildene nå er de ikke sammenlignbare med de jeg får nå. You get what you pay for. Men, det jeg ville frem til var mest det at folk burde skaffe seg polafilter. Det er sommer, sol, og mange bilder tas. Prøv å gjøre ting litt utenom det vanlige. Et polafilter kan gi en utrolig himmel, og får skyene til å "poppe" mer. Det samme gjelder flyene! Man skal også passe på at et polafilter gjerne har en gradering på trekvart til en hel blender. Dvs at ved å putte på dette filteret får du en eksponering på gjerne -0,75. For å opprettholde riktig eksponeringsnivåer må kameraet altså kompensere for dette ved å enten senke lukkertiden, eller å åpne blenderen mer. Derfor anbefaler jeg å ta AV filteret på sommertid etter ca kl 21, fordi det for mange ikke vil være tilstrekkelig med lys for å få skarpe bilder, iallefall ikke uten at du må kunne panorere godt.
For å si ting enkelt, beste tipset du får i sommer: kjøp et godt polafilter og HA DET GØY! ![]() -god sommer, her kommer noen eksempler ![]() ![]() Harmony by Halvor S.N., on Flickr ![]() Amsterdam by Halvor S.N., on Flickr ![]() Røros HDR by Halvor S.N., on Flickr ![]() Aeroflot a319 by Halvor S.N., on Flickr
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III Last edited by Halvorsn; 16-11-2012 at 17:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Har du noen formeninger om et godt Pola filter, kjøpte engang et sånt filter, med det var et forferdelig gråskjær i det
![]()
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ikke noe dårlig tips dette, har selv et polariseringsfilter jeg bruker på 24-105 L og det funker utmerket
![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flotte bilder,og et godt tips,Halvor!
Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Viktigste er at filteret er MULTI COATED, evnt. SUPER MULTI COATED, gjerne omtalt som MC eller SMC. Dette er nøkkelen til et godt filter, uansett om det er UV, protector, ND eller pol.cir ![]() Hoya/Kenko er supre, men om du har råd er B+W de aller beste, men koster skjorta, bilen og kona.
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
--------------
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III Last edited by Halvorsn; 16-11-2012 at 17:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Halvor tilbake i Oslo = Thai 747 | Halvorsn | Bilder & foto | 5 | 16-03-2013 18:37 |