SAS med ordre på 30 A320neo

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
SAS med ordre på 30 A320neo

Bloomberg hevder at SAS er nære med å annonsere en ordre på 30 A320neo under Paris Airshow

http://www.bloomberg.com/news/2011-...-for-30-airbus-a320neos-to-refresh-fleet.html
SAS Group, the Scandinavian carrier, is set to order about 30 Airbus SAS A320neo aircraft at the Paris Air Show as it upgrades its fleet, two people familiar with the planned announcement said.

The order may come as soon as tomorrow, said the people, who asked not to be identified because details are still being finalized. Sture Stoelen, a spokesman for Stockholm-based SAS, declined to comment on specific orders. SAS will pick the Leap-X engine model for its aircraft, one of the people said.
 
Re: RYKTE: SAS med ordre på 30 A320neo

Spennende hvis det er noe hold i ryktene. Dette vil vel være for CPH vil jeg anta.
 
Høres bra ut, men avventer "jubelen" til jeg ser en pressemelding. Skal bli interessant å se om det blir kjøp eller leasing. Kanskje det kommer en IC overraskelse også?????
 
Re: RYKTE: SAS med ordre på 30 A320neo

Hmm, dersom det stemmer, sa har vi en ordre i morgen, ellers har vi en annen pressemelding. Helt utrolig at slike info kan lekkes ut av en sapass stor selskap.

Praktisk betyr dette at den todeling av flaten vil forsette. Med 30 NEO kan man erstatte alle A319/321 og MD'er ved CPH. Likevel löser man ikke flatebehov under 150 seter. Men for CPH basen er dette den beste lösning, siden man har ikke rad a vente med flatefornyelse der til 2019/2020.
 
Re: RYKTE: SAS med ordre på 30 A320neo

Hvis dette er sant så ser dette spennende ut. Det er vel først og fremst CPH-basen dette vil gjelde for.

Praktisk betyr dette at den todeling av flaten vil forsette. Med 30 NEO kan man erstatte alle A319/321 og MD'er ved CPH. Likevel löser man ikke flatebehov under 150 seter. Men for CPH basen er dette den beste lösning, siden man har ikke rad a vente med flatefornyelse der til 2019/2020.

MD'ene begynner vel å bli modne for utskifting ja. Men de eksisterende 319/321 i flåten trodde jeg kunne fly en god stund til?
 
Re: RYKTE: SAS med ordre på 30 A320neo

Da har vel fortsatt 20+ MD'er, så dette blir vel en erstatning for disse, og kanskje noe ekspansjon? Mulig A319'ene ryker til etter hvert de også?
 
Re: RYKTE: SAS med ordre på 30 A320neo

Hvis dette er sant så ser dette spennende ut. Det er vel først og fremst CPH-basen dette vil gjelde for.



MD'ene begynner vel å bli modne for utskifting ja. Men de eksisterende 319/321 i flåten trodde jeg kunne fly en god stund til?

Dersom SAS er smarte, sa lager de en resale deal, slik at de blir kvitt av de A319/321 de eier. CASM av A319 er höy og flyet ikke utnyttes til en minimum av sine operative möligheter. Rett og slett en orphan i flaten. 321ene vil trenge en erstatter mot slutten av denne dekade. Det er ingen vits a fly disse forever, siden disse vil bli svaert high-cycle fly...
 
SAS har allerede sagt at de skal kjøpe Airbus-mellomdistansemaskiner til å erstatte MD-80 i den danske produksjonen, så blir ikke overrasket over om det kommer en ordre snart.
 
Da har vel fortsatt 20+ MD'er, så dette blir vel en erstatning for disse, og kanskje noe ekspansjon? Mulig A319'ene ryker til etter hvert de også?

SAS har vel 20-25 MD-80 igjen og det er bestilt erstattere (5 738 og og 10 73G) for de som opererer med utgangspunkt i den svenske produksjonen. I Danmark flys det vel noe i overkant av 10 MD-80? Om vi slår sammen disse med 12 A319/321, får vi vel som du sier noen nye fly til ekspansjon - samt erstattere for MD-80 og etter hvert A319/321.

Så veldig mye mer enhetlig flåte blir det jo ikke av dette da ... MD-80 og 737 Classic ut, men fortsatt mange flytyper.
 
Re: RYKTE: SAS med ordre på 30 A320neo

SAS har allerede sagt at de skal kjøpe Airbus-mellomdistansemaskiner til å erstatte MD-80 i den danske produksjonen, så blir ikke overrasket over om det kommer en ordre snart.

SAS har vel 20-25 MD-80 igjen og det er bestilt erstattere (5 738 og og 10 73G) for de som opererer med utgangspunkt i den svenske produksjonen. I Danmark flys det vel noe i overkant av 10 MD-80? Om vi slår sammen disse med 12 A319/321, får vi vel som du sier noen nye fly til ekspansjon - samt erstattere for MD-80 og etter hvert A319/321.

Så veldig mye mer enhetlig flåte blir det jo ikke av dette da ... MD-80 og 737 Classic ut, men fortsatt mange flytyper.

CPH basen består i dag av 17 MDer og 12 Airbuser, dvs totalt 29 fly, så en ordre på 30 neo's makes sense

Når det er sagt så bør/må MDene erstattes før neo kommer i trafikk, og det således her er/var planen å midlertidig erstatte disse med innleide A320, ifølge pressemeldingen fra SAS ang leasing av 737NG til ARN og OSL sm erstattning for 737CL og MDene der


Men de eksisterende 319/321 i flåten trodde jeg kunne fly en god stund til?

SAS sine 8 A321 er alle levert 2001-2002, så første man har 10års jubileum om ikke lenge. Og mens disse farter rundt på korte ruter innen Europa er det begrenset hvor lang leve tid de har. Og det er ennå noen år til 320neo kommer i trafikk, sånn ca på et tidspunkt hvor Airbusene uansett må skiftes ut
 
Last edited:
Re: RYKTE: SAS med ordre på 30 A320neo

Hoppas det stämmer! Det vore verkligen kul för SAS! Airbus A32X NEO verkar bli en dundersucce! Skulle inte alls bli förvånad om Airbus kommer beställning på +1000 NEO innan året är slut! Paris Airshow kommer garanterat bli en "Airbus show" år 2011.
SK narrowbody framtida kommer troligen bestå av Airbus A32XNEO, B737NG & CRJ-900.
 
Last edited:
Re: RYKTE: SAS med ordre på 30 A320neo

Spennende saker, og jeg håper det stemmer.
Interessant også når, hvor og finansiering/eierskap til de nye flya.
 
Re: RYKTE: SAS med ordre på 30 A320neo

Spennende, men undres på om SAS har økonomi til dette?

En annen sak; hvorfor skal SAS har 737 i Stockholm og Oslo, men A320 i København? En grunn til at de ikke ønsker å ha en ensartet flåte?

w
 
Re: RYKTE: SAS med ordre på 30 A320neo

Dersom SAS er smarte, sa lager de en resale deal, slik at de blir kvitt av de A319/321 de eier. CASM av A319 er höy og flyet ikke utnyttes til en minimum av sine operative möligheter.

Har egentlig A319 så mye høyere CASM enn F.eks 73G, som SAS har bestilt flere av?

F.eks har jo EZY mange A319 på bestilling.
 
Re: RYKTE: SAS med ordre på 30 A320neo

Stämmer det att SAS har beställt 30st A320 NEO så har de förhoppningsvis löst finansieringen också.
CPH har väl aldrig varit någon bas för SAS Boeing 737NG?

Jag vill minnas att den allra första 737 NG som SAS tog leverans av hösten 1998 blev ARN baserad, den första linjen blev ARN-CDG.

Easyjet valde ju att byta ut hela sin stora flotta av Boeing 737-700...till Airbus A319.
 
Back
Top