Jeg ser mange som skriver at alle -800'ene skal få WiFi. Det er nok riktig, men i hvilket tidsaspekt? Leasede -800 skal fases ut og erstattet med egeneide allerede etter neste år.
Jeg tror ikke at WiFi wil bli installert i Norwegians leasede -800'er ut fra følgende grunner :
1. Leasede fly vil gå ut av flåten i løpet av få år etter 2012 (se inkluderte graf). Hvorfor installere WiFi i et fly som skal tilbakeleveres om 2 år?
2. Det er et ansvarsproblem med å installere slikt utstyr i "annen manns eiendom". Det skal gjøres strukturell inngripen i flyskroget og det er nok ikke bare å sette igang med det utifra etablerte leasingavtaler og ansvar.
3. Man "låser" leasing selskapets fleksiblitet til senere leietakere og deres ønsker om WiFi og type WiFi system.
4. Hvem skal eie utstyret? Leier eller utleier? Ikke helt uproblematisk å bli enig om det og restverdier på utstyret.
5. Flyselskapet har flere leasing selskaper og forholde seg til siden flyene har mange forskjellige utleiere. Kontraktene er forskjellige og ikke alle utleiere vil opptre eller takle et WiFi ønske i flyene likt.
I praksis tror jeg det er svært vanskelig å få installert WiFi i et leaset fly. Da må det i tilfelle være der en har 15-20 års bindende løpetider med mange nye og like fly fra en utleier og avtalt overtakelse av flyene etter leieperioden.
Jeg er nesten helt sikker på at Norwegian vil holde seg til å kun installere i egeneide fly. Det har de i hvertfall gjort hittil. Det er jo ikke lenge før stortsett alle -800'ene er egeneid uansett (2015-2016). Det er alikevel før f.eks. SAS får sitt første nye Airbus 320.
Sa egentlig er dette en hva du ser som stor problem like stor som a utveksle seter i ett fly.![]()
En ombygging som innebærer å kutte et halv meters hull i hovedskroget, legge kabler og øke vind drag er vel litt mer signifikant enn å bytte til et annet passasjersete?
Hertz vil nok ikke protestere om du setter på skistativ på leiebilen, men har du montert soltak vil du nok høre fra dem.
Delta og CO bruker Gogo. Disse er bakkebaserte og det er to antenner under maskinen og en GPS antenne på oversiden. Denne er mindre fremtredende enn Row44 sitt, som er satelittbasert.