Norwegian internettstatus (B737)

Re: Hvilke Norwegian-fly har fått WiFi?

Er vel, hvis ikke feil.
LN-DYC, LN-DYF, LN-DYG, LN-DYK, LN-DYL, LN-DYM, LN-DYN, LN-DYO har "kuppel".
LN-DYS er vel i SVG for montering nå.

LN-NOE uten WiFi?

Fant intet nettverk ombord i LN-NOE i går. Trodde dette var et av de nye flyene og at DE i alle fall skulle ha wifi med internettilkobling. Det var i alle fall "inkludert" i prisen. Funket på Avinors wifi i Bodø.

Last edited:
Re: LN-NOE uten WiFi?

Kun WiFi på Delta serien, DYC, DYN, DYS etc som NAS eier. Selv ikke alle i denne serien har fått det installert. NOE, NOS, NOX etc. er lease. Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil.

Re: DY internettstatus

Det er feil. Alle -800'ene er planlagt med internett. Men det er vel stopp naa pga noen nye FAA-krav for kapping i skroget ...

Jeg ser mange som skriver at alle -800'ene skal få WiFi. Det er nok riktig, men i hvilket tidsaspekt? Leasede -800 skal fases ut og erstattet med egeneide allerede etter neste år.

Jeg tror ikke at WiFi wil bli installert i Norwegians leasede -800'er ut fra følgende grunner :

1. Leasede fly vil gå ut av flåten i løpet av få år etter 2012 (se inkluderte graf). Hvorfor installere WiFi i et fly som skal tilbakeleveres om 2 år?

2. Det er et ansvarsproblem med å installere slikt utstyr i "annen manns eiendom". Det skal gjøres strukturell inngripen i flyskroget og det er nok ikke bare å sette igang med det utifra etablerte leasingavtaler og ansvar.

3. Man "låser" leasing selskapets fleksiblitet til senere leietakere og deres ønsker om WiFi og type WiFi system.

4. Hvem skal eie utstyret? Leier eller utleier? Ikke helt uproblematisk å bli enig om det og restverdier på utstyret.

5. Flyselskapet har flere leasing selskaper og forholde seg til siden flyene har mange forskjellige utleiere. Kontraktene er forskjellige og ikke alle utleiere vil opptre eller takle et WiFi ønske i flyene likt.

I praksis tror jeg det er svært vanskelig å få installert WiFi i et leaset fly. Da må det i tilfelle være der en har 15-20 års bindende løpetider med mange nye og like fly fra en utleier og avtalt overtakelse av flyene etter leieperioden.

Jeg er nesten helt sikker på at Norwegian vil holde seg til å kun installere i egeneide fly. Det har de i hvertfall gjort hittil. Det er jo ikke lenge før stortsett alle -800'ene er egeneid uansett (2015-2016). Det er alikevel før f.eks. SAS får sitt første nye Airbus 320.

Attachments

• Capture.JPG
    Capture.JPG
    78.1 KB · Views: 2,571

Jeg ser mange som skriver at alle -800'ene skal få WiFi. Det er nok riktig, men i hvilket tidsaspekt? Leasede -800 skal fases ut og erstattet med egeneide allerede etter neste år.

Jeg tror ikke at WiFi wil bli installert i Norwegians leasede -800'er ut fra følgende grunner :

1. Leasede fly vil gå ut av flåten i løpet av få år etter 2012 (se inkluderte graf). Hvorfor installere WiFi i et fly som skal tilbakeleveres om 2 år?

2. Det er et ansvarsproblem med å installere slikt utstyr i "annen manns eiendom". Det skal gjøres strukturell inngripen i flyskroget og det er nok ikke bare å sette igang med det utifra etablerte leasingavtaler og ansvar.

3. Man "låser" leasing selskapets fleksiblitet til senere leietakere og deres ønsker om WiFi og type WiFi system.

4. Hvem skal eie utstyret? Leier eller utleier? Ikke helt uproblematisk å bli enig om det og restverdier på utstyret.

5. Flyselskapet har flere leasing selskaper og forholde seg til siden flyene har mange forskjellige utleiere. Kontraktene er forskjellige og ikke alle utleiere vil opptre eller takle et WiFi ønske i flyene likt.

I praksis tror jeg det er svært vanskelig å få installert WiFi i et leaset fly. Da må det i tilfelle være der en har 15-20 års bindende løpetider med mange nye og like fly fra en utleier og avtalt overtakelse av flyene etter leieperioden.

Jeg er nesten helt sikker på at Norwegian vil holde seg til å kun installere i egeneide fly. Det har de i hvertfall gjort hittil. Det er jo ikke lenge før stortsett alle -800'ene er egeneid uansett (2015-2016). Det er alikevel før f.eks. SAS får sitt første nye Airbus 320.

Hver leasing-kontrakt inneholder ting som Customer Installed Equipment og Condition at Redelivery. Med dette i bakhodet "fordunser" dine spörsmal siden WiFi equipment kan like gode de-installeres dersom en fly returneres. Sa egentlig er dette en hva du ser som stor problem like stor som a utveksle seter i ett fly. ;)

Det eksisterer overhodet ingen problemer med WiFi installasjon i leasede fly.

Forøvrig er de leasingmaskinene som skal ut av flåten de første årene "nødleaser" av fly som ikke er speccet for Norwegian.

Sa egentlig er dette en hva du ser som stor problem like stor som a utveksle seter i ett fly. ;)

En ombygging som innebærer å kutte et halv meters hull i hovedskroget, legge kabler og øke vind drag er vel litt mer signifikant enn å bytte til et annet passasjersete?

Hertz vil nok ikke protestere om du setter på skistativ på leiebilen, men har du montert soltak vil du nok høre fra dem.

En ombygging som innebærer å kutte et halv meters hull i hovedskroget, legge kabler og øke vind drag er vel litt mer signifikant enn å bytte til et annet passasjersete?

Hertz vil nok ikke protestere om du setter på skistativ på leiebilen, men har du montert soltak vil du nok høre fra dem.

ja og? Sa enten kjöper leasing-selskap XYZ WiFi utstyret i forventning av höyre leie-rater i fremtida og/eller bedre mulighet a plassere flyet pa marked, eller man fjerner denne utstyret.

En hull i skrog... My God ... ingen problem. SRM sier hvordan man fikser slike ting. Jeg vil vedde at man just veksler ut en komplett hudfelt og vips, er flyet i Redlivery condition, uten kuppel, kabeller og med den samme drag som du fikk den... Dette er daily maintenance...

Muligens en smule OT, men hvorfor er kuppelen på DY sine fly så svær!? Kupplene som finnes på amerikanske fly er mye mindre og ser mye bedre ut enn DY sin giga klump.

Tror ikke du har rett her.

WN ogsa bruker RW44, og bildet viser en kuppelt som liggner DY sine... la oss si 99,999999% (med unntak av farge ;) )

swa.jpg

Delta og CO bruker Gogo. Disse er bakkebaserte og det er to antenner under maskinen og en GPS antenne på oversiden. Denne er mindre fremtredende enn Row44 sitt, som er satelittbasert.

Ble positivt overrasket over at DL hadde WiFi ombord i flyet vi skulle med fra LAX til HNL, problemet er bare, som LN-MOW påpeker, at det ikke er satelittbasert - ergo kunne det ikke brukes på denne flighten (som er relativt lang i en 757...).

Delta og CO bruker Gogo. Disse er bakkebaserte og det er to antenner under maskinen og en GPS antenne på oversiden. Denne er mindre fremtredende enn Row44 sitt, som er satelittbasert.

Takk for oppklaringen!

Er det NOR, som første i NO-serien, som er inne til Wifi-montering nå?? Den har ihvertfall ikke vært i trafikk på 2 dager nå, og da nettopp i Stavanger. Samtidig var DYU ferdigmontert og dro til Oslo for og settes i trafikk.

Back