Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-06-2011, 12:57   #1
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

BA Business As Usual

Så var det på tide å dra på tur igjen. Tittelen gjenspeiler seg på klassen det skal reises i på de aller fleste flightene på denne turen. Låttittelen er hentet fra Eagles' siste album, og viste seg jo passende, siden jeg skal på konsert med dem når jeg kommer hjem igjen

Det begynte noen uker etter julebordet i Seattle. Listen over upcoming flights var fryktelig tom, og jeg følte ansvar for å gjøre noe med det. I tillegg "trengte" jeg noen flighter for å fornye sølvet hos BA. Etter et "gratisår" (takket være at BA fornyet det som en slags "kompensasjon" for kabinstreikene i fjor), følte jeg at jeg skyldte de såpass at jeg måtte fornye det igjen - eller så var det bare at jeg ikke ville miste det. Men hva skal jeg med sølv når jeg flyr businss allikevel? Tjene mer miles . Fordelene man har på bakken med sølvkort, er omtrent de samme som når man flyr business. Eneste forskjellen er vel at med sølvkortet kan man ta med seg en gjest i loungen og fast-track. 1. oktober i fjor, gjorde BAEC noen endringer, og økte bonusen for sølv og gull fra henholdsvis 25 og 50%, til 100% for begge, så sånt sett følte jeg det faktisk verdt noe å ha status.

150 TP var det jeg manglet, og siden en flight i Club Europe (CE) gir 40 poeng, måtte jeg finne meg i å få 10 poeng for mye - evt. havne 10 TP nærmere et evt. gullkort Planen ble derfor å fly fra OSL via LON til et sted i Europa. Fant også ut at jeg ville fly open-jaw, og ta tog mellom stedene, så da ble det sånn - foreløpig .

Jeg fant en by jeg ville besøke - la oss kalle den by B. Booket så en open-jaw fra OSL via London til - la oss si by A, med retur fra by B via LHR og hjem. Togbilletter fra by A til by B skulle jeg booke når det ble mulig, ca. tre måneder før avreise.

Jeg var selvsagt utålmodig når det gjaldt å vente på togbilletter, og etter å ha sjekket flypriser hver dag i noen uker, fant jeg plutselig en business-billett fra by A, via huben til selskapet, til by B for like over 3000 kroner. Det måtte jeg jo bare prøve. De billetten inkluderte også en ny flytype, nemlig ATR-42!.

Ikke så lenge etterpå, oppdaget jeg at på den ene av de to strekningene (som jeg egentlig skulle fly med A319), var det mulig å fly Fokker-70! Hurra! En kjapp mail til Widerøe for ombooking, etterfulgt av en ny mail da noe så rart ut, som ble kjapt ordnet opp

Det eneste "problemet", var at de selskapene jeg skulle fly, var i "feil" allianse. Mest for moro skyld, satt jeg og sjekket priser med et annet selskap, fra by A via huben sin, til byer de fløy til - og jaggu fant jeg ikke en businessbillett til under 3000 kroner. Den gamle billetten ble kansellert (etterhvert fikk jeg også igjen pengene), og ny ble kjøpt. Nå hadde jeg altså en ny billett fra by A, via huben til selskapet jeg skal fly med, til - la oss kalle denne for by C. Her fikk jeg også med Q400 som jeg "mistet" da jeg skulle komme meg fra SEA til LAX i vinter

Nå var selvsagt "problemet" at jeg hadde kommet meg til feil sted. Jeg var i by C, men hadde returbillett med BA fra by B. Ergo måtte lørdagen brukes på å komme meg til by B, sånn at jeg rakk flighten på søndagen. Det burde vel være piece of cake å komme seg mellom de to byene? Hadde forsåvidt ingen krav til allianse her, det gikk kun på å komme seg dit til en grei pris, ikke for tidlig avgang fra by C, og ikke for sen ankomst til by B. Skavvisse.. EN direkteflight, og den hadde avgang før både jeg og fuglene har begynt å fise. Ok, men det finnes vel noen via-via-alternativer? Jeg fant ETT alternativ som oppfylte kravene mine ganske greit, til ca. 1500 NOK, fra by C via en by vi kan kalle by D, til by B. Avreise i 9-tiden, og ankomst i 14-tiden. Enda en ny flytype her: CRJ-900. Dog viste det seg at dette alternativet var lurere enn det var, men det kommer jeg tilbake til senere *Nynner på Vazelina Bilopphøggers' "Gå for gull"*
Disse to flightene er forresten de eneste to i Y.

Avreise blir i morgen, på BA763, med avreise Maura drøye to timer før avgang. Usikker på om det blir buss eller bil. Tipper jeg finner ut av det i morgen. Innsjekk er foretatt, så nå gjenstår det bare å pakke litt.

Last edited by Martin; 08-06-2011 at 16:33.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2011, 14:58   #2
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Default Re: Business as usual

Ha ha ha ....jeg ler meg ihjel Martin. You crack me up....

God tur....ser som vanlig fram mot gedigen TR

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2011, 15:34   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Ah! Martin skal på tur = mye bra lesestoff i vente. Gleder meg til rapport osv. Liker at du lager litt spenning rundt vilke destinasjoner du skal til. Blir nesten en liten gjettekonkuranse ut av det.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2011, 15:36   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

God tur Martin. Vi gleder oss til å lese fortsettelsen. Du har kongebra trip-reports.

By-B tror jeg blir gennial.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2011, 15:43   #5
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Blir nesten en liten gjettekonkuranse ut av det.
Det var liksom meningen, da. Er lov å gjette

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Jaha? Du tror det?
Old 08-06-2011, 15:53   #6
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Dette høres ut som en reise med komplikasjoner, men jeg gleder meg
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2011, 15:54   #7
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Dette høres ut som en reise med komplikasjoner, men jeg gleder meg
Ingen foreløpig, og det håper jeg ikke det blir heller
Old 08-06-2011, 17:31   #8
Flying-news
ScanFlyer Silver

OBB 19 Re: Business as usual

Hmm... ikke komplisert i det hele tatt da Så oppsummert er routingen slik(?):

Opprinnelig plan:.... OSL-LHR-A,... tog A-B,... B-LHR-OSL.
Endret plan 1:....... OSL-LHR-A,... tog A-B,... A-X-B,....... B-LHR-OSL.
Endret plan 2:....... OSL-LHR-A,... A-X-B,..... A-Y-C,....... B-LHR-OSL.
Endelig reiseplan:... OSL-LHR-A,... A-Y-C,..... C-D-B,....... B-LHR-OSL.

X og Y er bare for å skille mellom de to ikke-navngitte hub'ene... for det var vel to?

Og til slutt; har prøvd å gjette meg frem til de ikke navngitte selskapene. Er ikke 100 % sikker, og har egentlig gitt opp, men har vært inne på tanken om Alitalia, Austrian, KLM og AirBaltic. En av de kanskje?

God tur
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2011, 17:36   #9
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Flying-news View Post
Hmm... ikke komplisert i det hele tatt da Så oppsummert er routingen slik(?):

Opprinnelig plan:.... OSL-LHR-A,... tog A-B,... B-LHR-OSL.
Endret plan 1:....... OSL-LHR-A,... tog A-B,... A-X-B,....... B-LHR-OSL.
Endret plan 2:....... OSL-LHR-A,... A-X-B,..... A-Y-C,....... B-LHR-OSL.
Endelig reiseplan:... OSL-LHR-A,... A-Y-C,..... C-D-B,....... B-LHR-OSL.

X og Y er bare for å skille mellom de to ikke-navngitte hub'ene... for det var vel to?

Og til slutt; har prøvd å gjette meg frem til de ikke navngitte selskapene. Er ikke 100 % sikker, og har egentlig gitt opp, men har vært inne på tanken om Alitalia, Austrian, KLM og AirBaltic. En av de kanskje?

God tur
Ser ikke så hakkandes galt ut

KLM? Nei. Som du ser kansellerte jeg F-70/ATR-42-billetten, og booket en med bl.a. Q400 istedenfor.

Jeg nevnte det kanskje ikke lenger opp, men grunnen til at jeg kansellerte F70/ATR-42, var fordi de var i "feil" allianse. Ergo booket jeg på nytt i "riktig" allianse.

Som et annet hint, finnes det også en domestic flight, og den domestic-flighten samt den flighten den er booket sammen med, er grunnen til at jeg går og nynner på tittelsporet til Vazelina Bilopphøggers sitt album "Gå for Gull" . Nevnte jeg at jeg har absolutt null status og null miles i bonusprogrammet til det selskapet fra før?
Old 08-06-2011, 19:25   #10
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Det må jo være Malev inni bildet her vel, og Budapest en av byene?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2011, 20:04   #11
Flying-news
ScanFlyer Silver

Smil Re: Business as usual

Edit i ettertid; ser jeg glemte å skrive at selskapene jeg nevnte gjaldt både "endelig" reiserute, og billetten som ble avbestilt.
Uansett, ser det er lagt inn noen nye tips. Sier meg 100% sikker på Iberia!
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2011, 20:06   #12
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Re: Business As Usual

To stykker har klart å gjette på hvert sitt europeiske Oneworld-selskap. Utenom BA finnes det vel tre? MA, IB og AY...
Old 08-06-2011, 20:09   #13
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Og bare for å ha nevnt det, så bekrefter jeg ingenting her, før jeg faktisk er fremme på hver plass, bare sånn at dere vet det
Old 08-06-2011, 20:46   #14
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post

By-B er knall, den .. God tur!
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 08-06-2011, 20:48   #15
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
By-B er knall, den .. God tur!
Snoka i databasene på jobben nå, eller?
Old 09-06-2011, 15:06   #16
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Da var man på LHR, har allerede kjørt en buss, og venter nå på buss nummer to. Snakkes etterhvert
Old 09-06-2011, 17:19   #17
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Tror det kommer til å dukke opp et par overraskelser ila denne TRen

God tur videre Martin
Old 09-06-2011, 18:07   #18
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Tror det kommer til å dukke opp et par overraskelser ila denne TRen
Det tror du vel...

Så, dagen begynte i åttetiden eller noe sånt. Kom meg opp før halv ni, fikk stekt og spist et par egg, og kom meg av gårde litt før 10. Parkerte bilen på jobben, og trasket opp til terminalen, opp en etasje, og ned i andre enden.

Fant en automat, dyttet inn kortet, og gjorde det som måtte gjøres, sjekket setekart - jaggu hadde ikke noen satt seg ved siden av meg - flyttet meg tilbake på 6F, og fikk toseteren for meg selv. Gikk så for å droppe bagasje, og havnet bak en relativt stor familie i Club-innsjekken. Er litt usikker på hva de gjorde der, for jeg så de gikk bakover til Euro Traveller (ET), og om de hadde sjekket inn der pga. status, så hadde ikke damen sagt ting som "jeg kan plassere dere helt bakerst?". Men, det var sikkert noe mer jeg ikke visste.

Ble vinket fram til en ettehvert ledig ET-skranke, og fikk tag'et kofferten. Først til by A, helt til hun fant ut at det ikke gikk, og hun tag'et på nytt til LHR, og jeg ble informert om at jeg var nødt til å hente den ut selv på LHR og ta den med meg videre. Det var helt i orden. Alt i alt en hyggelig innsjekkingsopplevelse, av en hyggelig frøken.

Så var det security: Avmed alt som kunne pipe, og i gjennom... *PIIIIIP*. Hurra, jeg er en "tilfeldig utvalgt" . Ble litt beføling av en dame som var litt for gammel for min smak, og så fikk jeg gå. Samlet tingene, og kom meg avgårde - først for å handle litt sjokkis i tax-free'n, der jeg ble brått overrasket av at hun i kassa kjente igjen meg, mens jeg kjente ikke igjen henne. Det viste seg å være en tidligere veninne av min søster.

Deretter gikk turen opp for en liten stopp i loungen, og jeg ville ha brus. Fant et glass, tok oppi et par isbiter, og dyttet glasset borti "pinnen" på Pepsi-dispenseren... Det kom ikke en dråpe Pepsi. Forsøkte på 7-UP: Fortsatt ikke en dråpe.. Hva gjør Martin nå? Et glass appelsinjuice ble redningen.

Nuvel, fikk satt meg ned og slappet av litt med nevnte juice og litt potetgull, før det etterhvert lyste "Go to gate", og jeg gjorde så. Ble litt venting der, før det ble boarding, og jeg fant 6F. Ett-eller-annet rart skjedde, for en dame fikk litt vel mye hjelp til å løfte opp kofferten sin - av selve kapteinen. Hun satt i ET, men kofferten lå over setet mitt. Nuvel.

Departure ble på tid, om ikke før, og vi kom oss av gårde fra 01L, og satte snuta mot London. Purser Andrew tok seg av CE, etterhvert hjulpet av FA Patricia, etter at hun og FA France (jepp, France) hadde delt ut brus, kaffe og kjeks bak gardinen.

Det ble flørst en champis, og etterhvert mat. Fikk med meg at det var noe kyllinggreier, samt noe som hørtes ut som "Pork with rice". Jeg hadde litt lyst på noe med ris, så jeg gikk for den. I all flystøyen, hadde jeg hørt pork, mens det jeg fikk var Prawn . Jaja, det gikk ned, sammen med mere champis, og en kopp te etterhvert. Andrew gjorde generelt en god jobb der framme, lettere hjulpet av Patricia.

Ettehvert nærmet vi oss London, og det ble opplyst om en 10-minutters strafferunde. Det gikk ikke verre enn at vi overlevde det, og begynte etterhvert på approachen, og landet etterhvert fra øst, på den til høyre (27R).

Det ble taxet i retning T5, som nå forøvrig er åpen i tre deler: T5A, T5B og T5C. Vi tok til venstre rett før T5C, og jeg tenkte først at vi bare skulle over på andre siden og ned til T5A. Vi taxet altså bortover, med T5C til høyre for oss, og T5B og T5A enda lenger til høyre.... da svingte vi til venstre

Det ble altså fjernparkering, og etter å ha vente litt, kom det en buss. BA har forøvrig begynt å busse premium-pax i egne busser ved ankomst. Foreløpig gjør de det på utvalgte ankomster på T3, og jeg fikk bekreftet i dag at de enda ikke har begynt med det på T5.

En maskin som enkelte julebordeltakere har vært bortpå før

Etter en liten sightseeing, ble vi sluppet av ved T5, og jeg fant vegen opp en etasje, og gjennom UK Border. Her var det laaaaaang kø. Heldigvis var det en egen kø for folk med en ny type elektroniske pass, og det hadde jeg . Fikk stå på to gule føtter, legge passet på en leser, og se på et kamera eller var det var, før det lyste "please call assistance". Nuvel. Fikk da beskjed om å gå rundt, og bort til en dame som satt og bemannet en vanlig pass-skranke, og jeg ble sluppet inn på "gamle"måten.

Deretter var det å vente på bagasjen som tok sin tid, før jeg kom meg ut gjennom tollen, fant en automat som jeg kunne kjøpe en billett på, og gjorde så, før jeg gikk ut og ventet på bussen...

Last edited by Martin; 14-06-2011 at 22:51.
Old 09-06-2011, 18:25   #19
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Ikke brus i dispenserne?????? Elefanten river seg i håret bare av tanken.

Lykke til videre. Begynner å ane hvor by-A og by-B er. Setter isåfall en knapp på by-B fremdeles, selv om by-A er helt iorden den og.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2011, 18:34   #20
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Elefanten får trøste seg med dette bildet
Reply

Posting Rules