Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-06-2011, 07:01   #1
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

SAS SAS med lavpris mot Norwegian

SAS vurderer samarbeid med asiatiske lavprisselskaper for å gi Norwegian konkurranse på ruter til Asia og USA.

De to neste årene kan SAS innlede et nært samarbeid eller opprette et felles selskap med Singapore Airlines og andre asiatiske partnere, sier selskapets viseadministrerende direktør John Dueholm til Berlingske Tidende.

http://www.aftenposten.no/okonomi/in...cle4142253.ece
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2011, 17:24   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: SAS med lavpris mot Norwegian

Når ble Singapore Airlines et lavprisselskap?

Last edited by Martin; 08-06-2011 at 17:30.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2011, 17:28   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Når ble Singapore Airlines et lavprisselskap?
De har planer om å starte:
http://sg.finance.yahoo.com/news/UPD...30192.html?x=0

Og som det står øverst, SAS innlede et nært samarbeid eller opprette et felles selskap med Singapore Airlines
Old 08-06-2011, 18:15   #4
RIBRO
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
De har planer om å starte:
http://sg.finance.yahoo.com/news/UPD...30192.html?x=0

Og som det står øverst, SAS innlede et nært samarbeid eller opprette et felles selskap med Singapore Airlines
De er allerede igang med et tett samarbeid:

http://www.boarding.no/art.asp?id=44066
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2011, 19:10   #5
Jetset
ScanFlyer Blue

Jeg kan ikke forstå annet ut av dette enn at SAS raserer sitt eget leisuremarked på longhaul ved dette. Les: SAS IC slik vi kjenner det idag snart vil være en saga blott.
Norwegian vil kunne holde like lave (eller lavere) kostnader som dette nye selskapet.
Hvem utenom business vil betale for å reise longhaul med SAS slik vi kjenner det idag da?

Jeg må innrømme at jeg er veldig skeptisk til selskaper som oppretter nye selskaper som skal konkurrere med seg selv.

Alternativt kan det være at SAS har planer om å legge ned sin IC produksjon helt, og kun satse på dette nye selskapet.
Jetset is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2011, 19:20   #6
lerik
ScanFlyer Blue

Tror det er viktigigste for SAS er at NAS ikke får markedet for seg selv. Så får SAS heller forsøke å levere et premium produkt... men jeg er veldig enig i at dette trolig betyr kanibalisering av eget marked, og isåfall begynnelsen på slutten for SAS IC. SAS IC er jo allerede under kritisk størrelse.
lerik is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2011, 05:20   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by lerik View Post
Tror det er viktigigste for SAS er at NAS ikke får markedet for seg selv. Så får SAS heller forsøke å levere et premium produkt... men jeg er veldig enig i at dette trolig betyr kanibalisering av eget marked, og isåfall begynnelsen på slutten for SAS IC. SAS IC er jo allerede under kritisk størrelse.
Nå vet jeg ikke hva som ligger et slikt mulig samarbeid, men om SAS skal begynne å fokusere på pris som primære konkurranseparameter så er de dessverre dømt til å tape i konkurransen med nesten alle europeiske flyselskaper. De har rett & slett alt for høye kostnader til å fokusere for mye på pris. Jeg trodde de skulle fokusere på forretningskunder, men det var kanskje ikke det Core SAS egentlig dreide seg om?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2011, 06:58   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Markedet er stort og dette selskapet vil ikke nødvendigvis ha Skandinavia som hovedmarked. SAS trenger å øke sin kapasitet på Østen uansett, og dette kan bli et godt komplement til deres eget tilbud. Og husk at Østens LCC'er stort sett leverer brukbare inflightprodukter sammenlignet med hva vi er vant til fra europeiske. Ser heller ikke Singapore Airlines sette navnet sitt på et 'Ryanair'-konsept ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 09-06-2011, 08:10   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Markedet er stort og dette selskapet vil ikke nødvendigvis ha Skandinavia som hovedmarked. SAS trenger å øke sin kapasitet på Østen uansett, og dette kan bli et godt komplement til deres eget tilbud. Og husk at Østens LCC'er stort sett leverer brukbare inflightprodukter sammenlignet med hva vi er vant til fra europeiske. Ser heller ikke Singapore Airlines sette navnet sitt på et 'Ryanair'-konsept ...
Er det ikke da man sier at det ikke blir mye igjen når man må dele inntektene med andre, eller gjelder ikke det for alle selskaper...?
Old 09-06-2011, 08:38   #10
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Markedet er mer enn stort nok. Dette blir nok mer et komplement enn en konkurrent til SAS. Muligens også for DY, men det vil avhenge litt av om de satser på samme destinasjoner.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 09-06-2011, 10:56   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Markedet er mer enn stort nok. Dette blir nok mer et komplement enn en konkurrent til SAS. Muligens også for DY, men det vil avhenge litt av om de satser på samme destinasjoner.
Helt sikkert, men jeg antar at om de skal samarbeide så innebærer det kanskje en eller annen form for deling av inntekter. Kan der være noe for SAS å tjene på? Jfr diskusjonen om feed til Norwegian.
Old 09-06-2011, 11:10   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

...og en annet aspekt: Vil vi se skandinavisk crew om det opprettes et nytt, felles selskap? Eller er man kanskje ikke så bekymret for det...?
Old 09-06-2011, 11:13   #13
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Helt sikkert, men jeg antar at om de skal samarbeide så innebærer det kanskje en eller annen form for deling av inntekter. Kan der være noe for SAS å tjene på? Jfr diskusjonen om feed til Norwegian.
Den störste problem for SAS kommer trolig fra eget hus. Denne sammenarbeid betyr ikke mindre enn at det vil aldri blir flere IC fly/ruter hos SAS, siden man outsourcer deler av sitt naturlig hjemmemarked. Om CAU blir rolig sittende da dette skjer, da har jeg mine tviler pa.

Angaende CoreSAS. Jeg har forsatt ikke sett den store forbedring for kundene. Dette ble, er og forblir (iallefall for öyeblikk) en internprogramm for a senke kostnader. Ogsa den nye SAS sjef har ikke kommet ut med en visjon hvor selskap skal sta innen 10 ar. Synd, fordi man egentlig kunne ha hap da han tok jobben.

Det ma endelig komme konkrete grep. Flere frekvenser, mindre fly, en bedre produkt onboard og pa bakken pluss en overlegen network quality i forhold til sine sterkeste konkurrenter. Dersom man ikke klarer dette, sa er man toast innen fa ar, fordi KL, LH og andre vil suge stadig flere passagere ut av SAS sitt nettverk.

Jeg har dessverre inntrykk at mange i SAS sitt ledelse har ikke helt skjönnt alvor. I SK snakker man na om a relansere PVG, mens samtidlig flyr KL til heile 6 destinasjoner i Kina med 36 ukenlige frekvenser. Dette er nettverk kvalitaet. Man kan bare hape at ledelsen i SAS begynner a fylle CoreSAS med liv for kundene för det er for sent.
Old 09-06-2011, 12:00   #14
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Den störste problem for SAS kommer trolig fra eget hus. Denne sammenarbeid betyr ikke mindre enn at det vil aldri blir flere IC fly/ruter hos SAS, siden man outsourcer deler av sitt naturlig hjemmemarked. Om CAU blir rolig sittende da dette skjer, da har jeg mine tviler pa.

Angaende CoreSAS. Jeg har forsatt ikke sett den store forbedring for kundene. Dette ble, er og forblir (iallefall for öyeblikk) en internprogramm for a senke kostnader. Ogsa den nye SAS sjef har ikke kommet ut med en visjon hvor selskap skal sta innen 10 ar. Synd, fordi man egentlig kunne ha hap da han tok jobben.

Det ma endelig komme konkrete grep. Flere frekvenser, mindre fly, en bedre produkt onboard og pa bakken pluss en overlegen network quality i forhold til sine sterkeste konkurrenter. Dersom man ikke klarer dette, sa er man toast innen fa ar, fordi KL, LH og andre vil suge stadig flere passagere ut av SAS sitt nettverk.

Jeg har dessverre inntrykk at mange i SAS sitt ledelse har ikke helt skjönnt alvor. I SK snakker man na om a relansere PVG, mens samtidlig flyr KL til heile 6 destinasjoner i Kina med 36 ukenlige frekvenser. Dette er nettverk kvalitaet. Man kan bare hape at ledelsen i SAS begynner a fylle CoreSAS med liv for kundene för det er for sent.
Er eing i mye du skriver her.
Men du har åpenbart helt forstått hva Core SAS er. Eventuelt ikke satt deg inn i det.
Core SAS er et programm som overhodet ikke er satt i gang for kunden, selv om resultatet i sluttenden vil gjøre det.
Core SAS var og er et kostnads programm, startet for å få ned kostnader og lønnsomheten opp. Det den nye CEO har sagt, er at når Core SAS er gjennomført og ferdig, vil han komme med strategien sin for videre drift inn i fremtiden.
Core SAS har så langt vært en stor success og fortsetter å virke.
SAS sin kostnadsbase er betydelig redusert, og vil bli ytterligere redusert fremover. Dette har allerede begynt å vise seg i nye ruter, og lavere priser som er konkuransedyktige opp mot DY.

Nye ruter og frekvenser har ikke CAU noe med, ei heller samarbeid med andre selskaper. SAS er allerede i dag sterkt representert i samarbeid med mange selskaper gjennom codeshare etc.
Dette er naturligvis ikke det samme, men jeg tviler på at CAU vil være noen bremsekloss for samarbeid. Hadde ansatte blitt hørt i så måte, ville aldri Spanair blitt kjøpt opp i sin tid. Ansatte og foreninger advarte sterkt mot dette kjøpet, og fikk desverre rett. Men det viser at SAS styre gjør som de vil, rett eller ikke.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2011, 13:16   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Er eing i mye du skriver her.
Men du har åpenbart helt forstått hva Core SAS er. Eventuelt ikke satt deg inn i det.
Core SAS er et programm som overhodet ikke er satt i gang for kunden, selv om resultatet i sluttenden vil gjøre det.
Core SAS var og er et kostnads programm, startet for å få ned kostnader og lønnsomheten opp. Det den nye CEO har sagt, er at når Core SAS er gjennomført og ferdig, vil han komme med strategien sin for videre drift inn i fremtiden.
Jeg skal ikke si at du ikke vet hva du snakker om..., men om man leser hva en av de store eierne (den norske regjeringen) skriver om Core SAS så høres det ut som noe mer enn et kostnadsprogram:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd...html?id=594084

Hovedelementer er:
Satsning på kjernevirksomheten
Satsning på forretningsreisende
Redusere selskapets kostnadsbase
Strømlinjeformet organisasjon
Styrking av selskapets kapitalstruktur
Old 09-06-2011, 13:29   #16
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Ok SAS Steward.

Vi oppfatter SAS sitt hovedvirksomhet som a fly business-pax mellom store europeiske byer. Jeg tror her er vi enige.

Tenk deg en hypotetisk business tur. Sjefen betaler, uansett hva det koster. Den eneste trigger du har er at du trenger en full dag ved destinasjon. Sjefen liker darlig a sende deg to dager eller la deg overnatte. Men for flybilletten gjelder ingen cap.

Scenario 1: Du skal fra CPH til BER
Scenario 2: Du skal fra BER til CPH

Bade ganger kommer SAS ikke som vinneren ut, de leter med sin förste flygning god etter en konkurrent har alrede landet ved destinasjon. Det er en problem, her taper SAS sin kjernemarked. Dersom du skal fra BER til CPH, sa ankommer du med easy ved 8-klocken, men med SAS ikke för 10.30 ...

Greit nok med a fa kostnader nede. Men dersom dine konkurrenter suger de mest viktige pax ut av dine fly, sa har du en helt annen problem enn dine kostnader...
Old 09-06-2011, 14:19   #17
Tjorven
Newcomer

Dette samarbeidet mellom SAS og Singapore Airlines pluss evt. andre asiatiske selskaper for å opprette en felles lavpris selskap minner nå litt om hva som skjer innenfor legemiddel industrien. Der har noen av de store aktørene nå og oppretter mindre selskaper som tar seg av produksjon og salg av generics (kopi medisinen) eller lisensierer ut patentet til "kopi produsenter" før den går ut. Ett eksempel er AstraZeneca som har lisensiert ut generics med Torrent.
(Kilde: http://astrazeneca-and-indias-torren...0.cechire.com/)

Så ved å lisensiere/danne nye selskaper, har de nå mulighet til å tjene penger i begge delene av markedet, noe som både SAS og Singapore Airlines vil muliggjøre ved å danne en nytt lavkost selskap basert på lavkost prinsipper. Hvis dette går igjennom, vil de kanskje kunne fange opp nye kunde grupper som ellers ville valgt å fly med f.eks. AirAsia eller Fireflyz innenfor Asia og EasyJet og Ryanair i Europa.
Tjorven is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2011, 14:44   #18
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg skal ikke si at du ikke vet hva du snakker om..., men om man leser hva en av de store eierne (den norske regjeringen) skriver om Core SAS så høres det ut som noe mer enn et kostnadsprogram:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd...html?id=594084

Hovedelementer er:
Satsning på kjernevirksomheten
Satsning på forretningsreisende
Redusere selskapets kostnadsbase
Strømlinjeformet organisasjon
Styrking av selskapets kapitalstruktur
Exactly.
Satse på kjernevirksomhet: ved å opprette flere ruter og frekvenser
Satsning på forretningsreisende: ved å opprette flere ruter og frekvenser, samt videreutvikle løsninger for å gjøre reisen enklere.
Redusere selskapets kostnadsbase: godt på vei, og fortsetter jobben, som igjen øker muligheten for ovennnevnte.
Strømlinjeforme organisasjon,:godt på vei, og arbeidet fortsetter.
Styrke kapitalstruktur, her vet jeg ikke noe om status.
Old 09-06-2011, 14:54   #19
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Ok SAS Steward.

Vi oppfatter SAS sitt hovedvirksomhet som a fly business-pax mellom store europeiske byer. Jeg tror her er vi enige.

Tenk deg en hypotetisk business tur. Sjefen betaler, uansett hva det koster. Den eneste trigger du har er at du trenger en full dag ved destinasjon. Sjefen liker darlig a sende deg to dager eller la deg overnatte. Men for flybilletten gjelder ingen cap.

Scenario 1: Du skal fra CPH til BER
Scenario 2: Du skal fra BER til CPH

Bade ganger kommer SAS ikke som vinneren ut, de leter med sin förste flygning god etter en konkurrent har alrede landet ved destinasjon. Det er en problem, her taper SAS sin kjernemarked. Dersom du skal fra BER til CPH, sa ankommer du med easy ved 8-klocken, men med SAS ikke för 10.30 ...

Greit nok med a fa kostnader nede. Men dersom dine konkurrenter suger de mest viktige pax ut av dine fly, sa har du en helt annen problem enn dine kostnader...
Her oppfatter jeg ikke at SAS taper markedsandeler, på nevnte rute.

SAS lander klokken 0900, på TXL fra CPH. SK1673 (ikke sjekket når Easy lander) et tidspunkt som er vel tilrettelagt for de jeg kjenner som reiser i forretningsøyemed.

Fra Berlin er jeg enig i at det ikke er det beste, men alternativet er å
A. ha crew overnattende i Berlin
B. Ekstremt tidlig avgang fra CPH for å ha en tidlig retur. De flightene jeg har hatt til og fra Berlin har det ikke akkuratt vært behov for dette. Dette kan endres selvfølgelig, og her regner jeg med at selskapet ser på fordeler/ulemper og tar med innputt fra forretningskunder som er mye med å forme SAS sitt rutenettverk.

Så jeg synes ditt eksempel veldig godt belyser at kostnader er viktig å se på, nettopp fordi kostandede er viktige, spesielt med tidlige avganger fra steder hvor man ikke har baser.
Man taper kanskje noe markedsandeler her, men sett i lys av kostnaden ved å ha crew og fly overnattende f.eks i Berlin tror jeg disse tidene er godt tilrettelagt.
Old 09-06-2011, 15:12   #20
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

10.30 fra TXL er da ganske godt tilrettelagt for nogle af IC-afgangene videre fra CPH, hvilket er et ganske stort marked for SAS fra Tyskland også. Ikke nødvendigvis dårlige tidspunkter.

Rutetider vil jo altid være et kompromis. Ikke alle ruter kan flyves på optimale tider for alle målgrupper.

Posting Rules