![]() |
|
![]() |
#1 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
SAS vurderer samarbeid med asiatiske lavprisselskaper for å gi Norwegian konkurranse på ruter til Asia og USA.
De to neste årene kan SAS innlede et nært samarbeid eller opprette et felles selskap med Singapore Airlines og andre asiatiske partnere, sier selskapets viseadministrerende direktør John Dueholm til Berlingske Tidende. http://www.aftenposten.no/okonomi/in...cle4142253.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Når ble Singapore Airlines et lavprisselskap?
Last edited by Martin; 08-06-2011 at 17:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
De har planer om å starte:
http://sg.finance.yahoo.com/news/UPD...30192.html?x=0 Og som det står øverst, SAS innlede et nært samarbeid eller opprette et felles selskap med Singapore Airlines |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
|
![]() Quote:
http://www.boarding.no/art.asp?id=44066 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Location: Jessheim
Posts: 260
|
![]()
Jeg kan ikke forstå annet ut av dette enn at SAS raserer sitt eget leisuremarked på longhaul ved dette. Les: SAS IC slik vi kjenner det idag snart vil være en saga blott.
Norwegian vil kunne holde like lave (eller lavere) kostnader som dette nye selskapet. Hvem utenom business vil betale for å reise longhaul med SAS slik vi kjenner det idag da? Jeg må innrømme at jeg er veldig skeptisk til selskaper som oppretter nye selskaper som skal konkurrere med seg selv. Alternativt kan det være at SAS har planer om å legge ned sin IC produksjon helt, og kun satse på dette nye selskapet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
|
![]()
Tror det er viktigigste for SAS er at NAS ikke får markedet for seg selv. Så får SAS heller forsøke å levere et premium produkt... men jeg er veldig enig i at dette trolig betyr kanibalisering av eget marked, og isåfall begynnelsen på slutten for SAS IC. SAS IC er jo allerede under kritisk størrelse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,585
|
![]()
Markedet er stort og dette selskapet vil ikke nødvendigvis ha Skandinavia som hovedmarked. SAS trenger å øke sin kapasitet på Østen uansett, og dette kan bli et godt komplement til deres eget tilbud. Og husk at Østens LCC'er stort sett leverer brukbare inflightprodukter sammenlignet med hva vi er vant til fra europeiske. Ser heller ikke Singapore Airlines sette navnet sitt på et 'Ryanair'-konsept ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,585
|
![]()
Markedet er mer enn stort nok. Dette blir nok mer et komplement enn en konkurrent til SAS. Muligens også for DY, men det vil avhenge litt av om de satser på samme destinasjoner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
...og en annet aspekt: Vil vi se skandinavisk crew om det opprettes et nytt, felles selskap? Eller er man kanskje ikke så bekymret for det...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Angaende CoreSAS. Jeg har forsatt ikke sett den store forbedring for kundene. Dette ble, er og forblir (iallefall for öyeblikk) en internprogramm for a senke kostnader. Ogsa den nye SAS sjef har ikke kommet ut med en visjon hvor selskap skal sta innen 10 ar. Synd, fordi man egentlig kunne ha hap da han tok jobben. Det ma endelig komme konkrete grep. Flere frekvenser, mindre fly, en bedre produkt onboard og pa bakken pluss en overlegen network quality i forhold til sine sterkeste konkurrenter. Dersom man ikke klarer dette, sa er man toast innen fa ar, fordi KL, LH og andre vil suge stadig flere passagere ut av SAS sitt nettverk. Jeg har dessverre inntrykk at mange i SAS sitt ledelse har ikke helt skjönnt alvor. I SK snakker man na om a relansere PVG, mens samtidlig flyr KL til heile 6 destinasjoner i Kina med 36 ukenlige frekvenser. Dette er nettverk kvalitaet. Man kan bare hape at ledelsen i SAS begynner a fylle CoreSAS med liv for kundene för det er for sent.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Men du har åpenbart helt forstått hva Core SAS er. Eventuelt ikke satt deg inn i det. Core SAS er et programm som overhodet ikke er satt i gang for kunden, selv om resultatet i sluttenden vil gjøre det. Core SAS var og er et kostnads programm, startet for å få ned kostnader og lønnsomheten opp. Det den nye CEO har sagt, er at når Core SAS er gjennomført og ferdig, vil han komme med strategien sin for videre drift inn i fremtiden. Core SAS har så langt vært en stor success og fortsetter å virke. SAS sin kostnadsbase er betydelig redusert, og vil bli ytterligere redusert fremover. Dette har allerede begynt å vise seg i nye ruter, og lavere priser som er konkuransedyktige opp mot DY. Nye ruter og frekvenser har ikke CAU noe med, ei heller samarbeid med andre selskaper. SAS er allerede i dag sterkt representert i samarbeid med mange selskaper gjennom codeshare etc. Dette er naturligvis ikke det samme, men jeg tviler på at CAU vil være noen bremsekloss for samarbeid. Hadde ansatte blitt hørt i så måte, ville aldri Spanair blitt kjøpt opp i sin tid. Ansatte og foreninger advarte sterkt mot dette kjøpet, og fikk desverre rett. Men det viser at SAS styre gjør som de vil, rett eller ikke. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd...html?id=594084 Hovedelementer er: Satsning på kjernevirksomheten Satsning på forretningsreisende Redusere selskapets kostnadsbase Strømlinjeformet organisasjon Styrking av selskapets kapitalstruktur |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Ok SAS Steward.
Vi oppfatter SAS sitt hovedvirksomhet som a fly business-pax mellom store europeiske byer. Jeg tror her er vi enige. Tenk deg en hypotetisk business tur. Sjefen betaler, uansett hva det koster. Den eneste trigger du har er at du trenger en full dag ved destinasjon. Sjefen liker darlig a sende deg to dager eller la deg overnatte. Men for flybilletten gjelder ingen cap. Scenario 1: Du skal fra CPH til BER Scenario 2: Du skal fra BER til CPH Bade ganger kommer SAS ikke som vinneren ut, de leter med sin förste flygning god etter en konkurrent har alrede landet ved destinasjon. Det er en problem, her taper SAS sin kjernemarked. Dersom du skal fra BER til CPH, sa ankommer du med easy ved 8-klocken, men med SAS ikke för 10.30 ... Greit nok med a fa kostnader nede. Men dersom dine konkurrenter suger de mest viktige pax ut av dine fly, sa har du en helt annen problem enn dine kostnader...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Newcomer
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 39
|
![]()
Dette samarbeidet mellom SAS og Singapore Airlines pluss evt. andre asiatiske selskaper for å opprette en felles lavpris selskap minner nå litt om hva som skjer innenfor legemiddel industrien. Der har noen av de store aktørene nå og oppretter mindre selskaper som tar seg av produksjon og salg av generics (kopi medisinen) eller lisensierer ut patentet til "kopi produsenter" før den går ut. Ett eksempel er AstraZeneca som har lisensiert ut generics med Torrent.
(Kilde: http://astrazeneca-and-indias-torren...0.cechire.com/) Så ved å lisensiere/danne nye selskaper, har de nå mulighet til å tjene penger i begge delene av markedet, noe som både SAS og Singapore Airlines vil muliggjøre ved å danne en nytt lavkost selskap basert på lavkost prinsipper. Hvis dette går igjennom, vil de kanskje kunne fange opp nye kunde grupper som ellers ville valgt å fly med f.eks. AirAsia eller Fireflyz innenfor Asia og EasyJet og Ryanair i Europa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Satse på kjernevirksomhet: ved å opprette flere ruter og frekvenser Satsning på forretningsreisende: ved å opprette flere ruter og frekvenser, samt videreutvikle løsninger for å gjøre reisen enklere. Redusere selskapets kostnadsbase: godt på vei, og fortsetter jobben, som igjen øker muligheten for ovennnevnte. Strømlinjeforme organisasjon,:godt på vei, og arbeidet fortsetter. Styrke kapitalstruktur, her vet jeg ikke noe om status. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
SAS lander klokken 0900, på TXL fra CPH. SK1673 (ikke sjekket når Easy lander) et tidspunkt som er vel tilrettelagt for de jeg kjenner som reiser i forretningsøyemed. Fra Berlin er jeg enig i at det ikke er det beste, men alternativet er å A. ha crew overnattende i Berlin B. Ekstremt tidlig avgang fra CPH for å ha en tidlig retur. De flightene jeg har hatt til og fra Berlin har det ikke akkuratt vært behov for dette. Dette kan endres selvfølgelig, og her regner jeg med at selskapet ser på fordeler/ulemper og tar med innputt fra forretningskunder som er mye med å forme SAS sitt rutenettverk. Så jeg synes ditt eksempel veldig godt belyser at kostnader er viktig å se på, nettopp fordi kostandede er viktige, spesielt med tidlige avganger fra steder hvor man ikke har baser. Man taper kanskje noe markedsandeler her, men sett i lys av kostnaden ved å ha crew og fly overnattende f.eks i Berlin tror jeg disse tidene er godt tilrettelagt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
10.30 fra TXL er da ganske godt tilrettelagt for nogle af IC-afgangene videre fra CPH, hvilket er et ganske stort marked for SAS fra Tyskland også. Ikke nødvendigvis dårlige tidspunkter.
Rutetider vil jo altid være et kompromis. Ikke alle ruter kan flyves på optimale tider for alle målgrupper.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian ønsker seg en amerikanske lavpris samarbeidspartner | Someone | Flyforum | 15 | 09-02-2019 01:38 |
Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian | Someone | Flyforum | 94 | 28-01-2017 17:04 |
SAS med vennetilbud (Splitta frå SAS mot overskot) | Ramgad | Småprat | 12 | 21-12-2013 21:44 |
Er Norwegian lavpris eller lavkostselskap? (splittet) | Tally-Ho | Småprat | 33 | 11-04-2013 14:49 |
SAS til motsøksmål mot Norwegian | snag | Flyforum | 29 | 08-04-2008 23:31 |