DY longhaul - drømmetråden

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
DY longhaul - drømmetråden

Tenkte det kunne være moro med en lett tråd der vi utveksler tanker og ideer om hvordan DYs LH-satsing bør være. Alt fra destinasjoner, priser, klasser, servering etc. Ettersom det nok blir en "synsetråd" passer den nok utmerket på småprat.

Generelt: Kjos sier at "nordmenn flyr hvor det skal være, bare det er billig". Vil DY sin satsing generere et "nytt" marked, der folk i større grad f.eks. drar på langweekend/halve uker til f.eks. NYC?

Destinasjoner: Det ser vel ut til at BKK og NYC blir de to første opplagte destinasjonene.

Klasser: Stadig flere er villig til å betale litt mer for litt mer plass, derfor vil jeg tror det vil være lurt å ha en god del seter som ligger på f.eks. Icelandsairs business-nivå.

Servering etc: Her tror jeg forhåndsbestilling av varmmat vil være en slager, men med svært enkle valg. I tillegg BOB med enkel snacks som pizza etc.

:stir
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

En liten, men bra business-klasse. Horisontale senger, helst staggered eller evt herringbone, 3 rader.
Gratis drikke og mulighet for å forhåndsbestille varmretter inkludert i prisen.
En økonomi pluss på et tre rader til de som reiser på fleksible billetter.2-4-2 eller 3-3-3 med bedre benplass. BOB mat og drikke. Mulighet for å forhåndbestille gode varmretter mot tillegg i pris.
Vanlig økonomi med 3-3-3 og BOB. Mulighet for å forhåndbestille gode varmretter mot tillegg i pris.

Tror at mange er villige til å betale en hundrelapp eller to ekstra hver vei for å få en god middag.
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

En business klasse med 4 rader x 6 i bredden og en liten eco + med 4 rader x 7 i bredden og resterende economy tror jeg kan bli en grei config. Av ruter kunne jeg gjerne sett hvertfall Cape town på vinteren og Beijing om sommeren. Mange andre og som klart kunne gått. Kjos har nok litt rett i det at nordmenn og sikkert resterende skandinaver nok reiser mye etter hva prisen er.

En ok BOB med en enda bedre forhåndsbestillings funksjon vil være bra i mine øyne
 
Last edited:
Re: DY longhaul - drømmetråden

Ønsker en biz-klasse med helt flate seter, samt AVOD. Skjermen bør være ganske stor. Hvor mange biz-seter det skal være kommer an på etterspørsel, men det bør vel være en 25-30 minst. Eco+ har jeg ikke så stor tro på.
Av ruter hadde jeg gjerne sett HKG, NRT, GIG og CPT. Samt en til den amerikanske vestkysten og en til Canada.

Siden dette er en "drømmetråd" kan man vel også bestille medlemsskap i Oneworld..?
 
Last edited:
Re: DY longhaul - drømmetråden

Mandag: ARN-TRD-JFK-ARN
Tirsdag: ARN-JFK-TRD-ARN
Onsdag: ARN-JFK-ARN
Torsdag: ARN-TRD-JFK-ARN
Fredag: ARN-JFK-ARN
Lørdag:ARN-JFK-TRD-ARN
Søndag: ARN-JFK-ARN
Dette hørtes da realistisk ut... :)
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Så lenge Norwegian varter opp med nymotens seter i Business Class (helt flate med tipp-topp AVOD), vil vel det tvinge SAS til å gjøre oppgraderinger på sin etter hvert utdaterte Business-kabin.

Det er mitt drømmescenario :)
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Så lenge Norwegian varter opp med nymotens seter i Business Class (helt flate med tipp-topp AVOD), vil vel det tvinge SAS til å gjøre oppgraderinger på sin etter hvert utdaterte Business-kabin.

Det er mitt drømmescenario :)

Støttes.

OG, man kan jo håpe at SK ønsker å komme DY i forveien her med å oppgradere sin C kabin slik at de ikke "kommer bakpå" i forhold til DY når de er i gang! ;)
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

En ordentlig business-klasse, takk. Ikke noe ala Iceland Air sin patetiske Saga class. Og ikke BOB i business, men trykte menyer og ekte porselen og glass. En god vinkjeller. Flate senger og AVOD er en selvfølge i dag, så det burde ikke være nødvendig på nevne en gang.
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Kanskje det blir betalings-AVOD?
Siden det er en del som synes det er helt topp når DY tar betalt for kofferter, da de som reiser uten uten bagasje slipper "å sponse" de som sjekker inn bagasje, regner jeg med at det samme gjelder her? De som ikke er interessert i å bruke AVOD, skal slippe å sponse de vil vil ha det. Mange er sikkert villige til å betale en femtilapp ekstra for å kunne bruke det også.
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Kunne ønsket meg noe tropisk. Storby er ingen favoritt. Så om DY klarer Oslo-New York for 2500 kunne jeg ønsket meg OSL-SXM eller OSL-NAS for samme pris
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Kunne tenkt meg reisemål som MSP, SEA, MIA, LAS, MSY. Eller noen asiatiske steder som KUL, SZX, CGK, MNL, SIN.

:-)
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Her har Kjoser'n litt å strekke seg etter :D
 

Attachments

  • DYic.jpg
    DYic.jpg
    105.4 KB · Views: 789
Re: DY longhaul - drømmetråden

Kunne tenkt meg reisemål som MSP, SEA, MIA, LAS, MSY. Eller noen asiatiske steder som KUL, SZX, CGK, MNL, SIN.

Ser den, og høyner med MCO eller SFB. I vintersesongen ihvertfall.
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Hadde vært spennende med Los Angeles, Miami, Houston, Rio de Janeiro, Cape Town, Hong Kong, Shanghai og Tokyo (i tillegg til Bangkok og New York)!:p


w
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Kunne tenkt meg reisemål som MSP, SEA, MIA, LAS, MSY. Eller noen asiatiske steder som KUL, SZX, CGK, MNL, SIN.

:-)

Shenzhen av alle steder? Blir vel første direkterute dit fra utenfor Asia da :p Ser for meg at om Ryanair noen gang får sparket i gang long haul-selskapet de har snakket om, så vil de fly dit og markedsføre det som Hong Kong. Norwegian derimot flyr vel stort sett til hovedflyplasser.

Av asiatiske destinasjoner er vel PEK mest trolig (utenom BKK). Kan også tenkte meg at DY gjerne vil ha sin del av kaka i det attraktive markedet til NRT. I første omgang tror jeg det klarer seg med disse destinasjonene i Asia (evt. også HKG), mens resten av kapasiteten brukes over atlanteren.

Er forøvrig litt spent på om det blir EWR eller JFK i New York.
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Nå synes jeg dere tenker snevert. Dette skal bli langdistanseflyvningens svar på RyanAir. De kommer til å ha flyvninger fra andre europeiske land, enn Norge, til sine destinasjoner i andre verdensdeler.

Hva med flyvninger til Mombay fra Berlin, Hamburg, Roma, Marseille, Wien og Barcelona?
Dersom flyene lander samtidig i Mombay, kan ett av dem fortsette til Sydney, og de 5 andre returnerer til Europa. Samme opplegg kan de ha til Bangkok og så går ett til Manilla, ett til Sydney og så har de sendt ned en 738 som går til Bali

Med de prisene DY skal opperere med, vil de få nye grupper til å reise og de bør velge større byer i Europa, som ikke har en stor hub. På den annen side vil de kunne få asiatene til å reise, og de vil til mere kjente byer i Europa, dermed kan de også velge byer i Asia, som er nær større turistatraksjoner der og som har en pengesterk befolkning som kan reise til Europa.

De kan også ha en destinasjon i Caribien, som minihub, for så å sende flyene videre derfra til Rio, Buenos Aires osv..

Dersom de blir kjent som LCC på langdistanse, så vil de kunne skaffe seg kunder over hele verden, ikke bare skandinaver.
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

skal en drømme ja da hadde jo ikke KRS-ANC-KRS hadde vært meg imot..... OSL-ANC ville blitt godkjent
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Shenzhen av alle steder? Blir vel første direkterute dit fra utenfor Asia da :p Ser for meg at om Ryanair noen gang får sparket i gang long haul-selskapet de har snakket om, så vil de fly dit og markedsføre det som Hong Kong. Norwegian derimot flyr vel stort sett til hovedflyplasser.

Av asiatiske destinasjoner er vel PEK mest trolig (utenom BKK). Kan også tenkte meg at DY gjerne vil ha sin del av kaka i det attraktive markedet til NRT. I første omgang tror jeg det klarer seg med disse destinasjonene i Asia (evt. også HKG), mens resten av kapasiteten brukes over atlanteren.

Er forøvrig litt spent på om det blir EWR eller JFK i New York.

Shenzen, ja. Den kinesiske delen av verdensmetropolen Hong Kong. Der man kanskje lettere når kinesiske kundegrupper, for å få dem til Norge og Europa.

Hvorvidt JFK eller EWR blir også interessant, ja. Hvor stor betydning vil det valget ha for etterspørselen om noen?

Ryanair ville vel i NYC, kanskje heller gått for ISP eller FOK. Små flyplasser og tidligere militærflyplasser, som ved hjelp av lokale næringskrefter kan utvikles til sekundærflyplass, og lettere tilpasses Ryanairs behov enn det de vil få til på JFK og EWR.
Men, det er vel ikke DYs strategi...

Men, dette ble kanskje litt avsporing, da...
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Håper/tror i tillegg til NYC og BKK på noen av disse:
MIA, SFO, CUN, GIG, CPT, HKT, HKG, PEK, DPS og SGN.
 
Back
Top