Auckland - Sydney - Melbourne - Auckland

Flybird

ScanFlyer Blue
13. november 2010: Auckland - Sydney
26. januar 2011: Sydney - Melbourne
28. januar 2011: Melbourne - Auckland
Pris: 3100 kr
Klasse: Økonomi

akl-syd-mel-akl.jpg

Etter å ha fullført et av mine to semestre som utvekslingsstudent i New Zealand gikk ferden til Australia for å finne en sommerjobb. For å prøve et “eksotisk” flyselskap valgte jeg å fly med chilenske LAN Airlines. De mellomlander nemlig i Auckland på sine flygninger mellom Santiago og Sydney. Flygningen ble booket på LAN Airlines sine hjemmesider tre dager før avreise og kostet meg 1.000 kr.

13. november 2010 – kl. 05:50 – 3t40min
LAN Airlines – LA801 – Auckland(AKL)-Sydney(SYD)
Airbus A340-300 – CC-CQE – 34L(vindu)

Dagen før avreise ble jeg oppringt av LAN som informerte meg om at flyet ville bli tre timer forsinket. Ny avgangstid ble derfor 08:45. Dette passet meg helt utmerket da det betød at jeg kunne sove tre timer lengre denne lørdag morgenen.

auckland_airport_1.jpg

En smule trøtt var jeg på plass på flyplassen klokken seks lørdags morgen.

lan_airlines_airbus_a340_1.jpg

LAN Airlines’ A340-300 ved gate på Auckland Airport.

air_new_zealand_boeing_747.jpg

En Boeing 747-400 fra Air New Zealand takset forbi på tarmac.

auckland_airport_2.jpg

Etter push-back kl. 8:25 satte vi kursen mot Sydney.

flymat_lan_airlines.jpg

En drøy time uti flygningen var det servering av frokost.

avod_lan_airlines_1.jpg

Som så mange andre fly nå til dags var også dette utstyrt med personlig AVOD for hvert sete.

avod_lan_airlines_2.jpg

Både spill, filmer og musikk var tilgjengelig.

avod_lan_airlines_3.jpg

Jeg hadde med egen adapter for å bruke mitt eget headset. Lydkvaliteten var derfor meget bra.

avod_lan_airlines_4.jpg

Det hele styrtes via en enkel fjernkontroll.

innreisekort.jpg

Ankomstkort måtte også fylles ut.

lan_airlines_airbus_a340_2.jpg

Setekonfigurasjonen på LAN’s A340-300 er 2-4-2, hvor jeg var heldig og hadde en to-seter for meg selv.

sydney_airport_1.jpg

Tre timer etter avgang fra Auckland landet vi på Sydney Airport, også kjent som Kingsford-Smith Airport.

sydney_airport_2.jpg

Da bagasjen var plukket opp bar det en tur opp på observasjonsterassen før jeg satte kursen inn mot sentrum.

sydney_operahus.jpg

Sydney Opera House og Sydney Harbour Bridge.

sydney_botanical_garden.jpg

Sydney sentrum sett fra Botanisk Hage.

sydney_darling_harbour.jpg

Sydney sentrum sett fra Darling Harbour.

customs_house_sydney.jpg

Et juletre utenfor Customs House i Sydney.

blue_mountains_syv_sostre.jpg

Blue Mountains National Park; 1,5 timers kjøretur vest for Sydney. I forgrunnen sees attraksjonen De Tre Søstre.

bondi_beach.jpg

Første juledag ble tilbrakt på Bondi Beach.

mrs_macquaries_point.jpg

Nyttårsaften ble tilbrakt på Mrs Macquaries Point med utsikt mot operahuset og Harbour Bridge. Vi tilbrakte hele dagen i solsteken ventende i spenning på kveldens fyrverkeri.

26. januar 2011 – kl. 17:15 – 1t30min
Virgin Blue – DJ868 – Sydney(SYD)-Melbourne(MEL)
Boeing 737-800 – VH-VUY – 5F(vindu)

Etter å ha bodd over to måneder i Sydney var det på tide å vende tilbake til Auckland. Jeg fant for øvrig ut at det ville bli for dumt å reise tilbake til New Zealand uten å ha vært uten for Sydney. Jeg bestemte meg derfor for å ta en svipptur nedom Melbourne på veg til Auckland. Virgin Blue kom ut som billigste alternativ med en pris på 600 kr. Billetten ble booket dagen før avreise.

sydney_airport_3.jpg

Jeg tok toget fra sentrum og ut til flyplassen. En reise på bare 10 minutter.

sydney_airport_4.jpg

Jeg var ute i god tid og sjekket inn 2,5 timer før avgang.

sydney_airport_5.jpg

Med sine 36 millioner reisende i 2010 er Sydney Airport den travleste flyplassen i landet.

sydney_airport_6.jpg

Ettersom jeg fløy til Melbourne på selve nasjonaldagen var terminalen pyntet med bannere for Australia Day. Jeg fikk derfor med meg feiringen i både Sydney og Melbourne.

sydney_airport_7.jpg

Innenlandsterminalen huset en stor food court med et varierende utvalg av mat.

sydney_airport_8.jpg

Terminalen var utstyrt med gratis trådløst nettverk, noe som alltid blir satt pris på av de reisende.

sydney_airport_virgin_blue_boeing_737.jpg

Virgin Blue, nå Virgin Australia, er det nest største flyselskapet i Australia med flygninger til nærmere 30 destinasjoner.

sydney_airport_qantas.jpg

Qantas er en dominerende aktør på Sydney Airport.

virgin_blue_boeing_737.jpg

Det var en Boeing 737-800 som fløy oss til Melbourne denne ettermiddagen.

sydney_airport_virgin_blue.jpg

Virgin Blue boarder fra fargerike gater på Sydney Airport.

virgin_blue_meny.jpg

Virgin Blue har ikke mat inkludert på sine flygninger, så dette må kjøpes fra menyen om bord.

melbourne_airport_1.jpg

Vi landet på Melbourne Airport, også kjent som Tullamarine Airport, 1 time og 15 minutter etter at vi forlot Sydney.

melbourne_1.jpg

Skyskraperen Eureka Tower preger bybildet i Melbourne. Den 297 meter høye boligblokka stod ferdig i 2006 og har over 550 leiligheter.

melbourne_trikk.jpg

Trikk er et populært transportmiddel i Melbourne. Med over 1800 trikkestopp huser byen et av de største trikkenettene i verden.

melbourne_2.jpg

Melbourne sentrum sett fra Shrine of Remembrance.

28. januar 2011 – kl. 18:05 – 3t35min
Qantas – QF133 – Melbourne(MEL)-Auckland(AKL)
Boeing 737-400 – ZK-JTP – 24A(vindu)

Etter to dager i Melbourne var det på tide å komme seg tilbake til Auckland.

melbourne_airport_2.jpg

Jeg tok en shuttle ut til flyplassen og fikk sjekket inn 1,5 time før avgang.

qantas_boeing_747.jpg

Denne 747-400 fra Qantas takset forbi ute på Tarmac.

melbourne_airport_qantas_boeing_737.jpg

Det var en 737-400 fra Qantas som tok oss over Tasmanhavet denne fredagskvelden.

air_new_zealand_airbus_a320.jpg

Air New Zealand er også tilstede på Melbourne Airport. De flyr til Auckland, Wellington, Christchurch og Queenstown.

melbourne_3.jpg

Etter avgang gjorde vi en fin sving over byen og fikk en fantastisk panoramautsikt.

qantas_boeing_737.jpg

Kapteinen estimerte flytiden til 3 timer og 6 minutter.

flymat_qantas.jpg

Etter avgang var det servering av middag. Det ble gratinert pasta med kjøttdeig og ost. En Toblerone til dessert var det også plass til på matbrettet. Tommel opp for solid plastbestikk. Middagen ble akkompagnert med en 2010 Chardonnay fra Australia.

auckland_airport_3.jpg

Fra vi landet i Auckland tok det en hel time før vi faktisk fikk bagasjen.

auckland.jpg

Da bagasjen endelig var kommet på båndet bar det ut i flybussen som tok meg til sentrum denne regnfulle natten.

Hadde en fin rundtur med disse tre forskjellige flyselskapene. Har ingen ting å utsette på verken maten eller besetningen. Hos Virgin Blue, som jeg naturlig nok forventet minst av, fikk faktisk alle passasjerene utdelt headset på den drøyt en time lange flyvningen. Dette gir pluss i margen!

Tidligere rapporter:
- Auckland-Queenstown//Christchurch-Wellington-Auckland
- Port Vila-Tanna-Port Vila-Auckland
- Tokyo-Nouméa-Port Vila
- London-Dubai-Osaka
- Stavanger-København-Chicago-Omaha-Chicago-London
- Stavanger-Frankfurt//München-Madrid-Frankfurt-Stavanger
- Kristiansand-Amsterdam-Detroit-New York-Amsterdam-Stavanger
- Stavanger-Amsterdam-Istanbul-Amsterdam-Stavanger
- Stavanger-Warszawa-Stavanger
- Stavanger-Amsterdam-Singapore-Kuala Lumpur-Amsterdam-Stavanger

Hvordan kom du deg ned til Auckland?

Via LHR/LAX eller Asia.

Tommelen opp for meget bra bilder!

Flott TR dette her. De byene ser virkelig fristende ut og besøke, bare synd at pengene stopper meg akkurat nå...

Fantastisk TR med mange gode bilder og bra tekst. Jeg har ikke noe mindre lyst til å ut å reise nå som jeg har lest denne.

Back