797 single aisle - 4 versjoner

dc-8-63

Finn Erik Edvardsen
Ryktene har begynnt å fly (pun intended) in Plane Town (Seattle) og det snakkes nå om 4 varianter av 797 - alle single aisle:

797-1 opptil 144+ seter, rekkevidde 3000+ nm - vingespenn 36m (737-700 erstatning)
797-2 opptil 198+ seter, rekkevidde 3000+ nm - vingespenn 36m (737-800 erstatning)

797-3 opptil 234+ seter, rekkevidde 4000+ nm - vingespenn 48m (737-900 / 757-200 erstatning)
797-4 opptil 270+ seter, rekkevidde 4000+ nm - vingespenn 48m (757-300 erstatning)

Boieng har jo gjort noe lignende tidligere med 757/767 som også ble lansert samtidig. Spesiellt interessant er ryktet om 2 forskjellige vinger - noe som åpner for en stor fleksibletet for senere utvikling. Boeing har nok observert at de større modellene ofte har endt opp som salgsukssene:
767-300ER ble volum modellen
777-300ER ble volum modellen
737-800 har vel også utviklet seg til volum modellen.

797-4 er vel en modell som utvikles mye for det Amerikanske innenriks markedet.
 
Interessant.
Kanskje jeg ikke var så langt unna i denne tråden
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=82438 bortsett fra at jeg ikke så den største versjonen komme. Den blir kanskje en odd-ball også?

jeg er også overrasket over 797-4 og kanskje den blir likhet med 787-10 holdt litt på tarmac. Samtidig er det en erstatning til 787-3 som nok aldri blir bygget, og når US selskaper for litt mere orden på økonomien er det et ikke ubetydelig marked.
 
Dette høres slett ikke dumt ut, rett i strupen på 319 og overgår 320 såvidt. Og til de grader på de 2 siste versjoner. Regner ikke ned at disse flyr før vi skriver 2020-2025, og de har mye arbeid foran seg, så disse årene trenger de. Skal bli spennende hva Airbus kommer med, regner med de har strategien klar, men regner ikke med de offentligør disse før NEO er flyvedyktig. Uansett, spennende tider for oss fly - nerder framover;)
 
Mon ikke der kommer noget frem fra både Boeing og Airbus når Paris-salonen er i gang i næste måned , er det vidst
Hilsen
Ole
 
Ryktene har begynnt å fly (pun intended) in Plane Town (Seattle) og det snakkes nå om 4 varianter av 797 - alle single aisle:

797-1 opptil 144+ seter, rekkevidde 3000+ nm - vingespenn 36m (737-700 erstatning)
797-2 opptil 198+ seter, rekkevidde 3000+ nm - vingespenn 36m (737-800 erstatning)

797-3 opptil 234+ seter, rekkevidde 4000+ nm - vingespenn 48m (737-900 / 757-200 erstatning)
797-4 opptil 270+ seter, rekkevidde 4000+ nm - vingespenn 48m (757-300 erstatning)

Boieng har jo gjort noe lignende tidligere med 757/767 som også ble lansert samtidig. Spesiellt interessant er ryktet om 2 forskjellige vinger - noe som åpner for en stor fleksibletet for senere utvikling. Boeing har nok observert at de større modellene ofte har endt opp som salgsukssene:
767-300ER ble volum modellen
777-300ER ble volum modellen
737-800 har vel også utviklet seg til volum modellen.

797-4 er vel en modell som utvikles mye for det Amerikanske innenriks markedet.

Tja, vi naermer oss Paris og det blir mere rykte og mer konkrete.

En Single-Aisle 797-4 med 270+ pax blir en voldsomt stretch. Jeg bare frykter at dette blir ingen salgs-suksess. Rett og slett fordi dersom dette skal settes domestic, sa blir boarding times vannvittig langt. LH har tested 753 som en mulig A300 erstatter, og dette blir en no-go rett og slett pga av de elendig lange boarding times. Alt hva ligger over 220 pax skulle vaere twin-aisle.
 
Jeg er helt enig i at 797-4 er en skikkelig Odd-ball. Det som er interesant er nok 797-1 som tyder på at Southwest har fått gjennomslag sine behov. Det ble lenge spekulert på om Boeing ville gi bort dette markedssegmentet til CS / E.
 
Na, markedsegment rund 150 seter er ca 2.000-3.000 fly. Dette ikke gir man bort gratis. Husk hvor mange 737CL, MD80, og tidlige A32S trenger erstattning. Her har marked fatt det hva de har önsked. En fly som har störrelsen av 733/73G og som veier betydelig mindre. For mange operatörer er 73G rett og slett "too much of a wing".
 
Tviler på at 797 kommer med samme smale midtgang som 737.
Bredere midtgang og samtidig benytte inngangen bak i flyet så er det ikke noe problem med en ok turn-around på 270 x 2 pax.
 
Her var det både overraskelser og "hva var det jeg skrev" opplysninger. Overraskelsen var 797-4 Dette blir et veldig langt fly, men kan nok bli utviklet som en "fremtidig mulig modell" Denne må ha såpas mange nødutganger/dører, blir det 4 på hver side? bruker man dør 2, som vil være rett forran vingen, som hoved dør så vil 1/3 gå til venstre når de kommer inn døren og 2/3 til høyre dette gir 90/180 på 270 seter, ikke værre en 738. Får vi et skrog som er 10cm bredere en A320 så kan man velge bredere midtgang, isteden for bredere seter, da er midtgangen ca 25cm bredere en dagens, og da kan man komme forbi hverandre og ungår at en person sperrer for alle. Denne vil kunne være et bra alternativ for selskap som er i Norwegians possisjon, de kan starte longhaul med den flytypen de har i flåten, for så å øke til 787 dersom det blir suksess.
Det som ikke overrasker, er singel aisle, og at flyet blir litt størr, tillpasset antall CC dvs 149, 199 og 249. At de skulle kutte -700 versjonen har jeg ikke hatt noe tro på. Det totale salget av denne modellen vil nok ligge over totalen til både 757 og 767(1050). Av de selskap som har 2 versjoner av 737NG er det veldig veldig få som ikke har -700 versjonen, skal Boeing ta sjansen på at de som har behov for denne størelsen ikke bytter til Airbus? Det mest spennende er hvor langt de er kommet i utviklingen og når First flight og Entry into service blir, jeg har selv gjettet på FF Des 2016 og EIS 1 kv 2018
Spenende blir det uansett.
 
For oss henger litt rundt gjerdene på den lille flyfabrikken oppe i gata - er det et inntrykk at Boeing er kommet godt i gang, la oss si det slik at vi fly interesserte ikke nødvendigvis er de som blir samlet først av Boeing, samtidig tyder disse siste ryktene på at "noen har snakket mye sammen og sett på fine modeller og tegninger".

Boeing har også en evne til å lære av sine egne feil og 797 vil nok bli utviklet tettere rundt Everett, selvom final produksjon kan bli delt som det er tilfelle med 737.....og kanskje flere produksjons steder enn rundt Puget Sound. Men jeg tviler på at den blir del produksjon i andre verdensdeler....det globale eksprimentet er nok over for godt.
 
797-4 er en virkelig overraskelse ja, noen som klarer å finne teoretiske tall for hvor lang den "må" bli? Med f.eks de samme Recaro-stolene som DY har og med gjennomsnittlig 30" pitch.

Antar at det er snakk om 3x3 config...
 
Å sammenligne med 'originalen' burde vel gi en indikasjon ... ;)

4.jpg
 
797-4 er en virkelig overraskelse ja, noen som klarer å finne teoretiske tall for hvor lang den "må" bli? Med f.eks de samme Recaro-stolene som DY har og med gjennomsnittlig 30" pitch.

Antar at det er snakk om 3x3 config...

Som en 753 omtrent. 753 er 54 og en halv meter og kan i værste fall ta 289 passasjerer. Til sammenligning er DC-8-63 57 meter lang. Med rett design, kan dette bli peeeent!
 
Tja, vi naermer oss Paris og det blir mere rykte og mer konkrete.

En Single-Aisle 797-4 med 270+ pax blir en voldsomt stretch. Jeg bare frykter at dette blir ingen salgs-suksess. Rett og slett fordi dersom dette skal settes domestic, sa blir boarding times vannvittig langt. LH har tested 753 som en mulig A300 erstatter, og dette blir en no-go rett og slett pga av de elendig lange boarding times. Alt hva ligger over 220 pax skulle vaere twin-aisle.

Dette med boarding-tider varierer veldig. Jeg har inntrykk at deler av Asia og USA har langt mer kustus på dette enn vi har i store deler av Europa, og jeg vil tro boadingtidene er deretter. Kansje dette er en anledning for selskap å starte mer oppdragelse av reisende for å få boardingtidene ned?

-A
 
Ryktene har begynnt å fly (pun intended) in Plane Town (Seattle) og det snakkes nå om 4 varianter av 797 - alle single aisle:

797-1 opptil 144+ seter, rekkevidde 3000+ nm - vingespenn 36m (737-700 erstatning)
797-2 opptil 198+ seter, rekkevidde 3000+ nm - vingespenn 36m (737-800 erstatning)

797-3 opptil 234+ seter, rekkevidde 4000+ nm - vingespenn 48m (737-900 / 757-200 erstatning)
797-4 opptil 270+ seter, rekkevidde 4000+ nm - vingespenn 48m (757-300 erstatning)

For å sette det litt i perspektiv:

797-1 og 2, kapasitet og rekkevidde ~ som dagens 737-700 og -800, samme vingespenn som -800 men vesentlig lettere struktur og trolig noe bredere kabin, høyere understell og større (OD) motorer. Dette blir som 737NNG.

797-3 og -4, samme vingespenn som 767, samme kapasitet som 757-200 og -300, mer rekkevidde enn dagens -200 og en vesentlig lettere struktur. Dette blir som 757NG.

Felles cockpit, typerating, kabin osv for hele familien 1-4 vil gjøre ting enklere for selskapene.

Markedet for både -3 og -4 er helt sikkert til stede, f.eks. for tynne ruter over Atlanterhavet, transcon i USA og charterselskap. Det er MANGE 757-200 som skal erstattes neste 10 år, og en stor del kan ikke erstattes med de fly som tilbys på markedet i dag.
 
Dette med boarding-tider varierer veldig. Jeg har inntrykk at deler av Asia og USA har langt mer kustus på dette enn vi har i store deler av Europa, og jeg vil tro boadingtidene er deretter. Kansje dette er en anledning for selskap å starte mer oppdragelse av reisende for å få boardingtidene ned?

-A

Som oftest så går boarding av full DK sin A321 raskere enn en full SK sin A321. Men det er nok fordi DK passasjerer ofte gjør som de blir fortalt, og har generelt mindre håndbaggasje. På business flighter på SK er det som oftest værst, spesielt når Economy Extra passajerer kan gå når de vil. Når det er 10 rader Economy (og 25% EBG) og over 20 rader med Economy Extra så blir prioritert ombordstigning en vits. Noe som er vanskelig å kommunisere ut. Man skulle også tro de som reiser oftest var flinke til å sette seg med en gang, og en god del er nok det, men neppe mer enn halvparten, den andre gruppen bruker til gjengjeld enormt med tid.
 
Samtidig er det en erstatning til 787-3 som nok aldri blir bygget

Det er det sikkert, men hvilke fordeler vil 797-4 ha framfor 787-3? Det er 4 meter kortere vingespenn og slankere kropp som vil gi noe mindre luftmotstand. Men som andre påpeker vil 787-3 ha kortere boarding-tid, og dessuten husker jeg en artikkel som viste at på flyplasser som har mye congestion vil ikke å gå fra 190 seter til 250 seter ha særlig mye å si, det er fra 300 og oppover det begynner å hjelpe... Det er åpenbart noe viktig i dette hvis det stemmer, men det hadde vært interessant å vite hva det er.
 
Det er det sikkert, men hvilke fordeler vil 797-4 ha framfor 787-3? Det er 4 meter kortere vingespenn og slankere kropp som vil gi noe mindre luftmotstand. Men som andre påpeker vil 787-3 ha kortere boarding-tid, og dessuten husker jeg en artikkel som viste at på flyplasser som har mye congestion vil ikke å gå fra 190 seter til 250 seter ha særlig mye å si, det er fra 300 og oppover det begynner å hjelpe... Det er åpenbart noe viktig i dette hvis det stemmer, men det hadde vært interessant å vite hva det er.

Mye lavere tripcost. Sammenlign f.eks. 753 og 762 som har omtrent samme kapasitet. Et fly som er maksimal stretch er det mest økonomiske, og det drar ikke rundt på ekstra kraftig struktur i vinger, understell og kabin cross-section.
På samme måte vil nok 787-10 bli en stor hit når de får spikret designet for den.
 
Har Boeing noen erstatter for 737-600 og 717 på gang da mon tro? 797-1 høres flott ut. Men, hvorfor la Airbus 318 og Emb 195 spise hele markedet som ligger under 130 pax og med kortere rekkevidde?
 
Back
Top