dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
Ryktene har begynnt å fly (pun intended) in Plane Town (Seattle) og det snakkes nå om 4 varianter av 797 - alle single aisle:
797-1 opptil 144+ seter, rekkevidde 3000+ nm - vingespenn 36m (737-700 erstatning)
797-2 opptil 198+ seter, rekkevidde 3000+ nm - vingespenn 36m (737-800 erstatning)
797-3 opptil 234+ seter, rekkevidde 4000+ nm - vingespenn 48m (737-900 / 757-200 erstatning)
797-4 opptil 270+ seter, rekkevidde 4000+ nm - vingespenn 48m (757-300 erstatning)
Boieng har jo gjort noe lignende tidligere med 757/767 som også ble lansert samtidig. Spesiellt interessant er ryktet om 2 forskjellige vinger - noe som åpner for en stor fleksibletet for senere utvikling. Boeing har nok observert at de større modellene ofte har endt opp som salgsukssene:
767-300ER ble volum modellen
777-300ER ble volum modellen
737-800 har vel også utviklet seg til volum modellen.
797-4 er vel en modell som utvikles mye for det Amerikanske innenriks markedet.
797-1 opptil 144+ seter, rekkevidde 3000+ nm - vingespenn 36m (737-700 erstatning)
797-2 opptil 198+ seter, rekkevidde 3000+ nm - vingespenn 36m (737-800 erstatning)
797-3 opptil 234+ seter, rekkevidde 4000+ nm - vingespenn 48m (737-900 / 757-200 erstatning)
797-4 opptil 270+ seter, rekkevidde 4000+ nm - vingespenn 48m (757-300 erstatning)
Boieng har jo gjort noe lignende tidligere med 757/767 som også ble lansert samtidig. Spesiellt interessant er ryktet om 2 forskjellige vinger - noe som åpner for en stor fleksibletet for senere utvikling. Boeing har nok observert at de større modellene ofte har endt opp som salgsukssene:
767-300ER ble volum modellen
777-300ER ble volum modellen
737-800 har vel også utviklet seg til volum modellen.
797-4 er vel en modell som utvikles mye for det Amerikanske innenriks markedet.