Finnair fra OSL til HKG;)

Putte

ScanFlyer Blue
Litt om bestilling osv:
Bestillingen ble gjort like etter at jeg og dama var på reiselivsmessen på Lillestrøm. Etter å ha sett på alle andre steder enn Hong Kong på messa, så endte det jo selvfølgelig med at jeg bestilte en tur dit...
Ble i tillegg en bursdagsgave til dama siden det var eneste muligheten å få henne med meg ned dit.
Bestillingen ble gjort på Finnair.no og hotellet på Hotels.com.

Første flight:
OSL-HEL
Airbus A320-214
REG: OH-LXF

Startet denne reisen med og ta en times tur på vollen før jeg parkerte bilen og dro inn på OSL. Alt gikk fint fram til vi satt på flyet og skulle taxe ut på rullebanen. Måtte stå der i 20 min pga ett eller annet på finsk...
Tok derfor av 21 min for sent på østre bane. På skjermene i taket ble det vist video fra nesehjulet på flyet noe som var ganske morsomt, hvertfall for de forbanna bråkete ungene på raden bak oss. Skal sies at hun ene jenta kom med årets spørsmål "Hva gjør vingene her"...

Her er ett bilde fra den "store" skjermen i taket.
IMG_0010.jpg

20 min med venting er ikke veldig gøy.
IMG_0004.jpg

For dere som liker disse;)
IMG_0006.jpg

IMG_0007.jpg

Knyttnevetesten. Får plass til enda en knyttneve mellom setet, men nå har jeg ganske korte bein da. Skal bruke beina til dama på neste test siden hun er høyere enn lave meg...
IMG_0001.jpg

IMG_0031.jpg

Når vi kom til Helsinki etter en flight på 1.05t fikk vi se den fine tavlen der det stod at flyet videre til HKG var forsinket til 0830 i morra. Etter litt rundt om kring fikk vi en matkupong på 17 euro hver og en buss til Holyday Inn hvor jeg sitter og skriver nå. (tar kanskje bilde senere)
Skal prøve og stå opp til HK tid i morgen så blir en kort natt på oss.
Personalet hos Finnair på Flyplassen var ganske bra, alt var gjort klart til oss. Men de kunne sagt noe på flyet før vi landet da. Pluss at jeg rotet oss litt bort på flyplassen(flaut)

Finsk tv er skikkelig gøy og se på siden vi ikke skjønner en dritt av hva som blir sagt. Mange av reklamene som sendes på tv her er de samma som hjemme, men på finsk da selvfølgelig. Er også masse reklamer om kattemat her så må være ett katteglad folkeslag...

Kommenter gjerne om alt mulig. Kommer mer om den neste flighten til HHG i morra osv.
Håper dere liker denne TripReporten siden dette er den første jeg noen gang har skrevet...

Nå sitter vi på flyplassen og driver med litt med peoplespotting. Er masse rare folk her i HEL...
Sitter nå på mobilen siden jeg har klart å glemme laderen til pcen hjemme, og skal straks en tur på laderjakt i terminalen.
Dama mi sitter og halvsover på benken ved siden av meg og er en longhoul flight jomfru. Hun er skikkelig spent siden denne turen er 5,5 timer lenger enn det hun har flydd tidligere.
Og hvis noen var i tvil så er det noe DRITT og skrive TR på en HTC desire:-(

Mvh
Patrick K...

Del 2

Litt om hotellet vi fikk utdelt av Finnair pga en 9,5 timers forsinkelse...

Hotellet var da Holiday Inn og var en rask busstur utenfor flyplassen.

Her er det noen bilder fra rommet vi fikk.
IMG_0044.jpg

IMG_0048.jpg

IMG_0046.jpg

IMG_0045.jpg

Del 3

Da kommer vel denne delen hvor de fleste av dere er mest spendt på, nemlig den 9,5 timers turen fra HEL-HKG...

Andre flight:
HEL-HKG
Airbus A340-313E
REG:OH-LQC
Sete: 51J

Møtte opp på flyplassen ALT for tidelig, rundt 0645 tiden:(ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
Sikkerhetskontrollen gikk kjempegreit og var ikke mange minuttene før vi var på gate 32A hvor vi skulle gått gjennom for mange timer siden. Når jeg satt der fant jeg jo ut at laderen til PCen min ble glemt igjen hjemme så ble en liten tur på jakt etter en ny en.

Business og de radene helt bakerst skulle da egentlig gå inn først, men det lot jeg som at jeg ikke hørte og gikk inn som en av de siste på flyet. Business delen var det ikke veldig mange som satt på, mens økonomi klassen var så og si helt full. De aller fleste som var ombord på denne flighten var av asiatisk opprinnelse.
Mannskapet var en god miks fra Skandinavia og Asia, det samme var alt som ble sagt over høyttalerne da turen.

Her kommer noen bilder og kommenterer er over bildene;)

Her er skjønnheten som hadde de tekniske problemene...
IMG_0062.jpg

Vingen med en F på.
IMG_3637.jpg

Mye blått på HEL.
IMG_3642.jpg

IMG_3648.jpg

Første bildet oppe i luften.
IMG_3657.jpg

HEL under vingen.
IMG_3667.jpg

IMG_0080.jpg

Maten ombord var egentlig ganske grei, startet med og få frokost litt etter avgang og lunsj 3 timer før landing.
Frokosten var et rundstykke med ost og skinke, en muffens som var ganske god og ett beger med yoghurt. Alt gikk rett ned uten noe stort problem

Dette er ett bilde av det de kalte en biff???
Smakte helt greit egentlig.
IMG_0107.jpg

Dette er da rett nr 2. kylling med ris, var helt grei denne også.
IMG_0105.jpg

Underholdningen ombord var ganske grei, div nye og eldre filmer, 16 spill og noen andre tv programmer. Noen av TV-programmene var da på språk jeg ikke forstår, men med tanke på at de aller fleste på flyet var asiater så gjør jo ikke det noe.
Var 2 kameraer man kunne se på gjennom hele flighten, ett rett ned og en rett fram. Kartet var helt greit og følge med på gjennom flighten siden jeg hadde sett alle filmene som var og velge mellom...

I følge kamera infoen så fløy vi i den utrolige høyden av 0 meter hele veien.
IMG_0073.jpg

Div tider rundt i verden.
IMG_0065.jpg

Bilde fra kartet når vi fløy over Kina
IMG_0111.jpg

Jeg syntes Finnair var ett helt greit selskap og fly med på denne reisen turen. Det eneste som var litt dårlig var at underholdning systemet var litt tregt til tider og touch skjermen var litt teig på reaksjonene.
Dama mi klagde litt over dårlig plass til beina, men ettersom jeg ikke har lange bein så brydde jeg meg fint lite;)

Hvis det er noe dere lurer på eller skal skrive mer om så er det bare og spørre, kan legge ut noen bilder fra Hong Kong også hvis dere vil.

Flott lesning. Reiser selv ned til Hong Kong neste uke med LH A340-600 fra MUC. Får se hvordan det produktet skiller seg fra Finnair sitt.

Takk for fin rapport! Ser ut som Finnair er som forventet. Helt greit. Hvordan var det med alkoholservering?

Alkoholserveringen vet jeg ikke noe om etterså jeg så og si aldri drikker noe alkohol, men var flere som drakk øl til maten. Er fult mulig at de måtte betale for det da...

Del 4

Etter litt data problemer så kommer del 4 med info om hotellet jeg valgte ved hjelp av og se på de beste anmeldelsene og pris på Hotels.com;)
Valgte da ett hotell med det kjempekorte navnet: Butterfly On Prat Boutique Hotel...

Beliggenheten:
Beliggenheten syntes jeg er ganske fin egentlig, er litt bort fra hovedgatene, men trenger ikke og gå mer en 2 min får å nå de større veiene og T-bane stasjonen Tsim Sha Tsui. Det er noen barer og clubber i nabobyggene, men syntes ikke det er mye bråk og støy her med tanke på at dette er en storby. Skal man ha det helt stille og rolig så får man flytte på en øde øy eller noe;)
HK Historisk og Science museum ligger ca 10 min gange fra hotellet og tar ikke mye lenger tid for å komme seg til den kjente promenaden med utsikt over hele HK øya:)
Kawaloon park er også rett rundt hjørnet.
Taxi fra Kawaloon stasjon der flytoget stopper kostet ikke mer en 40 kr eller noe rundt der.

Personalet:
Alle som jobber her er veldig servise innstilte og kjempehyggelige, svarer og hjelper deg med alt du spør om. Med unntak av en mann som ikke skjønner en dritt av noen ting...
Hadde problemer med internettet i går og sa selvfølgelig fra til de i resepsjonen om dette, rakk såvidt og komme meg opp på rommet før data-dama ringte på og skulle se på problemet. Startet opp PCen og hun satte igang med å feilsøke på masse rart inne på maskinen. Tror ikke hun skjønte så veldig mye ettersom operativsystemet på pcen har norsk som språk. Hun spurte etterhvert hva noen ord var på engelsk og når hun måtte restarte PCen reiste hun seg opp og snudde seg for ikke å se passordet mitt. Noe jeg bryr meg fint lite om egentlig. Etter ca 10 min fant hun en eller annen feil og jeg fikk nett igjen, hun var ikke så verst i formene heller;)
Dørvakta kommer til og med løpende for og åpne døra for oss.
Føler bare at jeg må nevne det igjen, personalet er VELDIG hyggelige mot oss...

Og hvis det er noen som kan fortelle med hvor mye og når/hvem man skal gi tips til her i HK så gjerne si noe om det.

Rommet:
Jeg er veldig fornøyd med rommet på dette hotellet, og med tanke på at dette er et 3,5 stjernes hotell så ble jeg overasket. Men siden jeg ikke kan sammenligne med noen andre hoteller her i HK så vet jeg jo ikke helt om det er bra eller dårlig...
Rommet i seg selv er helt passe størrelse og badet er kjempestort i forholdt til resten av rommet. Bare i dusjen er det sikkert plass til 6 stykker hvis noen føler for og prøve på det, bare og finne noen fine damer og kose dere;)
Vasken og dassen er moderne og designer ting, såpen i dusjen lukter godt kommer i 3 forskjellige flasker. Er en shampoo og to ting til...
Sengen er samme størrelse som en vanlig "norsk" dobbelseng og er ganske god og sove på. Har bare det lille problemet at jeg deler senga med en som spiser dyner om natta og da er det selvfølgelig dobbeldyne, men gidder ikke spørre om noe annet da. Er også 4 puter i senga hvis det er noen som syntes det er viktig.

Ellers på rommet er det en micro, ett passe størrelse kjøleskap med en liten fryser i. Safe er også inkludert på rommet, ett ganske stort klesskap og en skrivepult. På veggen over skrivepulten er det utakk for internnett og 2 stikkontakter av den samme typen som brukes i England. Den med 3 pinner...
Stod ett adapter i når vi fikk rommet, med vet ikke om den er glemt igjen fra de forrige gjestene eller om det følger med rommet. Det ligger også en fin liten pose med datakabel i skuffen på pulten her.
TVen er praktisk plassert på veggen foran senga og er div kanaler på den(har ikke sett på TV enda) og det er en DVD spiller på rommet også.(også ubrukt)

Den fine store sengen.
IMG_0127.jpg

Vasken med en liten overaskelse under.
IMG_0126.jpg

Tannbørste og dusjhette for de som trenger det
IMG_0135.jpg

Moderne do.
IMG_0125.jpg

Stor fin dusj.
IMG_0124.jpg

Micro med kjøleskap nederst på bildet.
IMG_0129.jpg

Koffert ting inne i skapet.
IMG_0128.jpg

Den nå rotete skrivepulten.
IMG_0132.jpg

Fin pose med nettkabel.
IMG_0130.jpg

Satser på at jeg har nett i morra og kan svare på kommentarene/spørsmålene deres hvis det blir noen da.
Kan komme med bilder av Hong Kong og sånn hvis det er greit for dere. Blir også TR på flightene hjem igjen...

Vil hvertfall anbefale HK som ett reisemål til alle som ikke har ville og hypre barn barn;)

Flott rapport. Hvordan er selve været der borte nå, altså fuktig og varmt osv?

Er spent på rapporten på tilbaketuren :)

Flott rapport. Hvordan er selve været der borte nå, altså fuktig og varmt osv?

Takker:)
Det er rundt 25 grader her midt på dagen med litt vind noe som gjør det til en veldig behagelig temperatur. Luftfuktigheten ligger på mellom 60-85% som jeg ikke syntes er så ille, men i morra skal det dessverre regne en del. Skal jo nevnes at regnsesongen starter i mai...

Nå kl 10 om morran er det 23 grader ute og litt overskyet.

Back