Norwegian Air Shuttle ASA has selected the Rolls-Royce Trent 1000

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Aircraft engine agreement
Norwegian - Apr 06, 2011 09:02 CEST

Norwegian Air Shuttle ASA has selected the Rolls-Royce Trent 1000 engine to power up to 9 new 787-8 Dreamliner aircraft. The Letter of Intent entered into with Rolls-Royce includes "TotalCare" long-term support agreements which includes all maintenance, spare parts and other support services. The contract value quoted at list price is USD 450 million when comprising 18 engines. The Letter of Intent is entered into as part of Norwegian's set up for Long Haul operations.

Norwegian Air Shuttle ASA, commercially branded “Norwegian,” is a public low-cost airline noted on the Oslo Stock Exchange. The company is the second largest airline in Scandinavia, and has a route portfolio that stretches across Europe into North Africa and the Middle East. With competitive prices and customer friendly solutions and service, the company has experienced significant growth over the previous years. With more than 13 million passengers in 2010, Norwegian is the 3rd largest low-cost airline in Europe. Norwegian currently operates 57 aircraft on 244 routes to about 100 destinations and employs approximately 2 500 people.

http://www.mynewsdesk.com/uk/pressroom/norwegian/pressrelease/view/aircraft-engine-agreement-611326
 
Last edited by a moderator:
Det interesante med denne nyheten er ikke at de har valgt RR, men dette:
" Up to 9 new 787-8 Dreamliner Aircraft"

DET var nok det mest interesante ja..

Dette var kanskje noe Norwegian ikke var så gla for at kom ut.....

Er også de 2 som kommer neste høst Inkluderert i disse 9 eller er de 2 ferdig spesifisert?
Dersom det kommer 7 ekstra, hvor kommer de fra? Flere fra IFLC? Gecas? og ikke minst, når kommer de?
 
Oppstart med 9 stk. 787. Da er det klart at Norwegian antakligvis snart blir største IC operatør på både på OSL og ARN. Ikke vil de bli ubetydelige på CPH heller. Hvordan skal SAS posisjonere seg for det faktum ?

Det er sikker ikke noe uattraktivt produkt Norwegian kommer med i 2012. De er sikker inspirert av friske Virgin Atlantic som nok er mer inn i UK enn British Airways. I hvertfall blant "the aspiring generation". Det blir uansett interesant å følge med fremover.
 
Oppstart med 9 stk. 787. Da er det klart at Norwegian antakligvis snart blir største IC operatør på både på OSL og ARN. Ikke vil de bli ubetydelige på CPH heller. Hvordan skal SAS posisjonere seg for det faktum ?

Det er sikker ikke noe uattraktivt produkt Norwegian kommer med i 2012. De er sikker inspirert av friske Virgin Atlantic som nok er mer inn i UK enn British Airways. I hvertfall blant "the aspiring generation". Det blir uansett interesant å følge med fremover.
Oppstarten er vel uansett utsatt til 2013 ,
 
En intensjonsavtale som sier opp til 9 fly, betyr ikke oppstart med 9 fly. Det står ingenting om tidsperspektiv.
 
Nå har det vært "kjent" i markedet enn stund at DY hadde flere enn de 2 som allerede er signert "in the pipeline". Så noen overaskelse bør det ikke være ;)
 
Det står UPP till 9st 787 Dreamliner.
De kommer garanterat inte få all sammtidigt utan förmodligen över en tidsperiod på 3-5 år.
 
Dette ver vel ikke spesielt overraskende, siden Kjos jo har sagt planen er ca. 15 maskiner i langdistanse-flåten.
Og her står det opptil 9, som selvsagt kommer til å bli levert over flere år.
 
Usj... Og vi som produserer GEnx for harde livet her på Kongsberg. Det var dårlig gjort Kjos!! :(
 
Last edited:
Back
Top