Southwest 737 med hull i taket

Someone

Moderator
Medlem
Ikke like alvorlig som den på Hawaii som endte opp som cabriolet, men 737 fra Southwest opplevde noe lignende i går da deler av taket i cabinen ble revet opp og flyet fikk seg en takluke.


Man ser tydelig hullet i artikkelen til NYT
http://www.nytimes.com/aponline/2011/04/01/us/AP-US-Southwest-Flight-Diverted.html?_r=1&hp
Federal officials said it was a "fuselage rupture" — a large hole on the top of the Boeing 737 — that led to a loss of cabin pressure and a terrifying but "controlled descent" from 36,000 feet to an emergency landing at a military base in the Arizona desert
 

Attachments

  • PLANE-popup.jpg
    PLANE-popup.jpg
    44.3 KB · Views: 1,480
Last edited:
Og Southwest har nå satt 81 av sine 737 på bakken ifølge en pressemelding fra selskapet

Southwest is working with Boeing on an inspection regimen for the 81 affected Boeing 737 aircraft in the fleet, which are covered by a set of Federal Aviation Administration Airworthiness Directives aimed at inspections for aircraft skin fatigue. These aircraft will be inspected over the course of the next several days.
 
Last edited:
Southwest ar vel tidligere haft problemer med hul i taget. Mener at mindes en sag om dette for nogle år siden,
 
Selv om det er snakk om high cycle maskiner skal det bli interessant å se hva som er årsaken her. Igjen noe som er strukturelt oversett fra fabrikant eller andre årsaker mon tro?
 
Selv om det er snakk om high cycle maskiner skal det bli interessant å se hva som er årsaken her. Igjen noe som er strukturelt oversett fra fabrikant eller andre årsaker mon tro?

Forstår jeg det riktig er dette hullet også over/utenfor området man "fikser" med lapjoint og windowbelt?
 
Forstår jeg det riktig er dette hullet også over/utenfor området man "fikser" med lapjoint og windowbelt?
Ser ut til at det er rett bak midten av flyet, og på venste side, og det området tror jeg at er med i lap-joint-modifikasjonen ved passering av 50K cycles.
 
Re: "Norwegian sjekker sine fly, SAS avventer."

Jeg vil tro dette gjelder -300, -400 og -500. Bare vent å se ;)
 
Re: "Norwegian sjekker sine fly, SAS avventer."

Nå sier jo SAS at de venter på beskjed fra Boeing om hva som skal sjekkes. Er jo faktisk greit å få vite hva man skal se etter og få tilsendt ADen (eler hva nå det er) før man begynner å lete
 
Re: "Norwegian sjekker sine fly, SAS avventer."

Boeing 737-300 er ikke det samme som Boeing 737-400 eller 737-500. Ettersom -500 er betraktelig kortere er det tilogmed mulig at den aktuelle skrogseksjonen ikke finnes på dette flyet.

Det er vesentlig å understreke at en AD på -300 gjelder for -300. Hadde den vært aktuell for -400/-500 hadde det vært sendt tilsvarende fra Boeing. Ingen grunn for noen til å antyde at fabrikken og operatøren ikke vet hva de holder på med...
 
Re: "Norwegian sjekker sine fly, SAS avventer."

Boeing 737-300 er ikke det samme som Boeing 737-400 eller 737-500. Ettersom -500 er betraktelig kortere er det tilogmed mulig at den aktuelle skrogseksjonen ikke finnes på dette flyet.

Det er vesentlig å understreke at en AD på -300 gjelder for -300. Hadde den vært aktuell for -400/-500 hadde det vært sendt tilsvarende fra Boeing. Ingen grunn for noen til å antyde at fabrikken og operatøren ikke vet hva de holder på med...
Helt klart.
Dette ser dog ut til å peke i retning av å gå inn under det med lap-joint inspeksjon/modifikasjon, så det vil mest sannsynlig komme til å gjelde for alle 3 variantene.
 
Back
Top