Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-03-2011, 21:31   #1
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Swiss Test av Swiss til Oman

LX1211: Osl-Zürich 09:45-12:05
LX242: Zürich-Muscat 12:45-23:20

Billett bestilt fra websiten til Swiss. Ikke mulig å sikre seg sete før ved online checkin som åpnet 23 timer for avgang ifølge websiten. 24 timer viste seg å være mere korrekt. Med kun 40 minutters transit kontaktet jeg support for å høre om det var mulig å få reservert sete forran. Alt de kunne love var at det ble satt opp at jeg hadde ønske om "aisle". De fant på eget initiativ ut at jeg skulle få det samme på strekningen Zürich-Oslo. Skjønte ikke helt logikken der.

LX1211: Osl-Zürich 09:45-12:05
Gate 48 er en av de merkelige på Osl. man går inn til gate 46 som er innelukket og så går man gjennom en tarm inn til neste gate som egentlig ligger inne på sonen utenfor Schengen. Det er store dører mellom gate 48 og sonen utenfor Schengen og de stod åpne. Om køen til passsjekk er lang kan noen altså finne på å gå utenom kontrollen ved å gå via gate 46 og 48. Det er endel rare løsninger på Osl.

Fly ankom 10 minutter forsinket og 20 minutter før avgang. Ei dame gikk rundt ved gaten og sjekket boardingkort. Ville det på noen måte gjøre boardingen raskere og ville jeg rekke transferen?

Flyet tar av 20 minutter forsinket og det var et skikkelig slitent fly. Ingen aviser. Seteryggene hadde en øvre lomme til tidsskrifer i tillegg til den nedre lommen og det var positivt. Ellers kunne man ikke justere ryggen og skinnsetet kjentes ut som en utslitt campingstol fra 1972. Så flere armlener som var ødelagt Slik at man kun hadde en jernskinne med skarpe kanter som armlene. Er det virkelig lov å fly slik?

Fullt belegg og individuelle luftdyser.

Så delte de ut en mellomting mellom bagels og mini-pizza som de kalte sandwich. Mye solsikkekjærner og enda mer smeltet ost. Det var i alle fall veldig mettende til størrelsen. Til ostesjokket serverte de soft drinks og som tyskspråklige kunne de selvsagt lage Apfelschorle.

Liten skjerm over hvert 4. sete. De viste sketcher med skjult kamera og flight info. Så var det påfyll av drikke og sveitsisk sjokolade.

Zürich flyplass
12:10 slapp vi ut av flyet og de påstod det var masse tid til å rekke neste fly. Det var et stykke til flyet og løypen hadde jeg allerede gått gjennom så jeg var forberedt på hva jeg måtte spurte gjennom: Lange ganger, trapper, passkontroll, trapper, shoppingsenter, trapper, lang undergrunnsbane, trapper, sikkerhetssjekk og trapper igjen. Kom gjennom det på under 20 minutter og da var det ikke tid til mye sightseeing underveis.

LX242: Zürich-Muscat 12:45-23:20
Et par internasjonale aviser ved boarding. Pledd, hodepute og hodetelefoner lå klart på setet. Nyere fly og mye bedre seter.

Så bli vi ståpende ved gaten og vente på andre passasjerer til 30 minutter etter departuretid. Noen av dem kom, men skjønte at endel ikke kom med. Vi dro med ca. 60 % belegg på et fly som skulle vært fullt. 45 minutter foksinket var vi i luften og da var jeg ganske tørst etter spurten gjennom flyplassen.

18 filmer på underholdningssystemet med blandt annet Agora, Despicable Me og Grown Ups. Noen litt gamle tv-show som Friends og Nanny. Mange reisedokumentarer fra Sveits. Ellers var utvalget av musikk litt mere oppdatert og variert.

Så fikk vi salte kjeks med drikke. Øl, vin eller soft drinks.

Til varmmåltid hadde man valget mellom vegetarpasta og biff med potetmos. Servert med varmt brødstykke, salat, gruyere og et lite kakestykke. Enkelt og greit.

Skyene forsvant og vi fikk god utsikt når vi kom til midtøsten. Fantastisk utsikt mot Beirut.

Over Saudi-arabia fikk vi is.

Når vi så er over persia-bukta og det er 50 minutter igjen til mellomlanding i Dubai så kommer de rundt med varme våtservietter. Merkelig timing.

Og så var det en runde med sveitsisk melkesjokolade.

Ved innflyging var utsikt til Burj Kalifa og palmen(e) dårligere enn hva jeg har sett før.

Ca. 10 % ble sittende igjen i flyet under den 40 minutters transiten og det kom indiske fremmedarbeidere inn i flyet og renset det. Så fyltes det på med kun ca. 5 % nye passasjerer. Det var veldig god plass i flyet da.

På returen skapte det endel problemer at vi skulle sitte i flyet. Mange prøvde å snike seg med videre til Europa og de måtte gå gjennom flyet flere ganger og sjekke alle boardingkort.

Etter at vi tok av hadde vi den mest spektakulære forbiflygningen av Burj Kalifa jeg noengang har hatt. Synd jeg hadde lagt bort kameraet, men det sang uansett på siste verset.

Og så var man i Oman!

Flere bilder derifra:
https://picasaweb.google.com/robertaas/OmanNovember2010

Har også skrevet om:
Test av Emirates til Seychellene - August 2010
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_7533.JPG
Views:	2575
Size:	70.4 KB
ID:	29195   Click image for larger version

Name:	IMG_7536.JPG
Views:	2547
Size:	38.6 KB
ID:	29196   Click image for larger version

Name:	IMG_7541.JPG
Views:	2542
Size:	84.1 KB
ID:	29197   Click image for larger version

Name:	IMG_7543.JPG
Views:	2524
Size:	72.9 KB
ID:	29198   Click image for larger version

Name:	IMG_7546.jpg
Views:	2523
Size:	50.2 KB
ID:	29199  

Name:	IMG_7551.JPG
Views:	1331
Size:	102.5 KB
ID:	29200   Click image for larger version

Name:	IMG_7553.jpg
Views:	1338
Size:	47.1 KB
ID:	29201   Click image for larger version

Name:	IMG_7554.jpg
Views:	1351
Size:	44.7 KB
ID:	29202   Click image for larger version

Name:	IMG_7557.JPG
Views:	1326
Size:	78.7 KB
ID:	29203   Click image for larger version

Name:	IMG_7559.JPG
Views:	1339
Size:	61.5 KB
ID:	29204  

Name:	IMG_7574.jpg
Views:	1343
Size:	49.4 KB
ID:	29205   Click image for larger version

Name:	IMG_7575.JPG
Views:	1329
Size:	68.2 KB
ID:	29206   Click image for larger version

Name:	IMG_7712.jpg
Views:	1321
Size:	64.4 KB
ID:	29207  
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2011, 08:25   #2
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Default Re: Test av Swiss til Oman

Fin TR og flotte bilder. Hvordan var Oman som reisemål...?

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2011, 16:06   #3
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Det var som forventet og en litt blandet opplevelse:
+godt klima om vinteren med gode badetemperaturer
+rent og trygt land, så ingen slum
+mange områder var opparbeidet som åpne parker og det var plassert fontener og skulpturer på de mest uventede steder
+man risikerer ikke å få en hale med plageånder etter seg slik som man gjør i Egypt
+fortsatt lite turisme og befolkningen var nysgjerrige bare på å få snakke med utlendinger uten noen baktanker
+god infrastruktur, gode veier, fikk bare god mat
+alle jeg traff på var hyggelige og alle betjening var servicemindet

-Ikke så gode forhold for snorkling og dykking som i Rødehavet, i alle fall ikke ved kysten rundt Muscat
-Ingen store severdigheter
-Alle veier plutseling stengt om sultanen skulle bevege på seg
Old 24-03-2011, 18:51   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for en kort og grei rapport!

Old 27-03-2011, 09:23   #5
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Gode rapporter du skriver. Setene på Swiss A320 er de samme som Norwegian har i en del av sine 300/800. For meg er de passe myk men noen synes setene er for harde. Bedre beinplass ihvertfall
Hvorfor tar du ikke av lokket på maten før du tar bilde?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 18:00   #6
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Hvorfor tar du ikke av lokket på maten før du tar bilde?
Fordi:
-jeg spiser forrett før jeg åpner hovedretteen for å spise den og da blir det ikke lengere ett bilde av alt.
-Når jeg har desinfisert hendene vil jeg ta i så lite som mulig før jeg har spist ferdig.
Old 01-04-2011, 20:51   #7
doop
Newcomer

Takk for en fin TR Skal til Dubai i mai, og leiebil til oman, så kjekt og se bilder derfra.
doop is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules