![]() |
|
![]() |
#1 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
LX1211: Osl-Zürich 09:45-12:05
LX242: Zürich-Muscat 12:45-23:20 Billett bestilt fra websiten til Swiss. Ikke mulig å sikre seg sete før ved online checkin som åpnet 23 timer for avgang ifølge websiten. 24 timer viste seg å være mere korrekt. Med kun 40 minutters transit kontaktet jeg support for å høre om det var mulig å få reservert sete forran. Alt de kunne love var at det ble satt opp at jeg hadde ønske om "aisle". De fant på eget initiativ ut at jeg skulle få det samme på strekningen Zürich-Oslo. Skjønte ikke helt logikken der. LX1211: Osl-Zürich 09:45-12:05 Gate 48 er en av de merkelige på Osl. man går inn til gate 46 som er innelukket og så går man gjennom en tarm inn til neste gate som egentlig ligger inne på sonen utenfor Schengen. Det er store dører mellom gate 48 og sonen utenfor Schengen og de stod åpne. Om køen til passsjekk er lang kan noen altså finne på å gå utenom kontrollen ved å gå via gate 46 og 48. Det er endel rare løsninger på Osl. Fly ankom 10 minutter forsinket og 20 minutter før avgang. Ei dame gikk rundt ved gaten og sjekket boardingkort. Ville det på noen måte gjøre boardingen raskere og ville jeg rekke transferen? Flyet tar av 20 minutter forsinket og det var et skikkelig slitent fly. Ingen aviser. Seteryggene hadde en øvre lomme til tidsskrifer i tillegg til den nedre lommen og det var positivt. Ellers kunne man ikke justere ryggen og skinnsetet kjentes ut som en utslitt campingstol fra 1972. Så flere armlener som var ødelagt Slik at man kun hadde en jernskinne med skarpe kanter som armlene. Er det virkelig lov å fly slik? Fullt belegg og individuelle luftdyser. Så delte de ut en mellomting mellom bagels og mini-pizza som de kalte sandwich. Mye solsikkekjærner og enda mer smeltet ost. Det var i alle fall veldig mettende til størrelsen. Til ostesjokket serverte de soft drinks og som tyskspråklige kunne de selvsagt lage Apfelschorle. Liten skjerm over hvert 4. sete. De viste sketcher med skjult kamera og flight info. Så var det påfyll av drikke og sveitsisk sjokolade. Zürich flyplass 12:10 slapp vi ut av flyet og de påstod det var masse tid til å rekke neste fly. Det var et stykke til flyet og løypen hadde jeg allerede gått gjennom så jeg var forberedt på hva jeg måtte spurte gjennom: Lange ganger, trapper, passkontroll, trapper, shoppingsenter, trapper, lang undergrunnsbane, trapper, sikkerhetssjekk og trapper igjen. Kom gjennom det på under 20 minutter og da var det ikke tid til mye sightseeing underveis. LX242: Zürich-Muscat 12:45-23:20 Et par internasjonale aviser ved boarding. Pledd, hodepute og hodetelefoner lå klart på setet. Nyere fly og mye bedre seter. Så bli vi ståpende ved gaten og vente på andre passasjerer til 30 minutter etter departuretid. Noen av dem kom, men skjønte at endel ikke kom med. Vi dro med ca. 60 % belegg på et fly som skulle vært fullt. 45 minutter foksinket var vi i luften og da var jeg ganske tørst etter spurten gjennom flyplassen. 18 filmer på underholdningssystemet med blandt annet Agora, Despicable Me og Grown Ups. Noen litt gamle tv-show som Friends og Nanny. Mange reisedokumentarer fra Sveits. Ellers var utvalget av musikk litt mere oppdatert og variert. Så fikk vi salte kjeks med drikke. Øl, vin eller soft drinks. Til varmmåltid hadde man valget mellom vegetarpasta og biff med potetmos. Servert med varmt brødstykke, salat, gruyere og et lite kakestykke. Enkelt og greit. Skyene forsvant og vi fikk god utsikt når vi kom til midtøsten. Fantastisk utsikt mot Beirut. Over Saudi-arabia fikk vi is. Når vi så er over persia-bukta og det er 50 minutter igjen til mellomlanding i Dubai så kommer de rundt med varme våtservietter. Merkelig timing. Og så var det en runde med sveitsisk melkesjokolade. Ved innflyging var utsikt til Burj Kalifa og palmen(e) dårligere enn hva jeg har sett før. Ca. 10 % ble sittende igjen i flyet under den 40 minutters transiten og det kom indiske fremmedarbeidere inn i flyet og renset det. Så fyltes det på med kun ca. 5 % nye passasjerer. Det var veldig god plass i flyet da. På returen skapte det endel problemer at vi skulle sitte i flyet. Mange prøvde å snike seg med videre til Europa og de måtte gå gjennom flyet flere ganger og sjekke alle boardingkort. Etter at vi tok av hadde vi den mest spektakulære forbiflygningen av Burj Kalifa jeg noengang har hatt. Synd jeg hadde lagt bort kameraet, men det sang uansett på siste verset. Og så var man i Oman! Flere bilder derifra: https://picasaweb.google.com/robertaas/OmanNovember2010 Har også skrevet om: Test av Emirates til Seychellene - August 2010 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Fin TR og flotte bilder. Hvordan var Oman som reisemål...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Det var som forventet og en litt blandet opplevelse:
+godt klima om vinteren med gode badetemperaturer +rent og trygt land, så ingen slum +mange områder var opparbeidet som åpne parker og det var plassert fontener og skulpturer på de mest uventede steder +man risikerer ikke å få en hale med plageånder etter seg slik som man gjør i Egypt +fortsatt lite turisme og befolkningen var nysgjerrige bare på å få snakke med utlendinger uten noen baktanker +god infrastruktur, gode veier, fikk bare god mat +alle jeg traff på var hyggelige og alle betjening var servicemindet -Ikke så gode forhold for snorkling og dykking som i Rødehavet, i alle fall ikke ved kysten rundt Muscat -Ingen store severdigheter -Alle veier plutseling stengt om sultanen skulle bevege på seg |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]()
Takk for en kort og grei rapport!
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,934
|
![]()
Gode rapporter du skriver. Setene på Swiss A320 er de samme som Norwegian har i en del av sine 300/800. For meg er de passe myk men noen synes setene er for harde. Bedre beinplass ihvertfall
![]() Hvorfor tar du ikke av lokket på maten før du tar bilde? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Fordi:
-jeg spiser forrett før jeg åpner hovedretteen for å spise den og da blir det ikke lengere ett bilde av alt. -Når jeg har desinfisert hendene vil jeg ta i så lite som mulig før jeg har spist ferdig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
Join Date: Mar 2009
Location: SVG
Posts: 21
|
![]()
Takk for en fin TR
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Muscat, Oman. Tips? | Egenes | Reiseforum | 36 | 24-01-2018 23:45 |
Ny dekor for Oman Air | Blubird | Flyforum | 12 | 26-02-2008 11:16 |
Hvem flyr til Oman for STS Solia? | LCH | Flyforum | 1 | 11-06-2005 12:15 |
Hvem flyr til Oman for STS? | Fry | Flyforum | 0 | 29-04-2005 18:29 |