![]() |
|
![]() |
#1 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
SK4751: 09:35-11:45 Osl-Frankfurt Term 1
EK46: 15:25-23:35 Frankfurt Term 2 - Dubai term 3 EK705: 02:10-06:50 Dubai term 3 - Mahe Billetten ble bestilt gjennom wideroe.no. Widerøe er også flyselskap og det forklarer at de kan sette sammen en rute med fly fra forskjellige allianser. Ved bestilling av billett lot Widerøe meg straks reservere seter for hele turen, men det var visst bare bløff. Ingen spor av de påståtte setereservasjonene var tilgjengelig hos flyselskapene da jeg sjekket med dem. Emirates flyr enda ikke fra Norge. Da jeg skulle fly med 2 forskjellige allianser måtte reservasjonen behandles som 2 separate online. Hos Emirates kunne jeg enkelt reservere seter på deres del av turen. Hos SAS var dette derimot ikke mulig før ved online checkin som åpnet fra 22 timer før avgang. SAS strekker absolutt sannheten når de reklamerer med at setereservasjon er gratis hos dem. Jeg har aldri hørt om et flyselskap som tar betalt for at man får tildelt et vanlig sete ved innsjekking. Med koffert og 2 allianser måtte jeg sjekke inn ved skranke hos SAS. Det var lang kø og skilt om at køen ville ta 30 min. Bra jeg kom tidlig til flyplassen. Bagasjen ble sjekket gjennom, men jeg fikk kun boardingkort for den første strekningen. Bra at jeg også hadde god tid i Frankfurt. Fikk kommentarer om at Seychellene måtte være bra i skranken. SK4751: 09:35-11:45 Osl-Frankfurt Term 1 Flyet gikk fra gate 30 som ligger langt nede i en trang "tarm" tilbake mot innenlands sone. Har tidligere vært borti at andre gater i "tarmen" hadde startet boarding og da var det vanskelig å komme seg forbi og til sin gate. Dårlig planløsning på OSL. Gratis aviser ved boarding. Aftenposten, Dagens Næringsliv og jeg tror det var International Heralds Tribune. Ca. 60% belegg på flyet. Gammelt fly med askebeger i armlenene. Selvsagt ikke noe underholdningssystem. På økonomiklasse må man betale for all mat og drikke, ja selv kaffe og te som SAS reklamerte for skulle være gratis da de "relanserte service" for en stund siden. Jeg kan ikke komme på ett eneste annet "full service" flyselskap hvor man må betale for all mat og drikke. Knærne stod hele tiden inn mot den slappe tidskriftlommen, men man overlevde det for en kortere flight. Frankfurt flyplass Frankfurt er ikke noen oversiktlig flyplass. Når folk kommer av flyet kommer de rett inn blandt de som står på gatene og venter på å boarde. De fleste blir stående og lure på hvor de er og hvor de skal. Det finnes endel oversiktskart, men de mangler som oftest merket med hvor man er, og de er gjerne ikke tilgjengelig der hvor man kommer inn på terminalen. Man refererer også noen ganger til terminal 1 eller 2 og noen ganger til terminal A til E. Ofte ser man piler som går motsatte veier for å komme dit hvor man skal. I tillegg følger man sjelsen en rett linje dit hvor man skal, det er som oftest en labyrint man skal gjennom. Ellers er det god plass og det er rommslig de fleste steder. Om man har dårlig tid kan Frankfurt flyplass være veldig frustrerende. Free lunch? Del 1 Har endelig fått meg kort fra Diners som gir gratis adgang til mange lounger rundtom i verden selv om man flyr økonomi. Kortet fra Eurobonus er gratis det første året om man brukerdet til å samle Eurobonuspoeng. Med Eurobonus gull er det også gratis videre. Er dette virkelig Free lunch? I Frankfurt ga kortet meg adgang til SKy Lounge. Det er en enkel og rolig lounge som hadde mye ledig kapasitet. Matserveringen lignet den man får som inkludert frokost på de billigste hotellene: hvit kjøpeloff med uendelig holdbarhet, ett par enkle pålegg i små pakker, Dancake i tynne skiver, kjeks, et par epler med klebemerke på og dispeser for soft drinks og varme drikker. De hadde også peanøtter og potetgull. Når noe hadde stått tomt en stund gikk en person som satt i resepsjonen over, tok ut ut en plastpose og fylte på mere. Dette var en veldig enkel servering sammenlignet med fersk gourmetmat laget på stadet som man får i andre lounger. De med "priority pass" som betaler et par hundre kroner per loungebesøk må føle seg skikkelig snytt om de betalte for å komme inn her. Ellers var det et par PC-er og fri wlan. Ingen info tavle for avganger. Loungen stenger 21:00. Da jeg ikke betalte for å komme inn kan jeg vel egentlig ikke klage på loungen. EK46: 15:25-23:35 Frankfurt Term 2 - Dubai term 3 Trodde jeg hadde god tid til gaten, men der tok jeg feil. Helt ved gaten var det en ny sikkerhetssjekk delt på 3 gater og da alle 3 hadde nesten samtidige avganger tok sjekken 40 minmutter. Sprang forbi noen engelske, tyske og arabiske aviser til flyet som så ut til å ha nesten fullt belegg. Har flydd til Dubai før og valgte derfor venstre side og skygge istedenfor høyre side som som oftest har best utsikt til Dubai ved innflygning. Det var bedre plass til knærne enn på SAS, men jeg tror setene var litt smalere. Når boarding var ferdig delte de ut varme våtservietter av tøy, slik som andre hadde i gamle dager. Annonseringene var på tysk, engelsk og arabisk. Betjeningen var en multietnisk blanding av damer. Søte og smilende var de også. Og drakten med slør på den ene siden var også sjarmerende. Underholdningssysgtemet hadde et godt utvalg av film. Så "ALice in Wonderland" og "shutter Island". Det var også kamera rett ned og frem. Godt utvalt av orientalsk musikk og stor variasjon. Navigasjon på systemet var litt tregt. Strømuttak i stolryggen hadde jeg faktisk ikke sett før. Noe annet jeg ikke hadde sett før var klebemerkene som kom sammen i pakken med hodetelefonene. Der kunne man velge å klebe beskjeden "vekk meg til mat" eller "ikke vekk meg" oppe på toppen av setet. Så fikk vi utdelt menyer hvor vi kunne velge middag. Alt var inkludert unntatt champagne som var 8 US$. Var dette virkelig samme klasse som jeg fløy med på SAS? Først kom litt snacks. Da de dimmet lyset om kvelden skapte fiber i taket en kunstig stjernehimmel. Alt i alt en meget positiv opplevelse og flyturen ble virkelig noe spesielt. Dubai Flyplass Termiminal 1 og 3 ligger etter hverandre som en 2 km lang pølse på den en siden av flyplassen ogterminal 2 med Norwegian ligger på den andre mer kjipe siden. Det er rommlig og oversiktlig med palmealleer og mye dyr luksus utstilt. Det er så mye som skinner at man nesten må ha på seg solbriller innendørs. Free lunch? Del 2 Nå kan de med Diners velge mellom 3 24 timers lounger i Dubai, men da jeg reiste i var det kun 1 lounge og den var nesten i enden av terminal 1 slik at man kunne risikere at den var nesten 2 km unna gaten man skulle til. Loungen var ikke så stor men hadde langt mere behagelige sitteplasser enn i Frankfurt. Og her var det servitører og kokker som kom ut og bukket og neide. Det var varmeplater med en lang rekke varmretter fra forskjellige kjøkken rundtom i verden. Her skal man virkelig være vanskelig om man ikke finner noe godt døgnet rundt. Slik skal det gjøres! EK705: 02:10-06:50 Dubai term 3 - Mahe Her var flyet litt mere slitt en det fra Frankfurt og betjeningen hadde ikke på seg "paradedrakter" når man kom ombord. Det var også mannlig betjening her. Sov stort sett hele flighten. Satt ved siden av ei søt russisk dame som bodde på Seychellene. Hun sa jeg måtte reise til La Digue fordi "That is where they recorded Emanuelle, the first errrrotic movie" med sterkt russisk aksent og øyne store som tinntallerkener. Hun ble såpass engasjert at jeg fant det tryggest å skifte samtaleemne. Øy som så ut som en puslespillbrikke rett før landing. Mahe Flyplass Veldig liten flyplass hvor du må vise bekreftelse på innlosjering for hele oppholdet i imigration. Har du ikke dette er det et reisebyrå ved skranken ved siden av som må ordne det før du slipper inn, har på følelsen at de som må gjøre det ikke får den beste dealen. Her skal de uansett ikke ha sparsommelige backpackere som sover på stranden. Og så var man på Seychellene. ![]() Flere bilder derifra: http://picasaweb.google.com/robertaa...esAugust201002 Last edited by robertaas; 21-03-2011 at 21:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Takker for fin rapport. Det så veldig bra ut med økonomiklassen til EK. Særlig maten. Og så føles det litt fett med meny.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk for fin rapport! Herlig med en økonomiklasse report etter så mange i de klassene de fleste av oss ikke flyr til vanlig. Hvordan var maten om bord?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Herlig rapport!
![]() Emirates er faktisk et selskap jeg har veldig lyst til å prøve. Ser ut til at de generelt holder et høyt servicenivå, også i ECO. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Maten var god den. Som du ser var det ikke så forskjellig fra det man får andre steder på økonomi, men med enkle grep som skrevet meny og god service så løftet det hele opplevelsen.
Man følte at flyturen var noe spesielt og ikke bare billigst mulig transport fra A til B. Da jeg betaler selv reiser jeg økonomi. Og det jeg måtte ha betalt for større sete holder som oftest til istedet å betale enda en reise. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Jeg har ikke sagt at de er kjipe, men jeg har hatt både negative og positive opplevelser med dem. De har vel heller i lengere tid hatt en identitetskrise hvor de ikke helt har bestemt seg for hvilket servicenivå de skal ligge på for flertallet som faktisk reiser økonomi. De har også ofte strukket sannheten vel langt i sin kundekommunikasjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Helgeturekstremist
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fin rapport, Emirates har et veldig godt economy-produkt! Det er en helt annen opplevelse enn å fly med mange av de andre store nettverksselskapene, knallgod service og veldig bra med strøm i hvert sete, samt at de skal ha for et utrolig bredt utvalg på underholdningssystemet deres.
Er heldigvis ikke alle menn som bare tenker med det hodet de har mellom beina ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Meget fin rapport og jeg stiller meg bak de fleste betraktninger her!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flott rapport
![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for flott rapport. Et reisemål som jeg har hørt mye bra om, og som frister.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Joon A340 til Seychellene - diverted til Mauritius | FlightDeck | Småprat | 0 | 21-09-2018 09:32 |
BA med rute til Seychellene | Someone | Flyforum | 4 | 20-09-2017 12:16 |
Maldivene/Seychellene- Info ønskes | LN-FHU | Reiseforum | 1 | 02-01-2009 11:32 |
SAS til topps i test | DY | Flyforum | 11 | 14-12-2004 11:43 |