Bookingklasser

LN-BEF

ScanFlyer Blue
Heisann

Dette er noe jeg overhode ikke har peiling på, men kunne tenke meg å lære logikken i det. Bruker innimellom Flightstats tilgjengelighetsoversikt, og da kan det være greit å vite hva f.eks. sju ledige 'H'-klasse billetter betyr mtp pris og evt. andre regler.

Finnes det noen oversikt over bookingklassene til SAS, og hva hver enkelt bokstav innebærer, pris, miles etc?

Er det samme klasser for innland og utland?

Har prøvd å søke litt rundt både her på forumet og Google uten å finne noen god oversikt.

Setter pris på alle svar :)
 
Finnes det noen oversikt over bookingklassene til SAS, og hva hver enkelt bokstav innebærer, pris, miles etc? Er det samme klasser for innland og utland?

Tror dette har vært oppe før, men bokstavene er generelt sett sortert ut fra kabinklasse og fra "dyrt til billigst". Men det er viktig å være klar over at det er "fare basis" som styrer prisen. Så at en billett er booket i H trenger ikke ha samme pris som enn annen, og kan være billigere enn foregående. Endel har spesiell bruk som f.eks. til Award, ID/AD, Gruppe, Kampanje, Ungdom, osv.
 
Her har du i alle fall oversikt over klasser i forhold til poeng
http://www.sas.no/no/EuroBonus/Medlemsinformasjon/Opptjening-og-uttak-/Opptjening/

Fin oversikt over hvilken 'kategori' bokstavene er under :)

Tror dette har vært oppe før, men bokstavene er generelt sett sortert ut fra kabinklasse og fra "dyrt til billigst". Men det er viktig å være klar over at det er "fare basis" som styrer prisen. Så at en billett er booket i H trenger ikke ha samme pris som enn annen, og kan være billigere enn foregående. Endel har spesiell bruk som f.eks. til Award, ID/AD, Gruppe, Kampanje, Ungdom, osv.

Om jeg har forstått deg rett nå, så er en V-billett i eco dyrere enn en G-billett? Ellers er vilkår, opptjening det samme?


Er dette en standard som gjelder på tvers av selskap/allianser eller er dette spesifikt for hvert selskap?
 
Er dette en standard som gjelder på tvers av selskap/allianser eller er dette spesifikt for hvert selskap?

Det er ingen spikret standard, annet enn en norm som de fleste bruker. Eks. "C" er business, og "M"/"Y" er economy, man må sjekke for hvert selskap.

Bokstaven er bare en "bøtte" som beskriver billettregler og pris, selve setene er ikke relatert til antall ledige i bookingklassene. Eks. hvis man har både "D" og "C" som business så kan det være at hvis man selger en D-klasse så reduseres også C-klasse med en, eller hvis man selger ut et visst antall i en klasse så endres andre klasser til null eller til mange ledige. Alt dette er et optimaliserings-spill for å få mest mulig betalt.
 
Back
Top