![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg kom hjem i går med SK fra Manchester via Oslo på Economy Extra billetter, og ble en smule overrasket over at jeg ikke fikk anledning til å benytte Fast Track i transitt på OSL. Nå forstod jeg det slik at Fast Track ikke er til benyttelse for innenlandsreisende, men når man kommer fra utlandet og nødvendigvis må gjennom sikkerhetskontrollen på OSL så synes jeg at det burde være åpning for dette.
På den positive siden så kan man jo berømme SK for å klare å få meg med SK4424 med avgang 1620 når jeg ankommer gaten kl 1615 (de ventet på en annen kar, og jeg var opprinnelig booket på neste avgang kl 1835). Det var vel ikke så mye som et eneste ledig sete på flyet. Omtrent det samme syntes å være tilfellet fra MAN såvidt jeg kunne se. Det har imidlertid vært tilfellet flere ganger på reise fra MAN, så mon tro om de ikke kunne hatt godt av å sette inn noe mer kapasitet der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
SAS ønsker det, men OSL nekter SAS å tilby fast-track for innelandspassasjere......det er visstnok konkuransevridene i følge dem
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg antar at det kanskje har noe med hva OSL evt krever i betaling, og ikke konkurransevridning per se? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er forøvrig mange tilbud som finnes i utlandet som ikke finnes i Norge. En viktig forklaring er at arbeidskraft er dyrt i Norge. Dermed kan det godt tenkes at det koster mer på OSL å skulle tilby en slik ordning enn f.eks. på MAN. Nå er det Fast Track på MAN, men der fikk jeg ikke gå gjennom på Economy Extra billett, så jeg antar at enten så ønsker SAS ikke å tilby dette over hele linja eller så nekter MAN (i dette tilfellet) SAS å tilby dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Mulig jeg misforstår, men oppfatter siste setning i innlegget ditt at dette handler om at SAS ikke vil betale prisen det koster. Men SAS har jo sagt at de vil betale - mens Oslo Lufthavn hevder at det er konkurransevridende overfor Norwegian på innenriksmarkedet. Norwegian og andre flyselskaper fått tilbud om å bruke Fast Track, men takket nei.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det var bare min vurdering av at det kanskje er andre aspekter som ikke er kommet frem, for om en tjeneste tilbys og noen sier ja og andre sier nei til samme generelle vilkår så er det vel vanskelig å kunne kalle det konkurransevridning. Ergo regnet jeg med at det kanskje er andre ting i tillegg. Men om alt er på bordet og dette er grunnen til at SAS ikke får lov til å tilby Fast Track så virker det unektelig snodig fra OSL sin side. Jeg antar at f.eks. SAS som har service skranke på utenrikspiren betaler mer enn DY, BA, KL/AF og andre som ikke har dette, uten at det kalles for konkurransevridende, og bruk av fellesarealer & -tjenester betales vel i forhold til bruk og ikke som en fast sum uavhengig av om man er storbruker eller liten bruker? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Jeg hørte noen rykter om at konkurransevridene ift. innenriks handler om at det også finnes andre aktører som ønsker seg fasttrack, og OSL ønsker vel å unngå utbygging av flere fasttracks, I guess. Tror vi skal tro på SAS her - det var en stund Pandions fikk benytte fasttrack "uansett", men selv her har OSL satt foten ned. Mulig noen Pandions her kan bekrefte at de ikke lenger får bruke fasttrack innenriks... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
SAS har sagt at de ønsker å tilby flere innenrikskunder fast track og det er altså OSL som nekter- Her er et utdrag av hva SAS sier om saken: Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
OSL sin argumentasjon minner meg forøvrig litt om en av våre tidligere kantinedamer som etter å ha kjørt en forsøkskampanje med vaffelsteking kom til konklusjonen: "Det er jo ingen vits å fortsette med å steke vaffler. De forsvinner (les: blir solgt) jo med en gang..." (tenk dette på en dialekt fra disktriktet omkring Tromsø). For OSL: Det er jo ikke noe vits å ha Fast Track. Det er jo så mange som bruker det.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dette er en av mange gode grunner til å velge bort OSL for transittpasasjerer...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er EN, og det er at du må ta ut bagasjen din ut av sikker sone og sjekke den inn på nytt. Hadde det vært mulig å gå fra utenriks-piren til innenriks-piren og fremdeles være i sikker sone (som f.eks på CPH) så hadde OSL vært en bra plass å ta transfer på. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
|
![]()
OSL har aldri tatt vare på innenrikspassasjerer på samme måte som utenriks, se på de små bagasjetrallene, de står innenfor utenriksglasset, fordi vi som reiser innenriks ikke legger igjen så mye penger visstnok (vet ikke hvor mange ganger jeg har kommet utenlands, handlet tax-free, og så blitt "innenrikspassasjer" men det er noen...).
Fast Track er det samme, OSL mener visst at det skal være litt ekslusivt til de som reiser utenriks, så når jeg reiser 45 min fra OSL til GOT, da er jeg liksom mer "ekslusiv"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
SAS ønsker å tilby FastTrack til våre Business/Economy Extra-passasjerer samt EBG/EBP også på innenriks, og vi har vært i mange og lange forhandlinger med OSL (som eier sikkerhetskontrollen) om å åpne også for innenrikspassasjerer. Men, OSL vil ikke la oss få det. Jeg skal ikke spekulere om årsakene og motivene, men fakta er at vi ønsker FastTrack for alle, vi er vllige til å betale for det, men OSL vil ikke gi oss det. Case closed (inntil videre)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva er status på andre flyplasser som tilbyr Fast Track og som SAS flyr fra? MAN tilbyr f.eks. dette, men jeg som SAS kunde på Econ Extra fikk ikke benytte meg av dette (med milelang kø at dette vært særdeles flott denne gangen). Noen planer om å tilby dette for deres gode kunder også i f.eks. MAN...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Men innsjekket baggasje fra annen flyplass må vel være sjekket etter de samme sikkerhetsforskriftene som i Norge, eller har vi spesielle regler? Etter ankomst og før jeg forlater sikker sone er det jo lite jeg får gjort for å gjøre min baggasje mindre sikker enn da jeg sjekket den inn på avreisestedet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Indtjekket bagage må ikke forefindes i sikker zone, da der kan være genstande i denne, som ikke er tilladt i sikker zone (væske, knive m.v.) - derfor er det ikke muligt.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fast track for nisser? | robertaas | Småprat | 0 | 21-12-2017 10:44 |
Fast track OSL | jb1 | Reiseforum | 168 | 02-11-2016 16:19 |
Fast Track Lisboa? | Star Flyer | Reiseforum | 2 | 26-07-2014 15:54 |
SAS Fast Track | sentry | Reiseforum | 16 | 13-03-2014 16:00 |
Bali fast track | pollymoe | Reiseforum | 12 | 25-05-2011 21:40 |