Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-03-2011, 17:47   #1
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Økonomi Ekstra og Fast Track

Jeg kom hjem i går med SK fra Manchester via Oslo på Economy Extra billetter, og ble en smule overrasket over at jeg ikke fikk anledning til å benytte Fast Track i transitt på OSL. Nå forstod jeg det slik at Fast Track ikke er til benyttelse for innenlandsreisende, men når man kommer fra utlandet og nødvendigvis må gjennom sikkerhetskontrollen på OSL så synes jeg at det burde være åpning for dette.

På den positive siden så kan man jo berømme SK for å klare å få meg med SK4424 med avgang 1620 når jeg ankommer gaten kl 1615 (de ventet på en annen kar, og jeg var opprinnelig booket på neste avgang kl 1835). Det var vel ikke så mye som et eneste ledig sete på flyet. Omtrent det samme syntes å være tilfellet fra MAN såvidt jeg kunne se. Det har imidlertid vært tilfellet flere ganger på reise fra MAN, så mon tro om de ikke kunne hatt godt av å sette inn noe mer kapasitet der.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2011, 19:09   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Økonomi Ekstra og Fast Track

SAS ønsker det, men OSL nekter SAS å tilby fast-track for innelandspassasjere......det er visstnok konkuransevridene i følge dem
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2011, 19:13   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
SAS ønsker det, men OSL nekter SAS å tilby fast-track for innelandspassasjere......det er visstnok konkuransevridene i følge dem
Om SAS ønsker å tilby dette (og ønsker å betale de ekstra kostnadene dette medfører, noe jeg forutsetter er tilfellet for SAS kan vel uansett ikke forvente slik behandling av sine egne passasjerer uten å betale ekstra for det), så kan jeg vanskelig se at det er konkurransevridende. Det er åpenbart en fordel for de som er SAS kunder, og man vil kanskje til og med betale ekstra for denne fordelen, men konkurransevridning er noe ganske annet. Det er lov til å konkurrere så lenge instrumentene man benytter er nøytrale (noe Fast Track helt klart er).

Jeg antar at det kanskje har noe med hva OSL evt krever i betaling, og ikke konkurransevridning per se?
Old 07-03-2011, 19:38   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det har imidlertid vært tilfellet flere ganger på reise fra MAN, så mon tro om de ikke kunne hatt godt av å sette inn noe mer kapasitet der.
SAS øker fra fire til fem ukentlige avganger fra sommerprogrammets start. I fjor var det fire ukentlige i sommerprogrammet. Den nye avgangen blir på tirsdager.

Quote:
Om SAS ønsker å tilby dette (og ønsker å betale de ekstra kostnadene dette medfører, noe jeg forutsetter er tilfellet for SAS kan vel uansett ikke forvente slik behandling av sine egne passasjerer uten å betale ekstra for det), så kan jeg vanskelig se at det er konkurransevridende. Det er åpenbart en fordel for de som er SAS kunder, og man vil kanskje til og med betale ekstra for denne fordelen, men konkurransevridning er noe ganske annet. Det er lov til å konkurrere så lenge instrumentene man benytter er nøytrale (noe Fast Track helt klart er).

Jeg antar at det kanskje har noe med hva OSL evt krever i betaling, og ikke konkurransevridning per se?
Hvorfor anta at SAS ikke snakker sant? Fast Track innenlands er jo tilgjengelig på andre flyplasser i utlandet, som neppe er noe billigere enn Oslo.
Old 07-03-2011, 20:28   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Hvorfor anta at SAS ikke snakker sant? Fast Track innenlands er jo tilgjengelig på andre flyplasser i utlandet, som neppe er noe billigere enn Oslo.
Hvor har du det fra at jeg antar at SAS ikke snakker sant? Jeg aner ikke hva SAS sier om dette, og jeg så kun et utsagn fra Someone som vel ikke jobber i SAS. Someone hevder at OSL mener Fast Track er konkurransevridende og at SAS derfor ikke får tilby dette til sine kunder, og det virker på meg som en underlig begrunnelse (ikke fra SAS, men fra OSL) og at det dermed kanskje er andre, bakenforliggende forhold som ikke kom frem i Someone sitt innlegg.

Det er forøvrig mange tilbud som finnes i utlandet som ikke finnes i Norge. En viktig forklaring er at arbeidskraft er dyrt i Norge. Dermed kan det godt tenkes at det koster mer på OSL å skulle tilby en slik ordning enn f.eks. på MAN. Nå er det Fast Track på MAN, men der fikk jeg ikke gå gjennom på Economy Extra billett, så jeg antar at enten så ønsker SAS ikke å tilby dette over hele linja eller så nekter MAN (i dette tilfellet) SAS å tilby dette.
Old 07-03-2011, 21:05   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Mulig jeg misforstår, men oppfatter siste setning i innlegget ditt at dette handler om at SAS ikke vil betale prisen det koster. Men SAS har jo sagt at de vil betale - mens Oslo Lufthavn hevder at det er konkurransevridende overfor Norwegian på innenriksmarkedet. Norwegian og andre flyselskaper fått tilbud om å bruke Fast Track, men takket nei.
Old 07-03-2011, 21:14   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Mulig jeg misforstår, men oppfatter siste setning i innlegget ditt at dette handler om at SAS ikke vil betale prisen det koster. Men SAS har jo sagt at de vil betale - mens Oslo Lufthavn hevder at det er konkurransevridende overfor Norwegian på innenriksmarkedet. Norwegian og andre flyselskaper fått tilbud om å bruke Fast Track, men takket nei.
Du misforstår meg om du tror at jeg antar at SAS ikke snakker sant, for som nevnt så har jeg dette bare fra en debattant her og som kjent så kan det forekomme at informasjon forvrenges underveis (uten at jeg på noen som helst måte mener at Someone forvrenger - jeg har det bare ikke fra førstehåndskilder, og da tar jeg normalt forbehold om at informasjon faktisk er korrekt).

Det var bare min vurdering av at det kanskje er andre aspekter som ikke er kommet frem, for om en tjeneste tilbys og noen sier ja og andre sier nei til samme generelle vilkår så er det vel vanskelig å kunne kalle det konkurransevridning. Ergo regnet jeg med at det kanskje er andre ting i tillegg. Men om alt er på bordet og dette er grunnen til at SAS ikke får lov til å tilby Fast Track så virker det unektelig snodig fra OSL sin side.

Jeg antar at f.eks. SAS som har service skranke på utenrikspiren betaler mer enn DY, BA, KL/AF og andre som ikke har dette, uten at det kalles for konkurransevridende, og bruk av fellesarealer & -tjenester betales vel i forhold til bruk og ikke som en fast sum uavhengig av om man er storbruker eller liten bruker?
Old 07-03-2011, 21:15   #8
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Fast Track innenlands er jo tilgjengelig på andre flyplasser i utlandet, som neppe er noe billigere enn Oslo.
FastTrack ved OSL er eksepsjonelt dyrt i forhold til mange andre flyplasser (SAS betaler såvidt jeg forstått et fastledd + ca kr 30 per pax.

Jeg hørte noen rykter om at konkurransevridene ift. innenriks handler om at det også finnes andre aktører som ønsker seg fasttrack, og OSL ønsker vel å unngå utbygging av flere fasttracks, I guess. Tror vi skal tro på SAS her - det var en stund Pandions fikk benytte fasttrack "uansett", men selv her har OSL satt foten ned. Mulig noen Pandions her kan bekrefte at de ikke lenger får bruke fasttrack innenriks...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2011, 21:18   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Hvor har du det fra at jeg antar at SAS ikke snakker sant? Jeg aner ikke hva SAS sier om dette, og jeg så kun et utsagn fra Someone som vel ikke jobber i SAS. Someone hevder at OSL mener Fast Track er konkurransevridende og at SAS derfor ikke får tilby dette til sine kunder, og det virker på meg som en underlig begrunnelse (ikke fra SAS, men fra OSL) og at det dermed kanskje er andre, bakenforliggende forhold som ikke kom frem i Someone sitt innlegg.
Ja, det er en underlig begrunnelse, som med så mye annet rart som man hører fra gjengen som bestemmer der oppe. Tidligere tilby SAS sine Pandionkunder å bruke fast track på innenriks, men da OSL fant dette ut, forbød de SAS å fortsette med dette.

SAS har sagt at de ønsker å tilby flere innenrikskunder fast track og det er altså OSL som nekter-

Her er et utdrag av hva SAS sier om saken:

Quote:
Bruken av Fast Track for Pandion-kunder ved innenriksreiser har opphørt.

Fast Track er etablert av Oslo Lufthavn AS og SAS må rette oss etter deres bestemmelser i forhold til dette.

– Ordningen har vært praktisert i 2 år og er noe vi har arbeidet hardt for å opprettholde. Vi beklager den ulempen dette vil påføre våre medlemmer, sier Geir Lauritzen i et brev til alle Pandion-kunder.

Årsaken til endringen er i henhold til Oslo Lufthavn følgende:

Fast Track er etablert av Oslo Lufthavn for at alle flyselskap skal kunne tilby dette til sine forretningskunder på reise til utlandet.

Det er i dag ikke stor nok kapasitet i sikkerhetskontrollen til å etablere et tilbyd til alle flyselskaper og alle deres forretningskunder innenriks.

Oslo Lufthavn mener at SAS Pandion-medlemmers benyttelse av Fast Track innenriks er konkurransevridende.
Og å skylde på kapasitet er rene bullshit. Ved fast track er det jo snakk om at brukerne betaler for denne ekstra kapasiteten, blant annet ved at man må ha flere kontrolører på jobb, og tror jeg aldri har opplevd at alle slusene er oppe på OSL på en gang!
Old 07-03-2011, 21:27   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ja, det er en underlig begrunnelse, som med så mye annet rart som man hører fra gjengen som bestemmer der oppe. Tidligere tilby SAS sine Pandionkunder å bruke fast track på innenriks, men da OSL fant dette ut, forbød de SAS å fortsette med dette.

SAS har sagt at de ønsker å tilby flere innenrikskunder fast track og det er altså OSL som nekter-

Og å skylde på kapasitet er rene bullshit. Ved fast track er det jo snakk om at brukerne betaler for denne ekstra kapasiteten, blant annet ved at man må ha flere kontrolører på jobb, og tror jeg aldri har opplevd at alle slusene er oppe på OSL på en gang!
Ja, dette er snodige saker! Om det er kapasitetsproblemer så må jo OSL da evt øke prisen og hyre inn flere folk. Som du skriver så er det vel sjelden et problem at alle sikkerhetsslusene er i bruk, og man kan jo i slike tilfeller være litt kreative og ha en person som dirigerer fast track køen inn i de andre slusene (det ble bl.a. gjort i MAN i går, hvor jeg aldri har sett så lange køer i sikkerhetskontrollen før, men hvor fast track folket ble guidet inn foran de andre i de ordinære slusene når det ble kø i fast track'en).

OSL sin argumentasjon minner meg forøvrig litt om en av våre tidligere kantinedamer som etter å ha kjørt en forsøkskampanje med vaffelsteking kom til konklusjonen: "Det er jo ingen vits å fortsette med å steke vaffler. De forsvinner (les: blir solgt) jo med en gang..." (tenk dette på en dialekt fra disktriktet omkring Tromsø).

For OSL: Det er jo ikke noe vits å ha Fast Track. Det er jo så mange som bruker det....
Old 07-03-2011, 21:56   #11
Islending
ScanFlyer Silver

Dette er en av mange gode grunner til å velge bort OSL for transittpasasjerer...
Old 07-03-2011, 22:06   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Islending View Post
Dette er en av mange gode grunner til å velge bort OSL for transittpasasjerer...
Hvor mange gode grunner er det?
Det er EN, og det er at du må ta ut bagasjen din ut av sikker sone og sjekke den inn på nytt. Hadde det vært mulig å gå fra utenriks-piren til innenriks-piren og fremdeles være i sikker sone (som f.eks på CPH) så hadde OSL vært en bra plass å ta transfer på.
Old 08-03-2011, 07:18   #13
hanswest
SAS Customer

OSL har aldri tatt vare på innenrikspassasjerer på samme måte som utenriks, se på de små bagasjetrallene, de står innenfor utenriksglasset, fordi vi som reiser innenriks ikke legger igjen så mye penger visstnok (vet ikke hvor mange ganger jeg har kommet utenlands, handlet tax-free, og så blitt "innenrikspassasjer" men det er noen...).
Fast Track er det samme, OSL mener visst at det skal være litt ekslusivt til de som reiser utenriks, så når jeg reiser 45 min fra OSL til GOT, da er jeg liksom mer "ekslusiv"?
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2011, 08:21   #14
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by hanswest View Post
OSL har aldri tatt vare på innenrikspassasjerer på samme måte som utenriks, se på de små bagasjetrallene, de står innenfor utenriksglasset, fordi vi som reiser innenriks ikke legger igjen så mye penger visstnok (vet ikke hvor mange ganger jeg har kommet utenlands, handlet tax-free, og så blitt "innenrikspassasjer" men det er noen...).
Fast Track er det samme, OSL mener visst at det skal være litt ekslusivt til de som reiser utenriks, så når jeg reiser 45 min fra OSL til GOT, da er jeg liksom mer "ekslusiv"?
"Bagasjetrallene" dine er handlevogner (for bruk i Duty-freebutikken)...
Old 08-03-2011, 10:29   #15
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

SAS ønsker å tilby FastTrack til våre Business/Economy Extra-passasjerer samt EBG/EBP også på innenriks, og vi har vært i mange og lange forhandlinger med OSL (som eier sikkerhetskontrollen) om å åpne også for innenrikspassasjerer. Men, OSL vil ikke la oss få det. Jeg skal ikke spekulere om årsakene og motivene, men fakta er at vi ønsker FastTrack for alle, vi er vllige til å betale for det, men OSL vil ikke gi oss det. Case closed (inntil videre)

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2011, 14:36   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Jeg skal ikke spekulere om årsakene og motivene, men fakta er at vi ønsker FastTrack for alle, vi er vllige til å betale for det, men OSL vil ikke gi oss det. Case closed (inntil videre)
Takk for klar tale!
Hva er status på andre flyplasser som tilbyr Fast Track og som SAS flyr fra? MAN tilbyr f.eks. dette, men jeg som SAS kunde på Econ Extra fikk ikke benytte meg av dette (med milelang kø at dette vært særdeles flott denne gangen). Noen planer om å tilby dette for deres gode kunder også i f.eks. MAN...?
Old 08-03-2011, 18:17   #17
Islending
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Hvor mange gode grunner er det?
Det er EN, og det er at du må ta ut bagasjen din ut av sikker sone og sjekke den inn på nytt. Hadde det vært mulig å gå fra utenriks-piren til innenriks-piren og fremdeles være i sikker sone (som f.eks på CPH) så hadde OSL vært en bra plass å ta transfer på.
Jeg overdrev kanskje en smule, men det med tollklareringen er god nok grunn for meg og flere bekjente å unngå OSL. Når vi likevel må på transitt, er det mye greiere å gjøre dette via CPH... Da får du jo til og med poeng for det! Er greit det hvis du reiser på Y+. Hvis de hadde gjort det slik at du kunne tollklarert og droppet bagasjen innenfor sikker sone, hadde jeg gladelig reist utenlands via OSL igjen.
Old 08-03-2011, 21:59   #18
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Islending View Post
Jeg overdrev kanskje en smule, men det med tollklareringen er god nok grunn for meg og flere bekjente å unngå OSL. Når vi likevel må på transitt, er det mye greiere å gjøre dette via CPH... Da får du jo til og med poeng for det! Er greit det hvis du reiser på Y+. Hvis de hadde gjort det slik at du kunne tollklarert og droppet bagasjen innenfor sikker sone, hadde jeg gladelig reist utenlands via OSL igjen.
Da bagasje ikke er "sikkert", fordi den ikke sjekkes etter samme sikkerhetsforskrifter som håndbagasje er det nok umulig å få til dropp av bagasje på sikker sone...
Old 08-03-2011, 22:05   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Da bagasje ikke er "sikkert", fordi den ikke sjekkes etter samme sikkerhetsforskrifter som håndbagasje er det nok umulig å få til dropp av bagasje på sikker sone...
Men innsjekket baggasje fra annen flyplass må vel være sjekket etter de samme sikkerhetsforskriftene som i Norge, eller har vi spesielle regler? Etter ankomst og før jeg forlater sikker sone er det jo lite jeg får gjort for å gjøre min baggasje mindre sikker enn da jeg sjekket den inn på avreisestedet.
Old 08-03-2011, 22:20   #20
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Indtjekket bagage må ikke forefindes i sikker zone, da der kan være genstande i denne, som ikke er tilladt i sikker zone (væske, knive m.v.) - derfor er det ikke muligt.

Posting Rules