Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-03-2011, 19:40   #1
A-380
ScanFlyer Silver

Thai Myanmar (Burma) med Thai i business

Dato: 26/12-2010
Fra: BKK
Til: RGN
Fly: HS-TAN A300-622R
Rutenr: TG303

Våknet en halv time før planlagt (trodde jeg), og tenkte at jeg like godt kunne bevege meg til flyplassen nå, enn å sitte på hotellet. Hadde jo loungetilgang, og kunne spise frokost der. Resepsjonisten syns det var rart at jeg var oppe så tidlig, men skaffet meg plass i minivanen som går vær halve time til BKK.

Tidlig og rolig på BKK

Ved ankomst BKK var det å kikke på skjermen hvor Thai hadde sin innsjekk, og bevege seg den veien, for å finne ut at det var kun for økonomi. Måtte derfor labbe tilbake igjen, og litt til, til Thai sin business innsjekk som ligger nesten helt til venstre i innsjekkingsområdet. Ingen skranker var åpnet enda, og jeg forhørte meg om hva tid de skulle åpne, jo det var klokken 5. FEM? Sikker på at du ikke mener 6, spurte jeg. Nei det var klokken 5, om 10 min. Først da gikk det opp for meg at jeg hadde glemt i stille klokken fra Hong Kong tid, til Bangkok tid. Ikke rart resepsjonisten hadde lurt på hvorfor jeg var så tidlig oppe.

Thai business innsjekk

Satte meg ned i en av sofaene i innsjekningsområdet, hvor det satt noen munker, ei gammel dame som sov, og noen få til fra før av. Presis klokken 5 åpnet innsjekk, og jeg sjekket inn som en av de første. Passet ble sjekket for visum til Myanmar, men siden jeg skulle få Visa on arrival, var det ikke noe inni der enda. Viste han mailen jeg hadde fått om at visa var godkjent, og da fant han det på skjermen sin og. Var godt å vite at alt var ok.

Så var det å gå videre forbi alle innsjekkings skrankene og til fast track passkontroll og sikkerhetskontroll. Det hele gikk så fort at når jeg satt meg ned i flysetet noen timer senere så måtte jeg tenke igjennom hvor jeg hadde passert sikkerhetskontrollen.

Siden gaten var på E piren, beveget jeg meg like godt den veien med en gang. Ifølge lounge kartet jeg hadde fått hadde Thai 2 lounger der. Gikk først til Royal Silk loungen, men den var stengt. Sto ei asiatisk dame og klødde seg fælt i hodet siden hun ikke kom inn, men det hang en stor lapp der om at vi kunne bruke loungen som var på motsatt side, altså rett bak ryggen vår. Gikk inn der, og etter noen minutter tok også hun hintet og fulgte etter.

Royal Orchid lounge

Ikke mye folk i loungen, og jeg fant meg et bord ved vinduet. Mat utvalget var ikke all verdens, men fant meg noe eggerøre og pølser. Dette ble skylt ned med en Singha, var jo tross alt på ferie. Hadde tilgang til internett, så tiden til boarding gikk kjapt.

Kom til gate E4 akkurat i det folk begynte å gå ombord. Ble ropt opp at folk med små barn og business class passasjerer skulle først ombord, men måtte allikevel trenge meg gjennom folkemengden som sto og presset på.

HS-TAN A300-622R Levert 7/4-1992

Fant sete 23K som er i den bakre business kabinen som består av 3 rader, og til min forskrekkelse var det ikke vindu der. Sjekket med flyvertinnen om 24A ville forbli ledig, og det skulle det. Dermed var det å flytte seg før de på 23AC eventuelt tenkte det samme. Juice, vann eller champagne ble delt ut, sammen med varme kluter, immigrasjonskort, tollskjema og meny for dagens tur. Virket som den fremre business kabinen var den populære, for der virket det rimelig fullt, mens her hvor jeg satt var kun 6 av 18 seter tatt.

Litt drikke

Meny

Pushback 2 min før tid, og ble dyttet langt ut på taxebanen før motorene kunne startes. Taxet til nærmeste rullebane og etter litt fly kø var det full gass og avgang mot nord. Kjapt av med setebelteskiltet, en sving til venstre, og så var det rimelig rett frem mot Yangon.

Servering startet kjapt, og bordet fikk en duk og et matbrett som så slik ut

Ikke så veldig imponert over maten, så det ble å pirke litt i det for å kjenne på smakene. Brettet ble fjernet så fort de så at du ikke var interessert i mer. Så var det bare å lene seg bittelitt tilbake, rett å slett fordi setet ikke kunne legges langt tilbake. Kapteinen var og på høytaleren, men kombinasjonen av dårlige høytalere, flydur og dårlig engelsk gjorde at jeg ikke fikk med meg så mye.

Generelt virket flyet ganske så slitt og utdatert, og alt fra seter, underholdningssystem og toalett har sett bedre dager. Besetningen var hyggelig, men så ikke så mye til dem.

Beinplass

Bakre business kabin

Underholdningssystem

Startet innflygningen mot Yangon, og kunne se at vi nærmet oss land. Ganske så øde og flatt, men etter så vi nærmet oss flyplassen så kom det mer og mer bebyggelse og trær. RGN er nok ikke den travleste flyplassen, så en sving til venstre var det nærmeste vi kom holding. Fin landing fra øst, og svingte av rullebanen der hvor terminalbygningen startet. Så ble det stopp, og kapteinen fortalte at her ble det venting, fordi tårnet mente det var best sånn.

Første blikk på Myanmar

Ventetiden ble brukt til å kikke ut vinduet, og så plutselig 3 stk av det som kan minne om hunder labbe rundt på flyplassområdet. Om disse var trent opp til å jage diverse andre dyr i området, eller bare var ute å spottet vites ikke. Fikk også knipset noen fly, men bildekvaliteten ble ikke den helt store.

Nærmer oss gate…

…og parkerte ved siden av denne

Fikk etter 10 min gate, og de hadde faktisk 2 broer, så dermed kunne både første og andre dør brukes. Var først ute av andre dør, og satte opp tempoet for å komme meg fortest mulig til Visa on arrival skranken.

Ankom som første mann og leverte fra meg passet.
Bak glassveggen var det 2 karer, en i stiv hvit uniform og en i vanlige klær. Han uniformerte la noen papirer i passet og sendte det videre til neste mann som skulle trykke det videre inn på en PC. Mens de fleste hadde visumet allerede i passet og kunne gå rett til passkontroll, kom det litt etter litt nye grupper med folk som trengte visum. Og disse karene hadde tydeligvis ikke noen klare rutiner på hvordan ting skulle fungere. For siden passene skulle litt frem og tilbake mellom disse to, så vekslet passet mitt mellom alle nivåer i en stabel med pass. Etter en stund kom en tredje kar, bare for å gjøre kaoset komplett. Til slutt tok han ene ansvar og sa, hei, var ikke du her først, og letet frem passet mitt, som nå hadde havnet helt nederst, og fikk klistret inn visumet. Så at en kommer først frem trenger ikke betyd at en er først ferdig.

Så var det til passkontrollen, og de fleste var allerede igjennom, men havnet bak to asiatiske menn, Fremme ved selve kontrollen ble det jo bare rot med han ene når han skulle stille seg foran kamera, noe som skulle vise seg å være veldig vanskelig for han. Og isteden for å vise han hvordan det skulle gjøres, begynte de to kvinnelige passkontrollørene og le. Så det tok en god stund for å komme gjennom der og.

Deretter satte jeg kursen bort til hun som holdt et skilt med navnet mitt for å gi henne de resterende 30 USD for visumet. Plukket så opp sekken som sikkert var rimelig svimmel av å ha kjørt bagasjebåndet rundt og rundt en god stund, så har ingen anelse om Priority tagen fungerte. Tollskjema ble levert til en smilende kar som ønsket meg velkommen til Myanmar. Han var mer interessert i å kontrollere en gruppe indere med et skikkelig flyttelass.
Old 06-03-2011, 19:43   #2
A-380
ScanFlyer Silver

Default Re: Myanmar (Burma) med Thai i business

Ute av terminalbygget takket jeg ja til første og beste tilbud om taxi. Dette pleier sjelden å være noe godt sjakktrekk, men ut i fra hva jeg hadde lest var det lite tull med taxisjåførene. Pris inn til byen ble avtalt til 10USD, noe som stemte overens med hva jeg hadde lest og hørt.

Satte meg inn i taxien, og rett før vi kjørte så slengte en kompis av taxisjåføren seg inn sammen med oss. Ble først litt betenkt, men viste seg å være hyggelige begge to. Da jeg fortalte at jeg var norsk lyste begge opp og takket både for fredsprisen til Aung San Suu Kyi og for radiostasjonen Democratic voice of Burma. Det skulle vise seg å ikke bli den siste gangen jeg ble takket for det i løpet av mine 3 dager i Yangon.

Welcome to Yangon

På vei inn mot byen var de fleste kryss bemannet med fløyteblåsere i stram uniform som viftet og veivet for å dirigere trafikken. Ved et slikt kryss gikk mannen berserk med fløyten og vinket oss inn til siden. Og vi hadde ikke før lagt oss inn før en militærjeep full av soldater passerte i høy hastighet, etterfulgt av en svart SUV og en ny militærjeep. Fucking military sa taxisjåføren mens han ristet på hodet og slo i rattet.

Et typisk kryss med fløyteblåser

Følte at vi begynte å gå tom for ting å snakke om, så da var det bare å dra opp verdens største emne, fotball. De var kjapt fremme med dette og fortalte gledelig om favorittlag og hvor mye de hadde satset på kveldens kamper.

Fremme ved Park Royal Hotell som skulle være mitt hjem de neste 3 dagene, ble jeg høflig tatt imot og vist vei til 8 etasje hvor Club rommene hadde sin resepsjon.

Rommet

Utsikt fra rommet

Så var det å komme seg ut å skaffe seg den lokale valutaen kyat, og ble fortalt at den tryggeste plassen å veksle var på svartebørsen hos en av de mange juvelbutikkene i Scott Marked. Kursen er også mye bedre enn i en bank. Men husk å kun ha USD i perfekt stand.

Scott Marked

På vei dit ble togstasjonen passert, hvor det er mulig å ta toget rundt byen for de som ønsker det

Traders hotell ligger også rett i nærheten, og dette er nok et av de fineste hotellene i byen

Tilbake på hotellet kunne jeg se at hele tennisbanen var dekket av bord

Og senere strømmet stivpyntete gjester til i dyre SUVer og store presanger, før det ble fest med live musikk

Hadde vist vært en av generalene som hadde feiret bursdagen sin fikk jeg høre dagen etter
Old 06-03-2011, 19:46   #3
A-380
ScanFlyer Silver

Neste dag var det opp tidlig for frokost i clubloungen. Utsikten derfra var slik

Leide en taxi for noen timer til den hyggelige prisen av ca 15kr timen. Selv om bilen ikke var i særlig god stand, slik som de fleste taxier i Yangon, så var sjåføren skikkelig service innstilt og åpnet alltid døren for meg. Dette var en effektiv måte å komme seg rundt på

Innvendig så det slik ut

Utfor porten til Aung San Suu Kyi sitt hus. Ikke noe politi eller sperringer å se

En restaurant

Denne bygningen ble revet for hånd

Havnen

Heis opp til Shwedagon Pagoda

Shwedagon Pagoda. Ja, det er gull alt som glimrer

Utsikt fra Shwedagon Pagoda

På den ene siden av veien kan husene se slik ut

Og på andre siden slik

Jungelby

Tok en tur opp i denne bygning rett ved siden av Traders hotell

For noen sånne…

…for utsikten mot elven…

…og mot Pagodaen

Det ble såpass sent at jeg fikk sett den i mørket også
Old 06-03-2011, 19:47   #4
A-380
ScanFlyer Silver

Yangon føltes som en veldig trygg by å ferdes i. Men en måtte passe på hvor en gikk, for det var fort gjort å ramle ned i kloakken hvis en ikke så seg for.

Politi er overalt, og det er mange kontrollposter med sandsekker og skytestillinger klare

Politi

Lastebiler med politi er alltid synlige

Militæret har også et stort nærvær i byen, med mange militærleire

Selv kirken ligger bak piggtråd

Telefonkiosk på Burmesisk vis

Taxisentralen

Å så bare noen tilfeldige bilder

Old 06-03-2011, 19:50   #5
A-380
ScanFlyer Silver

Thai Re: Myanmar (Burma) med Thai i business

Dato: 29/12-2010
Fra: RGN
Til: BKK
Fly: HS-TEB A330-321
Rutenr: TG306

Med tanke på hvor sent det hadde gått å komme seg inn i landet, så startet jeg i god tid fra hotellet i tilfellet dette var samme praksis når en skulle ut. Ettermiddags rushet gjorde at det tok nesten 1 time fra sentrum av Yangon og til flyplassen. Vel fremme ved flyplassen var det rolig, og en gammel kar, som tydeligvis livnærte seg som bagasje bærer tok sekken min på ryggen og ventet utfor taxien. I mangel på nok penger i den lokale valutaen kyat, måtte jeg betale sjåføren 10 USD for turen. I det jeg forlot taxien, og gikk inn i avgangshallen, så jeg at en av politisoldatene kommanderte sjåføren ut av bilen. Fikk ikke med meg mer, men lurte felt på hva som var grunnen til det.

Inne på flyplassen viste min bagasjebærer vei, og først gikk turen til en skranke for betaling av flyplassavgift eller hva det nå heter. 10USD ble betalt, og en blå lapp ble lagt inn i passet. Så var det mot innsjekking, og på vei inn der ble sikkerhetskontrollen passert. Der slengte jeg sekkene gjennom røntgen, men idet jeg skulle til å tømme lommene, fikk jeg beskjed om bare å gå gjennom metalldetektoren med alt i lommene. Selvfølgelig hylte jo metalldetektoren, og ble tatt til side for manuell sjekk med metalldetektor. Svingte metalldetektoren kjapt over den ene lommen, og lurte på hva jeg hadde i der. Tok ut 2 kamera, noe han syns var rart at jeg hadde. Men så var alt greit og jeg fikk gå videre, var ikke snakk om å sjekke alt det andre jeg hadde i lommene.

Ingen kø i Thai sin business innsjekk, og min bagasjebærer la sekken på båndet og fikk noen småpenger, men tydeligvis ikke nok, for han var noe småsur når han gikk vekk. Kjapp innsjekk av hyggelig personale, hele 4 stk for hver skranke.

Innsjekkings området

En etasje opp, og jeg kom til passkontrollen, og heldigvis var det ikke mer enn 2 personer foran meg i køen. Allikevel skulle det ta nesten 15 min å komme gjennom, han her kunne lett ha vunnet VM i å jobbe seint.

Loungen lå rett etter passkontrollen, og dette var en felleslounge for alle selskap

Innvendig så det slik ut, med en bar, noen sofaer, et juletre, litt mat og et toalett per kjønn

Lite folk i loungen, noe som sikkert skyldes de få flightene ut fra RGN

Ikke noe bra matutvalg, og fant ingenting som fristet. Ble derfor å drikke seg mett på et par av disse. Internett var heller ikke tilgjengelig, så godt at jeg hadde noen episoder av Top Gear å slå i hjel tiden med.

Boarding begynte å blinke på skjermen, og pakket sammen og startet en kort vandring mot gate. Ikke så mye å se på veien, da det for det meste var store åpne rom og få butikker på flyplassen.

Ble litt lettet da jeg så at en ny sikkerhetskontroll måtte passeres, da jeg syns den første hadde vært svært så mangelfull. Men det skulle vise seg at de var ikke noe bedre her. Var mer opptatt av å sjekke at en hadde den blå lappen for betalt flyplassavgift enn å sjekke passasjerer. Så nok en gang var det å gå gjennom med lommene fulle av alt mulig rart, og denne gangen ble jeg bare vinket videre selv om det hylte som bare det.
Fremme ved gate viste det seg at flyet nettopp hadde ankommet og passasjerer var på vei ut, så ble en stund å vente før boarding.

HS-TEB A330-321 Levert 9/12 1994

Boarding etter klasse, og var kjapt om bord og fant setet mitt

Trodde en stund at jeg ville få nabosetet ledig, men kom en kar til slutt som absolutt ville sitte siden av meg hele turen, selv om minst halvparten av setene var ledige. Den vanlige runden med varme kluter, drikke og meny ble utdelt før avgang som ble noe forsinket. Men var på ferie, så hadde god tid å hang meg ikke opp i hvor mye det ble.

Business kabinen

Beinplassen var mye bedre enn på A300 maskinene

Underholdningssystemet og seteinnstilninger var også mye bedre, og jeg satt ganske godt i setet

Meny var slik i teorien

Og i praksis så det slik ut og smakte helt greit

Rolig flytur uten noe turbulens, og siden det var blitt mørkt var det heller ikke noe å se ut av vinduet. Det som fanget min interesse var noen snodige lyder fra taket med jevne mellomrom. Kunne minne om noe mekanisk så sveiv eller noe. Har aldri hørt lignende før, og ikke igjen, selv om jeg fløy samme flytype på business 2 ganger til i løpet av uken. Men uansett sikkert ikke noe å bry seg om, for kabinpersonalet så ikke til å bry seg.

Landing i BKK etter rute, og lang taxing førte oss til remote parking. Raskt ut, og inn i bussen for å sikre meg et sete siden Thai benyttet samme bussen for både business og økonomi. Noe kjapp gange førte meg raskt til passkontroll som ble passert på null komma niks. Bagasje kom like etter som en av de første, så her fungerte priority tagen. Så var det bare å passere toll med et smil og finne et hotell for natten.
Old 06-03-2011, 19:52   #6
A-380
ScanFlyer Silver

Konklusjon Thai

På bakken i BKK er Thai på business en god opplevelse med eget innsjekkings område og FastTrack som gjør at formalitetene går unna i en fei. Mange lounger å velge mellom, men kanskje litt stusselig matutvalg, vertfall når jeg var der. I luften derimot bærer flyene og interiøret preg av å være gammelt og utdatert. Maten som serveres er heller ikke det helt store. Crew er hyggelige, men ikke noe mer. Forsvinner liksom litt vekk og virker ikke så veldig service innstilte. Turen kostet ca 3300kr og ga 2x1200 bonuspoeng. Flyr jeg Thai igjen? Ja, så lenge prisforskjellen ikke blir for stor er det greit med et selskap som vertfall gir litt igjen til Eurobonus kontoen.

Konklusjon Myanmar

Dette overrasket, og var en fantastisk opplevelse. Etter å ha besøkt 34 land, så må jeg si at burmesere kommer veldig høyt opp på listen over hyggelige folk. Ikke noe tull og tøys, og alle virket ærlige (ok, selvfølgelig finnes det noen unntak). 3 dager i Yangon var nok en dag for mye, og hadde jeg vist det jeg vet nå, så hadde jeg minst vært i Myanmar en uke og reist rundt i landet. Prisnivået er veldig hyggelig, en flaske vann kan fås for 1kr og fantastisk middag til 40kr. Men så var det dette her med militærjuntaen og brudd på menneskerettigheter. Men uansett virket det som den vanlige mannen i gaten var glad for turister og som norsk blir du tatt veldig gått imot.
Old 06-03-2011, 20:38   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Tusen takk.. Har ofte tenkt meg dit men har ikke orket visastyr tidligere.. Hvordan funker dette i dag ?
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2011, 20:53   #8
ensnspotter
ScanFlyer Blue

Flott rapport.
ensnspotter is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2011, 21:01   #9
A-380
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Tusen takk.. Har ofte tenkt meg dit men har ikke orket visastyr tidligere.. Hvordan funker dette i dag ?
Jeg brukte denne siden til å skaffe visum http://www.myanmarvisa.com/visaprocedure.htm

Det fungerte slik at jeg sendte de nødvendige skjemaer og papirer elektronisk til en epost adresse og betalte ca 40 USD med kort. Fikk svar dagen etter at alt var mottatt og søknad sendt til høyere hold. Presis 2 uker senere var alt i orden slik at det bare var å møte i Visa on arrival luken ved ankomst Yangon.

Betalte siste rest (30USD) til en travelagent som stod å ventet på meg etter passkontrollen i Yangon, Hun jobbet i det selskapet som hadde skaffet visumet

Var ikke nødvendig med flybilletter og hotell på forhånd, så dette ble skaffet etter visumet var i boks.
Old 06-03-2011, 21:10   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Eksotisk og flott rapport, og dette må vel være første trip reporten fra Burma her inne?
Old 06-03-2011, 21:14   #11
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Tusen takk for en utrolig flott rapport! Levde meg ordentlig inn i alle de fine bildene!
Old 06-03-2011, 23:24   #12
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Flot flot rapport. Meget inspirerende
Old 07-03-2011, 03:26   #13
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Takk for flott rapport, så ut som et spennende sted å besøke!

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2011, 08:53   #14
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Ja, dette må være første rapport her inne om Burma. Har forøvrig ikke lest noe rapport fra Burma noe annet sted heller, så dette var interessant! Overrasket over standarden på ting i det landet, da jeg hadde ett for meg at Burma lå langt under Thailand levekårsmessig.

Thai sine A300 begynner å bli slitt ja. Biz setene er jo ikke det store, men for en så kort tur som 1t 15 min skal man vel ikke klage. Vi hadde vel vært mange som hadde vært storveis fornøyd med slike seter og slik servering på ruta Oslo - CPH ser jeg for meg. Jeg hadde i allefall!!

Takk for super rapport!!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2011, 21:39   #15
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Takk for flott rapport fra Yangon! Det ser man ikke ofte, nei.

Jeg var der selv for noen år siden, og bodde faktisk på samme hotell som deg (dessverre går pengene rett i lommene på juntaen når man bor på finere hoteller - jeg har litt dårlig samvittighet for det). Jeg fikk også prøve Myanmar Airways. Den gang fløy de MD82 eller -83, husker ikke helt. Men det var en helt ordinær flytur.

Enig med deg i at det er flotte mennesker, og det var overraskende lett å komme i snakk med folk. Jeg var redd de skulle få problemer med myndighetene om de snakket for mye med utlendinger, men folk kom selv og tok kontakt.

Takk igjen for hyggelig gjensyn!
Old 08-03-2011, 12:24   #16
SNSK
ScanFlyer Blue

SNSK's Avatar

Veldig bra rapport med mange fine bilder.

SNSK
Old 08-03-2011, 13:47   #17
pgaa
ScanFlyer Molded

Veldig bra rapport, interessant lesning
Old 13-03-2011, 19:03   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for flott rapport, og ikke minst alle bildene fra oppholdet.

Old 01-04-2011, 20:57   #19
doop
Newcomer

Flott TR, med masse bra bilder
doop is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2011, 20:57   #20
panerai
ScanFlyer Blue

Fantastisk flott TR, en stor inspirasjonskilde. Det gjorde at jeg faktisk fikk lyst til å besøke Burma. Kanskje på en bedre klass en cargo.
panerai is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules