Til Bangkok med KLM (Economy) og Emirates (FIRST) via Amsterdam, Athen og Dubai

HS-TLD

ScanFlyer Silver
Hei, og riktig god morgen til forumister og annet godtfolk......Etter nok jobbing, samt nok oppsparte midler, (Jada, vet at alt er relativt...men man kommer ganske langt med ”relativt” i Thailand... ;) ) var det på tide å komme seg ned til sitt ”andre hjem” i Thailand (Hua Hin) for litt ferie igjen. Har selvfølgelig planlagt å lage en liten tripreport for turen. Vi skal også innom Bangkok by, Koh Samui, Phuket samt Hua Hin som nevnt over i løpet av disse 3 ukene. Mange av dere har vært på disse stedene før, men velger å skildre litt med litt bilder og info fra disse stedene også. Håper det er greit..(?) Kjører en «Semi-Live» TR denne gangen. Skal prøve å oppdatere så ofte som mulig, og ved nye eventer på turen. Håper rapporten vil falle i smak. Selve flyturen går som nevnt over, vi skal....



[size=+2]
...til Bangkok med & via Amsterdam, Athen og Dubai!
[/size]



Etter tips gjennom ”Reiseforum” på flyprat.no, om blant annet Emirates sitt tilbud via Athen/ATH i First/Biz, falt valget denne gangen på dette flyselskapet. Trikset ble da å komme seg til Athen for en fornuftig sum, slik at totalprisen ikke ble ”for stiv”. Fant fort ut at KLM både hadde gode priser, og at det passet bra ift. oppsatte tider fra ATH med EK. Reisemakker er den samme som var med på forrige tur, og selv om ikke flygalskapen hans er på høyde med min, gledet han seg bra til dette han også.....(Han sa seg ihvertfall godt fornøyd med mitt reise og rutevalg...)


Noe av ”minuset”, hvis man kan kalle det for et minus ved dette tilbudet, var en ganske lang layover i Dubai på turen til Bangkok. Denne var på ca. 11 timer, men med tilgang til Emirates 1 Class Lounge i Dubai, burde ikke dette by på store problemer.

Det positive, altså det vi av flightene så mest frem til, var at vi på returen fra BKK fikk Emirates sin A380 til DXB i de nå velkjente suitene... :colgate:....Altså noe godt å se frem til, når man vanligvis er litt ”nedfor” ved at ferien er over. At man i tillegg fikk 4 (5) forskjellige flytyper på turen, gjorde det hele også interessant og gøy.... Meldte forøvrig meg selv og reisemakker inn i Emirates sitt bonusprogram ”Skywards”, og denne turen skulle gi 30000 miles hver seg på Skywards kontoen.


Totalbeløpet på biletten ble ca. 14350,- NOK. På bakgrunn av egen samt reisemakker`s størrelse, ble det gjennom KLM tilkjøpt ekstra sete (KLM har et eget system/tilbud for store passasjerer) til hver av oss på OSL-ATH/ATH-OSL, slik at vi ikke skulle være så uheldig å ”plage andre” med den generøse pølsekroppen vi har pådrat oss gjennom et godt liv.....En bekymring mindre for oss litt kraftige iallefall...Fikk god hjelp av KLM kundestøtte med bookingen av ekstra sete. (Til info....Ref. KLM: Du får 25 % rabatt på ekstrasetet. Hvis det er minst ett sete tilgjengelig i samme klasse på flyvningen etter avreise, kan du søke om refusjon av kostnaden for ekstrasetet.)


Totalbeløpet inkluderer altså dette nevnte ekstra sete, og prisen ”stykket opp” ble ca. slik pr. person:


KLM OSL-ATH T/R NOK. 2150,-
KLM – Ekstra sete: NOK. 500,-
EMIRATES ATH-BKK T/R NOK. 11700,-
TOTALT: NOK. 14350,-

Reise/Itinerary for turen er som følger: (Alle klokkeslett vist er lokale)





ITINERARY2011.jpg

Dette skulle gi omtrent denne routingen på kartet:


flightmap3.jpg


Oppdatering kommer så snart det er tilgjengelig nett, trolig ikke før vi har satt oss godt til rette i loungen til Emirates i Dubai, evt. på hotellet i BKK. Uansett, vi er nok plutselig tilbake...


Mvh

HS-TLD m/Reisemakker
 
Må si jeg synes det er litt dristig med bare 2 timer connection i ATH med separate billetter, men EK-billetten er vel mulig å endre siden det er F .... Andre veien er vel potensielt verre ..
 
Last edited:
Må si jeg synes det er litt dristig med bare 2 timer connection i DXB med separate billetter, men EK-billetten er vel mulig å endre siden det er F .... Andre veien er vel potensielt verre ..


Er det ATH du mener? Ser ut som han skulle ha god connectiontid i DXB både på ut og hjemreise?
 
Selvfølgelig ...... kun et utslag av at morgenkaffen ikke hadde den riktige styrken. :drunk:
 
Spennende reiserute, og spennende start, er og spent på Emirates 1.klasse på 332 og 773 :)
 
Hei folkens, takk for tilbakemeldinger så langt....vi sitter nå i 1 Class Lounge i Dubai med verdens tregeste nett :(:headbang Dette betyr at fotobøtta sliter med uploading, og vi får nok ikke dette til før ett evt. stødigere nett står til rådighet, trolig i Bangkok på hotellet. (Trenger jo selvfølgelig ikke å være så mye bedre der da....:drunk: ) Jeg vil dog gjøre et nytt forsøk noe senere når det roer seg med folk i loungen...

Kjapp tilbakemelding på foreløpige flyreiser: KLM leverte varene bra, er kjempeglad for det ekstra setet vi hadde bestillt, men god benplass til rådighet, og absolutt verdt prisen....Emirates sto til forventning, og leverte meget bra :p .... A332 er jo en fantastisk maskin må jeg si! Har tatt bra med bilder, så håper å få delt dette innen kort tid.

Vi er nok snart tilbake....

Mvh

HS-TLD & Reisemakker
 
Melddeginn.png
OG SÅ VAR VI I GANG.....​




Vi prøver med første del av turen, nettet i Dubai fikk plutselig fart på seg.....



Da var avreisedagen endelig her, dog startet den umenneskelig tidlig, (kl 0300-sto opp kl 0215.....) og vi ble for anledningen kjørt opp til Oslo Lufthavn Gardermoen av min alltid snille far...:) (Takk skal du forresten ha fatter`n...)





Innsjekking foregikk uten særlig dramatikk, og vi fikk utdelt sete 05EF samt 05AB. Inntok en ”ta med” kaffe på utsiden av terminalen, med tilhørende sigaretter. (ikke klart å slutte siden forrige TR :()



P1000093.jpg


Sikkerhetssjekken gikk på et blunk, og etter en liten samlerunde på TaxFree , satte vi kursen mot gate. Et langt reisedøgn var begynt i de små timer.....

Stille før stormen (?) på tax free tenker jeg...

P1000094.jpg



SÅ VAR DET ENDELIG TID FOR OMBORDSTIGNING PÅ DAGENS FØRSTE FLIGHT........


P1000095-1.jpg






[size=+2]OSL – AMS[/size]




Flight: KL 1140
Aircraft: B733 (Opprinnelig 738W)
Reg: PH-BDO
Seat: 05AB / 05EF
Load: First: N/A Biz: 4 pax Economy: ca. 85-90%
ETD/ATD: 0630/0625(push - actual take off @ 0642)
Seatmap: KLM 733


Boarding gikk greit, og vi fikk satt oss ned for dagens første flight...

Faktisk ikke galt med benplass ombord, og setene virket bredere enn andre selskap jeg har reist med i samme flytype. Må jo si at dette med ledig midtsete hjelper veldig på «frihets/plassfølelsen».


P1000099-1.jpg


(Bildet er tatt senere på denne flighten, kun med for illustrasjonens del)


P1000108-1.jpg

Vi kom ikke unna de-icing denne gangen heller:

P1000102-1.jpg


Gjennom skylaget:

P1000106-1.jpg


Utenom det vanlige av drikkevarer ( Vann, cola øl osv...), ble det servert en liten sandwich. Hadde spist en god og stor baguett på OSL, så denne smakte jeg ikke på. Så ut som om den gemene hop satte pris på litt vomfyll om ikke annet... Arbeidsomt og attentivt crew ombord, med god service. Småsov litt under dette legget...


Cruise level:


P1000113.jpg


Business/Europe Select:

P1000114-1.jpg


Nærmer oss AMS:

P1000119.jpg


AMS Airport area & ATC Tower:

P1000125.jpg


På vei inn til gaten:

P1000127.jpg


Da var det snart klart for andre flight, vi kommer forhåpentligvis tilbake med denne delen om ikke så alt for lenge....



Mvh

HS-TLD m/Reisemakker
 
[size=+2]AMSTERDAM INT`L AIRPORT – SCHIPOL[/size]



Amsterdam International Airport virket som en hyggelig flyplass. Utrolig stor, mye mennesker og trafikk må man vel kunne legge til på en tidlig torsdag morgen....

Legger ved noen bilder herfra også, først ut var denne stoppen....


P1000129.jpg


Noen inntrykk fra vår spasertur til neste gate:


P1000135.jpg




P1000133.jpg

KLM «infisert» område....


P1000128.jpg

Noen «utlendinger» fantes da og....

P1000130.jpg




Så var det dags for flytur nummer 2 denne dagen, en B738W som tar oss til Athen.


[size=+2]AMS – ATH[/size]




Flight: KL 1575
Aircraft: B738W
Reg: PH-BXF
Seat: 10AB / 11AB
Load: First: N/A Biz: ca. 60% Economy: ca. 85% (?)
ETD/ATD: 0925/0938 (delay due to to some technical on some henges) Actual Take Off: 0958
Seatmap: KLM 738

P1000140.jpg

Vår maskin for neste flight:

P1000137.jpg



Boarding gikk rimelig greit, disse nederlenderene skal ha for orden i rekkene, her gikk Biz ombord først, som seg hør og bør. De som prøvde seg ble høflig, men bestemt vist tilbake til de «dødelige»....

Vel ombord, syntest faktisk det var enda bedre pitch på denne maskinen...

P1000141.jpg

Boarding pågår:

P1000144.jpg

Safetycard B738:

P1000168.jpg

Meget behagelig med ledig midtsete.....

P1000177.jpg

Endelig tid for push:

P1000142.jpg


Så var vi på god vei:

P1000187.jpg

Dette ble servert:

P1000171.jpg

Og selvfølgelig måtte dette til....

P1000173.jpg


Nærmer oss Athen med stormskritt:

P1000184.jpg

Vel på bakken, begynte å se frem til neste flight – A332 First Class :colgate:

Fjernparkering, og buss inn til terminalen. Dette gikk veldig greit, må si jeg er godt fornøyd med KLM sitt konsept. Tok ingen bilder fra loungen i Athen, hopper derfor rett til neste flight ved første anledning. Håper å kunne gjøre dette i løpet av natten i Dubai.

P1000191.jpg




Mvh

HS-TLD m/Reisemakker
 
Artig og spennende! Må si jeg liker de utradisjonelle logoene ol du setter inn nå og da ;) Flott med en god start på turen med KL, har alltid vært fornøyd med dem!
 
Kjører i gang med en liten oppdatering og 1 Class. Endelig avgang til Dubai med Emirates, og en Airbus 332 stod klar for passasjerene.


[size=+2]ATH – DXB[/size]





Flight: EK 106
Aircraft: A332
Reg: .....(?)
Seat: 02 E+F
Load: First: 95% Biz: 100 % Economy: 80%
ETD/ATD: 1550 / 1600
Seatmap: EK A332

Så var det første klasse på gang – noe vi hadde sett frem til i noen uker nå...:)
Boarding gikk bra, dedikert utgang for Biz & FIRST. Alle seter med unntak av 1 ledig i førsteklasse var okkupert.

FA`s som hadde første klasse denne dagen, tok oss vel i mot ved inngangen, og eskorterte oss til sete. Jakker og håndbagasje rask tatt unna, og varm klut samt Champagne, div. Juice og vann ble tilbydt. Likte godt kabinen og setene, men de var faktisk ikke «fully Lieflat» som jeg trodde. Fortsatt veldig store og behaglige var de.

Flytid beregnet til ca. 3:40 minutter. Legger noen bilder fra turen under.....

Sete 01 JK samt 02JK sett fra mitt sete:

P1000198.jpg

Litt Champagne må man vel kunne unne seg nå...

P1000200.jpg

Unødvendig med den sedvanlige testen her....benplass sett omtrent slik jeg opplevde det....:

P1000206.jpg

Seatcontrol:

P1000203.jpg


Ansvarlig FA kom å presenterte seg for hver enkelt passajer, og leverte ut meny, drikkekart samt tøfler og «sovebriller». Meget hyggelig herremann, med et godt blikk for service. Han var svært attentiv under hele flighten. 2-3 andre FA`s i 1 klasse kabinen, som også holdt god standard, ihvertfall servicemessig.... Da man fikk lest Meny & drikkekart, må jeg og makker si oss godt fornøyd da Cognaq`en var representert med Hennessy PARADIS....:colgate:

Meny ATH – DXB: (Greit utvalg både mat og drikkemessig til en flight på 3:40...)

P1000219.jpg

Drikkekartet som følger:

P1000217.jpg


Vinkart - Hvitvin:

P1000213.jpg


Vinkart – Rødvin:

P1000214.jpg

Vinkart – Dessertvin:

P1000215.jpg

Dette var Champagnen som ble servert: :)

P1000212.jpg


Powerful TO fra ATH, her rett etter take off på kartet:

P1000210.jpg



Forespørsel om pre-dinner drink ble rettet straks etter seatbelt sign off. Slik ble resultatet fotomessig....:

P1000223.jpg


Da var det endelig tid for litt mat, og presentert på foto så det slik ut:


Forrett med gresk inspirert salat, samt diverse brød.
2006 Savigny Les Beaune fulgte meg gjennom denne retten:

P1000227.jpg


Hovedrettene ble servert fra vogn,
HS-TLD`s hovedrett ble fisk, mens Reisemakker gikk for lammet....:

P1000228.jpg


P1000229.jpg


Hovedrett Reisemakker, nydt med 2000 Chateu Branaire Ducru:

P1000231.jpg



Del II følger snarlig....



Mvh

HS-TLD m/Reisemakker
 
Del II, A332 ATH - DXB:



Hovedrett HS-TLD, nydt med en hvit Cervaro Della Sala 2008:

P1000230.jpg


Litt ost og frukt er ikke dumt etter god mat:


P1000243.jpg


P1000244.jpg



Desserten var meget god, valgte dessertvinen til denne....Slik så det ut:

P1000242.jpg


P1000239.jpg



Etter den gode maten var det så klart for litt kvalitetstid med Kaffe & Cognaq...må si jeg hadde funnet roen og stillingen her:


P1000246.jpg


P1000247.jpg


Puslet litt med I.C.E, Emirates AVOD system. Mange muligheter her, samt stor fin skjerm:

P1000254.jpg

P1000252.jpg


P1000253.jpg



P1000249.jpg



P1000259.jpg


P1000261.jpg



Passerte nesten rett over Beirut:

P1000233.jpg

Nærmer oss tid for decending, fortsatt grei «ground speed som bildet viser:

P1000272.jpg


P1000267.jpg


Da var dette legget over, fantastisk flott tur, meget bra servicenivå. Må få si at A332 var en kjempefin maskin på mange måter, men fremhever lydnivået spesielt, for en stillere kabin tror jeg ikke jeg har vært i tidligere, spesielt da helt i front.

Takker for følget så langt, beklager litt sen oppdatering, men vil prøve å få lagt ut
DXB – BKK i løpet av kvelden.

Har hatt en flott dag i Bangkok, med både kanaltur og diverse. Nå venter en god dusj, før kvelden bringer oss til T & K Seafood for en bedre sen middag.

Vi høres!



Mvh

HS-TLD & Reisemakker
 
[size=+2]EMIRATES 1 CLASS LOUNGE – DUBAI[/size]



Etter dagens 3 flight ankom vi Dubai Int`l Airport. Dette skulle bli våres lengste layover på turen, med totalt 10 timer i Emirates 1 Class Lounge. Dette skulle være en grei plass å måtte slappe av i såpass mange timer, noe det også viste seg å være....Det er jo vist mange skildringer og fine bilder fra denne loungen tidligere, men legger uansett med noen fra vår tur.

Grunnet ombygning av hovedinngangen til loungen, ble vi guidet gjennom et «sidespor» inn. Dette er omtrent hva vi opplevde ved første øyekast:


P1000286.jpg


P1000292.jpg


«Hovedbar/Self Serve Area»:

P1000293.jpg

Reisemakker satt seg godt til rette i en sittegruppe – HS-TLD satte igang med oppdateringer til reiseskildringen.

P1000279.jpg

Hadde nok ikke valgt akkurat denne plassen om det ikke var for tiden på døgnet.....denne lå vis a vis vårt hvilested.....

P1000274.jpg

Litt av loungens fasiliteter, bla. toalettet, loungens «tv stue (r), A la Carte restauranten.

Toalett:

P1000289.jpg


P1000290.jpg


P1000283.jpg


P1000306.jpg



Støpsel tårn tilknyttet hver sittegruppe omtrent.....:


P1000288.jpg


Egen ekslusiv vinbutikk: (Solgte også mye dyr cognaq, bla. en Martell til $2021 for 1 liter)

P1000296.jpg


Loungens dedikerte røykeområde hvor man hadde full servering av alt:


P1000302.jpg


P1000303.jpg


Infotavler strategisk plassert rundt omkring i loungen:



P1000291.jpg


Litt av utvalget fra en av «stasjonene»:


P1000298.jpg



P1000297.jpg

Sporadiske sittegrupper i loungen:

P1000287.jpg


Loungen`s «stille rom»:


P1000281.jpg



Loungebesøket varte lenge, men de ansatte var hele tiden på «alerten», og fulgte godt med. Bestillte du deg drikke i baren, var det bare å gå å sette seg hvis man ikke orket å vente. Bar ansatte sørget dette deretter til ditt bord/sittegruppe.

Vi benyttet oss begge av dusjrommene, noe som var ganske behagelig etter såpass lang tid uten «stell»...Ruslet ned til gate rundt en time før avgang på 4 flygning på turen, og så frem til en 777-300 som skulle ta oss til Bangkok. Den kommer det litt om ved neste oppdatering, trolig om ikke så alt for lenge.


Takk for titten igjen, er nok snart på plass igjen.





Mvh

HS-TLD m/Reisemakker
 
Fantastisk rapport! Gleder meg til fortsettelsen!

Minuset med EK er at de har vel 4 forskjellige First class seter som de opererer. Dere fikk vel det dårligste på ATH-DXB ruten. Men jøssda, til den prisen er det da ikke å forakte. Men det er jo en lang omvei for å komme til ATH. En ting er på utreisen, men på hjemreisen vil jeg gjerne rett hjem. Men kommer et slikt tilbud ut av CPH, hopper jeg gjerne på, for dette ser lekkert ut!

BF:cool2
 
Back
Top